TL 200 Posted 29 oktober 2017 Report Share Posted 29 oktober 2017 27 minutes ago, leobus said: Kan je een verwijzing geven naar het onderzoek dat dit als resultaat heeft? In 18 jaar onderzoek heb ik dat nooit gezien of ervan gehoord. Overigens wel frappant dat asbest in remschoenen vervangen is door P-Aramide. Overigens ken ik geen Twaron vezels met een kleinere diameter dan 8 micron. Bij het knippen zouden vezels wel kunnen splijten, Groet, Leobus Ik heb met dat spul gewerkt, zowel in productie als op lab, o.a. malen vandaar. Maar hier is een bekendmaking: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-1998-166-p9-SC15347.html?zoekcriteria=%3Fzkt%3DEenvoudig%26vrt%3Dstcrt%2B1998%2B166&resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4 En nog wat info over soortgelijke zaken: https://www.arbosupport.nl/nieuws/fijnstof_niet_zo_fijn/ Groetjes, Bert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 oktober 2017 Report Share Posted 29 oktober 2017 14 minutes ago, TL 200 said: Ik heb met dat spul gewerkt, zowel in productie als op lab, o.a. malen vandaar. Dat wist ik al. Ik heb 18 jaar research aan dat spul gedaan. Vaak in Emmen geweest bij introductie van nieuwe garentypes. Die 8 micron is een ontwikkeling van mij geweest. Lastig product! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 oktober 2017 Report Share Posted 29 oktober 2017 Heb je dan spindoppen ontwikkeld met nog kleinere gaatjes of is het kwestie van strekken? Inderdaad een lastig product en erg corrosieve productieomstandigheden met veel kwalijke dampen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 oktober 2017 Report Share Posted 29 oktober 2017 Kleinere gaatjes en nog wat aanpassingen. Verder strekken kan niet. Ik heb 3 patenten (mede) op mijn naam staan voor dit type garen. Onlangs gehoord dat de ontwikkelingen voor dat product nog steeds verder gaan. Meer ga ik hier maar niet vertellen. Wat hier staat, kun je ook in patenten (En die zijn openbaar) vinden. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 oktober 2017 Report Share Posted 29 oktober 2017 Het is niet een onderwerp voor een audioforum hè. Bovendien heb ik alweer genoeg gewerkt voor vandaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 oktober 2017 Author Report Share Posted 30 oktober 2017 (edited) Het was tijden geleden. Gister avond hebben mijn vrouw en ik adembenemend met zijn tweeën naar muziek geluisterd. En vele CD's gedraaid. Een KT-120 in triode is prachtig. Ik moet wel mijn versterker wat extra "aandacht" geven, want het wordt allemaal nogal warm. De eerdere tips -hier op dit forum- van Goodtube zijn uitstekend. Goed afgeregeld, kun je een versterker maken die heel weinig vervormd. Gewoon met standaard onderdelen. Er is niets audiofiels aan. CD's kunnen prachtig klinken, zonder dat je daar een vermogen aan apparatuur aan uit hoef te geven. En eeuwig aan hoeft te prutsen. Koop gewoon een Cambridge CXC loopwerk Edited 30 oktober 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 "Jullie" waren niet zo van de KT88 Black Treasures hè? Terwijl ik het een bijzondere buis blijf vinden, maar ik moet toegeven dat ik ook niet veel geprobeerd heb. Maar wat er hier mee uit komt vond ik ook adembenemend Overigens, mijn UL40 S2P gaat wellicht (....) in de verkoop. Mét díe buizen erin Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 1 hour ago, René N. said: Overigens, mijn UL40 S2P gaat wellicht (....) in de verkoop. Mét díe buizen erin Aha, je stopt met de hobby! Natuurlijk niet, maar dan moet er wat anders komen. Weet je al wat dat gaat worden? Of heb je nog een andere EV achter de hand? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 Straks, over een paar uur komt hier de slimme meter. Is het afgelopen met het mooie geluid uit de Josti-meter. Nou heb ik al de tussenkomst van een aardlekschakelaar overleefd, maar het blijft eng. Even geen elektriciteit, èn geen gas. Barre tijden. Zeg, René, ik zou lekker wachten op de lente. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 Ik heb begrepen dat je een slimme meter niet hoeft te accepteren,maar vroeg of laat moet je er toch aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 Klopt, en dan gaat het geld kosten. Ik ga wel de krommunicasie met de buitenwereld ervan stopzetten, denk ik. Hoe dat precies moet, ga ik nog uitzoeken, of staat hier allang vermeld. Van de stroomloze periode wil ik gebruikmaken door de audiotegel beneden vlak onder de Humax te plaatsen, en dan gaat de VHS-recorder een plaatsje opschuiven. Dat wordt een heel gepruts, wat ik je brom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 oktober 2017 Author Report Share Posted 30 oktober 2017 (edited) 2 hours ago, René N. said: "Jullie" waren niet zo van de KT88 Black Treasures hè? Terwijl ik het een bijzondere buis blijf vinden, maar ik moet toegeven dat ik ook niet veel geprobeerd heb. Maar wat er hier mee uit komt vond ik ook adembenemend Overigens, mijn UL40 S2P gaat wellicht (....) in de verkoop. Mét díe buizen erin Nee ik vind ze veel te duur René. Bovendien mijn ervaring qua levensduur met Shuguang Treasures buizen is rond uit slecht De KT88 is, nou net een buis die wat kritisch is. In de UL-40S2 zit hij op het randje, tegen oscillatie aan, in deze versterker. In Triode gaat het prima. Ik heb al veel buizen geprobeerd. Goodtube nog meer. Allemaal kun je ze goed klinkend krijgen, de ene in Ultra Lineair , de andere in Triode of iets daar tussenin. Je moet soms best moeite voor doen. Een overzicht https://mennovanderveen.nl/eng/moderntubes-ul40s2.html Maar het bijzondere van de KT-120 vind ik, dat je met gewone weerstanden van een paar dubbeltjes en condensatoren van hooguit een paar € met de UL-40S2 een zeer hoog oplossend vermogen kun halen. In feite hoor je de versterker, luidspreker en rest van je installatie niet meer. Het wordt één homogeen geheel. Dát vind ik pas magisch zoiets voor elkaar krijgen met gewone goedkope onderdelen. Waarschijnlijk komt dit door de erg lage inwendige weerstand van de KT-120 in triode. In zo' n situatie zijn uitgangstrafo's, koppel condensatoren etc veel minder belangrijk Maar waar het volgens mij om gaat is m.i. zo min mogelijk vervorming. Een zo' n simpel mogelijk, versterker deel. Wat hulp van moderne regel electronica Edited 30 oktober 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 oktober 2017 Author Report Share Posted 30 oktober 2017 52 minutes ago, Groovy said: Ik heb begrepen dat je een slimme meter niet hoeft te accepteren,maar vroeg of laat moet je er toch aan. Op dit forum staat er zelfs een topic hier over. Ik hoef er geen. Wij zijn zélf slim en houden al jaren élke maand de meterstanden bij. Morgen weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 Ik zie het Ik heb wel een slimme meter,misschien niet zo slim maar ja. Ik houd het zelf het verbruik ook bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 Je kunt ook alleen een digitale meter krijgen, zonder slim geval. Zorg wel dat je een goeie gasmeter krijgt met voldoende schroefdraad op de koppelingen. https://kassa.bnnvara.nl/media/378633 Ik ben blij dat ik alles bij het oude heb gelaten, je weet wat je hebt....................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 Ha ja, die nieuwe gasmeters die nu en masse vervangen moeten worden vanwege te korte schroefdraad. Ik hoorde er al op de radio over. Je kunt wel alles bij het oude willen laten, maar bv onze voordeur vertoonde al jaren ernstige scheuren, en is op aandringen van de schilder dit jaar eindelijk vervangen. Nou is de nieuwe deur niet net zo opgehangen als de oude voordeur, en botst die tegen de elektriciteitsmeter bij het opendoen. De oude deur schuurde er vlak langs. Nou komt er een slimme meter, en zullen we eens zien hoe het dan gaat met de nieuwe deur en de nieuwe meter. Misschien vinden ze elkaar wel aardig. Ik maak me niet zo druk, als ik het nieuwe niet had omarmd zat ik nu met een middelmatige set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 Ja, ze zijn wel duur Jack, maar die van mij doen het al best wel weer een tijdje en zijn nog lang niet op hun einde. Daar komt bij dat ik niet zo'n probeerder ben. Marc zei het al, ik zou moeten wachten tot na de winter, met het buiten gebruik stellen van de UL40, want én mooi om naar te kijken én hij genereert wat extra warmte. Maar te laat te laat zei Winnetou, de UL40 is al naar boven toe. Even als variatie op... Een jaar geleden had je me niet moeten vragen of ik mijn buizenversterkers uit de kamer zou weghalen, maar het is reeds een feit. De EL3N versterker van DHTRob staat werkeloos te zijn en nu dan ook de UL40. De enige buizen die nog spelen zitten in de phono-pre.... Het goede nieuws is dat ik een jaar geleden ook niet had kunnen bedenken dat ik nu hier sta, met mijn set. Hoewel ik besef dat álles relatief is en anderen er wellicht geheel anders tegenaan zullen kijken maar dat maakt mij niet uit. Je gaat altijd van je eigen set uit bij de opbouw naar een betere en het is maar net waar je dan op dat moment staat.... En nu nog even een interlinkje maken met de Neotech kabel die ik verkeerd berekend had en nu gaat dienen als interlink. Mooie kabel, deze Neotech.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 oktober 2017 Author Report Share Posted 30 oktober 2017 Niet zo' n probeerder Als ik alleen al het bovenstaande bericht lees, klopt dát volgens mij niet René. Je bedoelt waarschijnlijk: dingen proberen met één en hetzèlfde apparaat. De UL-40S2 is een heel flexibele versterker. Binnen mijn familie staan er 4 te spelen. Ze zijn allemaal zo veel mogelijk optimaal aangepast aan de luidspreker en de ruimte waar ze moeten spelen. Daarbij vertrouw ik het meeste op techniek. Dingen die logisch en enigszins verklaarbaar zijn, liefst die je gewoon kunt meten. Wat ik mooi vind van een KT-120 is dat het een heel krachtige buis is. Zo klinkt hij ook. Maar dan een, die ook nog in staat is fijne details weer te geven. Helemaal als je hem in triode zet. Ook dan is hij voor normale woonkamers krachtig genoeg. Wil je een wat subtielere geluid neem dan Genalex een KT-77 en zet hem in Ultralineair. Hou je van Jazz en mooie vrouwen stemmen neem een EL34. En zo is voor iedereen wat, met een-en-dezelfde versterker. Waar ik nu zelf sta met mijn set?. Aardig is, om af-en-toe wat ouds opnieuw te proberen. Dan kan het gebeuren, dat waar je voorheen lyrisch van was. In vergelijking met de nieuwe situatie wat tegen valt. Omgekeerd en dezelfde ervaring kan ook. Zo vind ik zo' n gerestaureerde Leak nog steeds erg goed. Het vervelende van "herinneringen" dat ze niet altijd kloppen. Zo had mijn 1e echte vriendinnetje een grote neus. Toen ik verliefd was, zag ik dat echt niet. Subjectief beoordelen, is en blijft moeilijk Voor mij geen nanokristallen kabeltjes etc. Niet, omdat dat niet zou werken. Maar er zijn veel meer wegen die uiteindelijk het gewenste resultaat opleveren. Iedereen kiest, zo zijn of haar weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 On 2 oktober 2017 at 8:33 PM, robx said: Ik zit naar 2 inspelende voedingskabels tegelijk te luisteren. het gaat met stappen vooruit. vandaag deed het een sprong .... te gek. zo vol, fris, precies, echt. zoveel energie in de instrumenten. heerlijk. een andere set door 2 kabels. ben wel door mijn 2017-budget heen nu ))))) ok wellicht nog wat met sinterklaas. groet Zijn hier nog ontwikkelingen over te melden? Ben wel benieuwd wat een tweede kabel nog doet. Een even grote sprong? Of worden de spronger kleiner naarmate je er meer gaat toepassen? Groet, Leobu Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 (edited) Wat de draad op de CD spelert doet heb je gehoord. Dat is allemaal nog wat intenser geworden met inspelen en rust (in de zin van niet bewegen). De draad op de eindversterker voegt een even grote stap toe, ik zit nu te luisteren en beschrijf wat ik hoor. Alles meer een eigen kleur, eigen plek, beter gearticuleerd, rustiger achtergrond waar de geluiden uit springen. Ook net of de woofer beter vastgehouden wordt, start-stop. Grote klappen snel thuis. Niet proberen ! groet Edited 30 oktober 2017 by robx typo's opruimen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 Ja Jack, klopt, ieder kiest ook zijn of haar weg, en die weg heeft bij iedereen ook weer een ander startpunt. Wat het dan weer interessant maakt om ook eens bij anderen te gaan luisteren om daar dat tussenmoment te beluisteren. Misschien moet ik hem maar even laten staan, die UL40, om inderdaad eens een "terug"-vergelijk te kunnen doen. Maar ook dat vind ik wel gedoe, als het lekker speelt dan laat ik het gewoon staan. Dat is het bij mij misschien ook wel met dat wisselen van buizen. Maar ik vind het wel leuk dat Goodtube en jij dat wél doen, en zo wel meer te weten komen van die UL40 en om tot jouw ideale geluid te komen. Maar ik ben dan wat rigoureuzer en besef me wel dat ik de laatste jaren wel erg veel bezig ben geweest met het wisselen van apparatuur.... Tja, wanneer is iets klaar? Ik dacht dat een tijdje geleden al, met de Zingali's en de UL40, maar dan blijken er toch weer dingen op mijn pad te komen waardoor ik weer wat anders probeer. Met als fysiek resultaat dat er bijna geen buis meer in huis staat (in de set dan) en het klinkt als ooit tevoren. Ben ik klaar? Beetje retorische vraag.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 1 hour ago, René N. said: Ben ik klaar? Beetje retorische vraag.... Denk ik niet, als je nou eens een kast achter je baffles gaat bouwen.................................en dan de Harmonizers in plaats van op de vloer op die kasten gaat zetten....................................misschien, héél misschien wordt het dan nog mooier. En nog heel misschiener krijg ik je ook nog wel aan het werk daarmee. Denk er maar eens goed over na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 Ik heb vandaag besloten dat ik op de zolder een luisterruimte ga maken. Niet geheel vrijwillig maar een beetje noodgedwongen. Er komen nl. wat nieuwe meubels in huize TL en dan blijft er eigenlijk te weinig ruimte over om de set een beetje tot recht te laten komen. Groot voordeel is wel dat ik ongegeneerd de wanden kan gaan dempen etc. Nadeel is dat ik zo'n 250kg aan apparatuur en betontegels naar boven moet slepen. Moet nog wel een paar maand wachten omdat onze jongste dochter nu de zolder als opslag gebruikt tot ze een huis heeft gekocht. Die tijd moet ik maar gebruiken om een beetje krachttraining te doen en alvast wat stroom- en antennekabels te gaan trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 oktober 2017 Author Report Share Posted 30 oktober 2017 2 hours ago, René N. said: Ja Jack, klopt, ieder kiest ook zijn of haar weg, en die weg heeft bij iedereen ook weer een ander startpunt. Wat het dan weer interessant maakt om ook eens bij anderen te gaan luisteren om daar dat tussenmoment te beluisteren. Misschien moet ik hem maar even laten staan, die UL40, om inderdaad eens een "terug"-vergelijk te kunnen doen. Maar ook dat vind ik wel gedoe, als het lekker speelt dan laat ik het gewoon staan. Dat is het bij mij misschien ook wel met dat wisselen van buizen. Maar ik vind het wel leuk dat Goodtube en jij dat wél doen, en zo wel meer te weten komen van die UL40 en om tot jouw ideale geluid te komen. Maar ik ben dan wat rigoureuzer en besef me wel dat ik de laatste jaren wel erg veel bezig ben geweest met het wisselen van apparatuur.... Tja, wanneer is iets klaar? Ik dacht dat een tijdje geleden al, met de Zingali's en de UL40, maar dan blijken er toch weer dingen op mijn pad te komen waardoor ik weer wat anders probeer. Met als fysiek resultaat dat er bijna geen buis meer in huis staat (in de set dan) en het klinkt als ooit tevoren. Ben ik klaar? Beetje retorische vraag.... Bij anderen luisteren en helpen is leuk René. Net als heel naar af en toe, naar een beurs gaan. Het lastige is alleen, dat ze vaak met andere apparatuur spelen; in een andere akoestische omgeving of grotere of kleiner ruimte dan bij je zelf thuis. Je kan hooguit ideeën op doen of inspiratie geven of krijgen als je b.v. bij Cock op visite bent. Wat ik met Wol eens ben, dat veel audio apparatuur goed kan klinken, als je maar spullen hebt die goed met elkaar combineren. Met buizen heb je dan het voordeel dat je met één versterker enigszins aan verschillende soorten luidsprekers kun aanpassen. Die reikwijdte is helaas niet heel erg groot. Want je zit altijd met een bepaald minimaal rendement van de luidsprekers en het feit dat de dempingfactor gering is. Dus luidsprekers nodig hebt die geen of weinig "grip" nodig hebben van de versterker. Ik heb daar een pagina of 6 gewijd aan op mijn web site en binnenkort komt nummer 7 met KT-120. De zijn alle 7 goed, maar net even anders. Wat de beste voor jou is hangt af van je luidsprekers en muzieksmaak. Dus "wisselen" van apparatuur hoeft niet echt meer. Een hogere resolutie kan simpel met andere buizen of andere onderdelen of schakeling. Dat is allemaal puur techniek of op een heel logische wijze te beredeneren. Wanneer is iets klaar? Als je er rustig naar kunt luisteren, zonder dat je de drang hebt tot verandering. Als álle media die je gebruikt, fatsoenlijk klinkt. Toch probeer ik wel eens wat nieuws. B.v. die KT-120 kreeg ik samen met een set EL-34 bij een versterker. Verder doe ik af en toe onderzoek, zoals laatst naar de vervorming en levensduur instellingen van buizen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Er komt vast ooit een deel 10 van mijn UL-40S2. Er is zoveel mogelijk is, met een combinatie van oude en nieuwe technieken. Dat je met één type versterker al bijna maatwerk kunt leveren. Maar waar ga jij mee spelen? Een versterker van Sonore ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 oktober 2017 Report Share Posted 30 oktober 2017 15 minutes ago, TL 200 said: Ik heb vandaag besloten dat ik op de zolder een luisterruimte ga maken. Niet geheel vrijwillig maar een beetje noodgedwongen. Er komen nl. wat nieuwe meubels in huize TL en dan blijft er eigenlijk te weinig ruimte over om de set een beetje tot recht te laten komen. Groot voordeel is wel dat ik ongegeneerd de wanden kan gaan dempen etc. Nadeel is dat ik zo'n 250kg aan apparatuur en betontegels naar boven moet slepen. Moet nog wel een paar maand wachten omdat onze jongste dochter nu de zolder als opslag gebruikt tot ze een huis heeft gekocht. Die tijd moet ik maar gebruiken om een beetje krachttraining te doen en alvast wat stroom- en antennekabels te gaan trekken. Een zolderruimte heeft vaak een prima akoestiek, vraag maar aan Carl. Nadeel kan zijn, dat het er te warm is in de zomer (en te koud in de winter, maar dat valt gemakkelijk op te lossen). Ik heb overigens geen spat gedaan aan audiofiel bekleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts