Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Heb geen idee met welke werkelijke sample rate ze streamen maar via de decoder is R4 ook best wel goed. Volgens mij is het MPEG met 264 kb/s. Eigenlijk TV zonder beeld dus. R2 blijft daarentegen belabberd. Echt helemaal stuk gepimpt.

Edited by Pjotr

3 hours ago, TL 200 said:

Hier speelde een heel oud kwartet, dat van die jongens van Borodin. Fijn dat alles nog liep. Nu niet teveel experimenteren.

Lijkt me ook mooi. Ben net terug van een feestje 50 jaar Leidse homobeweging, met homomannenkoor, en helaas ook een verschrikkelijk luidruchtige hoempapa-band. Ik stond gelukkig wat achteraf te praten, eh, schreeuwen met een oude bekende.

Maar vanmiddag had ik de Olive weer met zijn oude (gehakte) harde schijf in elkaar geschroefd, want aan de schijf kon het euvel niet liggen. Die deed het ook prima in een reserve Olive. Ook de batterij gecheckt, en die gaf een mooie 3V net als die van de reserve Olive. Dus dan maar gods zegen afgeroepen en even afkloppen. Nu twee zakjes van Cock als ondergrond, want ik merkte dat hij niet heel stabiel op de ruwhouten plank van het audiomeubel stond, en dat er van een pootje het rubberen voetje was afgebrokkeld. Thuisgekomen deed meneer het nog prima. Draai nu wat stokoude opnames van Bartok op de piano met zijn eigen muziek.

Ik ben er dus wel flink mee bezig geweest, en vermoedelijk had-ie daar behoefte aan. Vroeger ging hij altijd open, maar nu al lang kan ik alles af vanaf de pc, en kom ik er niet meer aan. En dat is misschien niet goed. Hoe heet het? Pappen en nathouden.

15 hours ago, Pjotr said:

Vandaag nog eens geprobeerd dan maar. Een half uur is wel het maximum :D Je moet  wel echt Neil Diamond e.d. fan zijn. Moet wel zeggen dat de kwaliteit best redelijk goed is met IP-radio via de KPN/XS4All decoder.

Gebruik je de optische uitgang Pjotr?  Vanochtend geprobeerd, doet het hier niet.  Ook alle instellingen van het geluid nagelopen, maar helaas.

Doet het :) Even een beter passende optische kabel gebruikt. Geluid van NPO Radio 2, is inderdaad slecht  NPO radio 4 prima merkt niet heel veel verschil met DAB+ via dezelfde externe DAC .  NPO radio 5 vind ik wat tegenvallen. 

Edited by Tubejack

3 hours ago, Tubejack said:

Gebruik je de optische uitgang Pjotr?  Vanochtend geprobeerd, doet het hier niet.  Ook alle instellingen van het geluid nagelopen, maar helaas.

Doet het :) Even een beter passende optische kabel gebruikt. Geluid van NPO Radio 2, is inderdaad slecht  NPO radio 4 prima merkt niet heel veel verschil met DAB+ via dezelfde externe DAC .  NPO radio 5 vind ik wat tegenvallen. 

R5 is wel beter dan R2. R2 staat soms gewoon digitaal hard te clippen gehoormatig. Ligt niet aan de decoder/dac want R4 is prima. Heb jij het nog vergeleken met de internetstreams van de NPO?

Edited by Pjotr

On 8-2-2018 at 9:53 PM, mumsoft said:

Ben net terug van een feestje 50 jaar Leidse homobeweging

Gefeliciteerd met het jubileum!

On 8-2-2018 at 9:53 PM, mumsoft said:

Ik ben er dus wel flink mee bezig geweest, en vermoedelijk had-ie daar behoefte aan.

Alles (en iedereen) heeft aandacht nodig op z'n tijd. ;)

Had vorige week nog een bezoek gebracht aan Cock met de gouden oren en Ideeën. Hij heeft intussen weer een nieuwe eindversterker maar daar is hier al wat overgeschreven.

ik kan mij alleen maar hierbij aansluiten dat het weer een stap dichter naar realisme is nog echter en nog meer het idee dat het voor je plaats vindt.

Nu ben ik wel niet zo'n type die vaak wat op het forum plaatst, maar was ik wel benieuwd naar de ervaring van Leobus die zou langs komen met iemand met kefjes die Cock niet kent.

En wat dachten jullie van zijn ontwerp van een nieuwe snaar echt ongelooflijk dat een andere snaar zoveel uitmaakt, alsof je naar een copleet andere set luistert, dit en alle andere ontwerpen aan zijn hand maken hem toch wel de audio Goeroe uit Rotterdam.:D

met muzikale groet,

Ik (wij) ga over 3 weken weer luisteren. Ik loop enkele stappen achter. Een draaitafel snaar, die versterker. Dat wordt weer erg erg. En het was al erg erg.  Nu meer erg erg dan. De nieuwsgierigheid wint, ik ga. 

ps: audio cor heeft duidelijk goede oren hahaha

Edited by robx

Eens. Schept zulke verwachtingen/beelden. 

Maar ja je kan er ook niks aan doen als mensen dat zeggen. En als je gaat luisteren krijg je alsnog die beelden. Zeker als je een tijdje de ontwikkelingen meemaakt.  Ik heb daar weer gezien: je audiogeheugen werkt prima. Iedere keer begrijp je dat het beter is geworden. 

groet

Inderdaad zijn Leobus en een vriend (Vincent) bij Cock geweest. Zoals gebruikelijk bij Cock eerst koffie en koek en praten. Daarna hebben we natuurlijk naar de set geluisterd en we waren ook onder de indruk. Vince voor de eerste keer en ik nu voor de vierde keer. Of het nu, met de nieuwe versterker, en trouwens ook met nanotube interlinks, beter klonk dan de vorige keer dat ik er was, weet ik echt niet. Zo goed zat het geluid van de vorige keren niet goed in mijn hoofd. Dat het nu formidabel klonk is buiten kijf. We waren beiden onder de indruk van de "Kefjes". Ik zet het bewust tussen aanhalingstekens, want het zijn natuurlijk geen echte Kefs meer. Vince heeft ze ook, maar gebruikt ze alleen voor TV kijken. Er zijn geen snaren gewisseld, dus of de nieuwe beter is dan de vorige, moesten we voor waar aannemen. Cock nu een beetje kennende zal het best wel zo zijn.

Ik had mijn eigen speakers meegenomen om ze eens op een echt goede set te horen. De kamer stond echter nogal vol en Cock wilde liever niet zijn eigen speakers verplaatsen, dus werd er een andere oplossing gezocht. Één speaker van mij werd de trappen opgesleept en voor de linker Kef gezet en aangesloten. Hij kwam uit een steenkoude auto, dus in het begin klonk hij hard en scherp. Dat werd later wel wat beter, maar het werd pas echt fraai met een Harmonizer bovenop mijn speaker. Ineens was de scherpte nagenoeg weg, werd de doortekening beter, er kwam body in het geluid en het laag werd strakker en veel beter doortekend. Poeh, dat was wel even schrikken.

Inmiddels, nu weer thuis, nog niet durfen luisteren. Dat wordt volgens mij een teleurstelling. En maar nadenken welke stap ik nu het beste kan maken om in de richting van de "Cocksound" (en die benadert volgens mij de werkelijkheid) te komen. Wat tips van Cock:

-gebruik geen twee merken condensatoren in het wisselfilter in de speakers.

-probeer andere buisjes in de VV

-zet een TKD pot in de VV

-probeer eens een passieve VV te lenen.

En dan natuurlijk de werking van de Harmonizers die ik zelf erg indrukwekkend vond.

Kortom twijfers te over hier.

Groet,

Leobus

Leuk verslag Leo. Het wordt eentonig, maar als je bij Cock vandaan komt probeer je inderdaad steeds weer te bedenken met welke aanpassingen je zoveel mogelijk bij het resultaat van het geluid van Cock kunt komen. Helemaal gaat ons niet lukken, maar je kunt wel proberen in de buurt te komen.... Ook met less is more, van die passieve pre bijvoorbeeld....:rolleyes:

Gisteren besloten om een TKD pot in mijn VV te plaatsen. Vandaag een verzoek daartoe ingediend bij Acoustic Dimension.

Vanmiddag kan het al gebeuren, dus gelijk maar besloten dat te doen. Ik ben benieuwd.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

1 hour ago, René N. said:

Eeuuhhmm, hoe kunnen we dat interpreteren? Kan alle kanten op zeg maar B)

Er draaien hier een aantal.

• TKD potmeter.
  • Voorversterker, niet nodig. (behalve bij platen draaien natuurlijk)
  • Andere stuurbuisjes proberen. Vooral bij ECC88 achtige = een rot buis. Loont.
  • Verschillende merken condensatoren.  = verschil in klank.

Een standaard passieve voorversterker werkt alleen wanneer de uitgangstrappen van de voor geschakelde apparaten krachtig genoeg is. En dan is er natuurlijk nog het aanpassings verschil wanneer de volumeregeling in verschillende standen staat. Bij Array kun je kiezen uit drie typen voorversterker. Een passieve, een passieve met buffertrapje en de actieve die bovendien 10 dB versterkt. Ik heb ze alle drie uitvoerig getest en langere tijd gebruikt. Ik heb nu de passieve met buffertrapje (de B versie). 

Met de passieve voortrap van Cock met de trafotjes, is het aanpassingsproblemen opgelost. Is dus ook een uitstekende oplossing. Alleen de potmeter vervangen, zal misschien wat schelen, maar verwacht geen wereld van verschil.

Dat er grote verschillen in voortrappen zitten hebben we ooit op een Hearbijeenkomst gehoord (in Roermond).

Zo'n TKD pot is gewoon een goede kwaliteit potentiometer: Ruisarm en met een goede gelijkloop tussen beide L en R. Wel met een realtief stevig prijsje, hoe kan het anders :D Al is 50 euries peanuts voor de echte liefhebber natuurlijk. Belangrijkste winst vind ikzelf de goede gelijkloop. Klankmatig verschilt het niet met een Alps Blue Velvet.

Ohw ja, Hans een buffer is ook actief hoor: Is een versterker die 1x versterkt en kabelinvloeden minimaliseert. Het is allemaal zo lang als het breed is. Dus Rob, gewoon een cursus tevredenheid! Of doet Cock daar niet in? :lol: Jouw set gaat niet zoals die van Cock klinken met alleen een TKD potmeter...

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...