Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

55 minutes ago, robx said:

Dus: als ik mopper dat het geluid pas na enkele uren spelen op orde is ... gaat het blijkbaar vooral over de CD speler. Weer wat geleerd. Maar je kan m toch niet altijd op repeat laten draaien ... loopwerk heeft toch ook zijn levensduur? 

Ja klopt, maar als je nu gewoon even 1 of 2 van die loopwerkjes op voorraad neemt, ben je de komende 10 jaar ofzo wel klaar.
Probeer anders eens of gewoon alleen aan laten staan van de speler ook al effect heeft, dus zonder dat hij moet draaien.

Bijzondere ontdekking, Rob.
Zou eigenlijk inhouden dat de verschillen voortkomen uit het digitale deel.
Bij het slechts aan laten staan krijgen de analoge delen incl. de DAC-chips namelijk gewoon hun voedingsspanning, alleen bij het draaien worden de digitale delen en de servo onder spanning gezet.

Ik was ook verrast. Ik dacht dat het de eindversterker was die zo van 'aan blijven' hield.  Nou ... die is zo op klank lijkt het nu (zoals anderen ook al zeiden hier). 

Experimenteer allemaal ook eens hiermee, benieuwd naar jullie ervaringen. 

Ik geniet er erg van nu! 

5 minutes ago, Pjotr said:

Belangrijke vraag: Klikt het alleen beter met de CD die er in zat op repeat of ook met ander CD's die niet een nachtje hebben staan draaien?

Het is een Marantz SA11S2, als ik me niet vergis.
Die heeft geen herhalende uitleesmogelijkheden à la EAC, en ook geen echt groot bufferend geheugen.

SA11s1. Geen buffer. Maar een buffer zou de 1e keer al moeten werken. 

Ik denk eerder aan mijn ervaring dat CD's na een paar x draaien beter klinken (uitgezonderd de akelige Beatles remasters, dat zijn mijn slechtste CD's). Ik ga niet speculeren over waar dat aan kan liggen.  

Edited by robx

Dan zit daar een Flipse loopwerkje en laser in en die gaan een eeuwigheid mee. Met een Sony zou ik dit niet snel gaan doen.

Maar het hoeft niet in de speler te zitten. Mijn vraag kwam meer voort uit het positieve effect wat de CD demagnetiseur met zo'n flitsbuis heeft.

On ‎19‎-‎12‎-‎2017 at 9:27 PM, audiovorden said:

Ik heb het weekend ook een Schumann resonator in elkaar geknutseld. Volgende week laat ik mijn huiswerk controleren en wordt hij afgeregeld.

Vanmiddag bij Carl thuis de Schumann resonator laten controleren door Sodejuu. Bleek bijna goed te zijn, maar ik had toch wat dingetjes niet helemaal goed gedaan. De afgeregelde Schumann komt binnenkort met de post retour. Het bezoek aan Carl was wel een mooie gelegenheid om Carl zijn spulletjes te bekijken en te horen van het hoe en waarom. Terwijl Sodejuu de Schumann bekeek zijn wij naar de zolder getogen, alwaar een mooie opstelling stond opgesteld. Met twee draaitafels op het audiorack, en nog eentje op de grond. In korte tijd heb ik drie verschillende draaitafels mogen beluisteren. Dat is toch wel uniek te noemen. En alle drie klonken ze muzikaal. Wat mij met name opviel was het mooie ruimtelijke geluid, zonder stress. Op zo'n mooie zolder kun je de speakers natuurlijk ideaal en vrij opstellen. Maar dan nog. Complimenten voor het fraaie geluid. En ja, de duurste tafel klonk het mooist, maar ook de Kenwood met een goedkoop element liet fraaie dingen horen. Hij werd zeker niet weggespeeld. Lang leve de analoge draaitafel. Carl en Sodejuu bedankt voor de ontvangst.

43 minutes ago, robx said:

ja ook een optie om het verschil te benaderen. Aanwijzen van het verschil zal wat langer frutselen vergen wel. 

Stond je voorversterker ook aan. Zo ja, heeft die natuurlijk ook een hele nacht signaal te verwerken gehad. Volume op nul dan hè. (Als de EV tenminste aan stond.)

Groet,

Leobus

8 hours ago, Pjotr said:

Jij tweakt ook ALLES zeg... :o Maar rommelen aan de CV ketel laat ik toch liever aan de deskundige onderhoudsmonteur over die eens per jaar dat ding helemaal nakijkt. Water bijvullen zo af en toe is alles en ontluchten doet de ketel automatisch

Een onderhoudsmonteur heeft me  het lager zetten van de pomp geadviseerd toen ik klaagde over de suizende geluiden. Hij zei dat ze veiligheidshalve te hoog stonden. De meeste Mensen willen een snellere opwarming en ik liever wat minder lawaai. Ik experimenteer graag, maar altijd na advies van een deskundige.

Edited by carl

52 minutes ago, audiovorden said:

Vanmiddag bij Carl thuis de Schumann resonator laten controleren door Sodejuu. Bleek bijna goed te zijn, maar ik had toch wat dingetjes niet helemaal goed gedaan. De afgeregelde Schumann komt binnenkort met de post retour. Het bezoek aan Carl was wel een mooie gelegenheid om Carl zijn spulletjes te bekijken en te horen van het hoe en waarom. Terwijl Sodejuu de Schumann bekeek zijn wij naar de zolder getogen, alwaar een mooie opstelling stond opgesteld. Met twee draaitafels op het audiorack, en nog eentje op de grond. In korte tijd heb ik drie verschillende draaitafels mogen beluisteren. Dat is toch wel uniek te noemen. En alle drie klonken ze muzikaal. Wat mij met name opviel was het mooie ruimtelijke geluid, zonder stress. Op zo'n mooie zolder kun je de speakers natuurlijk ideaal en vrij opstellen. Maar dan nog. Complimenten voor het fraaie geluid. En ja, de duurste tafel klonk het mooist, maar ook de Kenwood met een goedkoop element liet fraaie dingen horen. Hij werd zeker niet weggespeeld. Lang leve de analoge draaitafel. Carl en Sodejuu bedankt voor de ontvangst.

En je hebt de Oracle nog niet gehoord nadat Roger het element opnieuw had afgesteld. Ik ken er meer met ervaring, maar hij is toch wel erg bijzonder. Roger is iemand die alles doet met de oren behalve het instellen van elementen dan. De oren zijn er met name voor controle. Verder vond ik het erg leuk om je te leren kennen. 

Edited by carl

2 hours ago, robx said:

Ik was ook verrast. Ik dacht dat het de eindversterker was die zo van 'aan blijven' hield.  Nou ... die is zo op klank lijkt het nu (zoals anderen ook al zeiden hier). 

Experimenteer allemaal ook eens hiermee, benieuwd naar jullie ervaringen. 

Ik geniet er erg van nu! 

Half uurtje spelen was hier genoeg, Rob. Toen er nog een cd-speler was.

Inderdaad een gekend fenomeen dus...

@ Leobus: voorversterker en CD speler staan altijd aan (geen standby of zo). Eindversterker alleen als ik luister (die durf ik niet alleen te laten). 

Dus het enige verschil met normaal was: de CD speler heeft de hele nacht, ochtend en middag in repeat staan spelen voor ik de eindversterker aandeed en ging luisteren. 

groet

Ps: de CD Random Acces Memories van Daft Punk (en nog een boel bekenden) vind ik heerlijk. En goed opgenomen nmm. 

Edited by robx

Gisteravond een vriend op bezoek gehad en heerlijk vinyl zitten luisteren. Hij was onder de indruk van de Kenwood, maar vond de Oracle veel beter. Hij wil trouwens de installatie kwijt waaronder de Quad 67. Ik probeer het uit zijn hoofd te praten.

Omdat ik komende weken wat mensen van de audioclub op bezoek krijg, heb ik een paar nieuwe interlinks gemaakt. De bedoeling is n.l. dat er dacs vergeleken worden en met een paartje interlinks is dat makkelijker switchen.

Nu heb ik die kabeltjes tussen de analoge uitgang van de CDspeler en de ingang van de voorversterker gezet. Die in ook nog via een SPdif kabel en de DAC aangesloten. Door de ingang van de voorversterker om te schakelen kan ik nu beide signaalpaden vergelijken.

En wat blijkt., dat ik geen verschil tussen beide manieren hoor. Wanneer het goed is zou er ook geen verschil mogen zijn, maar ik had toch wel een klankverschil verwacht. Alleen al door de verschillende uitgangstrappen b.v. Maar ik hoor dus geen verschil. 

Dan de CDspeler rechtstreeks en streamen vanaf de server. Dan is er natuurlijk echt iets anders aan het spelen. Vanaf de NAS, netwerk naar de PC en vanaf daar via i2s naar de DAC. Dat klinkt wél anders, iets meer controle in het laag en iets meer detail het hoog en midden. Instrumenten komen ook een fractie natuurlijker over, Geen grote verschillen maar toch...

In eerdere vergelijkingen tussen CDspeler en streamen (met de vorige DAC en SPdif) waren de verschillen kleiner. Nu hoor ik via i2s een duidelijke verbetering, terwijl er toen tussen de CDspeler en streamen ook klank verschillen waren. Maar deze waren toen niet echt als beter of slechter aan te duiden. Ik was toen blij wanneer ik met steamen op het niveau van de CDspeler kwam, het streamen klonk in het begin (USB) echt wel minder.

De Olive was eergisteren helemaal van slag, het baasje ook. Hij leek wel op te starten, soms ook niet, maar er was geen geluid meer uit te krijgen. Wel eerst de hele tijd nog Radio 4 NL, maar hij reageerde niet op afstandsbediening of pc. Na uit- en aanzetten was het hommeles. Gisteren had ik er geen tijd voor, en na de begrafenis heb ik wat oude video's bekeken die nog lagen te wachten. Vanochtend de stoute schoenen aangedaan, en de O-live van zijn plekje getild. Als er iets anders mis zou zijn dan de harde schijf, zou ik echt een probleem hebben. 10 jaar oud, dus je weet maar nooit.

Hij komt tegenwoordig vrijwel nooit van zijn plaats, waar ik hem vroeger zowat elke maand openmaakte om er nieuwe muziek op te zetten. Dus mogelijk waren de contacten vervuild, al leek het display geen probleem te hebben. Harde schijf voorzichtig er uit, en de partities checken. Al heel lang checkt de Olive de twee data-partities zelf, maar de systeempartitie nooit. Voorheen gebeurde dat vanzelf als er een update uitkwam, maar ja, die komen nooit meer.

Het checken leverde geen opmerkelijke dingen op. Wel zag ik dat de laatste controle van de systeempartitie al een tijdje terug was: /dev/sdc3 has been mounted 2284 times without being checked. Ik zet hem zowat elke dag aan, en ook uit. Dus reken maar uit, 2284/365 jaar al geen controle meer. Maar toch geen fouten gevonden, en dus maar weer aangesloten, en hopen dat het een soort menselijk falen was. Of gewoon die twee kabeltjes aan de harde schijf.

Kort en goed, hij doet het weer. En hoe!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...