Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Dankzij moderne techniek is de wijn tegenwoordig veel sneller op dronk Marc.  Leverde wel even een probleem op omdat wij dat niet wisten en dubbel zo veel moesten drinken.

Link to comment
Share on other sites

@carl, dat bedoel ik nu, ik vraag wat een wijn goed maakt en jij geeft me eerst een dooddoener en vertelt me vervolgens wat je lekker vindt. Eigenlijk dat niet eens, je vertelt me alleen dat je wijnen uit een bepaalde streek waardeert om de variatie jaar tot jaar. Dus nogmaals, wat maakt een wijn goed?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Tijd maakt een wijn goed, net als audio, Vintage, weet je wel.

Neen. Het overgrote deel van de wijnen haalt de 4 jaar nog niet eens voordien is er al een duidelijke teruggang in smaak, oxidatie is een belangrijke oorzaak waarbij smaakmakende ester en hogere alcoholen 'kapot' gaan. Het overgrote deel hier is om en nabij de 95%. Ongeveer 4% van de wijnen kun je maximaal 8 jaar opleggen en maar 1% kun je langer opleggen. Maar na een jaar of vier begint iedere wijn duidelijk te veranderen en bij die laatste 5% nog een paar jaar ten goede. Vervolgens kun je je afvragen of die 5% wel zo goede wijnen zijn omdat ze zo lang nodig hebben om ongewenste smaakstoffen kwijt te raken. Je kunt in een aantal gevallen zelfs stellen dat het de ongecontroleerde slechte bereidingswijze is die er voor zorgt dat die wijnen jong niet drinkbaar zijn.

Oud, vintage, is heel erg lang trend is, vroeger was het pure luxe dat je het je kon veroorloven voedingsmiddelen te kopen en die vervolgens jaren lang niet te nuttigen. Rijken na doen is ook al heel lang trend en dus plakt het etiket 'goed' aan 'oud'. In het overgrote deel van de gevallen te onrechte.

Je ziet het ook bij whiskey waar oud 'goed' is, niet dus, die 25 jaar oude 2e keus meuk is gewoon niet goed genoeg voor de blender en dus blijft de destilleerder er mee zitten. Maar gelukkig hebben de marketeers er wat op gevonden... Normaal geproduceerde Whiskety is na 8 jaar op zijn top, dat wil zeggen dat de ongewenste smaakstoffen zijn omgezet in gewenste en dat het het maximaal brede pallet aan positieve smaakstoffen hebt. Als je Whiskey heel erg netjes produceert is he na 5 jaar al op z'n top.

Bij Cognac, Calvados en Armagnac is het gebruikelijk om boise liquide toe te voegen, een ingekookt aftreksel van eikenhout volgens geheim recept overgeleverd door vele generaties. Om het de smaak van oud, rijping te geven.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ok, jij zult het wel weten. Ik ben niet van de wijn, hier liggen een paar rode wijnflessen al jaren te verstoffen, omdat het niet goed is voor mijn jicht. dus die zullen zelf ook niet goed meer zijn.

Maar, maar... Ik kreeg ooit een simpele fles Henkes oude jenever kado, en oud was-ie. Het was een fles van vóór de oorlog, wellicht een die jij nog net hebt meegemaakt, maar voor mij al in een ver verleden lag. Heel precies was de fles niet te dateren, hij was uit een kast gekomen van een overleden oom van de schenker. Afgesloten met een kurk, en verzegeld met echte lak, en afgedekt met helaas ook echt lood. Gewoon zo'n standaard fles uit die tijd, voor een paar zilveren guldens bij de slijter gekocht.

Laat ik kort zijn. Het was (helaas: WAS) de aller- aller- allerlekkerste jenener die ik ooit heb mogen proeven. Ik heb nu als mager surrogaat af en toe een duur flesje van  Zuidam in de kast, 12 jaar oud, maar dat haalt er niet bij.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Bij Cognac, Calvados en Armagnac is het gebruikelijk om boise liquide toe te voegen, een ingekookt aftreksel van eikenhout volgens geheim recept overgeleverd door vele generaties. Om het de smaak van oud, rijping te geven.

Beetje als buizen bij audio. :D

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Seed7 said:

@carl, dat bedoel ik nu, ik vraag wat een wijn goed maakt en jij geeft me eerst een dooddoener en vertelt me vervolgens wat je lekker vindt. Eigenlijk dat niet eens, je vertelt me alleen dat je wijnen uit een bepaalde streek waardeert om de variatie jaar tot jaar. Dus nogmaals, wat maakt een wijn goed?

Weet je Seed zo beleef ik dat niet echt. Ik selecteer mijn rode wijnen eigenlijk op gevoel. Dingen als soepelheid, finesse en smaakschakeringen zijn dan van belang. Ik ben verder niet iemand die beschrijft als: smaakt naar chocolade e.d. De wijnen die ik inkoop zijn allemaal bewaarwijnen op een enkele uitzondering na. Ik koop altijd per 24 flessen. Dat geeft de mogelijkheid om er weer eens 1 uit te proberen en te kijken of de proefnotities van de leverancier kloppen. Die geeft ook nog wel eens proeverijen en dan staan er 3/4 flessen van verschillende jaargangen. Komt toch zeer weinig voor, dat oudere wijnen (15 jaar) minder smaken dan jongere. 

Oh ja ik heb zeer goede ervaringen met buizen, ook met eindversterkers mits met redelijk makkelijke LS: net Bordeaux :rolleyes: De Quad 34 en 303 in de huiskamer kan ik op de Auralic ook waarderen net als een wat mindere wijn bij een gekruide maaltijd. Voor het echte werk ga ik na de luisterzolder.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, carl said:

Ik selecteer mijn rode wijnen eigenlijk op gevoel.

Lekker dus. Lekker is niet goed. Vies is niet slecht. Meh kan nabij perfect zijn. Persoonlijke smaak is iets waar een ander niets aan heeft, tenzij ik je halve voorraad mag nuttigen om te begrijpen wat je bedoeld met lekker, maar dan weet ik nog steeds niet of je een wijn van Sean Thackrey ook lekker zult vinden want die stijl wijnen staat niet in de kelder. Betekend dat dat je ze nog niet bent tegengekomen of dat je ze niet lekker vind, of beperk je je bewust tot die ene regio zoals sommigen alleen maar metal willen luisteren en zeker geen hedendaags klassiek. Ik kan een heel erg soepel wijn maken met veel smaakschakeringen en finesse die afschuwelijk naar zeep smaakt.... Dus zelfs in beschrijving van lekker zul je 'to the point' moeten zijn wil iemand er iets aan hebben.

Daarmee weten we nog steeds niet wat een wijn goed maakt.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, carl said:

Weet je Seed zo beleef ik dat niet echt. Ik selecteer mijn rode wijnen eigenlijk op gevoel. Dingen als soepelheid, finesse en smaakschakeringen zijn dan van belang. Ik ben verder niet iemand die beschrijft als: smaakt naar chocolade e.d. De wijnen die ik inkoop zijn allemaal bewaarwijnen op een enkele uitzondering na. Ik koop altijd per 24 flessen. Dat geeft de mogelijkheid om er weer eens 1 uit te proberen en te kijken of de proefnotities van de leverancier kloppen. Die geeft ook nog wel eens proeverijen en dan staan er 3/4 flessen van verschillende jaargangen. Komt toch zeer weinig voor, dat oudere wijnen (15 jaar) minder smaken dan jongere.

De volgende keer als ik langskom (we moeten nog een afspraakje maken, toch?), neem ik wel een paar van die rode flessen voor je mee. Kan bocht zijn, kan heerlijk zijn, ik weet het niet.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Seed7 said:

Buizen in voorversterkers, ja. In eindeversterkers? Mmmm, eigenlijk alleen in dwaze concepten als OTL met grote bandbreedte, zeer dynamisch gedrag en grote stijgtyd/slew rate. @Bill je hebt vast wel een 'buizen VST' in je DAW ;)

Met "dynamische" luidsprekers gaat het prima B)  Niet die suffe k....  "vrouwvriendelijke" monitor speakertjes.  Verder zijn er zoveel verschillen in versterkers dat de "enige overeenkomst" is, dat er buizen worden gebruikt i.p.v. halfgeleiders. 

 

Link to comment
Share on other sites

Olive, de firma, is al een tijdje kassie-wijlen. Jarenlang heb ik genoten van updates, tot ze besloten dat het voor zo'n oud beestje als een Olive 4 streamer niet meer nodig was. Die updates bleven nog wel komen voor hun HD-modellen, maar uiteindelijk legde Olive toch zelf het loodje door de toenemende concurrentie.

Dan sta je er dus alleen voor, als er iets mis gaat. Nu heb ik al een jaar of 10 ervaring met mijn Olive's, en ook prima hulp gekregen van een programmeur van embedded Linux-apparaten. Ik kan nu met een paar commando's het innerlijk van de Olive op mijn pc krijgen, en als je een beetje doorhebt hoe die structuur in elkaar zit - en dat is de crux - dan kun je zelf heel wat verhapstukken.
De tabellen met artiesten, composers, dirigenten e.d. hebben voor mij geen geheimen meer. Maar na wat updates van mijn pc en de browsers lukte het me niet goed meer om de editor van de Olive goed op het scherm te krijgen. Die editor heeft regels waarin je wat kunt invullen, en een preview-schermpje waarin je kunt zien hoe het op de Olive zelf uit gaat zien. Dat schermpje overlapte al een tijd de invulvelden:

Screenshot_Olive_Maestro_voor.jpg

Hierboven zie je hoe het Preview-raampje over de einden van de invulvelden heenvalt. Het gevolg is, dat je niet goed ziet wat je invult. Er valt mee te leven, bv door eerst de eindjes en dan pas het begin in te vullen, maar handig is het niet.

Nu heb ik de stoute schoenen aangetrokken en wat zitten hacken in maestro.php, dat verantwoordelijk is voor deze verminderde gebruikservaring. En met succes. Hieronder het plaatje zoals het er nu uitziet.

Screenshot_Olive_Maestro_na.jpg

 

Niet alles is nu koek en ei, want bij in- of uitzoomen met Firefox schiet het preview-raampje toch nog wel over de edit regels heen, maar daar maak ik me nu niet druk over. Anders schiet er weer niks over voor een nieuwe audiofiele dag, en die zijn toch al zo zeldzaam.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik de standaard instelling van de Olive, "flac lossless" heet die. Je kunt niet de compressiesterkte instellen, dus die zal wel standaard 5 zijn. Eerlijk gezegd heb ik er nooit aandacht aan geschonken, alleen lang geleden een vergelijk tussen wav en flac gedaan, waar geen winnaar uit kwam.
De aanpassing van het scherm is nu alleen nog gedaan voor genre Classical, de andere 5 moeten nog. Maar had ik het maar eerder gedaan, want ik heb zo vaak blind zitten editten, en dat heb je vooral bij veel artiesten en veel instrumenten. Opera's hebben er wel een handje van.

 

Link to comment
Share on other sites

Gisteravond dezelfde wijzigingen doorgevoerd voor de andere genres, qua code lijkt het allemaal op elkaar, en je zou denken dat het efficiënter kan. Wat ik me ook afvraag, is, of het nog beter kan, zodat het ook niet uitmaakt of je in- of uitzoomt. Wat erg leuk werkt in Firefox, is de mogelijkheid wijzigingen on-te-fly uit te proberen, in het pop-up menu (rechter muisknop) "Element inspecteren". Dan zie je gewoon de code van willekeurig welk onderdeel van een web-pagina, en wat je erin prutst, zie je meteen terug op het scherm. Alleen opslaan kan natuurlijk niet.

Link to comment
Share on other sites

On 2-9-2017 at 11:27 AM, Seed7 said:

Lekker dus. Lekker is niet goed. Vies is niet slecht. Meh kan nabij perfect zijn. Persoonlijke smaak is iets waar een ander niets aan heeft, tenzij ik je halve voorraad mag nuttigen om te begrijpen wat je bedoeld met lekker, maar dan weet ik nog steeds niet of je een wijn van Sean Thackrey ook lekker zult vinden want die stijl wijnen staat niet in de kelder. Betekend dat dat je ze nog niet bent tegengekomen of dat je ze niet lekker vind, of beperk je je bewust tot die ene regio zoals sommigen alleen maar metal willen luisteren en zeker geen hedendaags klassiek. Ik kan een heel erg soepel wijn maken met veel smaakschakeringen en finesse die afschuwelijk naar zeep smaakt.... Dus zelfs in beschrijving van lekker zul je 'to the point' moeten zijn wil iemand er iets aan hebben.

Daarmee weten we nog steeds niet wat een wijn goed maakt.

Ik heb hier rond  de 600/700  flessen liggen Seed. Het lijkt me wel lastig om daar de helft van te drinken :mellow: Ik probeer zeker wel eens wat anders op proeverijen bijvoorbeeld maar toch meestal geen succes. Niet in de zin dat ik er 24 van koop en het leuk vind er regelmaig een fles daarvan open te trekken. Wat dat betreft is de vergelijking met muziek wel goed. Je kan in je leven toch niet alles horen laat staan doorgronden. Sterker nog als ik dat door zou trekken naar literatuur, strips en design krijg ik het nog druk ook.  Een open mind blijft wel belangrijk. Het komt zeker voor, dat ik afwijk van een richting (op welk gebied dan ook) als het me pleziert.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vandaag had ik het genoegen om een keer naar de set van Cock te luisteren. En naar Cock zelf natuurlijk. Om met dat laatste te beginnen: wat kan die man veel over audio en zijn avonturen daarin vertellen. Het is veel, maar nog steeds leuk en leerzaam.

Maar dan de set. Eigenlijk ongelooflijk wat er uit die speakertjes met die Harmonizers komt. Wat een enorme snelheid zit er daar in zeg. Volgens Cock komt dat door de fasereinheid. Ik geloof het graag. Het resultaat is in ieder geval een zeer natuurgetrouwe weergave  die ik nog nooit eerder heb gehoord. Veel meer hoef ik eigenlijk niet te zeggen; het past namelijk precies in de beschrijvingen die ik al van anderen heb gehoord en die op het forum te vinden zijn. En dan hebben we eigenlijk alleen maar cd's gedraaid. (Op een nummertje na) De platenspeler gaf daar nog wat meer rust met behoud van al het goede.

Nu weer thuis even wat nummers op gezet die we vandaag ook gedraaid hebben. Helaas, de enorme snelheid en natuurlijkheid haal ik hier echt niet. Vooral een stukje van de drums van de cd Ondekoza maakt dat duidelijk. Slome grote drums hier, live geluid bij Cock.

Groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...