Tubejack Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 (edited) 2 hours ago, Bloom said: Ik zie een Windows desktop. Dus wat krijg je dan? Een andere "externe geluidkaart" met bijhorende driver voor elke usb-poort die je uitprobeert. En Windows configureert die telkens naar eigen goeddunken (zoals Microsoft vindt dat het moet en helaas heeft dat niks met accuraatheid te maken). Zoals ik schreef moet je dat proberen met Linux: daar zul je effectief vaststellen dat je geen verschil kunt waarnemen tussen verschillende usb-poorten zolang je die maar aan telkens DEZELFDE dac hangt. Kijk het filmpje eens goed vanaf ongeveer 6:30. Wat wordt daar gemaakt?, waarmee en hoe? De end-nodes, dat kan van alles zijn. Verder gaat het niet over USB poorten maar USB interfaces. Daar zit verschil in chips van Cmedia, Xmos,etc en de momenteel meest nauwkeurige en jitter vrije Unison USB interface. Verder vind het het prima dat we het niet eens zijn. Als Linux "out of the box" zo accuraat is, waarom wordt er voor streaming vaak naar een speciaal gecompileerde Real Time kernel gebruikt? Bij streaming maakt het qua geluid uit welke audiosoftware je gebruikt. Goede software kan direct met de kernel communiceren. Volgens sommige is zelfs het verschil tussen de processor AMD, Intel, Risc. hoorbaar. De dac's hier zijn UAC-2 gecertificeerd. Voor Linux, MacOS en Win10 zijn drivers nodig. Gewoon plug and play. Maar wat anders, vanmiddag uren naar mijn nieuwe Dacje geluisterd. Erg fijn, zit zo'n beetje dus R2R en ESS in Edited 12 juli 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 5 hours ago, Bloom said: Voor zo'n streamer kun je het eerder genoemde Volumio gebruiken, dat is ook heel gebruiksvriendelijk. Een paar puntjes: - Volumio kun je op een USB stick zetten en laadt zich dan in het geheugen. Een SSD is zelfs niet nodig. - Maar Volumio waarmee je Tidal en Qobuz kunt spelen is NIET gratis. - Bovendien vind ik het niet echt goed klinken. Ik heb de USB stick waarop het stond laatst met iets anders overschreven. Ik heb het dus wel op mijn PC gebruikt en getest. Met de i2s kaart was het ook alleen maar problemen. En aan USB begin ik niet meer. Dat klinkt in mijn situatie altijd minder. - JRiver onder Windows werkt ook bitperfect. Mits een kernel stream- Asio- of Wasapidriver gebruikt. - Windows draait ook op een simpel PC-tje. Zeker, wanneer je een hoop nutteloze functies uit zet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 Ik heb niet gezegd dat het met Windows niet mogelijk is, he, ik heb alleen geschreven dat je moet weten wat je doet om het voor elkaar te krijgen. Wat je hierboven schrijft klopt. Maar ik zie niet goed in waarom je een gesloten onveilig commercieel OS zou gaan gebruiken waar je dus een licentie voor moet betalen voor een los systeem dat je als streamer wenst te gebruiken. Zelf heb ik Volumio niet gebruikt: ik weet dat het op Linux en mpd gebaseerd is en ik werk met Debian Linux en mpd. Ik heb daarmee in het begin s/pdif gebruikt maar ook usb en tegenwoordig gebruik ik hdmi voor de audio-overdracht. Zowel met s/pdif als usb had ik geen problemen, maar je had beperkingen inzake de resolutie van het signaal dat zoiets kon verwerken en eigenlijk ging alleen maar stereo. Met hdmi kan ik zoveel kanalen weergeven als in het signaal zitten zonder resolutiebeperkingen. En er zit error-correctie in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 Betaal toch gewoon die Windows Licentie man..15 euro of wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 Waarom zou ik in g*dsnaam een licentie betalen voor een onveilig closed-source besturingsysteem als ik gratis een open source perfect werken én veilig OS kan krijgen? En een officiële licentie voor Windows kost wel wat meer dan 15 euro. Alleen studenten en academici krijgen een forse korting. Je kunt wel sleutels op Ebay kopen voor dat soort bedragen, maar dat is dus niet bepaald legaal. En OEM-versies gebruiken is dat ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 30 euro dan? Je krijg er een pondje boter bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 (edited) Legaal voor maar €15 https://www.123softwarelicentie.nl/shop/windows-10-pro/ en wie weet op te waarderen naar 11. Mijn update van 7 naar 10 was legaal en voor niets. Edited 12 juli 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 Het is voor mij wel duidelijk dat er hier vooral veel theoretische kennis aanwezig is "van horen zeggen". Het niet je kunnen inspannen om dingen goed te doen, maar wel oeverloos kunnen ouwehoeren over een DT en gewicht en alles met een "ver-vette" kijk op wat er gebeurt. Als je er geen verstand van hebt, probeer er verstand van te krijgen door te doen, en te experimenteren...!! Net zoals je een draaitafel goed aan de praat krijgt door goed te zoeken naar de goede afstelling. De angst voor wat er dan gebeurt, is dan blijkbaar een grote blokkade. Het niet weten is dan maar gissen wat er kan, en wat de boer niet kent, lust tie niet.....!! Zo komen jullie niet verder, reëel gebruik en objectief voor jezelf kijken, wat er mogelijk is, leidt in de meeste wegen naar een goed resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 Ik weet niet hoor HansP....Over wie heb je het nu eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 (edited) De algemene trend hier, veel suggestieve opmerkingen, weinig werkelijke ervaringen. Teveel van horen zeggen e d. Ik kijk tussendoor naar een concert op TV van Pink Floyd "Live at Knebworth Festival , dat is dan stukken interessanter. Edited 12 juli 2021 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 Mwa..Daar ben ik het dan weer niet mee eens...Sommige zijn serieus met de hobby bezig volgens mij,,,,,ik niet hoor btw, ik geniet gewoon van de muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 3 minutes ago, Roots said: Mwa..Daar ben ik het dan weer niet mee eens...Sommige zijn serieus met de hobby bezig volgens mij,,,,,ik niet hoor btw, ik geniet gewoon van de muziek Je kunt ook serieus de verkeerde weg inslaan, is ook geen probleem, maar dan er achter komen dat je de verkeerde weg hebt gekozen, is niet voor iedereen een weg om toe te geven , He, even terug, waar ging het fout? De techniek is er om ons te laten genieten, helemaal met je eens, maar als je je verliest in dogmatisch gedrag ten aan zien van hoe het volgens jou hoort te zijn, .......?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 juli 2021 Report Share Posted 12 juli 2021 Dat is wel zo..uiteindelijk(tenminste) ga je inzien dat het het duurste of het modernste niet het beste is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 juli 2021 Report Share Posted 13 juli 2021 (edited) 11 hours ago, HansP said: Het is voor mij wel duidelijk dat er hier vooral veel theoretische kennis aanwezig is "van horen zeggen". Dat denk ik niet. Sommige mensen hier, werken al met computers, nog vóór de 1e IBM XT pc, dus nu zo'n 40 jaar. Ik begrijp het enthousiasme voor Linux. Maar om dat continue bij elk "digitaal iets" door de strot geduwd te krijgen, ervaar ik als storend. Dat er geen andere besturingssystemen zijn waar een fatsoenlijk audioplatform mee te bouwen is, is onzin. De meeste van mijn klanten, vrienden en kennissen werken met Windows. Dat gaat prima. Maar dat is dan, weer niet mijn keus. Edited 13 juli 2021 by Tubejack typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 13 juli 2021 Report Share Posted 13 juli 2021 Ik ben zelf IT'er van beroep en privé werk ik dus uitsluitend met Debian Linux, maar professioneel heb ik geen keuze (mijn werkgever bepaalt dat) en is het Windows 10 voor de desktop/notebook van het werk en SuSE Enterprise Linux voor de servers. Mijn werk omvat die laatste systemen met IBM DB2 databasesystemen. Iedereen bepaalt natuurlijk zelf waarmee hij of zij wil werken, maar het moet toch gezegd dat veel mensen niet eens weten dat er een keuze ís. Hoe zouden ze ook? Als je naar een winkel gaat waar pc's (desktop of notebook) verkocht worden, worden die steevast aangeboden met Windows voorgeïnstalleerd. Er is gewoon geen enkele keuze voor iets anders. Ja, er zijn uitzonderingen maar dat is nog geen procent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 13 juli 2021 Report Share Posted 13 juli 2021 En ik ben begonnen met computers in 1978. De IBM pc bestond nog niet en het woord "pc" of "personal computer" ook niet. Dat heette toen nog microcomputers, omdat de grotere systemen minicomputers en mainframes waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 juli 2021 Report Share Posted 13 juli 2021 5 hours ago, Bloom said: Als je naar een winkel gaat waar pc's (desktop of notebook) verkocht worden, worden die steevast aangeboden met Windows voorgeïnstalleerd. Er is gewoon geen enkele keuze voor iets anders. Ja, er zijn uitzonderingen maar dat is nog geen procent. Je vergeet de Chromebooks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 juli 2021 Report Share Posted 13 juli 2021 (edited) 13 hours ago, Tubejack said: Sommige mensen hier, werken al met computers, nog vóór de 1e IBM XT pc, dus nu zo'n 40 jaar. Commodore 64 met floppydrive station. Dat was heel wat toendertijd. Maar eigenlijk was dat geen échte pc. Dat was een Tulip met 2 floppydrives. Booten deed je van floppy met Windows 1.xx. HDD was onbetaalbaar... Edited 13 juli 2021 by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 13 juli 2021 Report Share Posted 13 juli 2021 Goh, ik heb nog zo'n Sinclair gehad.... Bijzondere tijd, met name als je nu terugkijkt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 juli 2021 Report Share Posted 13 juli 2021 2 minutes ago, René N. said: Goh, ik heb nog zo'n Sinclair gehad.... Bijzondere tijd, met name als je nu terugkijkt.... Je voelt je net een dinosauriër Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 13 juli 2021 Report Share Posted 13 juli 2021 Jazeker.... En wat later (ik weet het niet precies meer...) dat inbellen naar KPN met zo'n ratelmodum..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 juli 2021 Report Share Posted 13 juli 2021 Owja, een modem. 14K4, 28K8. Ik kan me nog een artikel van een nieuwssite herinneren die stelde dat als 28K8 niet meer genoeg was, de volgende stap glasvezel zou zijn. Jaja. Daar zaten tóch nog een aantal stapjes tussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juli 2021 Report Share Posted 14 juli 2021 17 hours ago, Bloom said: Ik ben zelf IT'er van beroep en privé werk ik dus uitsluitend met Debian Linux, Ik was van beroep ICTer dat heb ik met plezier gedaan en vind het nog steeds leuk. Ook een jaar of 10 jaar met Debian. Maar er is nog zoveel meer dan Linux alleen. Ook daar kun je prima mee werken en je boterham mee verdienen. Bovendien wordt Linux al jaren, in van alles gebruikt waar een stabiel en veilig besturingsysteem nodig is. Het zit in modems, routers, telefoons, Nas, allerlei audio apparatuur. Het hele WWW zou in elkaar storten zonder Linux. Je ziet en merkt het als gebruiker alleen niet, of nauwelijks. Maar "stiekem" heeft het allang een dominante positie ingenomen in onze samenleving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 14 juli 2021 Report Share Posted 14 juli 2021 (edited) Behalve op desktops dus. Ik ben begonnen in 1978, zoals ik eerder schreef en de eerste computer die ik kocht en kon betalen was een Kim-1 (google maar eens). Daar heb ik toen wel héél veel mee geleerd. Twee jaar later kocht ik een Apple II Plus en daar heb ik zowel privé als professioneel mee gewerkt tot 1986. Daarna werd er zowel professioneel als ik ook persoonlijk overgeschakeld naar een IBM pc (kloon). En met zo'n "kloon" werken we nu nog altijd mee. Privé heb ik daar nooit Windows op gedraaid. Na DOS heb ik OS/2 Warp gedraaid en daarna Linux. Eerst SuSE, daarna Ubuntu en daarna Debian wat het sindsdien gebleven is. Voor mijn werk heb ik sinds de jaren '90 wel altijd met Windows gewerkt en ik heb elke versie sinds W95 gezien en zelf ervaren. Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing om dat thuis nooit te gebruiken. Mijn familie en vrienden werken ook allemaal met Debian, trouwens. Edited 14 juli 2021 by Bloom Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 14 juli 2021 Report Share Posted 14 juli 2021 Leuk hoor, al die ICT's hier. En Jack ken ik dan nog uit de jaren 80, toen werkten we allebei bij Medicopharma, hij als ICT'er en ik als inkoper. Leuk bedrijf, jammer dat het toen failliet is gegaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts