TL 200 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 (edited) 25 minutes ago, mumsoft said: Kort en goed, hij doet het weer. En hoe! Mijn vraag dus beantwoord. Edited 7 januari 2018 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 Kun je alleen iets op de HD van de Olive zetten als je die eruit haalt? Is er geen (USB) aansluiting voor ofzo. Of via het thuis netwerk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 (edited) Bert, Olives werden gemaakt als gesloten systemen. Dus met openingen erin zoals de makers bedacht hadden. Men neme een Olive, stoppe er wat cd's in, men make er een backup van, en men zette die weer terug. Komt bij dat de backup een full backup is. Om die te maken, moet je dus steeds meer tijd gebruiken. Dat is onwerkbaar op den duur. Dus heb ik mijn eigen backup-methode ontwikkeld, en toegepast, maar dat kon lange tijd alleen als ik de harde schijf er uit haalde. Tot er een slimmerik kwam, die de Olive onderzocht, allerlei passwords tevoorschijn toverde, en de mogelijkheid opende om de inhoud van de harde schijf te benaderen vanaf de pc, zònder te schroeven. En daar ben ik die man heel dankbaar voor, want sindsdien maak ik op afstand de backup na wat toevoegingen en wijzigingen, en als dat er aardig wat zijn, restore ik ze op de O-live. Bewerken doe ik al heel lang op - zeg maar - de werk-Olive. Fysiek gaat het dan alleen om het aan- en afkoppelen van een externe schijf via USB. Dan slijt er zowat niks, zeker nu ik twee vaste usb-kabels heb die permanent aangesloten zijn. Edited 7 januari 2018 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 1 hour ago, mumsoft said: Tot er een slimmerik kwam, die de Olive onderzocht, allerlei passwords tevoorschijn toverde, en de mogelijkheid opende om de inhoud van de harde schijf te benaderen vanaf de pc, zònder te schroeven. Ik ging er vanuit dat dat standaard wel mogelijk was, niet dus. Ik weet kennelijk niet genoeg van de Olive, tijd voor een nadere inspectie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 Olive was eropuit zoveel mogelijk nieuwe spelers te verkopen. Ze beloofden bv een incremental backup, maar vlak voor ze die uitbrachten, stopten ze de ondersteuning van de Olive 4. Ze gokten op de zucht naar meer resolutie. Maar ik zocht naar meer beleving, en dat is wat anders. En ik had het inmiddels, zodat Olive mijn/mij de bout kon hachelen. En nu draait hij al een jaar of 10 zijn rondjes, en ik hoop dat hij dat nog heel lang zal doen, en ik er nog van kan genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 (edited) 2 hours ago, mumsoft said: een incremental backup, Dat is vervelend als je steeds een hele back-up moet maken. Kun je niet iets verzinnen dat je wel alleen van de bestanden die na de vorige back-up gemaakt zijn een back-up maakt? Edited 7 januari 2018 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 Sure, dat had ik al verzonnen voordat Olive met zijn belofte kwam. En daar maak ik al een jaar of 7 gebruik van, op basis van rsync. In 2016 heb ik er een script omheen geschreven, en alles heb ik ook aangeboden aan mijn mede-Olive-gebruikers. Maar daar zijn er vermoedelijk niet zoveel meer van. Ik heb twee backupschijven, die ik om-en-om gebruik, en zo nu en dan overzet op de O-live. De procedure vergt een aantal minuten, afhankelijk hoeveel nieuwe cd's er zijn geript. De voorraad is nu aardig aan het slinken gelukkig. Aanwinsten heb ik niet veel meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 8 januari 2018 Report Share Posted 8 januari 2018 Mijn audiofiele dag bestond uit een bezoekje aan Roger van Analogue Service Limburg. In december hadden we elkaar gesproken bij Carl en min of meer afgesproken dat Roger de afstelling van mijn Fat Bob zou controleren. Dus vorige week naar Roermond afgereisd met de draaitafel. Al snel stond de Fat Bob op tafel en begon Roger met de klus. Ik zat er met mijn neus bovenop en kreeg uitleg over iedere stap. De arm/element combinatie stond niet helemaal naar wens van Roger, dus deze werd aangepast en na het juist afstellen (met een mal en sjabloon) begon de finetuning met een testplaat en oscilloscoop. Na ongeveer een uurtje werk was de klus geklaard en kon de Fat Bob weer in de doos. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om Roger zijn set in de huiskamer te beluisteren. Mooie set en een fraai geluid. Ook leuk om het verschil te horen tussen het gebruik van verschillende pucks (o.a een mooie Callas) en matten (Cu- en Cu+Carbon mat). Omdat het tegen etenstijd liep en ik nog een andere afspraak had die middag, ben ik na een half uurtje luisteren weer huiswaarts gekeerd. Eenmaal thuisgekomen was ik benieuwd of de nieuwe afstelling ook hoorbaar was. In eerste instantie was het effect nauwelijks hoorbaar, maar naar later bleek lag dit aan de phono amp. Na het verwisselen van een tweetal buisjes begon de Fat Bob te stralen. Het klinkt beter in de zin van meer impact dan eerst, dynamischer ook. Het is weer leuk om plaatjes te draaien. Roger bedankt voor je verleende diensten. Het was zeer leerzaam om dit eens van nabij mee te maken. En goed om te weten dat dit edele vak van het afstellen van draaitafels bij Analogue Service Limburg in goede handen is. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 januari 2018 Report Share Posted 8 januari 2018 We hadden niets anders verwacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 8 januari 2018 Report Share Posted 8 januari 2018 4 hours ago, audiovorden said: In eerste instantie was het effect nauwelijks hoorbaar, maar naar later bleek lag dit aan de phono amp. Na het verwisselen van een tweetal buisjes begon de Fat Bob te stralen. Dus het zo maar kunnen zijn dat het vervangen van die twee (slechte?) buizen ook al voldoende was om de FB te laten stralen? En misschien zelfs nog meer zonder Roger z'n inspanningen!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 8 januari 2018 Report Share Posted 8 januari 2018 (edited) 4 hours ago, audiovorden said: Edited 8 januari 2018 by Ove Rickland dubbel Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 8 januari 2018 Report Share Posted 8 januari 2018 Nee toch niet. Ik weet hoe de Fat Bob eerder klonk met de goede oude buisjes. En trouwens de replacement buisjes, die ik als reserve op voorraad had, klinken eigenlijk minder goed dan de oude buisjes. Ik zal de oude buisjes eens laten doormeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 januari 2018 Report Share Posted 8 januari 2018 Ze moeten vast nog 'inspelen'. Geduld, mijn waarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 januari 2018 Author Report Share Posted 8 januari 2018 Dat duurt wel een uurtje of 100.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 8 januari 2018 Report Share Posted 8 januari 2018 (edited) 23 hours ago, mumsoft said: Sure, dat had ik al verzonnen voordat Olive met zijn belofte kwam. En daar maak ik al een jaar of 7 gebruik van, op basis van rsync. In 2016 heb ik er een script omheen geschreven, Ik had ook wel al begrepen dat je dat kon. Dacht dat je dat nog niet gedaan had. Edited 8 januari 2018 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 januari 2018 Author Report Share Posted 10 januari 2018 Ik ben weer "verslaaft aan FET's". Jongejonge wat klinkt het mooi https://tubejack.nl/onze-installatie/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 januari 2018 Report Share Posted 10 januari 2018 Ja, zal best. Maar je weet het, je hebt mooi, mooier, mooist. En je hebt iets weggedaan wat het mooier maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari 2018 Author Report Share Posted 11 januari 2018 6 hours ago, mumsoft said: Ja, zal best. Maar je weet het, je hebt mooi, mooier, mooist. En je hebt iets weggedaan wat het mooier maakt. Wat dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 januari 2018 Report Share Posted 11 januari 2018 Bij mijn bezoek afgelopen dinsdag aan Sodejuu, heeft Roger op mijn verzoek de parafernalia weggehaald uit zijn set. Er veranderde niks, alleen klonk het allemaal beduidend vlakker en kaler. Het ging daarbij om een Schumann-resonator (die iets te laag stond, dat wel), twee Akiko (? mijn Japans is waardeloos)-kastjes om de luidsprekerkabels, en twee Harmonizers òp de speakers. Het werd zo meer een hifi-setje om er gezellig doorheen te praten. Ik was naar Limburg gereisd om mijn eigen priegelwerkje van een Schumann-resonator aan een kritische blik te laten onderwerpen. Dat er nog iets niet goed zat wist ik wel, want als ik met mijn vingers een onderdeeltje (de spanningsregelaar geloof ik) wat naar achteren boog, deed het ledje het pas. Kwestie van niet zo goed solderen. Roger is een kei in die zaken, en met wat trefzekere en vlugge soldeerboutbewegingen wist hij teveel soldeer te verwijderen en te weinig toe te voegen. Toen afstellen op een apparaat dat waarschijnlijk een scoop heet, en even later verscheen er een superstrakke hartslag op het scherm, en sprak de meester dat het goed was. Dat was de praktische kant van de zaak, maar verder was het gelukkig lekker luisteren naar een hele mooie set. Al zoekend in de stapel platen liet ik Roger halt houden bij Pink Floyds Wish you were here. Leek mij wel gepast, en ken ik bovendien. Roger verontschuldigde zich nog, dat de plaat nog niet gewassen was (boven had ik de platenwasser zien staan, die ik eerst voor een ouderwets audiomeubel hield). Ik ben daar heerlijk in ondergedompeld. Nee, niet in de platenwasser, in de muziek! Lekker. Ik heb er mijn eigen fijne Schubert-Harmonizer (eh, wat zeg ik nou!) aan overgehouden. Moet alleen nog een paar gaatjes boren, en dan kan die de boom in. En kan Carl de zijne een keer terugkrijgen, dat zal verdorie tijd worden, toch, Charles? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 januari 2018 Report Share Posted 11 januari 2018 (edited) Ja maar ik heb de hele set net afgekoppeld Marc. Vandaag zijn ze begonnen met asbest verwijderen en daarna komt achter het meubel een nieuw stopcontact aangesloten op een apart audio circuit met smeltzekering. Ik heb zo veel pech gehad de laatste tijd, dat ik maar een paar weken zonder moet. Jij bent de eerste die ik weer uitnodig, beloofd. Ik heb trouwens de idee dat bij Roger de Harmonizers het meeste doen. Ik vermoed op basis van jouw ervaringen ook dat de Schumanns bij mij te laag stonden. Akiko heb ik hier uitgeprobeerd , maar ik sta er toch wat sceptisch tegenover. Overigens jammer dat je de draaitafel niet bij je had want de instellingen van Roger zijn onovertroffen. Mijn Oracle klinkt subtiel maar duidelijk beter. Vreemd genoeg hoef ik hem nu minder hard te zetten. Edited 11 januari 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 januari 2018 Report Share Posted 11 januari 2018 De Harmonizers vond ik in HvH juist het meeste doen. Ongelooflijk eigenlijk. Met draaitafels slepen, op de fiets, in de bus, met de trein, nee, dat zie je mij niet doen. Misschien dat Sodejuu ooit nog eens in het westen komt, dat zou ik wel fijn vinden. Ik heb er een vrije reisdag aan opgeofferd, en de volgende is pas weer in maart aan de beurt. Dus als je zolang kunt wachten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 januari 2018 Report Share Posted 11 januari 2018 Prima hoor Marc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 januari 2018 Report Share Posted 15 januari 2018 Toch maar weer de Micro-seiki cf1 op de Lenco gezet. Hij voelt massief aan klinkt ook goed met het AT12s element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 januari 2018 Report Share Posted 16 januari 2018 Vandaag de tijd gevonden en genomen om mijn zèlf gesoldeerde Schumann resonator in de behuizing onder te brengen. Daartoe twee gaatjes geboord, wat me zowaar goed afging. Met de zelftappende schroefjes ging het verder moeiteloos. Kan ik eindelijk ook weer de halve tafel ontruimen die dit klusje in beslag nam, en de leen-Schumann tzt weer terug bezorgen. Vraag me alleen nog af of wellicht meer orde geschapen kan worden, maar dat kan wachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2018 Author Report Share Posted 19 januari 2018 (edited) Mijn "nieuwe" versterker is klaar. Het is een mengelmoes van oud, nieuw en gekregen. Vooral dat "gekregen" werkt goed. Dank. Hij is praktisch bulletproof. Vervormd heel weinig, iets van 0,027% bij 1watt in 4Ω. En 0,5% bij vol vermogen, ruim 20watt. Als eindbuizen gebruik ik een NOS set EL34 Svetlana Winged C en Electro Harmonix 6922 gold pin gebalanceerd. De volume regelaar is een TKD. Je hoort fijne structuur, van en in de muziek. Vrouwen stemmem klinken magisch met een EL34. Het enige minpuntje is de geringe demping factor. Ik heb daarom de reflex poorten van mijn luidsprekers ietsje gedempt met een rolletje waskap filter. Daarom misschien nog over naar Sovtek 5881 WTX buizen, die hebben m.i. een iets lagere inwendige weerstand en daardoor een haartje controle in het laag. Het fijn afstemmen, is millimeter werk nu... Binnenkort kun je lezen hoe je hem zelf kunt maken. Ik heb een leuke oplossing gevonden om die grote Jensen condensatoren stevig te monteren. Maar eerst even genieten Edited 19 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts