TL 200 Posted 2 februari 2018 Report Share Posted 2 februari 2018 Is dat je v.d. Veen of weer iets anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 februari 2018 Author Report Share Posted 2 februari 2018 Just now, TL 200 said: Is dat je v.d. Veen of weer iets anders? Ja ik heb er 2. Ik heb die 2e ongeveer net zo gebouwd als de 1e die staat hier https://tubejack.nl/2018/01/zelfbouw-high-end-buizen-versterker-van-der-veen-ul40-s2-deel-9-en-laatste/ En dit is versie 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 februari 2018 Report Share Posted 2 februari 2018 Met de Siltec zilverdraad trafo? Dan kom je wel aan die honderden meters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 februari 2018 Author Report Share Posted 3 februari 2018 (edited) 42 minutes ago, vintagemod said: Heb je dan aangeschaft dat het mooier uitziet,Jack . Zilver geeft een totaal ander geluid als koper,en je hebt wat aan als de hele keten van zilver is van de spoel van het element tot de spoel van de speaker ,anders heeft het weinig zin. Mvg wol Die discussie had ik laatst ook met Cock. De hele keten van zilver is natuurlijk het allermooiste. Maar is of onbetaalbaar, of het wordt gewoon niet gemaakt. Een geheel zilveren configuratie heb ik zelf nog nooit kunnen maken. Omdat ik er het geld niet voor heb. Een combinatie van koper en zilver kan echter ook. Belangrijk is dat je zuivere materialen gebruikt. Elke verontreiniging in het koper of zilver gaat tegen je werken. Daarnaast moet de schakeling een hoge mate van perfectie hebben. Buizen en andere onderdelen moeten 100% in harmonie met elkaar zijn en de vervorming extreem laag. Het harmonische spectrum moet precies kloppen. Een heel ander geluid tussen de 2 versterkers ervaar ik niet. Wel heel mooie fijne details. Ongelofelijk hoe mooi sommige CD's kunnen klinken Oja ik gebruik dikke penthodes wel met wat trucjes zoals lokale tegen koppeling. Ken net.... Edited 3 februari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 februari 2018 Author Report Share Posted 3 februari 2018 8 hours ago, TL 200 said: Met de Siltec zilverdraad trafo? Dan kom je wel aan die honderden meters. Ja. Er was (of is misschien nog wel te koop) ook een versie die geheel gewikkeld was met Siltech. Maar dan gaat er iets van een kilometer draad op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 februari 2018 Report Share Posted 3 februari 2018 2 hours ago, vintagemod said: Kliko is gewoon een prikkel,wie stop nou flat kabel in een versterker en dan praten we nog niet over klem verbindingen, dan xlr gat ,geen aansluiting ,gemiste kans voor de professionele markt zoals opname studio,s ,de versterker heeft ook nog een duur prijskaartje ,centepik ,en dat bedoel ik in de kliko ermee, Als je zo iets bouwde laat meerdere personen naar kijken ,voor veranderen en verbeteringen en vooral kritiek op het product daar wordt je posetiefer door en meer ervaring ,met acht man weet je meer als twee man. Bij een kennis spelen ze op een centaur. Mvg wol Nou, in ieder geval heeft die kennis het dan begrepen. Ik heb hier intussen een nieuwe set ribbons in reserve voor m'n Centaurs... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 februari 2018 Report Share Posted 3 februari 2018 Ouwe liefde roest niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 februari 2018 Report Share Posted 3 februari 2018 (edited) 12 hours ago, Tubejack said: Ik weet niet precies hoe je daarbij komt? Maar als je zuiver materiaal gebruikt heb je daar geen last van. Dat heb ik op school geleerd, niet de school van het leven, maar van het levende geluid. Jij bent er te vroeg vanaf gegaan, Sander zit er ook niet meer op, maar ik ben gebleven, al een jaar of tien. Moet erbij vermelden, dat de school van Cock mij te hoog gegrepen is, maar, kon ik het overdoen, zou ik er wel willen op komen. Edited 3 februari 2018 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 februari 2018 Author Report Share Posted 3 februari 2018 34 minutes ago, mumsoft said: Dat heb ik op school geleerd, niet de school van het leven, maar van het levende geluid. Jij bent er te vroeg vanaf gegaan, Sander zit er ook niet meer op, maar ik ben gebleven, al een jaar of tien.n. Kun je misschien iets duidelijker zijn? Je bedoelt van de Heide? Daar hoef ik niet eens meer over na te denken. Zit standaard in mijn installatie. En alles wat ik maak. Ik doe het gewoon met techniek en kennis van de klank van materialen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 februari 2018 Report Share Posted 3 februari 2018 Zal kunnen kloppen. Duidelijkheid is des duivels oorkussen. Maar voor mij geen zilver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 februari 2018 Author Report Share Posted 3 februari 2018 (edited) 2 hours ago, mumsoft said: Maar voor mij geen zilver. Ik denk voor de meeste mensen niet Marc. Ik heb ongelofelijke veel geluk gehad dat het op mijn pad kwam. Dat ik er mee kan spelen en vergelijken met mijn andere versterkers. Het materiaal is zo kostbaar dat, van der Veen deze trafo's niet eens op voorraad kan houden. Vandaag gevraagd. [....] 6040Sillpp: op voorraad hebben van (naar verhouding) extreem duur puur zilverdraad, terwijl je 1000m per keer moeten bestellen, werd te onvoordelig. Edited 3 februari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 februari 2018 Report Share Posted 3 februari 2018 Één kilo zilver kost nu €430, de kosten zitten in het draadje trekken en lakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 februari 2018 Author Report Share Posted 4 februari 2018 999 fijn zilver zal ongeveer die prijs hebben. Het draad van Siltech wordt niet getrokken, maar geduwd en daarna voorzien van kapton isolatie. Waarom ze er een beetje goud instoppen is mij onduidelijk. Er is weinig informatie over te vinden. Daarna moet de trafo gewikkeld wordend. Die heeft een andere geometrie dan de standaard ringkernen las ik op het internet. Van de fabrikant Amplimo ( tegenwoordig ringkerntrafo.nl) hoorde ik, dat het wikkelen een stuk moeilijker is omdat het zilver zachter materiaal is. Er ging wel eens wat mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 (edited) Het gaat maar over de prijs. Die is in dit geval nu eens niet het bewijs. Het gaat om wat het met het geluid heet te doen. Dáárom hoef ik het niet. Ik ken iemand die al het zilver uit zijn zelfbouwversterker had gesloopt ten faveure van koper. Dat is geschikter, en, hoera!, ook goedkoper en gemakkelijker. Nb details zijn niet het doel, muziek wel. En aan details in mijn set geen gebrek. Aan dat andere ook niet... Edited 4 februari 2018 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 februari 2018 Author Report Share Posted 4 februari 2018 (edited) Aannames Marc. Niet uit 1e hand. Niet uit eigen ervaring, dus wélk bewijs? Aangepraat geouwehoer!. Ik kan A/B 2 versies vergelijken. Het is wel zo dat je een goed ontwerp moet hebben. Zomaar klakkeloos wat zilver in een versterker prutsen en dan meestal ook nog goedkoop industrie zilver met allerlei vervuiling leid beslist tot ongelukken en dit soort kortzichtige aannames. Verder vind ik je erg vaag. Wat is dat "andere" ? "structuur informatie?" Hou toch eens op met die vage flauwekul. Geluid kun je gewoon meten. Edited 4 februari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 Ook dat is een aanname. Een hardnekkige. Maar ga je gang, dat doe ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 On 3-2-2018 at 7:59 AM, vintagemod said: Kliko is gewoon een prikkel,wie stop nou flat kabel in een versterker en dan praten we nog niet over klem verbindingen, dan xlr gat ,geen aansluiting ,gemiste kans voor de professionele markt zoals opname studio,s ,de versterker heeft ook nog een duur prijskaartje ,centepik ,en dat bedoel ik in de kliko ermee, Als je zo iets bouwde laat meerdere personen naar kijken ,voor veranderen en verbeteringen en vooral kritiek op het product daar wordt je posetiefer door en meer ervaring ,met acht man weet je meer als twee man. Bij een kennis spelen ze op een centaur. Mvg wol Is jouw kennis er tevreden mee? Dat is toch waarom het gaat? Neem van mij aan dat alle componenten in de versterkers minimaal tien keer zijn omgedraaid voordat ze goedgekeurd waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 18 minutes ago, Hans van Liempd said: Is jouw kennis er tevreden mee? Dat is toch waarom het gaat? Neem van mij aan dat alle componenten in de versterkers minimaal tien keer zijn omgedraaid voordat ze goedgekeurd waren. Ze zijn al versleten voordat ze gebruikt gaan worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 34 minutes ago, Pjotr said: Ze zijn al versleten voordat ze gebruikt gaan worden? Met zoveel vingervlekken krijg je slechte soldeerverbindingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 4 hours ago, Tubejack said: 999 fijn zilver zal ongeveer die prijs hebben. Het draad van Siltech wordt niet getrokken, maar geduwd Alle draden worden worden door druk (is duwen) vervormd. Dus ook het gewone koper. Omdat de meeste mensen dat niet weten, gebruikt Siltech dat als argument voor.......??? De hoge prijs? De kwaliteit? Commerciële kletspraat is het. De trekstenen waardoor de draad getrokken wordt, hebben een inwendige vorm waardoor de draad onder druk vervormd wordt. Aan de dunnere draad die er uit komt wordt getrokken. Daarom noemt men het draden trekken. Laat je aub niks op de mouw spelden. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 3 hours ago, mumsoft said: Maar ga je gang, dat doe ik ook. Gewoon bij jezelf blijven Marc, dat voelt het lekkerst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 Ja, doe ik heus wel. Maar wat is het nut van audiofora als je pas kunt meepraten als je zelf ergens ervaring mee hebt? Ik heb zo vaak gehoord over zilver en details, moet dat dus wel aannemen, maar ook dat het de structuurinformatie ( ja, die!) verkeerd beïnvloedt, zeg maar: vast legt. En dat neem ik ook aan. Maar moest ik alles zelf willen ervaren dan ben ik nog wel even bezig. Ik neem sommige dingen gewoon aan van mensen die mijn vertrouwen wekken. Kan soms verkeerd uitpakken, maar so what? Weer een ervaring rijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 19 minutes ago, mumsoft said: Ik neem sommige dingen gewoon aan van mensen die mijn vertrouwen wekken. Doe ik ook, daarom ben ik ook zo blij met die audiodealer van mij. Scheelt ook een hoop geld en tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 februari 2018 Author Report Share Posted 4 februari 2018 (edited) 21 hours ago, mumsoft said: Ja, doe ik heus wel. Maar wat is het nut van audiofora als je pas kunt meepraten als je zelf ergens ervaring mee hebt? Ik heb zo vaak gehoord over zilver en details, moet dat dus wel aannemen, maar ook dat het de structuurinformatie ( ja, die!) verkeerd beïnvloedt, zeg maar: vast legt. En dat neem ik ook aan. Maar moest ik alles zelf willen ervaren dan ben ik nog wel even bezig. Ik neem sommige dingen gewoon aan van mensen die mijn vertrouwen wekken. Kan soms verkeerd uitpakken, maar so what? Weer een ervaring rijker. Daarom probeer ik mijn eigen aannames niet voor : "dé waarheid" op een forum te verkondigen. Lukt niet altijd hoor. Maar het scheelt een hoop "gedoe". Ik twijfel soms zelfs aan mijn eigen waarnemingen en metingen. Maar nu niet, vanwege het simpele feit, dat ik A/B kan vergelijken. Ik denk dat met name Vinyl liefhebbers blij zouden zijn met de toegenomen resolutie. Het klinkt met Vinyl absoluut niet scherp. Maar goed dergelijke trafo's zijn zijn gewoon te duur om te maken. om op voorraad op de plank te leggen. @leo Daar zal de commercie zeker deels de hand in hebben. Misschien komt uit deze discussie nog wel wat aardigs. Je kunt resolutie ook verhogen met "gewoon" koper . Update Mijn voorstellen bij Menno van der Veen om de UL-40S2 nóg beter te maken zijn gestrand. Edited 5 februari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 februari 2018 Report Share Posted 4 februari 2018 Om nou elke bevinding met "ik vind", of " naar mijn mening" (imho, in my humble opinion) te beginnen of te relativeren, is mij ook niet altijd gelukt. Mijn ervaringen zijn meestal gebaseerd op wijzigingen in mijn set, bv met TS, de audiolamp, een tegel, of onlangs met de Harmonizers van Cock, of de Schumann Resonator. Dat lijkt mij valide genoeg om er gewag van te maken. Met zilver in de set heb ik geen ervaring, dus als ik daar wat van denk, komt dat van school. Waar dan weer anderen verteld hebben wat zilver voor goedje is, audiofiel gezien. En waar je mee omgaat, wordt je mee besmet, luidt het gezegde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts