Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

14 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar dat is echt iets anders dan een piekje in het frequentiebereik. Bovendien is zo'n lijn behoorlijk gladgestreken. In het echt en met een hogere resolutie genoteerd, liggen de pieken en dalen waarschijnlijk veel hoger.

Neem de frequentieresponse van mijn luidsprekers met 1/12 db/oct smoothing:

acadfda3-ca8d-48cc-8dab-d7a9e81c64c9.jpg

Dat ziet er vrij redelijk uit. Maar die piek van 5dB bij 1kHz...is die niet irritant?

En die piek bij 45Hz, heb je die weg kunnen werken met absorbers?

Edited by Geerdie
tiepvout

Hier gaat het over 22 dB van piek tot dal. Dit is nadat de ruimte akoestisch is aangepast en de speakers optimaal zijn geplaatst. Wél gemeten op de luisterplaats, dus niet op 1 m, waar meestal gemeten wordt.

Veel homogener hoor ik het bij andere sets eigenlijk nooit. mensen die de laatste tijd hier hebben geluisterd zullen dat beamen.

Overigens... met smoothing op 1/3 oct ziet het prentje er veel leuker uit.

Edited by Hans van Liempd

29 minutes ago, Hans van Liempd said:

Hier gaat het over 22 dB van piek tot dal. Dit is nadat de ruimte akoestisch is aangepast en de speakers optimaal zijn geplaatst. Wél gemeten op de luisterplaats, dus niet op 1 m, waar meestal gemeten wordt.

Veel homogener hoor ik het bij andere sets eigenlijk nooit. mensen die de laatste tijd hier hebben geluisterd zullen dat beamen.

Overigens... met smoothing op 1/3 oct ziet het prentje er veel leuker uit.

Het ging mij erom of je het hóórt of dat je eraan gewend bent geraakt en het interpreteert als het "karakter" van de speaker.
Maakt mij niet uit hoor.

Een piek in het laag kun je vaak wat aan doen maar een piek bij 1K (bv door een driver issue) is hoorbaar.

Of je er LAST van hebt is een tweede...

Wanneer je een instrument in verschillende ruimten gespeeld wordt, klinkt het ook telkens anders. Ook tonaal. Door dempen kun je dat beperken, maar het blijft altijd ruimtegevoelig. Vandaar mijn opmerking dat dit op de luisterplaats in gemeten.

Dit heeft stereophile ooit van de W/P 5 gemeten. Ik heb de 5.1E die is weer wat anders:

https://www.stereophile.com/content/wilson-audio-wattpuppy-system-5-loudspeaker-measurements

watpup5fig04.jpg

Dit is alleen de topkast, de Watt dus: Daar gaat het vanaf 15 kHz mis, maar blijft verder binnen de 6 dB.

watpup5fig07.jpg

Dit is van de baskast, de Puppy. Die werkt eigenlijk alleen onder de 100 Hz (lijn CS)

Van het complete koppel staat er geen metingen bij.

Edited by Hans van Liempd

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar dat is echt iets anders dan een piekje in het frequentiebereik. Bovendien is zo'n lijn behoorlijk gladgestreken. In het echt en met een hogere resolutie genoteerd, liggen de pieken en dalen waarschijnlijk veel hoger.

Neem de frequentieresponse van mijn luidsprekers met 1/12 oct smoothing:

acadfda3-ca8d-48cc-8dab-d7a9e81c64c9.jpg

Dat is een super strakke curve Hans! Met name het hoog valt meestal na ong 8kHz vrij hard af in een luisterkamer die nog enigszins op een woonkamer lijkt.

Is dit op de luisterplek gemeten?

10 hours ago, Edje2 said:

Dat is een super strakke curve Hans! Met name het hoog valt meestal na ong 8kHz vrij hard af in een luisterkamer die nog enigszins op een woonkamer lijkt.

Is dit op de luisterplek gemeten?

In mijn luisterkamer en inderdaad op de luisterplaats gemeten. Ik heb geen correcties voor de microfoon toegevoegd. Wanneer ik de correctie van een behringer microfoon meeneem, loopt het hoog wel wat af. Maar niet meer dan 5 dB op 20 kHz. Mijn oren laten het al veel eerder afweten.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m2048872511-marantz-sm-1000

Voor Marantzofielen zoals ik toch wel 1 van de Holy Grails en uiterst zelden aangeboden: een SM-1000. Alvorens ik mijn NAT Audio apparatuur kocht, nog op het punt gestaan om er één te kopen. Maar die was al vergeven. En dan nog een minstens zo zeldzame, bijpassende VV SC-1000 zien te scoren. Mijn jacht op vintage Marantz heb ik inmiddels afgesloten.  Alhoewel, indien ik ooit nog eens over veel geld mocht beschikken (eerder onwaarschijnlijk):  Model 9, 7c en 10b. 😉

On 21-11-2023 at 09:30, Hans van Liempd said:

In mijn luisterkamer en inderdaad op de luisterplaats gemeten. Ik heb geen correcties voor de microfoon toegevoegd. Wanneer ik de correctie van een behringer microfoon meeneem, loopt het hoog wel wat af. Maar niet meer dan 5 dB op 20 kHz. Mijn oren laten het al veel eerder afweten.

Bij de meeste woonkamers loopt ht hoog flink af boven de 10kHz. Dat komt natuurlijk door de toepassing van gordijnen en tapijt. Hoe heb je deze zo netjes recht gekregen zonder teveel "echo" in de ruimte?

26 minutes ago, Edje2 said:

Bij de meeste woonkamers loopt ht hoog flink af boven de 10kHz. Dat komt natuurlijk door de toepassing van gordijnen en tapijt. Hoe heb je deze zo netjes recht gekregen zonder teveel "echo" in de ruimte?

Mijn luisterruimte is toch behoorlijk gedempt. Het plafond en schuine zijden van het dak zijn met houtwolcementplaat bekleed. De achterwand voor ruim de helft met 10 cm absorptie en twee diffusers van ca. 1 m2. Dan twee basstraps en aan de zijkanten op de eerste reflectiepunten ook 10 cm demping. Een parketvloer met daarop een vrijhard kleed over 60% van het  oppervlak. Achter de luisterstoel een gordijn met daarachter mijn CD verzameling, demping en de toegangsdeur. De ruimte is verder schaars ingericht met 3 fauteuils en een platenkast waar wat klein spul in staat. De luisterstoel is met stof bekleed en de meetmicrofoon zat ongeveer op rugleuninghoogte.

Dat is nu ruim 8 jaar ongewijzigd. Ik vind het nu uitstekend klinken wat belangrijker is dan dat het goed meet. Meten was wel belangrijk, omdat ik daarmee kon zien wat de ruimte nodig had. Veel beter dan dit ga ik het in deze ruimte niet krijgen.

24 minutes ago, kappa7 said:

Ik denk ook dat het veel uitmaakt dat je redelijk dicht op de speakers zit met veel direct geluid dus.

Dan gaat de omgeving al veel minder mee spelen.

Dat is een gelijkzijdige driehoek van ongeveer 2,4 m. Maar inderdaad dichterbij dan in de meeste huiskamers. Daar moet immers een salontafel oid staan.