MarcelMR Posted 8 september 2023 Report Share Posted 8 september 2023 (edited) 35 minutes ago, carl said: Voor de duidelijkheid Roots - ik vind Get Ready een geweldige plaat. En Marco speelt vaak muziek die ik thuis ook speel. Hier ben ik het enorm mee eens !!! Ik heb hiervan de 1990 CD, klinkt geweldig afgezien van pseudo live spelen in de studio ! We praten hier over 1969 ..... DR-14 / DR-15 Edited 8 september 2023 by marcel535i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 september 2023 Report Share Posted 8 september 2023 (edited) 53 minutes ago, carl said: Marco staat binnenkort weer in Veldhoven. Wedden dat zijn geluid weer tot het beste hoort en altijd op vinyl. Ik ben er niet zo zeker van dat digitaal beter klinkt. Ik ben bij een paar demo's van Marco geweest, altijd een goed geluid. Of analoog nu of digitaal beter klinkt of is, waarom zou je daar een wedstrijd van maken? Het is al moeilijk genoeg om het binnen een bescheiden budget het zeg: "evengoed" te laten klinken. Dat laatste is handig, want de meeste muziek die ik mooi vind is niet op vinyl te koop. De set die er nu in de woonkamer staat klinkt erg plezierig en staat het bijna élke avond aan. Als het niet zo warm meer is dan zet ik misschien mijn 300B versterker neer, -die geeft een "gouden glans" aan élk muziek- stuk volgens Klaas Feestra die hier ooit is geweest voor een interview. Edited 8 september 2023 by Tubejack wat tekst ontbrak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 september 2023 Report Share Posted 8 september 2023 1 minute ago, marcel535i said: Hier ben ik het ongeloofelijk mee eens !!! Ik heb hiervan de 1990 CD, klinkt geweldig maar dat pseudo live spelen in de studio had niet gehoeven voor mij ! Ik meen dat ik hem op een maxi singel heb. Ik zal er wat afgedanst op hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 8 september 2023 Report Share Posted 8 september 2023 12 minutes ago, Tubejack said: Ik meen dat ik hem op een maxi singel heb. Maxi single zal wel moeten anders past ie er niet op en zit de naald in het etiket Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 8 september 2023 Report Share Posted 8 september 2023 4 hours ago, Roots said: Dat weet ik wel, ik doe dat al 40 jaar. Alleen zoek ik niet meer naar "high-end" opnames. En Fuchs, waarom koop je niet een 911 dan? Omdat ik toch een eigen dak boven ons hoofd verkies, boven de Porsche. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 september 2023 Report Share Posted 9 september 2023 10 hours ago, marcel535i said: Hier word de dynamiek en frequency balans geregeld kraakjes en ruis weggefilterd en hier wordt de LOUDNESS WAR bedreven en gaat het mis. Helaas, compressie wordt al tijdens de opname toegepast, vervolgens weer meerdere malen bij de mix en dan ook weer per instrument. Ook kunnen muzikanten ook nog compressors in hun stack voor versterkte instrumenten gebruiken. Er is geen garantie dat een kale opname ook goed klinkt, in dit opzicht. Die kale opname wordt stevig bewerkt en die bewerkingen hebben ook invloed op dynamiek. Tegenwoordig is de compressie in de verschillende fasen wat minder dan in het recente verleden maar nog steeds meer dan in het verleden verder weg. Marketering heeft exact uitgezocht wat mensen willen horen en dat is wat ze krijgen. Precies het zelfde bij groentetelers, witlof is niet meer bitter, broccoli ook niet meer, broccoli is mierzoet geworden. Menig fruit ook, alleen maar smakeloos zoet. Granny Smith, een fris zure stevige appel is verworden tot een klef zoet ding. Dat is wat mensen willen, dat is wat geleverd wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2023 Report Share Posted 9 september 2023 12 hours ago, Tubejack said: Ik ben bij een paar demo's van Marco geweest, altijd een goed geluid. Of analoog nu of digitaal beter klinkt of is, waarom zou je daar een wedstrijd van maken? Maar dat heb ik nog nooit gedaan Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2023 Report Share Posted 9 september 2023 Voor liefhebbers. Ik wacht nog op een nieuwe vinyl versie https://www.cdvinyl4u.nl/rare-earth-get-ready.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 september 2023 Report Share Posted 9 september 2023 8 hours ago, Seed7 said: Helaas, compressie wordt al tijdens de opname toegepast, vervolgens weer meerdere malen bij de mix en dan ook weer per instrument. Klopt, we waren met onze audioclub op excursie bij een opname studio waar het echt wel audiofiele Walking On The Moon, van Yuri Honing is opgenomen. De eigenaar van die studio vertelde ons, dat ook dat nummer 7 keer door de compressor was gegaan. Nou hangt het er sterk vanaf hoe die compressie wordt ingesteld. In het masterpakket bijvoorbeeld kun je instellen hoe veel je van de Dynamic range wil afsnoepen én hoe dat compressieprofiel er dan precies uit ziet. Wanneer dat voorzichtig wordt gedaan blijft er echt wel muziek over. En dat is iets wat je bij het bovengenoemde nummer prima kunt horen. Dat is voor mij nog steeds een van de aller beste opnamen aller tijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 september 2023 Report Share Posted 9 september 2023 19 hours ago, carl said: Wedden dat zijn geluid weer tot het beste hoort en altijd op vinyl. Ik ben er niet zo zeker van dat digitaal beter klinkt. Wanneer je niet verder komt dan de kamer van Marco kun je moeilijk oordelen over hoe het in andere kamers klinkt. Het klinkt daar meestal uitstekend, maar de top vond ik een paar jaar geleden toch met de set waarbij Taiko voor de digitale bron zorgde. Een schreeuwend dure set, maar beter heb ik nauwelijks gehoord. En op een beurs al helemaal niet. Deze dus: Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 9 september 2023 Report Share Posted 9 september 2023 (edited) 1 hour ago, Hans van Liempd said: , dat ook dat nummer 7 keer door de compressor was gegaan. Knap dat je dan dit nog over kan houden : DR16 -0.51 dB -21.54 dB 04 The Yuri Honing Trio - Walking on the moon Dit is tegenwoordig normaal : DR3 0.00 dB -7.31 dB 4:59 15-Billie Elish - Happier Than Ever Overigens Hans heb ik de Yuri Honig CD ook en inderdaad ideale test CD voor dynamiek test. Alleen KODO van Sheffield LAB gaat nog een stapje verder en richt meer schade aan in de servieskast. Edited 9 september 2023 by marcel535i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 9 september 2023 Report Share Posted 9 september 2023 Ha Hans, Die set klonk inderdaad bizar goed, compleet andere orde dan de rest van de show. gr. Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 september 2023 Report Share Posted 9 september 2023 21 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Omdat ik toch een eigen dak boven ons hoofd verkies, boven de Porsche. Een Porsche, een daktent en een camping: een groot succes | Lifestyle | Telegraaf.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 9 september 2023 Report Share Posted 9 september 2023 10 minutes ago, Roots said: Een Porsche, een daktent en een camping: een groot succes | Lifestyle | Telegraaf.nl Geen 911 en ook nog eens elektrisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 september 2023 Report Share Posted 10 september 2023 (edited) 12 hours ago, Roots said: Een Porsche, een daktent en een camping: een groot succes | Lifestyle | Telegraaf.nl Wat een ongelooflijke lulkoek is dat verhaal zeg. Niet geheel ontoevallig ken ik die omgeving vrij goed en deze beschrijving raakt echt wal nog kant. Snelweg op 13 minuten afstand, met een uurtje sta je in Amsterdam en de veel kerken in de NOP hebben geen religieuze functie meer. Het gemiddelde Telegraaf publiek slikt het vast als zoete koek, maar het is ver bezijden de realiteit. Edited 10 september 2023 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 september 2023 Report Share Posted 10 september 2023 "kallumaan" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 september 2023 Report Share Posted 12 september 2023 Voor de fans https://magicvinyldigital.net/2022/11/29/michael-jackson-thriller-full-review-vinyl-cd-cassette-sacd-mofi-releases-qobuz-tidal-amazon-music-sony-360-ra-from-1982-to-2022/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 september 2023 Report Share Posted 12 september 2023 Ik heb niets met die man Duck. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 12 september 2023 Report Share Posted 12 september 2023 On 7-9-2023 at 17:39, Bebatoli said: Wanneer word het eens tijd dat men onbevooroordeeld naar mooie muziek luistert zonder te weten welk de oorspronkelijke bron is. Als men het dan fatsoenlijk op het medium zou zetten heb je mij ook mee. Maar waarom wordt er aan bijvoorbeeld filmmuziek veel meer aandacht besteed aan een fatsoenlijke opname als aan veel andere muziek? Kwestie van geld? Ik baal er echt van als een gekocht muziek medium met geweldige muziek met veel compressie en zo vlak als maar mogelijk opgenomen is. Ik hoef de bron niet te weten, maar verwacht wel dat het beetje fatsoenlijk opgenomen wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 september 2023 Report Share Posted 12 september 2023 Er wordt veel muziek in eigen beheer opgenomen. Keukentafelopnamen zoals Fritz de With die noemt. En dan nog de grote menigte, die altijd nog harder beter vindt klinken. Zelfs bij optredens wordt de compressor royaal ingezet om vooral zo hard mogelijk te kunnen spelen. Bij een maximum niveau hoort volgens mij ook een minimale DR. Hard is al heel lang geen kunst meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 12 september 2023 Report Share Posted 12 september 2023 4 minutes ago, Hans van Liempd said: Er wordt veel muziek in eigen beheer opgenomen. Keukentafelopnamen zoals Fritz de With die noemt. En dan nog de grote menigte, die altijd nog harder beter vindt klinken. Zelfs bij optredens wordt de compressor royaal ingezet om vooral zo hard mogelijk te kunnen spelen. Bij een maximum niveau hoort volgens mij ook een minimale DR. Hard is al heel lang geen kunst meer. Ja hoewel ik soms ook gerenommeerde opnamestudio's zie die er niets meer.van bakken...zo ingewikkeld is het niet om een goede opname te maken..(aldus Fritz) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 september 2023 Report Share Posted 12 september 2023 (edited) 9 minutes ago, pjotr27 said: Ja hoewel ik soms ook gerenommeerde opnamestudio's zie die er niets meer.van bakken...zo ingewikkeld is het niet om een goede opname te maken..(aldus Fritz) Met de "kwaliteit" van de huidige muzikanten? Wanneer alles perfect loopt, is een opname met 2 microfoons al beter. Maar er moet aan zo veel knoppen gedraaid worden om alles "naar wens" op de opname te krijgen. Zou iemand nog één album van Madonna kopen wanneer dat een eerlijke opname zou zijn? Edited 12 september 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 september 2023 Report Share Posted 12 september 2023 (edited) 2 hours ago, Hans van Liempd said: .Zou iemand nog één album van Madonna kopen wanneer dat een eerlijke opname zou zijn? Waarschijnlijk niet Hans Dit album, was / is vanwege de Qsound m.i. heel geliefd Net even gedraaid via een heel goede versterker en dac. In mijn geheugen klonk echt veel beter. Misschien moet ik er maar een wat meer verhullende dac bijzetten voor minder goede opnames. Edited 12 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 12 september 2023 Report Share Posted 12 september 2023 Gemiddeld blijkt de kans op een fatsoenlijke uitgave (het artikel zegt niets over de opname maar gaat over de uitgave zoals die na het mengpaneel op de markt komt; prima opnamen zijn zeer makkelijk te verpesten)nog het grootst wanneer je vinyl koopt (oud of juist nieuw; niet rond de eeuwwisseling) en dat je bij de streamers aan de goden bent overgeleverd. Dat nu de 360graden RA via Tidal zo goed is zegt niets over hoe het over een jaartje gestreamd gaat worden. Het kan goed via de streamers maar het kan net zo goed slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 september 2023 Report Share Posted 12 september 2023 (edited) 1 hour ago, pjotr27 said: Maar waarom wordt er aan bijvoorbeeld filmmuziek veel meer aandacht besteed aan een fatsoenlijke opname als aan veel andere muziek? Kwestie van geld? Omdat een explosie die net zo hard klinkt als een dialoog werkt niet (met beeld er bij). De explosie moet oorverdovend, vloerschuddend zijn en harder dan hard gaat het niet. Dus de "zachte" passages moeten dan maar zachter. Het is natuurlijk ook een andere omgeving dan met twee van die malle stokjes in je oren in de tram tussen gillende scholieren, of in de auto. Daar wil je die zachte passages niet, die hoor je domweg niet. Door die stokjes werkt men ook steeds meer aan uitgaven die daar bij passen met opgeklopte ruimtelijkheid. Edited 12 september 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts