Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

25 minutes ago, leobus said:

Vandaag weer de kans gehad om een paar uur te luisteren, dus speakers in de luisterpositie en de bank verplaatst. Maar wat is nu eigenlijk de luisterpositie nu ik de set aan de Sonore kabel heb hangen? Daarom maar eens flink geschoven met speaker- en bankpositie. Eerst de speakers stukje voor stukje dichter naar de achterwand. Daar werd het niet beter op; doods en geen ambiance. Toen herinnerde ik mij dat iemand zijn speakers met roze ruis opstelt. (Was dat Cock?) Dus eerst maar eens de twee speakers apart met ruis gevoed. Het bleek dat de linker een veel voller geluid gaf dan de rechter, dus eerst gaan schuiven met de rechter speaker. Uiteindelijk kwam ik met die speaker op een plek die 5 cm verder naar de muur lag dan voorheen in gebruik. Ook moest hij wat meer van de zijmuur af (Dat is hier dus een kast van het wandmeubel) en heb ik de speaker zover ingedraaid dat het verlengde van het speakerfront net langs die kast scheert. Vervolgens de linker speaker op dezelfde hoogte geplaatst als de rechter en evenveel ingedraaid. Weer met ruis getest en daarna beide speakers met ruis getest. Zat nog een beetje een gat in het midden, dus de speakers nog iets naar elkaar toe geschoven. Dat klonk al heel aardig, dus ook met muziek getest. Tenslotte nog wat met de bank geschoven en toen werd het pas echt fraai. Gloedvol, detailrijk snel, stevige, maar wel strakke bas enz. En geen scherpte meer. Gewoon MUZIEK. Nou ja, "gewoon"; na de X-Fi, vind ik dit redelijk bijzonder.

De speakers staan nu 2.06 m hart op hart van elkaar en de luisterpositie op ongeveer 2.2 m vanaf elke speaker.

Natuurlijk alles wel even opgetekend, want hier moest alles weer in de parkeerstand. Ik had geen tijd meer om de oude voedingskabel nog even te proberen, maar dit klonk zo goed, daar had ik ook eigenlijk geen behoefte aan. De eigenschappen die ik hoorde herken ik gewoon van het bezoek dat ik bij RobX afgelegd heb en die daar overduidelijk aan de Sonore kabel toegeschreven konden worden. Bij een volgende sessie test ik nog wel een keer met de oude kabel.

Groet,

Leobus

Iets verkeerd gedaan; in mijn vorige bericht een woord veranderd en nu heb ik mijzelf geqout. Sorry.

Edited by leobus

Dat de opstelling van de luidsprekers en luisterplaats essentieel zijn voor een optimale weergave, was toch wel bekend neem ik aan? Meten met roze ruis maakt het nog een stuk inzichtelijker. En dan ook nog watervaldiagrammen maken. Dat geeft nóg meer inzicht.

Maar wat hier opvalt, is dat het optimaliseren op het gehoor, vaak erg dicht bij de gemeten optimale plaats zit. Ik ben er toen wel een half jaar mee bezig geweest (vlg's Spido... "laat Hans maar schuiven" :D).

Ik heb het in drie kamers gedaan op het gehoor en vaak geschoven. Ik kwam iedere keer op nagenoeg dezelfde opstelling uit. Op dit moment speel ik met de afstand van een akoestisch paneel (van Leo) achter de luisterplek,

Edited by carl

59 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar wat hier opvalt, is dat het optimaliseren op het gehoor, vaak erg dicht bij de gemeten optimale plaats zit

Als dat niet zo zou zijn dan mankeert er toch wat aan je oren of aan de meting? ;)

Maar, zonder gekheid, het is toch mooi dat je zelf zo getraind bent dat je zonder meetapparatuur de optimale plaats kunt vinden.

Misschien wordt er wel teveel gemeten en te weinig goed geluisterd. Ik herinner me een vroegere kennis met een equalizer met roomcorrection. Die ging gewoon ergens zitten met z'n microfoontje en liet dat ding de even zijn ding doen. Dan was alles gemeten, gecorrigeerd en klonk het volgens hem perfect. Mijn oren gaven mij een heel andere indruk....

Ik hoef geen fratsen uit halen om het hier goed te laten klinken.

Eergisteren een luisteraar op bezoek gehad die best wel hoge eisen stelt aan zijn set,hij vond het zeer goed klinken.

Zelden beter gehoord zoals hij zei,hij keek eens achter de versterker en zei wel goedkope kabeltjes:D

6 minutes ago, Groovy said:

Ik hoef geen fratsen uit halen om het hier goed te laten klinken.

Eergisteren een luisteraar op bezoek gehad die best wel hoge eisen stelt aan zijn set,hij vond het zeer goed klinken.

Zelden beter gehoord zoals hij zei,hij keek eens achter de versterker en zei wel goedkope kabeltjes:D

Hoe moet het dan gaan klinken als er wél "goede" kabels achter hangen.... :wub: :wub: :wub:

9 hours ago, René N. said:

Verkoop één van je vele draaitafels B) en investeer dat in kabels. Is een ondergewaardeerd onderdeel van de set. Vind ik. En RobX. En..... :D :D :D

Vind dit wel een overwaardering voor de kabel.

Een kabel moed goed zijn.

Dat wil zeggen goed contact maken en het signaal van a naar b brengen.

Daar is mooie koper kabel al prima toe instaat.

Daar is geen poespas voor nodig.

@ René N

Ik heb op 2 Lenco's na alle draaitafels verkocht.

Ik zal niet beweren dat een betere kabel geen verbetering kan zijn.

Upgraden met betere ls en wat dt betreft een beter element bied meer soelaas dan een betere interlink cq voedingskabel.

Het kan zijn dat ik gewoon het geluk heb dat mijn Elipson geknipt zijn voor mijn ruimte.

Ruimte en luidsprekers als dat niet klopt dan word het moeilijk.

Mijn opmerking betreft fratsen is niet denigrerend bedoeld,elk vogeltje zingt zoals het gebekt is:D

Elke kabel maakt van het signaal 'n signaal. En het is maar net wat " 'n signaal" voor jou het best klinkt. En al die dooddoeners dat wat een kabel kan doen, niet hoorbaar zou zijn, gaat voor mij persoonlijk niet op. Ik hoor wel verschillen.

Groet,

Leobus

6 minutes ago, Sodejuu said:

De andere delen volgen nog

Ben benieuwd.

Er is nog een ander gebied waar je wilt dat kabels het signaal niet beinvloeden, of waar je ten minste wilt weten hoe ze het signaal beinvloeden. Meettechniek. Goede meetkabels zijn vaak ook goede interlinks of microfoonkabels en je kunt er gewoon een specificatie bij krijgen.

Het kan zijn de verschillen niet zodanig groot genoeg zijn voor mij om te horen.

De meeste van mijn audiovrienden horen wel verschil.

Een upgrade van de filters van je ls dan ook een optie.

Dat er verschillen zijn, daar ben ik ook al lang achter. Of je die hoort hangt van de set, akoestiek, opnamekwaliteit van de muziek en van je instelling af. Wanneer je een set voor achtergrondmuziek gebruikt, willekeurig in een ruimte is gezet en bestaat uit 2e rangsapparatuur, dan zal je geen verschil horen. Maar dan wil je waarschijnlijk ook geen verschil horen, omdat het je niet boeit.

De beste vraag die ik ooit in een winkel kreeg, toen ik vroeg naar andere luidsprekerkabels was:  "wat wil je er mee bereiken?".  (Ad Koppenol nu werkzaam bij iEar.)

Voor mij is een paartje 1,5 mm2 getwist installatiedraad al veel beter dan dikke stranded luidsprekerkabels. Maar andere mensen zullen die dikke kabels juist weer waarderen. Het installatiedraad maakt het geluid sneller en opener. Maar laat ook vervormingen in de opname beter horen. Die dikke stranded kabel klinkt rustiger en versmeert de vervorming wat. Voor sommigen is dat dan weer beter.

Een kabel voor iemand anders kiezen is dus best lastig. Vandaar dat de vraag zo goed was.

Voor mij zijn de beste kabels geen kabels, of anders gezegd, zo kort mogelijk. De verhalen dat een kabel minimaal 1,2 m lang moet zijn, want anders zou het niet voldoende werken, kloppen niet. In mijn oren "Hoe minder filterwerking hoe beter".

Kabels maken zeker verschil, maar het blijft marginaal. Het is inderdaad zo, dat bij een optimale opstelling van je set dat marginale verschil er wel toe doet. Maar hoeveel geld geef je nu aan kabels uit. Ze zeggen wel 10/20 procent van je setprijs. Dat  wordt dan wel een dure boel.

Leuk artikel Roger op Puresound. Ik ben nu op weg naar de hoofdtelefoon show in Rotterdam. Dochter op vakantie en we lenen haar appartement dit weekend. 

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...