Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik zit nu weer even te luisteren. Alles parkeerstand. Sommige positieve dingen blijven wel overeind. Bijvoorbeeld het absolute zwart waarin alles zich afspeelt. Ik hoor nu bijvoorbeeld in het nummer "Keith don't go" dat het de ruimte waarin het zich afspeelt vrij intiem  met klein publiek is.  Maar scherpte is er nog steeds en het explosieve van het begin is ook weg. Gelukkig een herhaling van de fenomenen bij RobX, dus het komt wel goed. Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,

Leobus

Hier stort nooit iets in.

Wél dat ik na een verandering met sommige muziek hoor dat de opname toch niet zo perfect is. Maar dan zet ik iets anders op waarvan ik weet dat het goed is opgenomen. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat die muziek dan slechter klinken.  

4 hours ago, leobus said:

Ik zit nu weer even te luisteren. Alles parkeerstand. Sommige positieve dingen blijven wel overeind. Bijvoorbeeld het absolute zwart waarin alles zich afspeelt. Ik hoor nu bijvoorbeeld in het nummer "Keith don't go" dat het de ruimte waarin het zich afspeelt vrij intiem  met klein publiek is.  Maar scherpte is er nog steeds en het explosieve van het begin is ook weg. Gelukkig een herhaling van de fenomenen bij RobX, dus het komt wel goed. Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,

Leobus

Niet om je ongerust te maken, maar ik heb jouw ervaring (en die van Robx) niet: bij mij laat een Sonore-kabel direct horen wat 'ie kan en dat blijft zo. Geen terugval, scherpte of anderszins.

23 minutes ago, Ove Rickland said:

Niet om je ongerust te maken, maar ik heb jouw ervaring (en die van Robx) niet: bij mij laat een Sonore-kabel direct horen wat 'ie kan en dat blijft zo. Geen terugval, scherpte of anderszins.

Had jij ook fonkelnieuwe kabels of hadden die, bijvoorbeeld bij de maker, al een poosje proefgedraaid?

Groet,

Leobus

Er staat een nieuw setje JJ KT77 op mijn versterker en daar moeten echt even de ruwe randjes vanaf ^_^

jjkt77quad.jpg

Volgens een review op de thetubestore   zou na 15...20 uur al goed moeten zijn :)

Leuke buis voor weinig geld, wel even laten matchen door b.v. de Tonefactory kost maar een tientje meer ;)

Edited by Tubejack

Afgelopen dinsdag bij iemand met een paar enorme zelfbouwluidsprekers geluisterd. Kasten van ongeveer 1,5 m hoog en 60 cm breed en diep. In de kasten twee Audio Nirvana 15"speakers. Naast de reuzen stonden een paar Jamo Reference monitoren. Wat vooral opviel, was het enorme rendementsverschil in het voordeel van de grote jongens natuurlijk. Daarnaast ook de overdaad aan middengebied bij de reuzen en in verhouding de terughoudendheid hiervan bij de Jamo's. Maar ook klonken de grote speakers enorm dynamisch en transparant. Ze lieten duidelijk alles horen. Dus ook de vervorming op vrouwensstemmen zoals op moderne opnamen kennelijk normaal is. Ook trompetten klonken soms wat scherp.  Ik vroeg me af of er door de afstand tussen de twee units geen fasevervorming ontstaat. De onderste unit zat op oorhoogte en de bovenste daar ca. 50 cm boven. Op een luisterafstand van ca. 4 m is dat toch een behoorlijk verschil is afstand. Ook maak ik me zorgen over de hoge tonen die "meeliften" met de slag van de lage tonen.

Maar al met al viel het dus gehoormatig erg mee wat er aan fouten optrad. En je kunt best een feestje van muziek voorzien met dergelijke speakers.

Werden beide units breedbandig ingezet? Ja, de hoge tonen bij die dingen bundelen nogal dus de kans op een hobbelig spectrum is groot door uitdovingen etc. Wat je in dit soort constructies nog wel eens ziet is dat een driver naar voren straalt en een omhoog naar het plafond om zo wat indirect, diffuus, geluid te produceren. Beide situaties geven wel een grotere indruk van hoogte in het geluidsbeeld. Als je alleen maar een puntbron hebt luister je al snel naar een dun plakje geluid.

Het meeliften van hoge tonen is niet optimaal en helemaal niet als er ook whizzers gebruikt worden, maar het alternatief loopt al snel uit op een opgerekte 3-weg uit, 60Hz - 6KHz met woofer en tweeter o.i.d. plus filter. Een afweging in 'verliezen' dus.

Het gepruts met stemmen is mateloos irritant, maar ja, wat wil je dan als je niet kunt zingen :(

Edited by Seed7

Misschien zijn jouw oren wel overgevoelig voor een bepaald frequentie gebied Hans. Vrouwelijke artiesten zoals Dido, Eva Cassidy en zelfs Adele moet je probleemloos kunnen draaien. Als dat niet kan, zou ik niet gelukkig worden van zo'n audio set.

Bij b.v. Adele en Eva gaat er niet altijd even lieflijk toe, ze kunnen flink uit halen. En zeker bij sommige tracks valt af te dingen over de opname kwaliteit.  Maar je moet het wel kunnen afspelen zonder dat je gillend wegloopt, vind ik. In het écht klinken vrouwen, ook ook niet even gepolijst zoals Diana Krall of Melody Garbot.  Al zien ze er nóg zo mooi uit :wub:

Edited by Tubejack

Zelf LS bouwen is bijna ondoenlijk, je moet goed kunnen meten en nog veel meer luisteren. Ik heb zelf zo mijn twijfels bij veel commerciële LS. Ik vermoed dat ze te snel gebouwd worden. In die zin spreekt me een merk als Harbeth wel aan, waar jaren aan geschaafd en geschuurd is - de Engelse aanpak zeg maar zelfde als bij de Linn LP 12

Edited by carl

80/20 Carl, 80% van je inspanning zit in het binnenhalen van die laatste 20% aan kwaliteit. Da's ook zo met koffiebonen branden of bier brouwen. Bij luidsprekerbouwen zijn de eerste stappen heel erg makkelijk geworden, zeker als je je tot mini dsp's en het digitale domein beperkt. Voor excellentie heb je 10000 uur ervaring nodig en daar komt geen hobbyist aan en menig pro ook niet omdat hij steeds een ander project moet doen. 'Subject matter experts' worden steeds zeldzamer. Harbeth, Klipsch, bedrijven die zich op een ding toespitsen kunnen dat.

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Afgelopen dinsdag bij iemand met een paar enorme zelfbouwluidsprekers geluisterd. Kasten van ongeveer 1,5 m hoog en 60 cm breed en diep. In de kasten twee Audio Nirvana 15"speakers. Naast de reuzen stonden een paar Jamo Reference monitoren. Wat vooral opviel, was het enorme rendementsverschil in het voordeel van de grote jongens natuurlijk. Daarnaast ook de overdaad aan middengebied bij de reuzen en in verhouding de terughoudendheid hiervan bij de Jamo's. Maar ook klonken de grote speakers enorm dynamisch en transparant. Ze lieten duidelijk alles horen. Dus ook de vervorming op vrouwensstemmen zoals op moderne opnamen kennelijk normaal is. Ook trompetten klonken soms wat scherp.  Ik vroeg me af of er door de afstand tussen de twee units geen fasevervorming ontstaat. De onderste unit zat op oorhoogte en de bovenste daar ca. 50 cm boven. Op een luisterafstand van ca. 4 m is dat toch een behoorlijk verschil is afstand. Ook maak ik me zorgen over de hoge tonen die "meeliften" met de slag van de lage tonen.

Maar al met al viel het dus gehoormatig erg mee wat er aan fouten optrad. En je kunt best een feestje van muziek voorzien met dergelijke speakers.

De vervorming op vrouwenstemmen bij moderne opnames?

Echt nooit iets van meegekregen! Moderne opnames klinken hier vaak erg goed, wat ook wel logisch is natuurlijk. Toch nog een flinke mismatch in dat setje, Hans!

1 hour ago, carl said:

Zelf LS bouwen is bijna ondoenlijk, je moet goed kunnen meten en nog veel meer luisteren. Ik heb zelf zo mijn twijfels bij veel commerciële LS. Ik vermoed dat ze te snel gebouwd worden. In die zin spreekt me een merk als Harbeth wel aan, waar jaren aan geschaafd en geschuurd is - de Engelse aanpak zeg maar zelfde als bij de Linn LP 12

Na vele jaren luidspreker zelfbouw ben ik hiermee hiermee gestopt, het is haast ondoenlijk om het 3D plaatje van bijvoorbeeld een Dynaudio Contour 1.1 na te maken.

(ik noem maar even 1 van mijn favorieten).

Het waren inderdaad 2 15" units per kant en beide breedbandig ingezet.

Ik ben kennelijk overgevoelig voor dat gekrijs wat sommigen uithalen noemen. Maar ik niet alleen. Op onze audio club is het na de pauze soms ook een stuk minder druk om die reden. Anderen begrijpen niet wat we bedoelen en denken dat stemmen in het echt zo klinken. 

Mijn idee is langzamerhand... "Wanneer Eva Cassidy onvervormt klinkt, deugt de installatie niet". Op mijn bluetoothspeakertje bijvoorbeeld, hoor ik dat gekrijs ook niet. Een tijd geleden heeft iemand eens gekeken naar een uithaal op een nummer van Norah Jones. Dit bleek ordinaire oversturing te zijn. Al mijn muziek is door Jriver geanaliseerd. Sommige stukken gaan tot plus 4 DB. En de muziek van b.v. Eva Cassidy hoort daar bij.

Edited by Hans van Liempd

Heb je wel eens van hyperacusie gehoord, Hans?

Ik heb dat namelijk (samen met tinnitus) en dat is exact de reden dat ik female vocals niet kan verdragen.

Tenminste, de meeste niet.

Ook is sax vaak te "opdringerig", en bijna vervormd inderdaad.

Je zou denken dat ik er dan in live-situaties ook last van zou hebben. Maar nee. Mits acoustisch, dan. Als het versterkt wordt, vaak weer wèl.

Daarom beleef ik maar weinig plezier aan concerten, het moet tegenwoordig allemaal vreselijk luid en dat trek ik niet (meer).

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Het waren inderdaad 2 15" units per kant en beide breedbandig ingezet.

Ik ben kennelijk overgevoelig voor dat gekrijs wat sommigen uithalen noemen. Maar ik niet alleen. Op onze audio club is het na de pauze soms ook een stuk minder druk om die reden. Anderen begrijpen niet wat we bedoelen en denken dat stemmen in het echt zo klinken. 

Mijn idee is langzamerhand... "Wanneer Eva Cassidy onvervormt klinkt, deugt de installatie niet". 

En mijn idee, als je dat daardoor niet kunt draaien, deugd je installatie niet. M.i. té "high-enderig". Het is jammer dat Spido er niet meer is.  Die kon de uitspraak van Eva perfect nadoen en had beslist een reactie gegeven. B.v. dat het in het echt, ook allemaal niet zo gepolijst is.  Ga eens b.v. live luisteren naar Trijntje Oosterhuis. Top avond gehad, ook hele mooie vaak wat rustiger nummers. Maar ook zij kan flink uithalen :o

Oja ook in mijn systeem 2x 15" breedbanders  aangestuurd met een buizenversterker met een dempingsfactor van +/- 1.... Kan niet hé technisch gezien.....:lol:

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...