Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Zo'n Sol heb ik gisteren nog zien staan en de beste man heeft ook nog een Urd in bestelling staan. Een man naar Tubejack zijn hart zullen we maar zeggen. 😃

Was dat in Nederland? Zover ik weet, was de Sol enkel is de USA te koop en 110volt 60hertz. Vond het wel jammer dat de productie in eens stopte. Mensen met problemen zijn toen nog geholpen aan een goed exemplaar, of Schiit kennende op een andere manier schadeloos gesteld.  Er zal een bijzondere  11" unipivot toonarm met een koolstofvezel armbuis op.  

Nu ik aan het strakke en precieze geluid van direct drive gewend ben, heb ik niet zoveel (meer)  met snaar aandreven draaitafels.

Edited by Tubejack

37 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

In NL. Daar heeft ie extra een omvormer voor in de meterkast gemonteerd. 

Duidelijk. Het is dat ik een goed cd-loop werk heb, anders had ik misschien ook een URD besteld.

Want veel muziek op Qobuz etc is geremasterd, of dat altijd beter is dan AAD cd's ?

Uit the Guardian van vandaag:

Swift is an extremely gifted musician and performer. Her success is well deserved. Nevertheless, her dominance of the airwaves has a negative side. The ubiquitous nature of Swift – the fact that you are almost guaranteed to hear her if you switch on the radio or meander down a high street – doesn’t just speak to her talents, but also to the homogenisation of pop music. It’s not just your imagination: a growing body of research shows that all modern pop music sounds the same.

In 2012, for example, the Spanish National Research Council published an analysis of nearly half a million songs released between 1955 and 2010, which showed that the “diversity of … note combinations … has consistently diminished in the last 50 years”. And pop music isn’t just becoming more similar; taste-makers are also focusing on a smaller subset of songs. “Radio stations … are pushing the boundaries of repetitiveness to new levels,” noted a 2014 article in the Atlantic. “Top 40 stations last year played the 10 biggest songs almost twice as much as they did a decade ago.”

An increasingly data-driven music industry means there is a growing focus on replicating hits and far less space for nurturing originality. Technology may have given us multiple new ways to listen to music, but increasingly we are hearing the same old tune.

Klopt aardig volgens mij.

Er is een YouTube filmpje over Canare kabels die zeer goed zijn en goedkoop.

Fabrikanten zouden deze omlabellen en met mega winst verkopen.

Ik heb eens een Prefer microfoon kabel gebruikt, waar muziek mee wordt opgenomen. Dat klonk wel aardig.

2 hours ago, Jongensdroom said:

Er is een YouTube filmpje over Canare kabels die zeer goed zijn en goedkoop.

Fabrikanten zouden deze omlabellen en met mega winst verkopen.

Ik heb eens een Prefer microfoon kabel gebruikt, waar muziek mee wordt opgenomen. Dat klonk wel aardig.

Prefer kabel werd gemaakt bij Mogami in Japan. Dat is echt wel fatsoenlijk spul. Nu is de 224 niet heel bijzonder (wel beter dan Tasker), maar ze hadden andere kabels die stukken beter waren.

15 minutes ago, Sodejuu said:

Mogami in Japan. Dat is echt wel fatsoenlijk spul. Nu is de 224 niet heel bijzonder (wel beter dan Tasker), maar ze hadden andere kabels die stukken beter waren.

Mogami Blue Rocket! The best there is! Dat was indertijd de luidsprekerkabel. En hij doet het nog steeds prima

Voor zover ik weet is Mogami niert meer de oude Mogami?

• 2 weeks later...
3 hours ago, Tubejack said:

Volgende keer de voedingstrafo niet meer naast de audio uitgangstrafo's zetten, vooral niet omdat dit laag signaal level is. Geen wonder dat de uitgang niet stil is.  Verder nog een aantal andere zaken voor verbetering vatbaar zoals ook besproken maar het eerste viel mij direct op.

Edited by marcel535i

37 minutes ago, marcel535i said:

Volgende keer de voedingstrafo niet meer naast de audio uitgangstrafo's zetten, vooral niet omdat dit laag signaal level is. Geen wonder dat de uitgang niet stil is.  Verder nog een aantal andere zaken voor verbetering vatbaar zoals ook besproken maar het eerste viel mij direct op.

Die zitten er niet in @marcel535i Voor de DHZervers https://tubejack.nl/2022/07/12/phonodude-mk3/

Maar wat is er volgens jou nog voor verbetering vatbaar? 

Edited by Tubejack

17 hours ago, Tubejack said:

Die zitten er niet in @marcel535i Voor de DHZervers https://tubejack.nl/2022/07/12/phonodude-mk3/

Maar wat is er volgens jou nog voor verbetering vatbaar? 

Hi Jack,

Het zit toch iets anders in elkaar dan wat ik verwachte op basis van wat ik zag in het filmpje. Verbeteringen worden genoemd door de maker van het filmpje en komen neer op MC input ondersteuning, geen omschakelaar A/B en hij mist een power switch op het front. Verder zegt hij dat de output niet helemaal stil is maar ik denk dat als je zelf deze trap bouwt dat wel voor elkaar kan krijgen door wat te experimenteren. Ik moet me nog verdiepen in waarom een extra trafo voor de gloeispanning nodig is en niet uit 1 trafo kan komen. Misschien ook een verbetering om ringkern trafo's te gebuiken.

Overigens ga ik zelf niet zoiets bouwen maar denk wel aan een DAC met "tubes" 

Zelfbouw is leuk @marcel535i ik volg regelmatig de projecten van @kappa7

Het filmpje komt bij mij sympathiek en objectief over. Interessant is dat dat de Phonodude vergeleken wordt met een meen 3x zo duur exemplaar en dat foutjes zoals mono schakeling gewoon benoemd worden. Maar ook dat het vlot wordt opgelost. Mijn Phonodude is stil, met relatief goedkope onderdelen. Met mijn oor in de luidspreker hoor ik niets of ik moet helemaal het volume opendraaien.  Het ontbreken van een aan/uit schakelaar aan de voorkant vind ik ook een gemis. MC's is m.i. een verhaal apart. Een goede step-up trafo is meestal duur en specifiek voor een type of merk cartridge. Of je moet twee VDV MC-10's  kopen, die zijn breed toepasbaar.

Succes met het bouwen :)   

De phono dude is een leuke pre en heb hem zelf ook gebouwd.

Er zijn echter wel veeeel betere pre's te vinden. Allen heb ik het geklungel met buizen wel achter me gelaten.

De Pre waar ik nu mee speel (pass pearl2) gaat toch wel heel veel verder.

Met name vind ik de phono dude niet stil genoeg.