Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag heb ik mij, samen met en bij vriend Vince, weer audiofiel vermaakt.

Naar aanleiding van ons bezoek aan Cock, wilde Vince mijn (Cock's) interlinks wel eens proberen in zijn set. Zo gezegd, zo gedaan. We begonnen met het wisselen van een zelfbouw interlink tussen CD speler en de VV. En wat later werd de Crystal Cable tussen VV en EV vervangen. Vince, die hier niet forumt, vroeg mij of ik zijn bevindingen hier wilde vermelden. Zie hier in zijn eigen woorden wat hij er van vond.

qoute:

Heden de verbijsterend mooie Sonore Tourmaline kabel in mijn set getest en o,o,o wat klonk dat muzikaal!!!!Ik dacht dat mijn dure Crystal kabels wel de top waren maar dit was andere koek,meer muzikaliteit en rust in de kamer.Stemmen klinken voller en hebben meer autoriteit.Plaatsing was exacter,ruimtelijkheid nam toe.Ook de dynamiek,omdat het geluid schoner was.Hier ga ik nog lang van genieten.Begin nu te denken aan een netkabel erbij.Je moet iets te wensen overhouden.Cock is een meester, met gouden oren. 

Einde quote.

Ikzelf kan bovenstaande bevestigen. Waar Vince het niet over heeft, is dat scherpte die er mijn zijn kabels was, volkomen verdween. Normaal speelt Vince met dichtgestopte basreflexpoorten omdat het laag te overheersend is. Die proppen hebben we flink verdund en het was nog steeds aangenaam. Het laag was met de Cock kabels gewoon strakker.

Groet,

Leobus

P.S. Straks mijn nieuwe potmeter testen. Verslag volgt nog.

Gisteravond ook weer eens audiofiel bezig geweest. En wel met de luidsprekeropstelling. 

De aanleiding was een bezoek bij een lid van de audioclub vorige week. Hier werd n.l. een akoestiek meting gedaan, en ik was uitgenodigd daar bij aanwezig te zijn. Het bleek tijdens de meting dat het hhog daar te hard werd weergegeven. De speakers iets naar buiten draaien bleek de oplossing.

Mijn luidsprekers staan hier al weer 5 jaar op hun huidige plek en 45 grd. ingedraaid. Al die tijd vond ik het hoog iets te terughoudend, maar ging er vanuit dat dit aan mijn gehoor lag. Gisteravond heb ik alle moed bij elkaar geraapt om die zware krengen iets meer te richten. Nu kruist de middenlijn van de speakers nog steeds voor me, maar niet meer dan ca. 50 cm, waar het eerst ca. 80 cm was. 

Het resultaat.., het hoog is iets neer aanwezig, maar daar bovenop is de ruimtelijkheid ook nog verder opgekapt. Een leuk resultaat dus.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Gisteravond ook weer eens audiofiel bezig geweest. En wel met de luidsprekeropstelling. 

De aanleiding was een bezoek bij een lid van de audioclub vorige week. Hier werd n.l. een akoestiek meting gedaan, en ik was uitgenodigd daar bij aanwezig te zijn. Het bleek tijdens de meting dat het hhog daar te hard werd weergegeven. De speakers iets naar buiten draaien bleek de oplossing.

Mijn luidsprekers staan hier al weer 5 jaar op hun huidige plek en 45 grd. ingedraaid. Al die tijd vond ik het hoog iets te terughoudend, maar ging er vanuit dat dit aan mijn gehoor lag. Gisteravond heb ik alle moed bij elkaar geraapt om die zware krengen iets meer te richten. Nu kruist de middenlijn van de speakers nog steeds voor me, maar niet meer dan ca. 50 cm, waar het eerst ca. 80 cm was. 

Het resultaat.., het hoog is iets neer aanwezig, maar daar bovenop is de ruimtelijkheid ook nog verder opgekapt. Een leuk resultaat dus.

Hans, begrijp ik het goed en heb je je speakers naar buiten gedraaid.

En  de speakers zijn vanaf de achtermuur precies herzelfde uitgemeten. ?

Hearing is believing.

Edited by audio cor

5 minutes ago, audio cor said:

Hans, begrijp ik het goed en heb je je speakers naar buiten gedraaid.

En  de speakers zijn vanaf de achtermuur precies herzelfde uitgemeten. ?

Hearing is believing.

De speakers staan nog steeds heel ver ingedraaid, maar iets minder dan eerder. Toen op 45 grd, nu zo'n 40 grd.  Vanaf de achtermuur en zijmuur staan ze op dezelfde maat. 

2 minutes ago, TL 200 said:

Mijn speakers staan maar 1 cm ingedraaid.

Dat heb ik vorige week dus geleerd. Voor elke speaker is dat anders. Het hangt van het afstraalpatroon van de tweeter en middenspeaker af.

Dat de speakers voor me kruisen heeft alles te maken met de breedte opstelling en het met meerdere mensen luisteren.

Mijn speakers zijn vorige week op hun plaats gezet door Cock en deze heeft dit puur op gehoor gedaan aan de hand van een test-cd en door dat de speakers niet precies in het midden staan ten opzicht van de achterwand staat de één wat meer naar voren met wat meer toe-in.

Het was allemaal minimaal maar alles viel op zijn plek. 

Daarom is speaker plaatsing zo belangrijk.

15 hours ago, audio cor said:

Daarom is speaker plaatsing zo belangrijk.

Ik ben er 5 jaar geleden eindeloos mee bezig geweest (Spido: laat Hans maar schuiven). Maar toen ben ik vooral met het laag probleem bezig geweest. Dat kleine beetje helpt nu dus behoorlijk.

Edited by Hans van Liempd

Een avondje luisteren naar de effecten van de nieuwe potmeter. Tjonge dat was in een kleine 3 uur een 8baan van veranderingen. En ik denk dat ik nog voor het eindpunt van die baan ben uitgestapt.

Het begon met de constatering dat er wat meer detail, meer gloedvol en een strakker en steviger laag was. Het viel hierbij wel op dat er wat dynamiek miste. Het spatte niet meer van de speakers. Maar na een uurtje kwam die dynamiek als bij toverslag terug. Snelheid was er weer. Het laag bleef strak en werd nog wat detailrijker. Weer een dik half uur later begon er wat agressie in de muziek te komen. Wel weer detailrijk, maar niet echt lekker. Het leek ook wel of het harder speelde. Aan het eind van de luistersessie trok die agressie wel weer wat weg, maar niet helemaal. Detailrijkdom en strak laag bleef gelukkig wel aanwezig. Stemmen hadden ook wat meer body.

Tot zover. Ik ben benieuwd wat me in de volgende luistersessie nog te wachten staat.

Groet,

Leobus

Mooi verhaal Leo. Zie het al jij bent toe aan een echte koolpotentiometer... Alleen de echt goede worden niet meer gemaakt. Maar wie weet trekt het nog bij. Ik vond zelf er geen merkbaar verschil klankmatig tussen de ALPS en de TKD. Die scherpte en agressie herken ik niet.

12 hours ago, mumsoft said:

Mijn herinnering is ook al lekker vervaagd, heb ik deze gehoord? Sowieso lang geleden toch. En de lente zit in de lucht, binnenkort dat bezoekje eens overdoen?

Deze heb je in principe nooit gehoord, omdat ie transparant is... ;)

Hij was er echter alle keren dat je hier was en is nooit de zwakke schakel geweest.

Een hernieuwd bezoek zou erg  leukzijn. De lamp-met-tegel plus de aangeraden aarding (ik zit op 1 hoog) bleken nogal zinvol. Ik denk ook dat je de Apogees nog niet hoorde de laatste keer met Rob.

1 minute ago, thingman said:

de aangeraden aarding (ik zit op 1 hoog) bleken nogal zinvol.

Mooi, heb m'n tegel ook geaard en dat komt dus goed van pas als ik naar de zolder verhuis binnenkort. Onze jongste heeft net het concept van de koopakte van haar nieuwe woning binnen dus het schiet op. Zolder is zo beschikbaar.:D 

9 minutes ago, mumsoft said:

Nee, dat klopt, toen had je nog van die kleine rechthoekige kastjes. Naam weet ik niet meer. Dus ik kom eraan!

Ik heb wel weer de cd-speler herontdekt, maar dat komt omdat ie nu eindelijk ook tot de orde kon worden geroepen. Ben daar erg blij mee: cd's draaien blijft voor mij veel leuker dan streamen en het wordt nu allemaal wat meer aanwezig neergezet dan met de stream-optie. Ze vullen elkaar prettig aan, dat wel, maar als het nu op echt luisteren aankomt wint de cd-speler, terwijl dat voor de totorderoeping andersom was. De speler was toen het enige ordeloze af-fabriek ding en het lukte me niet meer om daar lang naar te luisteren, zodat zelfs een goed  behandelde streamer van 175 euro nog overtuigender kon klinken dan een behoorlijke nifty cd-speler...

Edited by thingman

Ik heb het wel geprobeerd hoor, maar dan eventjes op de waterleiding. Buiten dat het weer extra touwtjes over de vloer geeft, deed het me niks. Ben natuurlijk zelf zo geaard, dat zal het zijn. ;)

Een week of wat geleden hield de muziek hier op. Er kwam geen geluid meer uit de Olive, hij was vastgelopen, en opstarten lukte niet meer. Harde schijven hebben niet het eeuwige leven, en dit was de derde die er nu inzat, al heel wat jaartjes. Die verdacht ik dus. De partities checken, en dan de schijf er weer in. Hielp niet. Wat verbindingen heen en weer halen, ook niet. Nieuwe harde schijf gekocht, maar toen die gearriveerd was, besloot de Olive niet flauw meer te doen en begon hij weer te spelen alsof hij het nooit anders gewend was. Hm.

Maar die harde schijf was er al, en die moet toch ook ingericht worden. Olive bood daartoe indertijd zogenaamde Recovery CD's aan, bijgeleverd bij de apparaten, en downloadable. Inmiddels had ik een kleine verzameling. NB zomaar een Olive-schijf kopieëren gaat niet met de gebruikelijke utilities, want de eerste partitie op de schijf valt niet te kopieëren, en is toch vitaal. Recovery CD's kunnen die partitie wel aanmaken, maar zijn wel kruidje-roer-me-niets. Eén foutje laat de recovery al sneuvelen. Vooral de zelfgebrande zijn meestal niet bruikbaar. Maar ik heb er dus een aantal, plus een reserve Olive, twee backup-schijven, twee (nog) draaiende Olives, dus lukken zal het me.

Zo is het ook, maar ik ben er wel achter gekomen dat mijn backupschijven, waar het aankomt op de systeemsoftware, niet echt betrouwbaar zijn. Terwijl het de bedoeling is, mocht een schijf het begeven, dat het vervangen daarvan door een backupschijf het enig nodige is. Daarmee start mijn test/reserve Olive echter niet op, want struikelt met een foutmelding. Ik moet dus mijn restore/recovery beleid nog eens kritisch aan de tand voelen, en ik geloof dat mijn Olive in de set mij daartoe heeft aangezet.

Hoe zegt Hans het? Iets met aandacht...

Edited by mumsoft

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...