Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Tubejack said:

Ik vind die "dunne" 120grams LP's meestal net zo goed klinken, soms beter. 

Ook hier weer, wanneer heb je op de juiste manier kunnen vergelijken? Waren beide persingen van de zelfde master tape, met de zelfde snij-instellingen etc. Heb je de arm-hoogte gecorrigeerd? Of scheen er een mooi avondzonnetje de luisterruimte in tijden LP1 en was het donker tijden LP2?

Dit is niet om flauw te doen, maar omdat het precies is zoals je zegt, het is een mening.

Langzamerhand wordt ik moe van meningen, niet omdat het meningen zijn maar omdat zo zo makkelijk gestuurd en beïnvloed (kunnen) worden. Precies wat hier in dit filmpje gebeurt. Voor dat wie dan ook het gehoord heeft is het prachtigfantastischbeter. Het zelfde bijvoorbeeld met album reviews, die worden gemaakt een maand, of twee, voor het album uit komt. Vervolgens zie je dat de diverse recensenten elkaar napraten. Hoe kan het dat ze allemaal de zelfde mening hebben....??

Enkele jaren geleden vertelde iemand die jaren gewerkt had bij een vinyl perserij dat 120gr platen eigenlijk beter zijn omdat bij dikkere vinyl het afkoelen langer duurt en er zodoende "stress" in het materiaal kan ontstaan. Het zou gaan om uiterst kleine scheurtjes en onregelmatigheden die hoorbaar zouden zijn. Uiteraard op micro level. Waar of niet, geen idee, maar het lijkt me logisch te zijn.

hmm lijkt me just dat er veel spanning in het materiaal komt door snel afkoelen maar kan zijn dat dit bij kunststof anders is natuurlijk.

Verder is het beter klinken van originele persingen in 120 gram prima te verklaren door dat het masteren toen nog wel iets beter ging en dan hebben we het over pre louneswar opnames.

2 hours ago, Bebatoli said:

Enkele jaren geleden vertelde iemand die jaren gewerkt had bij een vinyl perserij dat 120gr platen eigenlijk beter zijn omdat bij dikkere vinyl het afkoelen langer duurt en er zodoende "stress" in het materiaal kan ontstaan. Het zou gaan om uiterst kleine scheurtjes en onregelmatigheden die hoorbaar zouden zijn. Uiteraard op micro level. Waar of niet, geen idee, maar het lijkt me logisch te zijn.

Even nagevraagd of dat zo is. Een goede vriend van mij die in een platenperserij heeft gewerkt (1990-2005) en de opkomst van de 180 gr persingen heeft zien opkomen zei mij zojuist dat het afkoelen inderdaad langer duurt, maar dat men daar ook rekening mee houdt tijdens het productieproces. En als je het afkoelproces goed monitort dat de kans op kleine scheurtjes minimaal is. Hij zei ook dat het dus ligt aan de perserij zelf hoe men ermee omgaat. De goede perserijen houden er rekening mee.

Ik zie eigenlijk maar 1 voordeel van 180gr vinyl, dat de plaat vlakker is. Trouwens ik heb nog alle platen van mijn vader en daar zitten ook 180 gr platen bij, ik denk even aan het merk Command. Deze van Toots Tielemans is van 1966.

s-l1200.webp

PVC is een thermoplast, het wordt uiteindelijk niet "keihard" en eventuele spanningen raak je makkelijker kwijt dan bij een thermoharder.  Verder is het inderdaad procestechnologie.

Er waren ook nog dunnere dan 120 g persingen.

Voor wat er in de groef op zich zit maakt het allemaal niet uit als het proces goed verloopt. 180 of 200 g verkoopt gewoon beter bij de groep met rijk gevulde buidel.

De technische winst 45 rpm is er wel, mits de "extra" data op de band staan.

4 minutes ago, Seed7 said:

PVC is een thermoplast, het wordt uiteindelijk niet "keihard" en eventuele spanningen raak je makkelijker kwijt dan bij een thermoharder.  Verder is het inderdaad procestechnologie.

Er waren ook nog dunnere dan 120 g persingen.

Voor wat er in de groef op zich zit maakt het allemaal niet uit als het proces goed verloopt. 180 of 200 g verkoopt gewoon beter bij de groep met rijk gevulde buidel.

De technische winst 45 rpm is er wel, mits de "extra" data op de band staan.

+1

1 hour ago, Seed7 said:

Volgens wat ik begrepen heb zit het probleem in het te snel afkoelen, en men doet dit omdat je op die manier een hogere productie bekomt.

Lang geleden heb ik eens bij een PVC buizenfabriek gewerkt. Van de buizen werden regelmatig proefstukken gezaagd en die werden serieus getest. O.a. met een valproef. Dan viel een gewicht vanaf ca. 1m op een gekoelde buis. Fouten in het afkoelproces of samenstelling kwamen er zo regelmatig uit. En dan waren er weer een berg B keus buizen.

Ik neem aan dat er bij platen toch ook wel een kwaliteitscontrole is.?

Maar onder druk wordt alles vloeibaar, zelfs de regels voor een goed product.

Als iets langzaam afkoelt dan hebben de spanningen tijd om uit het materiaal te gaan.

Gaat dat te snel dan krijg je oppervlakte spanningen die gevormd worden, de buitenste laag is immers al aan het uitharden en de binnenste laag nog niet.

Een dunne LP zal dan eerder gelijkmatiger afkoelen dan een zwaardere, er is immers meer tijd nodig om de warmte uit het materiaal te krijgen.

Een dikkere plaat zal dus een andere afkoel periode moeten hebben dan een dunnere.

5 minutes ago, Bebatoli said:

Volgens wat ik begrepen heb zit het probleem in het te snel afkoelen, en men doet dit omdat je op die manier een hogere productie bekomt.

Klopt. Maar dat geldt ook voor 120 of 80 gram. Of als een van de twee stempels harder koelt dan de andere.

5 hours ago, kappa7 said:

Een dikkere plaat zal dus een andere afkoel periode moeten hebben dan een dunnere.

En dat rechtvaardigt op zich de hogere prijs George. Zelf heb ik altijd goede ervaringen met platen van Speakers Corner en Pure Pleasure.

Edited by carl

Even geïnformeerd bij de vinylexpert. Dit is zijn antwoord i.v.m. stress in het materiaal.

Vaak zie je aan een gegoten plastic onderdeel dat er aan de buitenkant een soort "schaduw" zichtbaar is van de ribben en montagepunten die aan de binnenkant zitten. Die ontstaan doordat bij afkoeling het materiaal krimpt en plekken waar meer materiaal zit koelen minder rap af. Daar wordt dus materiaal weggezogen in de richting van de plekken waar de temperatuur al lager is. Het gietstuk is uiteindelijk hard, maar niet meer conform de exacte vorm van de mal. Thermoharders krimpen ook bij uitharding, dus dezelfde vervorming doet zich voor. Gegoten metaal idem. Met andere woorden is het bij alle vormen van gietproces nodig om de wanddikte ten eerste constant te houden en ten tweede niet dikker dan strikt vereist.

Ja. Dat zie je bij spuitgietwerk. Met hele goede mallen weer niet omdat er rekening mee wordt gehouden. Die hele goede mallen maakt me echter niet meer omdat die vele malen duurder zijn dan "gewone". In een goede spuitgietmal maak je bij wijze van spreken alles krom om er een recht product uit te krijgen. Tweede aspect is hoe de koelkanalen door een mal lopen, ook die hebben weer invloed op de vorm van de mal om er iets rechts uit te krijgen.

Bij het persen van een plaat heb je niet veel dikte verschil en waar je die hebt is die symmetrisch, de buitenrand.

Wanneer er over de vorm van het product is nagedacht is krom trekken niet aan de orde. Symmetrie is daar een belangrijke regel in. En inderdaad zo weinig mogelijk dikteverschillen.

Bij sommige platen is de rand en het label dikker dan het vlak waar de groeven liggen. Ooit ontstaan voor de platenwisselaars denk ik. Maar dit is wél een reden waarom afkoeling en afkoelspanningen gecontroleerd moeten worden. M.a.w. de rand en het label moeten iets sneller gekoeld worden om krom  trekken en scheurtjes te voorkomen. Of dit gebeurt?? Ik betwijfel het.

PVC koelt slecht af. Het houdt de warmte makkelijk vast. Dit is een voordeel en kan het afkoelen met minder spanning plaatsvinden.

Maar zoals altijd, is productiesnelheid belangrijk. Koelen met lagere temperaturen ligt dan voor de hand. Gevolg.. slechte platen. Een beetje platenfirma zal dat echt wel onder controle hebben. Maar het verklaart misschien ook het verschil in kwaliteit van de verschillende productiebedrijven.

On 21-9-2023 at 14:08, audiofreak said:

Even nagevraagd of dat zo is. Een goede vriend van mij die in een platenperserij heeft gewerkt (1990-2005) en de opkomst van de 180 gr persingen heeft zien opkomen zei mij zojuist dat het afkoelen inderdaad langer duurt, maar dat men daar ook rekening mee houdt tijdens het productieproces. En als je het afkoelproces goed monitort dat de kans op kleine scheurtjes minimaal is. Hij zei ook dat het dus ligt aan de perserij zelf hoe men ermee omgaat. De goede perserijen houden er rekening mee.

Het valt me op dat heel veel moderne persingen (veelal 180 gr) een hobbel(tje) hebben. Dat kom volgens mij door te snel van de mal halen. Moet allemaal te snel daar waar er vroeger meer tijd voor werd genomen (is mijn theorie!). De 180 gram helpt daar natuurlijk niet bij omdat afkoelen nog langer duurt.

Overigens verschilt het soort vinyl ook nogal eens. Ik heb zelf iets gemaakt waarmee ik kromme platen vlak kan maken. Dat lukt vrijwel altijd, maar platen die ik zelf uit Japan heb meegenomen zijn van ander vinyl gemaakt en deze krijg je met geen mogelijkheid weer vlak. Ja vast bij 200 graden, maar dan is de muziek ook verdwenen. Lijkt me dat zon plaat ook veel me=onder snel krom raakt.

On 25-9-2023 at 22:50, Edje2 said:

Overigens verschilt het soort vinyl ook nogal eens. Ik heb zelf iets gemaakt waarmee ik kromme platen vlak kan maken. Dat lukt vrijwel altijd, maar platen die ik zelf uit Japan heb meegenomen zijn van ander vinyl gemaakt en deze krijg je met geen mogelijkheid weer vlak. Ja vast bij 200 graden, maar dan is de muziek ook verdwenen. Lijkt me dat zon plaat ook veel me=onder snel krom raakt.

Dan willen we graag horen wat je zelf gemaakt hebt Ed. Ik heb een paar platen die vlakker mogen.