carl Posted 28 juli 2017 Report Share Posted 28 juli 2017 Ik zat net op de site van Marco te kijken die weer/nog steeds actief is. Wel leuk die producten van Old School. Dat ga ik eens even bijhouden. Wel zou ik van een buizenversterker met 20 buizen absoluut neurotisch worden. Zal er eentje kapot gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 juli 2017 Report Share Posted 31 juli 2017 https://www.hifi.nl/artikel/25794/Handleiding-deze-vintage-receivers-zijn-de-moeite-waard.html En zo mooi ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 juli 2017 Report Share Posted 31 juli 2017 Ik raad het iedereen af! 😇 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 juli 2017 Author Report Share Posted 31 juli 2017 Jij hebt vast al genoeg te doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 juli 2017 Report Share Posted 31 juli 2017 Leuke video over Japanse audiofielen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 juli 2017 Report Share Posted 31 juli 2017 2 hours ago, mumsoft said: Jij hebt vast al genoeg te doen Gewoon lekker nieuwe spullen kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 juli 2017 Author Report Share Posted 31 juli 2017 Moet je wel lang wachten tot het vintage wordt . Maar affijn, ik probeer het, en het lukt al aardig. Een draaitafel die alvast zijn zijn zoveel-en-veertigste levensjaar in gaat, en al een paar belangrijke onderdelen die bijna 10 zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 juli 2017 Report Share Posted 31 juli 2017 De kans dat iets van hedendaagse productie "vintage" wordt, acht ik praktisch nul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 augustus 2017 Author Report Share Posted 1 augustus 2017 Voor jou niet, maar voor de oudere jongere van over 30 jaar wel. Die kwijlt vast van vintage streamers... wedden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 augustus 2017 Report Share Posted 1 augustus 2017 (edited) 45 minutes ago, mumsoft said: Voor jou niet, maar voor de oudere jongere van over 30 jaar wel. Die kwijlt vast van vintage streamers... wedden? Marc ik bedoel, dat het meeste spul wat je nu kunt kopen echt geen 30 jaar meegaat.👎🏼 7 jaar max.! en dan zijn er geen onderdelen meer te krijgen. We leven in een wegwerpmaatschappij niet? Let op het woordje: meeste! Verder krijg ik hier genoeg "jongeren" van 30 ...35 die sowieso kwijlen van vintage. Maar het meeste is ouwe zooi waar m.i. veel te veel geld voor gevraagd wordt Vandaar koop nieuw, als je niet te veel gedoe wil. Yamaha maakt b.v. een heel aardige lijn met een vintage look, waar ook de goedkopere modellen als de AS-501 en 701 al aardig presteren in combinatie met wat warm klinkende luidsprekers b.v. Hepta Edited 1 augustus 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 augustus 2017 Author Report Share Posted 1 augustus 2017 Ok, maar dat 'meeste' gold 30 jaar geleden toch ook al. Wat boven komt drijven is degelijk spul, op onderdelen vaak wel verouderd en aan vervanging toe (daar ben jij ervaringsdeskundige in), maar grosso modo van bijzondere kwaliteit. En dat wordt nog steeds wel gemaakt, als ik zo in München rondkijk. De wegwerpmaatschappij is gelukkig ook aan het veranderen, zij het langzaam. Er wordt toch steeds meer gelet op duurzaamheid. Vintage is helaas ook trendy geworden. Logisch, als je bedenkt dat er, weer grosso modo, de laatste 30 jaar niet veel kwalitatief is veranderd in de audioweergave. Een beetje zoals Spido schreef: het beste is al lang geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 augustus 2017 Report Share Posted 1 augustus 2017 3 hours ago, mumsoft said: Ok, maar dat 'meeste' gold 30 jaar geleden toch ook al. Nee, toen had je veel meer kwaliteit vind ik. Dat was heel normaal. Ook bij de goedkope(re) modellen. De afgelopen 30 jaar is er best het e.e.a. veranderd ten goede. Alleen die onderdelen zijn te veelal te duur voor massa productie. 50 jaar terug konden ze ook goede versterkers maken. Tegenwoordig ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 augustus 2017 Report Share Posted 1 augustus 2017 Een heel groot deel van "Vintage" is niet de bouwkwaliteit, het moet natuurlijk wel de tand des tijds doorstaan hebben, maar de vormgeving. Bij veel vintage apparatuur maar ook klassieke auto's is die goed. Vormgeving in de audio is iets dat de afgelopen twee decennia hard achteruit gehold is. Te veel doe maar gek want het is nog niet gek genoeg. Of, doe maar strak, zo strak dat de bediening in het geding komt. Doe maar symmetrisch want dat snappen techneuten, wat ze niet snappen is dat et lelijk is. Gelijkvormigheid daarentegen is wel 'mooi'. Vormgeving gedaan door engineers in plaats van door vormgevers met een interesse voor ergonomie. Heel simpel apparaatje, waarom was Tivoli een succes, vormgeving. In Europa werd er al snel het etiket retro op geplakt maar dat was het niet, het was/is moderne Amerikaanse vormgeving met invloeden uit Europa en Japan. Die apparaatjes stralen een zeker mate van 'warmte' uit, met name de combinatie taupe/walnoot. De vormgeving is heel erg helder, wat belangrijk is is groot en direct toegankelijk. Bij iedere fotoserie over de volgende audiobeurs ben ik weer verbijsterd over de volslagen wanstaltigheid van een groot deel van de producten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 augustus 2017 Report Share Posted 1 augustus 2017 Niet altijd Seed er zit ook heel wat moois bij. Ik schat daarbij in, dat de niet standaard kasten behoorlijk duur zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 augustus 2017 Report Share Posted 1 augustus 2017 Volgens mij zeg ik ook niet dat er niets is. Maar ben benieuwd wat jij dan mooi vind, in de zin van ontwerpkwaliteit die langer dan de hype of trend mee gaat en die je ook nog mooi vind, volgens je smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 1 augustus 2017 Report Share Posted 1 augustus 2017 Tis wat, met mode... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 augustus 2017 Report Share Posted 1 augustus 2017 2 hours ago, Seed7 said: Volgens mij zeg ik ook niet dat er niets is. Maar ben benieuwd wat jij dan mooi vind, in de zin van ontwerpkwaliteit die langer dan de hype of trend mee gaat en die je ook nog mooi vind, volgens je smaak. Deze Pioneer SX-850. Als je zo' n apparaat heel goed reviseert. Van alles meer dan genoeg. Hier zou ik ook zonder buizen heel gelukkig mee kunnen zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 augustus 2017 Author Report Share Posted 1 augustus 2017 Vind ik nu weer erg lelijk. Teveel knopjes ook, zeker door een techneut bedacht. Wie weet met belangstelling voor ontwerpen. En doorsnee, want zo zag het gros van de apparaten er vroeger uit. Iets minder knopjes wel, meestal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 augustus 2017 Report Share Posted 2 augustus 2017 Pioneer SX-1250 nog meer knopjes Maar veel belangrijker. Je kunt deze Pioneers fantastisch reviseren en laten klinken. Zelfs de goedkoopste SX-450. Alleen bij die kleintjes is het nauwelijks te doen wegens gebrek aan ruimte. En bij die grote sjouw je, je een breuk. Maar in principe met b.v. een Dual 1019 en Denon DL-110 en een paar knappe luidsprekers. 2x 15 watts. Meer dan ruim voldoende voor een oorstrelend geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 augustus 2017 Report Share Posted 2 augustus 2017 (edited) Ik ben nogal met vormgeving bezig Seed en we gaan dan ook regelmatig naar design museums. Ik ben bijvoorbeeld helemaal weg van Bauhaus. Zeker bij hifi vind ik dat de functie in de vorm tot uiting mag komen. Dat zie je vaak bij buizenversterkers terug. Oudere platenspelers zoals de Thorens 160 serie vind ik fraai net als de Garrard - gaat ook niet vervelen. Mijn Oracle vind ik trouwens wel een van de mooiste platenspelers. Wat LS betreft kijk een op Puresound. Daar zie je een foto van mijn Cabasse Galiotes met op de achtergrond een namaak Mcintosh kast (Een van de redenen dat ik dit huis heb gekocht ) . Elipson is trouwens ook een merk wat zeer fraaie LS heeft gemaakt ook wat vorm betreft. Japans vind ik meestal niet mooi op die Marantz monoblokken na. Sansui soms wel trouwens. Edited 2 augustus 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 augustus 2017 Report Share Posted 2 augustus 2017 Bauhaus was, ongewild, het begin van het einde. Daar is het begonnen dat men op een theoretische manier naar ontwerpen is gaan kijken en van daar uit zie je dan ook langzaam dat met name architecten hun relatie met de samenleving kwijt raken met als gevolg alle jaren 60-nu lelijkheid. Heel andere inzichten laat veel later de architect Christopher Alexander zien met zijn ontwerppatronen. Hij laat zien dat er "universele" patronen in huizenbouw, stedenbouw, tuinaanleg, productontwikkeling zijn die als aangenaam, leefbaar worden ervaren. Universeel omdat hij ze in alle door hem onderzochte culturen terug vind. Probeer eens wat van zijn boeken te pakken te krijgen. Jack laat natuurlijk receivers zien met grote tuner schalen. Dat doet mij altijd weer denken aan de Beolab 5 (filmpje), hoe ver kun je het concept van draaien aan een knop doorvoeren om tot de gewenste muziek te komen, heel ver dus. Ze hadden natuurlijk ook een simpele platte touch screen kunnen nemen, maar het zoeken met de knop geeft precies dat wat het draaien aan de knop van de tuner ook geeft, de verassing. Oh ja, die had ik ook nog, even luisteren, of he leuk station. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 augustus 2017 Report Share Posted 2 augustus 2017 Jack zit lekker al de hele dag te luisteren naar de SX-850 👍🏻 Top ☀️ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 augustus 2017 Author Report Share Posted 2 augustus 2017 En ik nu naar Radio 4 via de O-live, terwijl mijn stokoud laptopje de restore afmaakt die ik vanmiddag begonnen was. Ik hoor net dat er iemand "niet goed" was geworden wat ergens een file veroorzaakte. Niet goed... die mooie invloed van radio, en in dit geval, tv. Vroeger werd je onwel, tegenwoordig niet goed. Heerlijk toch? Leve de VPRO! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 augustus 2017 Report Share Posted 2 augustus 2017 "Een lichte ongesteldheid heeft mij bevangen...." Enne.....radio via de Olive? Dat ding is nog knapper dan ik dacht! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 augustus 2017 Author Report Share Posted 2 augustus 2017 Eh, gewoon internetradio hè. Doet het sinds Olive ter ziele is gegaan toch een stuk beter. Alleen zijn daarbij alle zenders verdwenen, behalve de paar die ik er zelf aan had toegevoegd. Scheelt een smak flut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts