thingman Posted 21 januari 2018 Report Share Posted 21 januari 2018 (edited) 50 minutes ago, mumsoft said: Ooit zei je geloof ik dat cd en lp bij jou even goed klonken. Toen was er die nieuwe versterker nog niet! Eigenlijk hoopvol dat de dingen in beweging blijven. Jack zal zo niet vastgroeien in zijn beleving. Edited 21 januari 2018 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 januari 2018 Report Share Posted 21 januari 2018 Ja, Jack gaat dus weer wat aan de DAC doen, want zo kan het niet langer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 januari 2018 Author Report Share Posted 21 januari 2018 Wat ik heel lang geprobeerd heb is één installatie voor zowel vinyl als digitaal. Van dat idee stap ik af. Ik krijgt het het toch niet optimaal. In het beste geval krijg ik ze ongeveer even goed klinken. Terwijl zowel de LP als digitaal opzicht zelf media zijn die beide de potentie hebben tot een extreem hoge resolutie. Of de ene nu beter is dan de ander vind ik niet eens interessant. Bij alles wat je weet, doet, koopt is er altijd wel iets, of weet iemand het beter. Wat ik wel graag wil is zoveel mogelijk muziek stylen kunnen afspelen. Een installatie waar je alleen Diania Krall kunt afspelen (hoe lief en mooi ook) is is aan mij niet besteed. Pop, Jazz, House, Trance, maar ook toegankelijk klassieke materiaal en desnoods Death metal. Prutsen aan de DAC die er nu staat, is zinloos. Evenmin ga ik iets aan mijn draaitafel doen. Ok afstoffen af en toe. Ik zoek het meer in ultra lage vervorming. Een heel groot nadeel daarvan is, dat je alles hoort. Wat dat betreft is zo' n vintage set uit de jaren 70/80 veel relaxer. Het meeste klinkt prettig in je oren. Hetzelfde heb ik b.v. bij mijn Philips CD-650. Klinkt al standaard gewoon lekker warm, net als veel buizen versterkers.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 januari 2018 Author Report Share Posted 21 januari 2018 2 hours ago, Kraus vonBentinck said: Of aan het korte termijn geheugen van het gehoor Ik richt me op specifieke eigenschappen. Hoe b.v. de strijkstok klinkt van een viool, het getoeter van een trompet, het laag van een bas. Als je dat maar vaak genoeg doet hoor je verschillen zelfs zonder steeds dezelfde muziek te moeten aanhoren. Je kunt het ook voor een groot deel meten. Voor mij een ideale aanvulling. Daarnaast heb je ook nog verschil in klank van materialen en instellingen van b.v. buizen waar je haast oneindig mee kunt experimenteren. Doe het gewoon voor the fun. Net zoals vele andere hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 januari 2018 Report Share Posted 21 januari 2018 On 20-1-2018 at 11:58 AM, mumsoft said: Geen idee of er verschillen zijn tussen 'die' twee, maar nu ik twee Schumann resonators op stoom heb, merk ik wel een extra verbetering voor de muziek. Da's fijn Marc. Kun je uitleggen wat de verbetering inhoudt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 januari 2018 Report Share Posted 21 januari 2018 46 minutes ago, Tubejack said: Doe het gewoon voor the fun. Net zoals vele andere hier. Dat is ook het allerbelangrijkste Jack, zonder fun is er niks aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 januari 2018 Report Share Posted 21 januari 2018 3 minutes ago, TL 200 said: Da's fijn Marc. Kun je uitleggen wat de verbetering inhoudt? Niet zo gemakkelijk hoor. Iets als, dat je meer in de muziek betrokken raakt? I.i.g. niet verschillen in strijkstokken of zo. Wel meer 'fun' zogezegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 januari 2018 Report Share Posted 21 januari 2018 Just now, mumsoft said: Wel meer 'fun' zogezegd. Da's het belangrijkst hè. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 Het is me al een aantal keer in de school geworpen. Hoe zou het komen dat veel mensen Vinyl, mooier vinden klinken "warmer".? Ruimtelijker meer omhullend. Ik vermoed dat het antwoord erg simpel is: "tijd." Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Iets ingewikkelder, meen ik. Signaalweg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 "tijd" is m.i. het belangrijkste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Ja, als je bedoelt de tijd die het signaal erover doet, kan ik erin meekomen. Maar het gaat uiteindelijk om de materialen die het signaal op zijn weg tegenkomt. Zo min mogelijk is het beste. En dan liefst ook goede materie, en dat moet gehoormatig vastgesteld worden. Heel veel goede materie kan een langere signaalweg compenseren. Tijd is daarom m.i. een afgeleide. Nou jij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) Dat is 1e de vraag niet. Het gaat over vinyl en waarom veel mensen dat mooier, warmer etc. vinden. Het voordeel van een LP is m.i. dat naast alle muziek, ook de tijd van diezelfde muziek in de groeven staat. Je hebt dus nooit het gedoe dat je met digitaal hebt namelijk om de tijd van dat digitale signaal met b.v. een femto klok te synchroniseren. Zelfs al zou de LP ietsje te snel of te langzaam draaien dan klopt het signaal nog, immers de tijd van de muziek zit in de LP gebakken en kan zo mee variëren. Er zijn natuurlijk grenzen waarop je zoiets gaat horen. Wat is trouwens de maximale afwijking waarop je zo iets gaat horen? Weet iemand dat? Edited 22 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 Om even dieper op het fenomeen "tijd" in te gaan. In een ander topic heb ik het gehad over vervorming IMD en THD en heb ook aangetoond dat in feite muziek één bak vervorming is waarbij harmonische ver buiten ons gehoorbereik dus > 20Khz nog zorgen voor IMD in het hoorbare gebied. Al die tonen bijelkaar tegelijkertijd! maakt dat een trompet klinkt als een trompet en lekker kan tetteren in je oren. Tijd is m.i. van cruciaal belang of iets "echt" klinkt of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Bij draaitafels heb je wow en flutter, en bij cd's jitter, over tijd gesproken. Tuurlijk is dat van belang allemaal, cruciaal ook. Maar cd's wowen en flutteren niet, en lp's jitteren niet. Ik vraag het je af, of er toch niet nog wat anders meespeelt, zoals ik al aangaf. Toen ik het kabeltje in mijn Dual eindelijk eens met TS behandeld had, werd de stage groter, de diepte dieper, kortom, de ruimtelijkheid nam toe. Materie. m.i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) Ik heb er lang over nagedacht. Je kunt je wel van alles afvragen, dat vind ik veel te verwarrend. Ergens is een begin Marc. Tijd is net als de oerknal. Of init in een Unix system. Als dat niet klopt, heeft de rest volgens mij geen zin. Hoe kan het, dat je met een eenvoudige Dual 1019 met een Denon DL110 elementje gelijk het gevoel hebt: "ha lekker muziek" Het discuteren over details en zo, daar hebben we het altijd over, maar dat komt pas veel later. Tijd is dus m.i. van cruciaal belang zowel digitaal als analoog. Wat tijd betreft heeft een LP m.i. een flinke voorsprong als die goed gemaakt is dan kloppen ook alle harmonischen, die er voor zorgen of we iets "echt" vinden klinken of niet..... Bij digitaal ben je afhankelijk van een externe klok.... Edited 22 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) Twijfel jij dan aan de juistheid van de oerknal Jack? Ik ook wel eens maar we moeten het er toch mee doen.... Edited 22 januari 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 11 hours ago, Tubejack said: Ik vermoed dat het antwoord erg simpel is: "tijd." Ik vermoed (aangenaam) "vervorming". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) Een metafoor voor het begin. Twijfelen is denk ik goed. Edited 22 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 Just now, Bill said: Ik vermoed (aangenaam) "vervorming". De vervorming en harmonischen die bij het originele geluid horen en dan exact op tijd natuurlijk. Elk instrument vervormd namelijk, dat maakt het specifieke geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) Bill fijn dat je er bent. In de meeste studio's wordt door de hele studio heen een zéér nauwkeurige klok gebruikt b.v. deze https://www.blacklionaudio.com/store/products/clocking/micro-clock-mkiii/ [....] The Micro Clock MKIII is the culmination of almost 10 years of research involving jitter-reducing, harmonic-enhancing design techniques. Dat die THD & IMD vervorming bij goed downmixen, of een minder steil filter gewoon weer in het hoorbare gedeelte terug komen daar hebben we het overgehad. Prima Maar hoe nauwkeurig is die klok bij jou in de studio? Edited 22 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Denk dat jitter vandaag de dag minder erg is dan de wow en flutter ooit was. Instrumenten hebben vervorming en harmonischen maar de medium of apparatuur ook en ook die kunnen we 'mooi' vinden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) Ze komen niet terug, ze waren er al in het hoorbaar gebied. Daarvoor is vastleggen of reproduceren van die hoge frequenties niet nodig. Tja, en klokken in de studio daar zijn zoveel meningen over. Een duure externe klok geeft soms juist niet een beter resultaat. Misschien leuk om te lezen? https://www.soundonsound.com/techniques/does-your-studio-need-digital-master-clock Edited 22 januari 2018 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 Knap hoor, in mijn metingen zijn ze foetsie We gaan gewoon tot het gaatje van de LP Bedankt voor de link. Even anders denken. Stel je maakt een opname die zowel op CD als LP uitkomt. Hetzelfde bronmateriaal wordt gebruikt dus tijdinformatie op de LP komt van diezelfde klok. Dan hoef je bij de LP helemaal geen last te hebben van een iets minder nauwkeurige klok. Immers het audio signaal hoeft niet gesynchroniseerd worden met iets digitaals. Bij de CD is het m.i. een heel ander verhaal daar heb je weer een klok... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 1 hour ago, Bill said: Ik vermoed (aangenaam) "vervorming". en ruis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts