Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

11 hours ago, Hans van Liempd said:

Afgelopen dinsdag bij iemand met een paar enorme zelfbouwluidsprekers geluisterd. Kasten van ongeveer 1,5 m hoog en 60 cm breed en diep. In de kasten twee Audio Nirvana 15"speakers. Naast de reuzen stonden een paar Jamo Reference monitoren. Wat vooral opviel, was het enorme rendementsverschil in het voordeel van de grote jongens natuurlijk. Daarnaast ook de overdaad aan middengebied bij de reuzen en in verhouding de terughoudendheid hiervan bij de Jamo's. Maar ook klonken de grote speakers enorm dynamisch en transparant. Ze lieten duidelijk alles horen. Dus ook de vervorming op vrouwensstemmen zoals op moderne opnamen kennelijk normaal is. Ook trompetten klonken soms wat scherp.  Ik vroeg me af of er door de afstand tussen de twee units geen fasevervorming ontstaat. De onderste unit zat op oorhoogte en de bovenste daar ca. 50 cm boven. Op een luisterafstand van ca. 4 m is dat toch een behoorlijk verschil is afstand. Ook maak ik me zorgen over de hoge tonen die "meeliften" met de slag van de lage tonen.

Maar al met al viel het dus gehoormatig erg mee wat er aan fouten optrad. En je kunt best een feestje van muziek voorzien met dergelijke speakers.

Zo Hans, ben je bij Hans geweest ?

4 hours ago, Tubejack said:

En mijn idee, als je dat daardoor niet kunt draaien, deugd je installatie niet. M.i. té "high-enderig". Het is jammer dat Spido er niet meer is.  Die kon de uitspraak van Eva perfect nadoen en had beslist een reactie gegeven. B.v. dat het in het echt, ook allemaal niet zo gepolijst is.  Ga eens b.v. live luisteren naar Trijntje Oosterhuis. Top avond gehad, ook hele mooie vaak wat rustiger nummers. Maar ook zij kan flink uithalen :o

Oja ook in mijn systeem 2x 15" breedbanders  aangestuurd met een buizenversterker met een dempingsfactor van +/- 1.... Kan niet hé technisch gezien.....:lol:

15" is bijna 40 cm.

Overigens was het geen high-end installatie waar ik naar luisterde.

Die kasten zijn hoger dan 1,5m ;) Ik vond het erg indrukwekkend toen ik ze voor de eerste keer hoorde.

Hij heeft ook nog speakers met elk 4 8" breedbanders en een tweeter erin. Die vond ik eerst minder, maar nadat het filter overhoop was gehaald zijnn die er een heel stuk op vooruit gegaan.

5 hours ago, KT88 said:

Heb je wel eens van hyperacusie gehoord, Hans?

Ik heb dat namelijk (samen met tinnitus) en dat is exact de reden dat ik female vocals niet kan verdragen.

Tenminste, de meeste niet.

Ook is sax vaak te "opdringerig", en bijna vervormd inderdaad.

Je zou denken dat ik er dan in live-situaties ook last van zou hebben. Maar nee. Mits acoustisch, dan. Als het versterkt wordt, vaak weer wèl.

Daarom beleef ik maar weinig plezier aan concerten, het moet tegenwoordig allemaal vreselijk luid en dat trek ik niet (meer).

Maar wanneer het in live situaties wel goed gaat, deugt er toch iets niet met het geluid thuis? Dat gaat immers veel minder luid dan een live concert, zelfs een in versterkt concert.

Ik heb trouwens nog even gekeken bij de nummers van Eva Cassidy. Deze blijven meestal keurig onder de 0 DB. Waar het dan mis gaat weet ik niet. Hier is het een stuk beter te "genieten" dan bij veel demo's. Ik ga er komend weekend eens extra op letten.

4 minutes ago, Sodejuu said:

Die kasten zijn hoger dan 1,5m ;) Ik vond het erg indrukwekkend toen ik ze voor de eerste keer hoorde.

Hij heeft ook nog speakers met elk 4 8" breedbanders en een tweeter erin. Die vond ik eerst minder, maar nadat het filter overhoop was gehaald zijnn die er een heel stuk op vooruit gegaan.

Indrukwekkend is het zeker. Ik schreef al dat de fouten die je zou verwachten bij zo'n systeem, met dit specifieke erg mee vielen. 

De kleinere heb ik wel gezien, maar niet gehoord.

Formaat, vind ik een lastig punt Hans. Niet in elke woonkamer blijken grote units die weinig hoeven te bewegen een voordeel. Mijn vorige, Translator Impact 50 -wat ook nog een gesloten systeem is-, heb ik in onze huidige woning nooit goed klinkend gekregen. Terwijl ze in het vorige huis de sterren uit de hemel speelden. (En dat weer doen bij mijn oudste.)  

De "kleintjes" die ik nu heb doen dat wel, en kunnen flink laag weergeven als dat in de muziek zit.  Wat ik verder een voordeel vind is dat ze t.o.v. de Translators nog minder kleuren of zelfs totaal gebrek ervan.  Ze klinken een beetje "doods", of eigenlijk niet.... Dat vind ik ideaal, daardoor kan ik met richten op apparatuur (veelal van klanten) en natuurlijk muziek :)

Er zitten twee SPH-165KEP units in. Volgens mij, gaan die best ver qua frequentie bereik Hans. Vanaf +/- 3Khz komt met 6dB/octaaf er extra een textiel soft dome bij type DT-254.  Ik vind het een geslaagd 2 weg systeem.  Dat nog best luid kan spelen, zonder dat het een brei wordt.  Wat een nadeel kan zijn bij een 2-weg systeem.  Jammer dat ze niet meer gemaakt worden:(

G102420K.jpg

Edited by Tubejack

Vanmiddag weer een poosje muziek geluisterd en bekeken of de voedingskabel al wat lekkerder gaat klinken. Hij heeft nu ca 25 uur de eindversterkers onder spanning gehouden en daarbij ook ca 10 uur de audiolamp extra gevoed. Aan muziek (dus totale set aan) ca 10 uur gespeeld. Wat vandaag meteen weer opviel was de pikzwarte achtergrond en het strakke laag. Nu ook begint snelheid/attack naar voren te komen. Zo af en toe toch wel wat scherpte. Ook nog even de oude Audiomaat kabel er tussen. En dat is echt wel een prima kabel. Maar aftekening, zwarte achtergrond, snelheid en strak laag waren toch wel minder. Qua warmte en scherpte wint hij (nog?!) wel.

Al met al toch al wel meer winstpunten voor de Sonore kabel. Als straks na langer inspelen ook de scherpte nog verdwijnt........hmmmm, dat wordt dan genieten.

Overigens heb ik het idee dat ik na inspelen de hele opstelling maar eens moet gaan nakijken. Ik denk dat het strakkere laag een andere/betere? speakeropstelling toelaat.

Groet,

Leobus

1 hour ago, leobus said:

Vanmiddag weer een poosje muziek geluisterd en bekeken of de voedingskabel al wat lekkerder gaat klinken. Hij heeft nu ca 25 uur de eindversterkers onder spanning gehouden en daarbij ook ca 10 uur de audiolamp extra gevoed. Aan muziek (dus totale set aan) ca 10 uur gespeeld. Wat vandaag meteen weer opviel was de pikzwarte achtergrond en het strakke laag. Nu ook begint snelheid/attack naar voren te komen. Zo af en toe toch wel wat scherpte. Ook nog even de oude Audiomaat kabel er tussen. En dat is echt wel een prima kabel. Maar aftekening, zwarte achtergrond, snelheid en strak laag waren toch wel minder. Qua warmte en scherpte wint hij (nog?!) wel.

Al met al toch al wel meer winstpunten voor de Sonore kabel. Als straks na langer inspelen ook de scherpte nog verdwijnt........hmmmm, dat wordt dan genieten.

Overigens heb ik het idee dat ik na inspelen de hele opstelling maar eens moet gaan nakijken. Ik denk dat het strakkere laag een andere/betere? speakeropstelling toelaat.

Groet,

Leobus

Dat gaat goed komen Leo. En die scherpte, zo af en toe? Ligt dat dan niet ergens anders aan?

Mijn audiofiele dag? Het gaten boren in het dekseltje voor de passieve voorversterker en het ontvetten ervan. Niet de gaten hè, maar het dekseltje.... Morgen wéér een audiofiele dag: het dekseltje in de grondverf zetten....:D :D :D

14 minutes ago, René N. said:

Dat gaat goed komen Leo. En die scherpte, zo af en toe? Ligt dat dan niet ergens anders aan?

Dat zou zomaar kunnen. Wordt wel een zoektocht om dat uit te vinden.

groet,

Leobus

Die Sonore-kabel moet zich m.i. schikken aan de set, niet andersom. Dat gebeurt natuurlijk best langzaam, zowel de set als de kabel is tamelijk eigenwijs. Jouw Audiomaat kabel had zich al geschikt, en was vermoedelijk nog aan het bijkomen van de vakantie, maar voelde zich meteen al weer thuis.

Dus, zoeken is denk ik niet nodig, geduld hebben wel.

Ja, zoeken niet nodig, zegt er een. Zit ik me vanochtend toch het schompus te zoeken op de pc, naar commando's om een backup te maken van de media-bestanden.

Hier gaat de grootste aandacht naar muziek, maar ondertussen wast de lijst met nieuwe video-bestanden flink aan, en daarvan heb ik nog geen complete backup. Het begon met twee schijfjes van 2TB, de ene bron, de ander backup, en dat was gemakkelijk met de hand bij te houden. Toen kwam er een schijf van 4TB, die als backup ging dienen, en ging de oude backup dienen als nieuwe, 2e bron.
En daarvan had ik nog steeds geen backup gemaakt.

Nu draait die. Een half jaar geleden had ik al een scriptje gemaakt, blijkt, en dat heb ik aan het werk gezet. Maar voor ik dat gevonden had!

Aanleiding was toch de komst van weer twee nieuwe 2TB schijfjes, die de 3e set gaan vormen. Nu maar hopen dat er niet nog een 4e set nodig is, want nu al wordt het behoorlijk onoverzichtelijk.

Gelukkig heb ik voor muziek genoeg, meer dàn, aan 2TB, al is het oppassen dat de lijst met genres dan niet te veel wast.

Edited by mumsoft

de draad aan de CD speler gaat lekker. maar ik ben zo dom geweest er ook eentje te wisselen aan de eindversterker (wilde iemand een Siltech SPX30 ?).  Ook inspelen, zwabberen en zo. 

Maandje rust en geduld weer. 

groet

Heb je dezelfde als aan de CD speler? Ook scherpte? Of ben ik de enige en moet ik mijn oren na laten kijken. Immers, bij de X-Fi stoorde de scherpte mij ook nogal.

Groet,

Leobus

Het is de 'dubbeldik'. geduld ... kan weken duren voor een sleepkabel wakker is. en 8 weken voor een verstoorde CD speler (laagspanning-bron) weer muziek geeft. dan oordelen. ik heb al zo vaak te vroeg geroepen dat iets wel of niet geweldig was. denk terug aan de demo hier in huis. Was die niet duidelijk ? 

Een paar leuke muzikale uurtjes gehad met een liefhebber.

Hij was danig onder de indruk van de Elipson 1704.

Het maakt niet uit welke muziek je opzet het komt er allemaal vloeiend uit.

20 hours ago, leobus said:

Immers, bij de X-Fi stoorde de scherpte mij ook nogal.

Dan ben je echt niet de enige Leo. Vroeger deed je dat met de treble regeling en nu ontwerpen ze er LS op :D

Vanmorgen nog 2 uur geluisterd. Wel weer met de speakers op parkeerstand. Ik kreeg nu toch de indruk dat het de goede kant op gaat. Eigenlijk geen scherpte gehoord. Zelfs met enkele nummers die ik vroeger al scherp vond (doedelzakken op een cd van Dan Ar Braz), leek het minder geworden. Ik ga me trouwens steeds meer verbazen over de verbetering in snelheid, detailrijkdom, zwarte achtergrond en basstrakheid. Hopelijk houdt het stand met de speakers in luisterpositie. Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,

Leobus

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...