Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

9 hours ago, vogel said:

deze lijkt mij meer voor de hand te liggen: https://fwdmagazine.be/

Ziet er keurig uit die site.  Best interessant, met b.v. de voor- én nadelen over WiFi 6 .  Echter dat soort zaken maakt slechts een klein deel uit, van het jaarboek.  

In de voorverkoop slechts €10 inclusief verzendkosten.  Waar praten we over? :)

7 hours ago, Pjotr said:

Ik heb het papieren magazine een keer gekocht. Ziet er goed uit, goed geschreven. Alhoewel het hogere audio segment ook aan bod komt is het toch hoofdzakelijk home entertainment (AV) in de breedte. Hoe is dat jaarboek Jack?

Heb hem nog niet Pjort, het laatste exemplaar is uit 2017. Goed voor uren lees plezier.  Het AV komt ook aan bod. Dat lijkt tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met audio. Toch verwacht ik dat het de moeite waard is. Onze TV is ook al een oudje, dus wie weet? ;)      

Mocht de tv hier het laten afweten, dan wordt het een simpel scherm. Rasp met kodi en retrospect erop, en kijken maar.

Ben nu eigenlijk meer geïnteresseerd in Fido2, en lees daarover de artikelen in de C't van november nog eens goed over. Password-loos inloggen, dat is wat.

12 hours ago, mumsoft said:

Mocht de tv hier het laten afweten, dan wordt het een simpel scherm. Rasp met kodi en retrospect erop, en kijken maar.

Ben nu eigenlijk meer geïnteresseerd in Fido2, en lees daarover de artikelen in de C't van november nog eens goed over. Password-loos inloggen, dat is wat.

We gebruiken al decennia  een simpel scherm van Panasonic zonder allerlei "smart" mogelijkheden.  TV kastje er aan van XS4ALL (KPN) en het werk goed zonder gepruts. Probleem is alleen dat dit soort TV's niet meer te koop zijn.  Een los scherm met HDMI is inderdaad een optie.  Waarom zou je thuis paswoordloos willen inloggen Marc?

Om verlost te zijn van passwords, overal. Om geen kans meer te lopen op phishing, om zelf ook geen passwords te hoeven onthouden of te noteren. Simpel: wèg met die foute oude oplossingen.

51 minutes ago, mumsoft said:

Om verlost te zijn van passwords, overal. Om geen kans meer te lopen op phishing, om zelf ook geen passwords te hoeven onthouden of te noteren. Simpel: wèg met die foute oude oplossingen.

Ik gebruik nu sinds een maand of 3 dan LastPass, het wil niet zeggen dat dat altijd de oplossing is maar wel een degelijke die ook op de telefoon en zelfs op linux gebruikt kan worden.

1 Heel goed wachtwoord gebruiken voor de toegang, en de rest gaat dan een stuk makkelijker, en bestaande wachtwoorden kan hij makkelijk overnemen of verbeteren

4 hours ago, Tubejack said:

We gebruiken al decennia  een simpel scherm van Panasonic zonder allerlei "smart" mogelijkheden.  TV kastje er aan van XS4ALL (KPN) en het werk goed zonder gepruts. Probleem is alleen dat dit soort TV's niet meer te koop zijn.  Een los scherm met HDMI is inderdaad een optie.  Waarom zou je thuis paswoordloos willen inloggen Marc?

Yup hier ook een 42" LG full HD monotorscherm van €195.- direct (met 2 HDMI poorten) op de KPN decoder . Heeft meer afregelmogelijkheden voor de beeldkwaliteit dan een TV............... Geluid via de digitale uitgang van de decoder op een paar Technics F1 minimonitors.

Ja, maar Fido2 doet niet aan passwords, maar heeft een key op je telefoon en/of op de pc, die de beveiliging verlegt, uit handen trekt van de sites die je bezoekt (en die allemaal ergens jouw password hebben opgeslagen), en je die zelf in handen geeft. In je mobiel, en/of in je pc (tablet en weet ik wat). Zoals je ook een sleutel van je huis in je zak hebt.
Het is/wordt de veel veiliger authenticatie procedure.

Maar ik ben geen kenner, slechts de lezer van een aantal verdomd interessante artikelen in de C't van november. Eerste stapjes gezet.

1 hour ago, mumsoft said:

Ja, maar Fido2 doet niet aan passwords, maar heeft een key op je telefoon en/of op de pc, die de beveiliging verlegt, uit handen trekt van de sites die je bezoekt (en die allemaal ergens jouw password hebben opgeslagen), en je die zelf in handen geeft. In je mobiel, en/of in je pc (tablet en weet ik wat). Zoals je ook een sleutel van je huis in je zak hebt.
Het is/wordt de veel veiliger authenticatie procedure.

Maar ik ben geen kenner, slechts de lezer van een aantal verdomd interessante artikelen in de C't van november. Eerste stapjes gezet.

Volgens mij krijgen we zoiets "gratis" van XS4ALL. Maar je moet altijd nog één hoofdwachtwoord gebruiken. Een Key op een telefoon gaat inderdaad een stap verder. Maar telefoons zijn ook krachtige computers en meestal niet de meest beschermde omgeving. En wat te doen als je telefoon stuk gaat of gestolen wordt?   

Via XS4all/KPN loopt het iets anders. Daar gaat de content niet via internet maar via hun eigen servers. De bandbreedte voor TV (ca. 20Mb/TV voor HD) gaat daarbij ook niet af van je internet bandbreedte. Al is je het totaal wel beperkt tot de totaal beschikbare bandbreedte voor je modem. En i.d.d. moet je de ontvanger van je abonnee key voorzien. Maar dat lijkt mij logisch. Is niet anders als bij gewone digitale ontvangers op de kabel,

1 hour ago, Tubejack said:

Volgens mij krijgen we zoiets "gratis" van XS4ALL. Maar je moet altijd nog één hoofdwachtwoord gebruiken. Een Key op een telefoon gaat inderdaad een stap verder. Maar telefoons zijn ook krachtige computers en meestal niet de meest beschermde omgeving. En wat te doen als je telefoon stuk gaat of gestolen wordt?   

Daarvoor heb je backups, bv een tweede telefoon, of je pc. Met Fido2 heb je nu juist een betere beveiliging. Heb nu bv tweefactor authenticatie ingesteld op mijn FP2 (Fairphone, weet je wel). Maar gemakkelijk ging het niet. Hoop vruchteloos gepruts.

4 minutes ago, mumsoft said:

Daarvoor heb je backups, bv een tweede telefoon, of je pc. Met Fido2 heb je nu juist een betere beveiliging. Heb nu bv tweefactor authenticatie ingesteld op mijn FP2 (Fairphone, weet je wel). Maar gemakkelijk ging het niet. Hoop vruchteloos gepruts.

Ik ken het principe Marc, ik gebruik het zelf voor een aantal servers die al dan niet met het internet verbonden zijn. Maar op mijn pc heb ik nog gewoon een wachtwoord. 

5 hours ago, audiofreak said:

Ach, als je ergens je mobiele nummer invult of een app installeert op je smartphone, ook dan krijg je phisingberichten of ze bellen je gewoon op. Of sturen je sms bericht met een linkje. 

Another benefit of using the security key is that these keys work only with the configured website or apps. If you click on a phishing link that looks just like the original website, the security key just won’t work preventing you from become the fresh victim of a possible phishing attack. These keys can be used in all kinds of devices like the desktop computers, notebooks, and mobile devices like tablets or mobile phones

Dat is die 2-factor authenticatie aan het werk. Dus als een of andere snuiter mijn wachtwoorden heeft bemachtigd, kan hij er nog niks mee. Met Fido2 ben je zelf(s) ook wachtwoordloos.

25 minutes ago, mumsoft said:

Dat is die 2-factor authenticatie aan het werk. Dus als een of andere snuiter mijn wachtwoorden heeft bemachtigd, kan hij er nog niks mee. Met Fido2 ben je zelf(s) ook wachtwoordloos.

Hier ook zo iets. Na het invoeren van het wachtwoord en gebruikers naam. Moet ik met een app op mijn smartphone een verificatie nummer halen en dat intoetsen. Elke ik dacht 2 minuten is er een nieuwe code.