Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Mijn luisterkamer op de eerste verdieping weer in gebruik genomen.

Ook daar is het genieten met de Elipson 1401.

Als de 1404 binnen zijn dan verhuizen de 1704 naar de eerste verdieping.

Ik zit naar 2 inspelende voedingskabels tegelijk te luisteren. het gaat met stappen vooruit. vandaag deed het een sprong .... te gek. zo vol, fris, precies, echt. zoveel energie in de instrumenten. heerlijk. een andere set door 2 kabels. ben wel door mijn 2017-budget heen nu ))))) 

ok wellicht nog wat met sinterklaas. 

groet

28 minutes ago, mumsoft said:

Als je nou es zo'n dingetje koopt...

http://www.cocktailaudio.com/overview_x35.php

heb je nog maar één draadje ernaar toe nodig ;) Klaar is K... Rob

Dat ding werd vorige maand bij ons op de audioclub gedemonstreerd. Kan veel hoor. Maar ik was nou niet echt onder de indruk van het geluid. Misschien lag dat aan de aangesloten speakers. Maar het heeft allemaal zo weinig indruk op mij gemaakt dat ik daar het merk al van vergeten ben.

Groet,

Leobus

Misschien is dat juist goed? Als ik de recensies op de Olive indertijd serieus had genomen was ik niet zover gekomen. Ik bedoel, je kunt er zoveel méér uit persen. Maar ik snap best dat hij in eerste instantie niet van zich doet spreken.

^_^

Neemt niet weg dat ik al een paar maanden aarzel om het ding aan te schaffen. Moet wel beneden komen, hier op mijn kamer heb ik er geen behoefte aan, en, eerlijk gezegd, beneden denk ik eigenlijk ook niet. Het zou wel een aantal apparaten overbodig maken, maar die moet ik dan ook weer zien kwijt te raken. En daar ben ik erg slecht in.

Ik heb een klein renovatie/upgrade ding onderhanden : Philips 22ah495. 

Daar zit 2 x 33 uF parallel elco's in. Ik zou zeggen vervangen door een moderne 16,5 foliecondensator met voldoende voltage. Waren er andere redenen destijds dan voldoende voltage om 2 elco's in serie te gebruiken? 

groet

nb: ik weet dat ik wellicht enige verstoring aanbreng in het filter hiermee wegens andere weerstanden van onderdelen, maar laten zitten van 35 jaar oude elco's is ook geen optie

Edited by robx

1 hour ago, robx said:

Daar zit 2 x 33 uF parallel elco's in. Ik zou zeggen vervangen door een moderne 16,5 foliecondensator met voldoende voltage. Waren er andere redenen destijds dan voldoende voltage om 2 elco's in serie te gebruiken? 

groet

nb: ik weet dat ik wellicht enige verstoring aanbreng in het filter hiermee wegens andere weerstanden van onderdelen, maar laten zitten van 35 jaar oude elco's is ook geen optie

Als ze parallel staan moet de vervanger vlgs. mij 66 uF zijn Rob.

Voor mij was het weer een lange avond luisteren. Toch klinkt het s'avonds veel beter. Ik heb altijd gedacht dat dat aan de stilte buiten ligt, maar hier klinkt het zo wie zo stil. Stroom lijkt me ook onwaarschijnlijk want ik woon behoorlijk van anderen vandaan. Zou het aan kunstmatig gedempt licht liggen?

Edited by carl

7 hours ago, TL 200 said:

Als ze parallel staan moet de vervanger vlgs. mij 66 uF zijn Rob.

Klopt. Eentje van 68µF kan dus ook, tenzij het filter zo krek berekend is dat het per se 66µ moet zijn, maar dat kan ik me met elco's niet voorstellen.

13 hours ago, robx said:

groet

Service manual kan je hier downloaden.

Ze staan in serie dus geen 66uF gebruiken maar 33uF.  (is fout! moet 16,5 zijn)

Waarschijnlijk (is niet helemaal duidelijk in de manual) zijn het elco's met een polariteit. Door 1 elco om te draaien maak je een non-polaire condensator.

Edited by Paulebappie
Foutje gemaakt in de berekening.

Klopt inderdaad 2 x 33uF in serie is 16,5uF  (denkfoutje gemaakt).

Als je een MKP neemt is de weerstand een stuk lager dus zal het middengebied harder spelen. Dat zou je met de L-Pad weer bij kunnen regelen natuurlijk.

Serieschakeling van condensatoren:

{\displaystyle C_{\text{s}}={\frac {C_{1}\cdot C_{2}}{C_{1}+C_{2}}}}

Edited by Paulebappie

11 hours ago, carl said:

Voor mij was het weer een lange avond luisteren. Toch klinkt het s'avonds veel beter. Ik heb altijd gedacht dat dat aan de stilte buiten ligt, maar hier klinkt het zo wie zo stil. Stroom lijkt me ook onwaarschijnlijk want ik woon behoorlijk van anderen vandaan. Zou het aan kunstmatig gedempt licht liggen?

Heb je mijn laatste verslag van Cock gelezen? Álles doet mee en zéker ook de sfeer van de kamer..... B)

5 hours ago, René N. said:

Álles doet mee en zéker ook de sfeer van de kamer..... B)

Jij zet altijd een zonnebril bij het luisteren op Renee? Zal het ook proberen :D

Ik heb nu Nat King Cole opstaan. Klinkt geweldig terwijl het buiten nog licht is. Misschien is het element/de phonotrap toch nog niet helemaal stabiel?

PS ik lees je altijd.

Edited by carl

Vandaag weer de kans gehad om een paar uur te luisteren, dus speakers in de luisterpositie en de bank verplaatst. Maar wat is nu eigenlijk de luisterpositie nu ik de set aan de Sonore kabel heb hangen? Daarom maar eens flink geschoven met speaker- en bankpositie. Eerst de speakers stukje voor stukje dichter naar de achterwand. Daar werd het niet beter op; doods en geen ambiance. Toen herinnerde ik mij dat iemand zijn speakers met roze ruis opstelt. (Was dat Cock?) Dus eerst maar eens de twee speakers apart met ruis gevoed. Het bleek dat de linker een veel voller geluid gaf dan de rechter, dus eerst gaan schuiven met de rechter speaker. Uiteindelijk kwam ik met die speaker op een plek die 5 cm verder naar de muur lag dan voorheen in gebruik. Ook moest hij wat meer van de zijmuur af (Dat is hier dus een kast van het wandmeubel) en heb ik de speaker zover ingedraaid dat het verlengde van het speakerfront net langs die kast scheert. Vervolgens de linker speaker op dezelfde hoogte geplaatst als de rechter en evenveel ingedraaid. Weer met ruis getest en daarna beide speakers met ruis getest. Zat nog een beetje een gat in het midden, dus de speakers nog iets naar elkaar toe geschoven. Dat klonk al heel aardig, dus ook met muziek getest. Tenslotte nog wat met de bank geschoven en toen werd het pas echt fraai. Gloedvol, detailrijk snel, stevige, maar wel strakke bas enz. En geen scherpte meer. Gewoon MUZIEK. Nou ja, "gewoon"; na de X-Fi, vind ik dit redelijk bijzonder.

De speakers staan nu 2.06 m hart op hart van elkaar en de luisterpositie op ongeveer 2.2 m vanaf elke speaker.

Natuurlijk alles wel even opgetekend, want hier moest alles weer in de parkeerstand. Ik had geen tijd meer om de oude voedingskabel nog even te proberen, maar dit klonk zo goed, daar had ik ook eigenlijk geen behoefte aan. De eigenschappen die ik hoorde herken ik gewoon aan het bezoek dat ik bij RobX afgelegd heb en die daar overduidelijk van de Sonore kabel toegeschreven konden worden. Bij een volgende sessie test ik nog wel een keer met de oude kabel.

Groet,

Leobus

Edited by leobus
Woord veranderd

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...