Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, robx said:

ik zal het vragen haha. geen stom idee

Oei, ik weet niet welke je hebt, maar koopjes zijn het niet. En dan kijk ik niet naar prijs/kwaliteit verhouding, want ik ken de kwaliteit niet,  maar naar absolute bedragen.

Groet,

Leobus

Ik had al weinig hoop dat het goedkoop was :huh:

Prijs/kwaliteit is een mening. Koopjes brengen doorgaans overeenkomende kwaliteiten. De stap vooruit van dit ding was enorm. Ik had me dit niet kunnen voorstellen.  

Helaas heeft Cock gelijk: terug kan niet. Ok, das ook een mening, maar het verwoordt goed dat het een essentiele stap is.

Ik ga het beleven of ik de prijs vind opwegen tegen het verschil. 

groet

Rob

ik vergat nog : tis bizar. 

Edited by robx

25 minutes ago, Groovy said:

Mooi compliment.

Zoiets geeft energie.  :) Het betrof een buizen EAR 834L VV moderniseren en aanpassen op een Krell KSA50.  Net zolang lopen te pielen (1,5 dag) totdat het meettechnisch qua harmonischen en in- en uitgang signaal  in harmonie was. Ik dacht eerst, dat het een "makkie" was, mooi niet. :wacko:  Respect voor de ontwerper.  Wat slim gemaakt :)

[....] 

Het gekke is dat de staging van Ear nog beter is geworden en het stereo beeld minder afhankelijk lijkt van de positie in de kamer. [....]

Waar heb ik dàt méér gehoord ;)  

19 minutes ago, Groovy said:

In een ruimte  met goede akoustiek en een zeer korte nagalmtijd gok ik.

In een harde betonnen "doos" :o met Carver Platinum Edition. :)

Edited by Tubejack

35 minutes ago, carl said:

Meer versmering, dan valt dat niet zo op.

Hoe kun je daar nu over oordelen, als je het niet eens gehoord hebt? :blink:  Waar zou het dan moeten "versmeren" die VV is meet technisch en klank technisch top.  Een Krell die "versmeerd" lijkt me onzin.  Dan de Carvers?  waar???   

Ik kan hier ook door de kamer lopen :) Zelfs vanaf mijn computer haaks op mijn set hoor ik de ruimte nog.

Mijn idee is altijd dat de wat ouderwetse systemen wat warmer klinken en daardoor wat minder last lijken te hebben van akoestische problemen. Just me two cents.

De EAR voegt inderdaad precies het beetje warmte toe, die de Kell mist. (alleen 2e harmonischen op +/-  -80db)  Verder is de ingangsgevoeligheid gehalveerd, de uitgangsimpedantie gedaald, buizen op 0.1dB gematched. waardoor ze nu prima bij elkaar passen en het volume normaal regelbaar is.  De Carvers trekken zich m.i. weinig aan van de omgeving.  Bij KT88 heb ik ook zoiets wel eens gehoord voordat hij Magnepan's had.

Edited by Tubejack

5 hours ago, carl said:

Mijn idee is altijd dat de wat ouderwetse systemen wat warmer klinken en daardoor wat minder last lijken te hebben van akoestische problemen. Just me two cents.

Klopt wel Carl.  Veelal hebben versterkers uit de jaren 70 en 80 een relatief lage demping factor.  En er is minders fors tegen gekoppeld zoals je in de jaren 90 ziet. Het geeft allemaal wat losser en warmer geluid.  Net als veel hedendaagse buizen versterkers. 

Edited by Tubejack

2 hours ago, Tubejack said:

Klopt wel Carl.  Veelal hebben versterkers uit de jaren 70 en 80 een relatief lage demping factor.  En er is minders fors tegen gekoppeld zoals je in de jaren 90 ziet. Het geeft allemaal wat losser en warmer geluid.  Net als veel hedendaagse buizen versterkers. 

Vind je? Loshangend en ongedefinieerd geluid zul je bedoelen, zeker in mid en hoog. Juist door die lage tegenkoppeling krijgt cross-over vervorming en IM vervorming ruim baan bij het merendeel van de klasse-AB versterkers van die tijd. En dat smeert het hoog lekker dicht. En ja, sommigen vinden dat beetje "verstopte" geluid warm klinken. Het is dan wel nepwarmte.

Die KSA50 heeft dat overigens niet. Die klinkt goed doortekend met een hoge resolutie in het hoog. Dat vinden anderen dan weer "analytisch" klinken.

Edited by Pjotr

9 hours ago, Pjotr said:

Vind je? Loshangend en ongedefinieerd geluid zul je bedoelen, zeker in mid en hoog. Juist door die lage tegenkoppeling krijgt

Dat is inderdaad één van de mogelijkheden.  Maar het hoeft niet. Er is volgens mij een optimum tussen versterker, luidspreker en ruimte. Zelfs in 2 dezelfde woningen kan dat anders zijn. Gewoon goed luisteren en ook vooral hoe een ander iets ervaart.  Vooral met dat laatste pak je 70...80% van de problemen. Luisteren naar je medemens, daarna kun je de techniek daarop aanpassen. Simpel is het niet en toch weer wel.  In dit geval bespaarde de muziek liefhebber duizenden €  tegen een bescheiden vergoeding ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...