Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II


mumsoft
 Share

Recommended Posts

35 minutes ago, carl said:

Voor de duidelijkheid Roots - ik vind Get Ready een geweldige plaat.  En Marco speelt vaak muziek die ik thuis ook speel.

 

Hier ben ik het enorm mee eens !!! 

 

Ik heb hiervan de 1990 CD, klinkt geweldig afgezien van pseudo live spelen in de studio !

We praten hier over 1969  ..... DR-14 / DR-15

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, carl said:

 Marco staat binnenkort weer in Veldhoven. Wedden dat zijn geluid weer tot het beste hoort en altijd op vinyl. Ik ben er niet zo zeker van dat digitaal beter klinkt.

Ik ben bij een paar demo's van Marco geweest, altijd een goed geluid. :)  Of analoog nu of digitaal beter klinkt of is, waarom zou je daar een wedstrijd van maken? Het is al moeilijk genoeg om het binnen een bescheiden budget het zeg: "evengoed" te laten klinken. Dat laatste is handig, want de meeste muziek die ik mooi vind is niet op vinyl te koop. De set die er nu in de woonkamer staat klinkt erg plezierig en staat het bijna élke avond aan.  Als het niet zo warm meer is dan zet ik misschien mijn 300B versterker neer, -die geeft een "gouden glans" aan élk muziek- stuk volgens Klaas Feestra die hier ooit is geweest  voor een interview. 

Edited by Tubejack
wat tekst ontbrak
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, marcel535i said:

 

Hier ben ik het ongeloofelijk mee eens !!! 

 

Ik heb hiervan de 1990 CD, klinkt geweldig maar dat pseudo live spelen in de studio had niet gehoeven voor mij !

Ik meen dat ik hem op een maxi singel heb.  Ik zal er wat afgedanst op hebben :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, marcel535i said:

Hier word de dynamiek en frequency balans geregeld kraakjes en ruis weggefilterd en hier wordt de LOUDNESS WAR bedreven en gaat het mis.

 

Helaas, compressie wordt al tijdens de opname toegepast, vervolgens weer meerdere malen bij de mix en dan ook weer per instrument. Ook kunnen muzikanten ook nog compressors in hun stack voor versterkte instrumenten gebruiken.  Er is geen garantie dat een kale opname ook goed klinkt, in dit opzicht. Die kale opname wordt stevig bewerkt en die bewerkingen hebben ook invloed op dynamiek.

 

Tegenwoordig is de compressie in de verschillende fasen wat minder dan in het recente verleden maar nog steeds meer dan in het verleden verder weg.

 

Marketering heeft exact uitgezocht wat mensen willen horen en dat is wat ze krijgen. Precies het zelfde bij groentetelers, witlof is niet meer bitter, broccoli ook niet meer, broccoli is mierzoet geworden. Menig fruit ook, alleen maar smakeloos zoet. Granny Smith, een fris zure stevige appel is verworden tot een klef zoet ding. Dat is wat mensen willen, dat is wat geleverd wordt.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Tubejack said:

Ik ben bij een paar demo's van Marco geweest, altijd een goed geluid. :)  Of analoog nu of digitaal beter klinkt of is, waarom zou je daar een wedstrijd van maken?


Maar dat heb ik nog nooit gedaan Jack.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Seed7 said:

 

Helaas, compressie wordt al tijdens de opname toegepast, vervolgens weer meerdere malen bij de mix en dan ook weer per instrument.

 

 

Klopt, we waren met onze audioclub op excursie bij een opname studio waar het echt wel audiofiele Walking On The Moon, van Yuri Honing is opgenomen. De eigenaar van die studio vertelde ons, dat ook dat nummer 7 keer door de compressor was gegaan.

 

Nou hangt het er sterk vanaf hoe die compressie wordt ingesteld. In het masterpakket bijvoorbeeld kun je instellen hoe veel je van de Dynamic range wil afsnoepen én hoe dat compressieprofiel er dan precies uit ziet. Wanneer dat voorzichtig wordt gedaan blijft er echt wel muziek over.  En dat is iets wat je bij het bovengenoemde nummer prima kunt horen. Dat is voor mij nog steeds een van de aller beste opnamen aller tijden.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, carl said:

Wedden dat zijn geluid weer tot het beste hoort en altijd op vinyl. Ik ben er niet zo zeker van dat digitaal beter klinkt.

 

Wanneer je niet verder komt dan de kamer van Marco kun je  moeilijk oordelen over hoe het in andere kamers klinkt. 😁

 

Het klinkt daar meestal uitstekend, maar de top vond ik een paar jaar geleden toch met de set waarbij Taiko voor de digitale bron zorgde. Een schreeuwend dure set, maar beter heb ik nauwelijks gehoord. En op een beurs al helemaal niet.

 

Deze dus:

 

74215-295fdea98a736b6a2d9340eeb4349128.jpg.db041747313769c138755921de6a7cd7.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

 

, dat ook dat nummer 7 keer door de compressor was gegaan.

 

 

 

Knap dat je dan dit nog over kan houden

DR16		-0.51 dB 	-21.54 dB 	04 The Yuri Honing Trio - Walking on the moon

 

Dit is tegenwoordig normaal :

DR3        0.00 dB    -7.31 dB      4:59       15-Billie Elish - Happier Than Ever

 

Overigens Hans heb ik de Yuri Honig CD ook en inderdaad ideale test CD voor dynamiek test.  Alleen KODO van Sheffield LAB gaat nog een stapje verder en richt meer schade aan in de servieskast. 🙂

 

 

 

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Roots said:


Wat een ongelooflijke lulkoek is dat verhaal zeg. Niet geheel ontoevallig ken ik die omgeving vrij goed en deze beschrijving raakt echt wal nog kant. Snelweg op 13 minuten afstand, met een uurtje sta je in Amsterdam en de veel kerken in de NOP hebben geen religieuze functie meer. Het gemiddelde Telegraaf publiek slikt het vast als zoete koek, maar het is ver bezijden de realiteit. 

Edited by Duclaasie
Link to comment
Share on other sites

On 7-9-2023 at 17:39, Bebatoli said:

 

Wanneer word het eens tijd dat men onbevooroordeeld naar mooie muziek luistert zonder te weten welk de oorspronkelijke bron is.

Als men het dan fatsoenlijk op het medium zou zetten heb je mij ook mee. Maar waarom wordt er aan bijvoorbeeld filmmuziek veel meer aandacht besteed aan een fatsoenlijke opname als aan veel andere muziek? Kwestie van geld? Ik baal er echt van als een gekocht muziek medium met geweldige muziek met veel compressie en zo vlak als maar mogelijk opgenomen is. Ik hoef de bron niet te weten, maar verwacht wel dat het beetje fatsoenlijk opgenomen wordt.

Link to comment
Share on other sites

Er wordt veel muziek in eigen beheer opgenomen. Keukentafelopnamen zoals Fritz de With die noemt. En dan nog de grote menigte, die altijd nog harder beter vindt klinken. Zelfs bij optredens wordt de compressor royaal ingezet om vooral zo hard mogelijk te kunnen spelen. Bij een maximum niveau hoort volgens mij ook een minimale DR.

 

Hard is al heel lang geen kunst meer.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Hans van Liempd said:

Er wordt veel muziek in eigen beheer opgenomen. Keukentafelopnamen zoals Fritz de With die noemt. En dan nog de grote menigte, die altijd nog harder beter vindt klinken. Zelfs bij optredens wordt de compressor royaal ingezet om vooral zo hard mogelijk te kunnen spelen. Bij een maximum niveau hoort volgens mij ook een minimale DR.

 

Hard is al heel lang geen kunst meer.

Ja hoewel ik soms ook gerenommeerde opnamestudio's zie die er niets meer.van bakken...zo ingewikkeld is het niet om een goede opname te maken..(aldus Fritz)

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, pjotr27 said:

Ja hoewel ik soms ook gerenommeerde opnamestudio's zie die er niets meer.van bakken...zo ingewikkeld is het niet om een goede opname te maken..(aldus Fritz)

Met de "kwaliteit" van de huidige muzikanten?

 

Wanneer alles perfect loopt, is een opname met 2 microfoons al beter. Maar er moet aan zo veel knoppen gedraaid worden om alles "naar wens" op de opname te krijgen.

Zou iemand nog één album van Madonna kopen wanneer dat een eerlijke opname zou zijn?

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

.Zou iemand nog één album van Madonna kopen wanneer dat een eerlijke opname zou zijn?

Waarschijnlijk niet Hans :unsure: Dit album, was / is vanwege de Qsound m.i. heel geliefd ;)

 

0c2f54534f020cb3d6e6a6adad4ddc91.1000x10

 

Net even gedraaid via een heel goede versterker en dac.  In mijn geheugen klonk echt veel beter. Misschien moet ik er maar een wat meer verhullende  dac bijzetten voor minder goede opnames.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Gemiddeld blijkt de kans op een fatsoenlijke uitgave (het artikel zegt niets over de opname maar gaat over de uitgave zoals die na het mengpaneel op de markt komt; prima opnamen zijn zeer makkelijk te verpesten)nog  het grootst wanneer je vinyl koopt (oud of juist nieuw; niet rond de eeuwwisseling) en dat je bij de streamers aan de goden bent overgeleverd. Dat nu de 360graden RA via Tidal zo goed is zegt niets over hoe het over een jaartje gestreamd gaat worden. Het kan goed via de streamers maar het kan net zo goed slecht.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pjotr27 said:

Maar waarom wordt er aan bijvoorbeeld filmmuziek veel meer aandacht besteed aan een fatsoenlijke opname als aan veel andere muziek? Kwestie van geld?

 

Omdat een explosie die net zo hard klinkt als een dialoog werkt niet (met beeld er bij). De explosie moet oorverdovend, vloerschuddend zijn en harder dan hard gaat het niet. Dus de "zachte" passages moeten dan maar zachter. Het is natuurlijk ook een andere omgeving dan met twee van die malle stokjes in je oren in de tram tussen gillende scholieren, of in de auto. Daar wil je die zachte passages niet, die hoor je domweg niet. Door die stokjes werkt men ook steeds meer aan uitgaven die daar bij passen met opgeklopte ruimtelijkheid.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...