Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Ivan10 said:

Leuk @Seed7 het algoritme van youtube gaf me laatst veel interviews van oud-leden van Prince zijn band: The Revolution, uit dezelfde Sunset Sound reeks. Handig dat deze mensen hun ervaringen en kennis nog vastleggen op film. 

Af en toe neem ik de tijd voor dit soort documentaires. Altijd fascinerend om te zien hoe dingen tot stand komen, het proces en hoe de omgeving er tegen aan keek. De verhalen rond Van Halen en hoe het eerste album in een weekeinde toch nog een keer opnieuw gemixed is.

Prince moet een absolute workaholic geweest zijn. "The Vault" ligt vol. George Clinton (Funkadelic) heeft er in ene interview wel eens iets over gezegd en je hoort dan het ongeloof in z'n stem over wat hij zoal te horen kreeg bij Prince.

Jill Jones, een van Prince's protegees. Ik weet eigenlijk niet of ze hier erg bekend was.

https://www.youtube.com/watch?v=xfxd6KGHiUU

Edited by Seed7

Ja, de welbekende kluis van Prince. De geluidsopnames zijn nu veilig gesteld. Ik begreep dat er toch wel sprake was van vochtigheid in zijn opslagruimte. Er moet in Amerika een ondergrondse ruimte zijn, een mijn waar veel masters opgeslagen liggen van muziekmaatschappijen. Hopelijk is het daar veilig. Jaren geleden zou een opslagloods van ik dacht Universal brandschade hebben opgelopen. Dag Barry White mastertapes. Hoeveel mastertapes totaal vernietigd zijn en van wie werd niet duidelijk uit het artikel, en daarmee de grootte van de schade de culturele muziekgeschiedenis. We moeten zuinig zijn op onze muziekarchieven en de apparatuur om het mee af te spelen. 

45 minutes ago, Ivan10 said:

Jaren geleden zou een opslagloods van ik dacht Universal brandschade hebben opgelopen.

Klopt.

Er is de loop der jaren veel verloren gegaan. Brand, overstromingen, diefstal en vooral slordigheid. Een voorbeeld, de banden van Black Sabbath's Born Again (1983) zijn vorig jaar terug gevonden. Nu kunnen ze eindelijk de volledig verknoeide eindmix opnieuw doen. Hoe die toen verknoeid is is nog steeds niet duidelijk. En da's maar een enkel voorbeeld.

Digitaal archiveren kon nog wel eens en veel groter probleem worden/blijken.

Leuk, zoals er gepraat wordt over transients, harmonische vervorming, lag en dirt. Logisch dat er zulke enorme klankverschillen in opnames zijn. Na de komst van digitaal werd dat door alle filters en compressors nóg erger.

Waarom vind ik die oude 3 microfoon opnamen zo goed? Omdat al die ellende er niet tussen zit? Ik denk het wel.

Edited by Hans van Liempd

31 minutes ago, Hans van Liempd said:

Waarom vind ik die oude 3 microfoon opnamen zo goed? Omdat al die ellende er niet tussen zit? Ik denk het wel.

3 microfoons, "Living Stereo" en dergelijke? Daar zat buizenellende in de keten en trafo-ellende en condensator ellende, misschien al wel een vroege ellendige transistor. Het verschil is dat er maar drie sporen waren in plaats van 24 of 32. Als je dat allemaal niet wil dan moet je met een euphorbia-naald akoestisch opgenomen wasrollen gaan aftasten.

Na digitaal, werd het minder met de grit en dirt, want de band verzadiging verdween. Dus werden de opname ketens nog vuiler gemaakt tot men de hele keten in het digitale domein kon houden.

Mensen houden nu eenmaal van bepaalde soorten vervorming.

Ik zie een opname, een nummer, muziek als het resultaat van een artistiek proces. In dat proces worden zaken vervormd, aangepast, anders opgenomen om dicht bij een nagestreefd klankdoel te komen.

Dat begint met de orkesttrainer die de hobo's wat vetter wil, of de gitarist die dunnere snaren gebruikt of twee optische compressors achter elkaar zet.

Het eindigt bij de audiofiel die een soort van "realiteits waanzin" nastreeft en in plaats van een kant en klaar filter, kabeltjes, nog meer buizen, trafo's en gadgets koopt en inzet, of zelfs vodoo, snake oil. Die doet het zelfde als  de engineers in de studio, maar dan zonder de geschikte middelen als een parametrische EQ. Vervormen naar eigen smaak.

3 minutes ago, Seed7 said:

Het eindigt bij de audiofiel die een soort van "realiteits waanzin" nastreeft en in plaats van een kant en klaar filter, kabeltjes, nog meer buizen, trafo's en gadgets koopt en inzet, of zelfs vodoo, snake oil. Die doet het zelfde als  de engineers in de studio, maar dan zonder de geschikte middelen als een parametrische EQ. Vervormen naar eigen smaak.

Natuurlijk niet hetzelfde als de studiomensen. Ik doe dat alleen voor me zelf en hoef geen rekening te houden met "de markt". Ik probeer overigens alle onzin juist uit mijn set te houden. Alleen dat wat werkelijk iets doet blijft. Realiteit is voor mij het geluid wat ik live ervaar.

En er blijft tegenwoordig maar heel weinig voor mij "draaibare" nieuwe muziek over. Wanneer het 1 of 2 albums per week op Qobuz zijn, is het veel.

Ik scan elke week alle genres die me interesseren. Dat zijn dan ca. 100 albums. Voor mijn gevoel valt er 80% af vanwege "takkemuziek" en dan dus nog 18,5% omdat het misschien voor mij wel leuke muziek is, maar zo slecht opgenomen dat ik er niet naar wil luisteren.

Gelukkig blijft er dan nog genoeg over.

• 2 weeks later...

Ik vraag me werkelijk af of je met een paartje Genelec 8361A en een goede pre/dac/streamer of cd speler niet veel verder komt dan met de meeste consumenten audio producten (voor het geld, ongeveer 12000 a 13000 euro voor 2 speakers + bronnen)

Edited by Duck-Twacy

• 3 weeks later...
18 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Ik ken het verhaal. Heeft hem flink wat duiten opgeleverd.

Iemand was bereidt voor zijn expertise te betalen, zo werkt dat in de vrije markt economie.

"I buy his story" ....  letterlijk en figuurlijk met mijn Youtube abonnement. 

Wat hij aanhaalt is voor mij als muziek liefhebber al te duidelijk.  

Waarom "Tin pan alley" als audiofile track gebruikt wordt :   DR17

Huidige mu-ziek remasters. :   DR5 met geluk DR9. 

36 minutes ago, marcel535i said:

Iemand was bereidt voor zijn expertise te betalen, zo werkt dat in de vrije markt economie.

"I buy his story" ....  letterlijk en figuurlijk met mijn Youtube abonnement. 

Wat hij aanhaalt is voor mij als muziek liefhebber al te duidelijk.  

Waarom "Tin pan alley" als audiofile track gebruikt wordt :   DR17

Huidige mu-ziek remasters. :   DR5 met geluk DR9. 

https://dr.loudness-war.info/album/view/160821

Zelfs  

DR18 0.00 dB -20.76 dB 9:11 06-Tin Pan Alley

Wat een verhaal,  wat kan Fermer beeldend vertellen. Mijn installatie kan dat niet...  is Bad...

Edited by Tubejack

6 hours ago, Ivan10 said:

Ja loudness verknalt veel. 

Ik heb BAD op vinyl, toevallig een goede persing. Zoiets is best interessant om uit te zoeken. Al is zoektocht naar de bron niet altijd even transparant.  Het 1e nummer heeft een DR van 15.  Als ik goed heb uitgezocht en begrepen is dit het 1e album van MJ dat digitaal is opgenomen.  B.v. het 1e nummer vind ik goed, dynamiek prima maar ik vind het wat dun schel klinken er zit bij mij weinig warmte in .  Het nummer "Liberian Girl" is m.i. veel beter opgenomen. Wat vind jij?  Of Iemand anders natuurlijk.  

7 hours ago, Ivan10 said:

Dank voor het posten @Tubejack Wat een leuk verhaal.

Mijn vrouw had ook half meegeluisterd met het YouTube filmpje. Vervolgens heb ik de LP gedraaid. Volgens haar, gaf die informatie toch een heel andere beleving van de LP. Ik ben rustig mijn verzameling LP's aan het uitzoeken en ik heb wel meer materiaal waar ik de bron zou willen weten. Een originele digitale of analoge master kan allebei heel erg goed klinken. 

Edited by Tubejack