Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, Bill said:

Die 'dropveter' is een prima kabeltje hoor. ;)

Hoezo drukfout? Siltech heeft zo voor dat geld te koop (en zal ze waarschijnlijk aan audiofielen verkopen ook).

........... heb ik net de popcorn op :wacko:  Nou, oliebollen dan maar:

Edited by Pjotr

20 hours ago, VANZOMERENG said:

Iedereen met een beetje verstand, ziet dat het hier om een drukfout gaat en ik heb me dan totaal NIET laten leiden door deze informatie.

Wel frappant, dat in het professionele circuit, kabels worden gebruikt, die vele malen goedkoper zijn, dan wat in de hifi-branch
als gangbare vraagprijzen worden gehanteerd, worden gebruikt in het opname-proces en uiteindelijk op een geluidsdrager LP of CD belanden
en de audiofiel, die maar rotsvast in zich zelf blijft geloven, dat het laatste stukje kabel in zijn set, nog een grote rol van betekenis speelt. :D

Ik heb zelf op een inkoopafdeling gewerkt waar vele soorten kabels werden ingekocht en weet drommels goed, wat voor marges erop zitten.

Eerst maar eens vaststellen dat de eisen voor opnamen gelijk zijn aan die voor weergave.

@Tubejack: New what?

2 hours ago, mumsoft said:

Eerst maar eens vaststellen dat de eisen voor opnamen gelijk zijn aan die voor weergave.

Ik mag aannemen, dat het streven (professional of consument) een zo goed mogelijk natuurgetrouwe weergave is.

Verder ken ik aardig wat mensen, die muzikant zijn, deze hoor ik m.b.t. kabels nimmer zeuren dat kabeltje A beter klinkt dan kabeltje B
maar alleen, dat de kabel tegen een stootje moet kunnen, niet gauw in de knoop raakt en dat m.b.t. de connectoren,
deze ook na tig-honderd keren in- en uitpluggen, goed contact blijven maken.

Hoeveel, denk jij, dat er nog aan kwaliteit gewonnen kan worden, als muzikanten, geluidstechnici,  "dure" Siltech, Audioquest voor hun
veelal zeer lange aantal benodigde meters aanschaffen i.p.v. de reguliere industrie-kwaliteit.
M.i.z. raken ze hierdoor al failliet voor ze nog maar 1 noot hebben gespeeld of gehoord.

Volgens mij is uberhaupt bij dit soort edele hifi/high-end kabelboeren, vele kabels  in dergelijke grote lengtes niet verkrijgbaar.

Donderdag hadden we bij de AVMN  een demo van een opnametechnicus met masteropnames. Zoals al gemeld was dat super.

Op onze vraag waarom musici het pikken dat die mooie opnames zo beroerd op de eindgebruiker worden losgelaten, kwam het antwoord dat musici niks te zeggen hebben. De platenmaatschappijen willen alles gecomprimeerd en hard op de schijfjes, want dan klinkt het goed op 90% van de afluisterapparatuur. Phones en autoradio's enzo. Dat is hun markt. Musici hebben dus niks te zeggen over kabels of wat dan ook.

Groet,

Leobus

Misschien moeten ze de produktie in eigen hand houden. Zeker voor kleinere artiesten is er toch niet veel te winnen met grote labels.

Edited by carl

47 minutes ago, carl said:

Misschien moeten ze de produktie in eigen hand houden. Zeker voor kleinere artiesten is er toch niet veel te winnen met grote labels.

En wie zal dat betalen? Zoete lieve Gerritje? Alleen de al steenrijke artiesten kunnen zich dat permitteren. En sommigen doen dat ook. Zo werd ons tenminste verteld. Maar ook die moeten concurreren tegen de muziekindustrie. Ze willen ook verkopen hè. Ze zijn niet zo maar kapitaalkrachtig geworden.

Groet,

Leobus

Oh ja, er is, denk ik, mogelijk nog een trucje van de platenmaatschappijen. Je brengt een beroerde opname uit, terwijl je wel een prachtige master hebt. Na verloop van tijd kan je dan een betere en duurdere opname aan audiofielen slijten en soms nog wel een keer.

Edited by leobus
Was nog wat vergeten.

Goed opnemen kost minder dat dat fancy high-tech opnemen. Waarom zo weinig artiesten het doen? Omdat ze gevangen zitten in de platenmaatschappijmindf*ck. Ik ken er zat die het anders doen, maar tis allemaal niet zo mainstream...

Overigens laat van Zomeren het verschil tussen opname- en weergavekant perfect zien... Er is nog wel meer aan de hand natuurlijk, maar dat het tegen een stootje moet kunnen is al veelzeggend. Opname is simpelweg iets totaal anders dan weergave en dient dus verschillende doelen, evenals gemeenschappelijke.

Edited by thingman

Dat gebeurd ook wel Carl. Maar dat is niet de muziek die audiofielen doorgaans fijn vinden.

Was i.d.d. een leuke avond Leo en leerzaam voor velen denk ik. Een aantal stukken waren bijzonder fraai en echt genieten, maar een deel van wat ten gehore gebracht werd was dan technisch heel mooi maar artistiek vond ik het matig tot gefreak. Dat moet wel je smaak zijn. Het was ook dermate dynamisch dat je er waarschijnlijk na een half uurtje luisteren doodmoe van wordt. En absoluut niet draaibaar via de radio of auto-installatie. Ja. dan is de markt klein. Hans liet ook een stuk horen wat hij alleen mooi vond over de speakers van Arie (Xanadu). Via breedband speakers werd het één vervormde brei zei hij, zulke complexe muziek vereiste speciale speakers. Zulks verkoopt dan i.d.d. al helemaal niet en kan een artiest niet van leven. Er waren/zijn genoeg artiesten die het om de muziek te doen is en die het geen klap kon schelen hoe het op plaat terecht komt. Bowie was er zo een, maar ook veel van de Stones en Beatles staat technisch gezien echt bagger op de plaat.

Je snapt dan gewoon de band niet die gitaristen hebben met hun snaren en plectrums Hans. Overigens hebben de meeste gitaristen een heel harem aan gitaren. Dat is een heel andere wereld. Dat zal een audiofiel dan weer een worst zijn :lol:

Edited by Pjotr

47 minutes ago, Pjotr said:

Je snapt dan gewoon de band niet die gitaristen hebben met hun snaren en plectrums Hans. Overigens hebben de meeste gitaristen een heel harem aan gitaren. Dat is een heel andere wereld. Dat zal een audiofiel dan weer een worst zijn :lol:

Maar wij doen wel moeite om zijn verschillende gitaren te onderscheiden. Zelf inden ze dat kennelijk alleen van belang dat ze het zelf of tijdens een liveconcert horen. 

Ik ken overigens verschillende muzikanten die ook audiofiel zijn.

Edited by Hans van Liempd

E en vriend van mij probeerde een label op te zetten. Niet dat het gelukt is, maar de opnamen vond ik eigenlijk wel erg goed klinken want simpel opgenomen.

Wat Bowie betreft heeft Peter wel gelijk, maar Ziggy vond ik toch wel eigenlijk wel goed. 

Edited by carl

8 hours ago, VANZOMERENG said:

Ik mag aannemen, dat het streven (professional of consument) een zo goed mogelijk natuurgetrouwe weergave is.

Verder ken ik aardig wat mensen, die muzikant zijn, deze hoor ik m.b.t. kabels nimmer zeuren dat kabeltje A beter klinkt dan kabeltje B
maar alleen, dat de kabel tegen een stootje moet kunnen, niet gauw in de knoop raakt en dat m.b.t. de connectoren,
deze ook na tig-honderd keren in- en uitpluggen, goed contact blijven maken.

Hoeveel, denk jij, dat er nog aan kwaliteit gewonnen kan worden, als muzikanten, geluidstechnici,  "dure" Siltech, Audioquest voor hun
veelal zeer lange aantal benodigde meters aanschaffen i.p.v. de reguliere industrie-kwaliteit.
M.i.z. raken ze hierdoor al failliet voor ze nog maar 1 noot hebben gespeeld of gehoord.

Volgens mij is uberhaupt bij dit soort edele hifi/high-end kabelboeren, vele kabels  in dergelijke grote lengtes niet verkrijgbaar.

Ik neem niks aan. Wat ik wel weet is, dat aandacht voor bekabeling, apparatuur, speakers, stroom in een audioset kan helpen die beter tot fantastisch te laten klinken. Of dat in die mate ook voor de opname geldt, waag ik te betwijfelen, maar dat weet ik niet.

2 hours ago, Pjotr said:

Jawel, maar je krijgt toch niet meer voorgeschoteld dan de kok bereid heeft. In een goed restaurant staat er geen Maggi op tafel.

Klopt, en in een goed restaurant wordt het eten fraai uitgeserveerd, en je hoeft het niet rechtopstaand in de keuken op te eten recht uit de pan, maar relaxed zittend in een sfeervolle omgeving met de juiste visuele, aurale en tactiele prikkels om de boodschap van de kok wat subjectieve kracht bij te zetten omdat het anders eigenlijk nergens op lijkt of naar smaakt...

Edited by thingman

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar wij doen wel moeite om zijn verschillende gitaren te onderscheiden. Zelf inden ze dat kennelijk alleen van belang dat ze het zelf of tijdens een liveconcert horen. 

Ik ken overigens verschillende muzikanten die ook audiofiel zijn.

Ik ken verschillende audiofielen die weer muziekliefhebber zijn geworden!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...