Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Even een paar stukjes gedraaid. Stuk voor stuk veel te hard opgenomen (zwaar gecomprimeerd). Niet aan mij besteed dus.

Dat klopt maar toch... ik kan met Audirvāna Studio e.e.a. bekijken. 

Het  album van Someone vind ik ook  tovermooi en bedwelmend. Het gaat er inderdaad af en toe stevig aan toe maar mijn set geeft geen krimp.

Het nieuwe album van Lana Del Rey lijkt me de moeite waard en is redelijk goed opgenomen voor pop muziek 

FF verder luisteren :)

Nu  AROOJ AFTAB, VIJAY IYER EN SHAHZAD ISMAILY LOVE IN EXILE.  

Bijzonder album, je zakt inderdaad diep weg in de muziek :)

Honeycomb Shades mooi debuut album, uitstekend opgenomen voor Pop :wub:

Dankzij de NRC weer leuke  echt mooie muziek ontdekt.  :)

Edited by Tubejack

24 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het is allicht beter dan die superglad gestucte operatiekamers.

Hai Jack en Hans. Ik heb natuurlijk ook altijd gespeeld in normale woonkamers met redelijke resultaten. Maar je weet bij God niet wat dit spul akoestisch doet. Ik adviseer mensen dan liever eerst wat experimenteren met Akotherm e.d. Overigens zie je dit soort wandjes tegenwoordig wel in de modebladen.

1 minute ago, carl said:

Hai Jack en Hans. Ik heb natuurlijk ook altijd gespeeld in normale woonkamers met redelijke resultaten. Maar je weet bij God niet wat dit spul akoestisch doet. Ik adviseer mensen dan liever eerst wat experimenteren met Akotherm e.d. Overigens zie je dit soort wandjes tegenwoordig wel in de modebladen.

Dat laatste lijkt me alleen maar goed Carl. Wij boffen met dit huis en woonkamer.

10 hours ago, carl said:

Maar je weet [...] niet wat dit spul akoestisch doet.

Het haalt de galm uit een kale ruimte wat de verstaanbaarheid verbeterd, verder niets. Als je ze zinvol wilt inzetten dan een pak absorber er achter zetten, dan raggelwerk en dan de panelen.

In principe zal alles wat je in een kale kamer plaatst dit effect hebben Seed. Het voordeel van absorbers is dat je niet aan een plaats gebonden bent. Raggelwerk verplaatsen lijkt me niet zo makkelijk.

3 hours ago, carl said:

Raggelwerk verplaatsen lijkt me niet zo makkelijk.

Als de kijkbuis eenmaal z'n plek heeft en de rest er omheen 'gedrapeerd' is verandert er niet meer veel in de nederlandse huiskamer. Bovendien, de optimale plaats voor absorbers is in de hoeken van de ruimte. Die blijven meestal wel op hun plek.

Edited by Seed7

27 minutes ago, carl said:

hoezo hobbyist? Dit vind ik een vrij kortzichtige reactie op het werk van iemand. Als je het vanuit kunstzinnig opzicht niet kan waarderen is dat prima, maar afdoen als hobby werk is ronduit denigrerend. 

nu zie je helaas in Nederland als gevolg van de calvinistische inslag vaak dit soort reacties ontstaan, want doe maar normaal, maar met die insteek zou de wereld wel erg saai worden. Daarnaast is dit ook nog eens een innovatie waar in de toekomst misschien wel op grote schaal toepassingen voor zijn. Daarbij kies je in je eigen ruimte ook voor akoestische aanpassingen die niet alleen functioneel zijn, maar het esthetische aspect speelt volgens mij ook bij jou een rol..

Edited by Duclaasie
Typo

Denigrerend is het zeker niet bedoeld hoor Duclaasie . Mijn dochter is kennelijk naar deze tentoonstelling geweest en kent mijn passie voor kunst en muziek. Misschien had ik ook beter het woord liefhebber kunnen gebruiken dan hobbyist.

3 minutes ago, carl said:

Denigrerend is het zeker niet bedoeld hoor Duclaasie . Mijn dochter is kennelijk naar deze tentoonstelling geweest en kent mijn passie voor kunst en muziek. Misschien had ik ook beter het woord liefhebber kunnen gebruiken dan hobbyist.

met de  keuze voor het woord liefhebber maakt inderdaad een compleet andere posting 🙂

4 hours ago, carl said:

Ik begrijp dat de tentoongestelde artiesten zich eigenlijk niet speciaal op de akoestiek richten maar dat de objecten (bijvoorbeeld) worden gebruikt door een bureau ("Okko") dat zich wel speciaal richt op akoestisch prettige ruimten. Dat is zeer nuttig en noodzakelijk. Bij de naoorlogse woningbouw is met akoestiek niet of nauwelijks rekening gehouden en dat bezuren we nu. Hoog tijd dat daaraan veel meer aandacht wordt gegeven. Vergelijkbaar met de nieuwe aandacht voor lichtvervuiling. Ook zo'n aspect waarin wij vergeleken met vorige generaties ernstig zijn verarmd.

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Ook zo'n aspect waarin wij vergeleken met vorige generaties ernstig zijn verarmd.

Modernisten zijn vooral met modernisten bezig geweest in plaats van met de samenleving, zoals hun voorgangers. Het is niet helemaal voor niets dat jaren '30 panden forse bedragen opbrengen en dat er wijken vol geplempt worden met een op de jaren '30 gebaseerde facade-architectuur.

In de praktische bouw zijn er eigenlijk twee boosdoeners, het zachte plafond is door harde gipsplaten vervangen en de houten vloer door beton. Ga je nog wat verder terug dan hadden we ook nog lambrisering.

De architect Christopher Alexander heeft een 4 delig essay, The Nature of Order (dike pillen) geschreven over interactie mens en ruimte in de breedste zin van het woord. Zeer interessant leesvoer. Ook heeft hij een beschrijvende taal voor architectuur, eigenlijk patronen geschreven, "A Pattern Language", dat in de computerwetenschappen is opgepikt en de basis vormt voor patronen in programmeren en met name object georiënteerd programmeren.

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Ik begrijp dat de tentoongestelde artiesten zich eigenlijk niet speciaal op de akoestiek richten maar dat de objecten (bijvoorbeeld) worden gebruikt door een bureau ("Okko") dat zich wel speciaal richt op akoestisch prettige ruimten. Dat is zeer nuttig en noodzakelijk. Bij de naoorlogse woningbouw is met akoestiek niet of nauwelijks rekening gehouden en dat bezuren we nu. Hoog tijd dat daaraan veel meer aandacht wordt gegeven. Vergelijkbaar met de nieuwe aandacht voor lichtvervuiling. Ook zo'n aspect waarin wij vergeleken met vorige generaties ernstig zijn verarmd.

Met alle respect: in de naoorlogse jaren hadden de bevolking, bouwbedrijven, architecten en overheden andere zorgen aan hun hoofd. Maar dat weet jij natuurijk beter dan ik (positief bedoeld). Tegenwoordig is er meer geld en oog voor. Vind het trouwens wel mooi: organische kunst die ook nog functioneel inzetbaar is qua akoestiek.  

24 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Met alle respect: in de naoorlogse jaren hadden de bevolking, bouwbedrijven, architecten en overheden andere zorgen aan hun hoofd. Maar dat weet jij natuurijk beter dan ik (positief bedoeld). Tegenwoordig is er meer geld en oog voor. Vind het trouwens wel mooi: organische kunst die ook nog functioneel inzetbaar is qua akoestiek.  

Absoluut, er is een verklaring en een excuus. Als bayboomer woonde ik oorspronkelijk met mijn ouders in bij de grootouders en later, toen mijn ouders een eigen huis hadden, was er vaak een 'commensaal', iemand die er bij kwam op het werk van mijn vader en natuurlijk geen eigen woning kon vinden. Dan namen de personeelsleden iemand gewoon in huis er bij. Schouders er onder en wederopbouwen maar.

Maar; grote spoed is zelden goed en inmiddels is al heel wat van die snelle revolutiebouw tegen de vlakte. Echter zijn de bouwvoorschriften toen wel heel erg aangepast aan de grote nood maar nooit meer terug gedraaid. Bijv. de veel te lage plafonds. 3m60 of 3.90/4,20 hoogte in een kamer, dat is pas fijn.

Overigens ziet het er niet naar uit dat de woningnood binnen 100  jaar na de oorlog opgelost zal zijn.

Wel als iedereen in een blokkendoos dan wel tiny house zou willen wonen. Maar daarin zit juist het knelpunt: bijna iedereen wil zijn eigen stukje paradijs op aarde. En die wens kan ik persoonlijk wel onderschrijven. Ben al van qua grondstuk 3000m2 (ouderlijk huis) naar 300m2 gegaan. Maar woon er graag.

Huizen kunnen op zeker twee manieren een probleem vormen voor de hifi beleving. De eerste is gehorigheid ten opzichte van elkaar en de tweede de akoestiek.

Het is niet zo dat stevig gebouwde dertiger jaren huizen niet gehorig zijn. Als de woonkamers van geschakelde woningen tegen elkaar liggen heb je zeker overlast van elkaar immers de muren zijn steens. In mijn vorige woning was dat gelukkig niet het geval omdat de gang ertussen lag. Nog oudere huizen hebben vaak hele dikke muren en daar hoor je zelden problemen mee. Huizen van de jaren zeventig hebben vaak een ander probleem en dat betreft gemeenschappelijke betonnen vloeren waarop gebouwd is. Dan kan je wel de steens tussenmuur isoleren, maar je blijft last van geluidsoverdracht hebben. 

Voor wat betreft akoestiek hebben dertiger jaren en daarvoor huizen zeker voordelen. Meestal hogere plafonds en redelijk symmetrisch op de erkertjes na dan. De ruimten zijn overigens meestal niet overdreven groot. Het voordeel is verder dat toen nog niet met de “laser” gebouwd werd. De wanden zijn minder parallel aan elkaar dan tegenwoordig. Moderne huizen zijn wel met de laser gebouwd en bovendien is sprake van vormen die akoestisch vaak problemen opleveren. En wat te denken van overmatig gebruik van glas en dunne gordijnen. 

Persoonlijk denk ik dat elk huis voor wat betreft gehorigheid of akoestiek wel problemen kent. Het meeste is wel naar tevredenheid op te lossen vermoed ik. Een echt probleem heb je wel met een gemeenschappelijke betonnen vloer. Zelf luister ik in het souterrain van een aanbouw. Wel symmetrisch maar wat betreft materiaalgebruik en dimensies niet echt ideaal. Maar ik heb het zeker zeer goed gekregen met diffusers en absorbers. Het zal nog iets beter worden met een slimme slimme inrichting (dik vloerkleed).

Edited by carl

Heb je aandelen in Schiit, dat je het zo promoot? Ik vind de Schiit apparaten ook wel OK, maar m.i. hoef je niet elk (nieuw) produkt van hun in de etalage te zetten. Ik hoop dat dit loopwerk iig niet hetzelfde lot beschoren is als hun platenspeler Sol.

1 hour ago, Sodejuu said:

Heb je aandelen in Schiit, dat je het zo promoot? Ik vind de Schiit apparaten ook wel OK, maar m.i. hoef je niet elk (nieuw) produkt van hun in de etalage te zetten. Ik hoop dat dit loopwerk iig niet hetzelfde lot beschoren is als hun platenspeler Sol.

Aandelen? Helaas niet.  Wat ik goed vind van Schiit, dat ze innovatief bezig zijn; Betaalbare producten op de markt brengen. Een enkel keer gaan ze de mist in, zoals met de Sol waarbij het toch niet mogelijk bleek om op grote schaal nauwkeurig giet en CNC werk voor een betaalbare prijs op de markt te brengen. Ik verwacht dat de URD een succes wordt er zit een degelijk stalen loopwerk in. Verder gebeurt er voor -zover ik kan over zien- niet zoveel in het betaalbare audiosegment vandaar dat sommige opvallen.  Ik vind dat meer interessant dan praten over kabeltjes ;) of nog erger akoestiek :lol:

Edited by Tubejack
zin, opbouw fout