Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Niet één, maar (minstens) twee. Beide backup-schijven (in externe behuizingen idd) waren ooit werkende Olive schijven, maar worden nu gebruikt voor backup van de alsmaar groeiende muziekverzameling. Om de paar dagen, afwisselend. Voor het 'echte' werk, dus, de taak van een falende Olive schijf, zijn ze ook bedoeld, en in theorie ook geschikt. Dat laatste bleek voor een ervan niet te kloppen. De andere ga ik nog aan de tand voelen.

Maar mijn eigen inspanning veiligstellen is en blijft het allerbelangrijkste, en daarvoor zijn ze uitstekend geschikt. De nieuwe schijf is momenteel langzaam aan het vollopen, en daarvoor gebruik ik een restore-script dat ik al een paar jaar in gebruik heb, naast een backup-script natuurlijk, beide gebaseerd op rsync in Linux.

Net een Thorens TD-160 MK II gerepareerd.  De clinch pluggen waren gaar. Mooie nieuwe vergulde exemplaren op gezet.  Wat een fijn werkende speler zeg. :)   Het element is een oude Grado Gold. Onder de microscope ziet de naald er nog redelijk uit zover ik kan beoordelen. Het klinkt heel aardig via een buizen pre.  Welk element zouden jullie er inzetten? Weer een Grado ?  Of b.v. een Nagaoka MP-110.?

Edited by Tubejack

Vervolg van het potmeterverhaal:

Allereerst was er een probleempje tijdens het verstellen van het volume. De potmotor stoorde met een knirpend geluid over de speakers.

ik heb op aanraden van Acoustic dimension een draadje op het huis van de potmeter geklemd en de andere kant onder een schroefje van het chassis geklemd. Probleem opgelost!

Wat betreft het geluid: woensdagmiddag nog een poosje geluisterd en geconstateerd dat het weer de goede kant uitging, maar nog steeds af en toe scherp. Toen een half uur een inbrandsignaal er op gezet. Daarna was de scherpte eigenlijk al weg. Glans en detailrijkdom beter dan voorheen en snelheid ook OK.

Nu draai ik wat muziek die ik al een poosje niet gedraaid heb en dan valt de verbetering pas echt op. Vooral het laag is strakker en ook wat meer. Verder mooi uitklinkende stemmen en instrumenten.

Voorlopig tevreden met deze modificatie.

Groet,

Leobus

1 hour ago, TL 200 said:

Op zoek naar muziek van Philip Glass kwam ik natuurlijk de Qautsi trilogie weer tegen. Koyaanisquatsi, Powwaquatsi en Naqoyqatsi. Hier iets over lezende op Wikipedia kwam ik deze tegen, de oerversie van het genre. Een heel bijzondere film uit 1929.     https://en.wikipedia.org/wiki/Man_with_a_Movie_Camera

Wat een geweldige vondst dit zeg! Prachtig!!!!

Maar van wie is de muziek? Met Glass heeft het weliswaar weinig van doen maar die is ook erg goed vind ik.

1 hour ago, Pjotr said:

Wat een geweldige vondst dit zeg! Prachtig!!!!

Ik vond het ook heel mooi gemaakt, staat op nr. 8 in de lijst  van beste films films ooit gemaakt.

vlgs. deze lijst http://www.studiodaily.com/2012/08/sight-sound-revises-best-films-ever-lists/  gekozen door de critici.

De vrouw van Vertov heeft de film gemonteerd, een grotere klus dan het filmen zelf lijkt me. Wat een knip- en plakwerk!

13 minutes ago, mumsoft said:

Die ga ik dalijk op mijn gemak bekijken. Eh, ik bedoel die van gisteren.

Veel plezier! Ik kan ook nog wel even vooruit met die (ouwe) films. Toch wel één van de grootste voordelen van het internet. 

On 16-2-2018 at 7:06 PM, Ivan10 said:

Ik ben meer fan van Nagaoka of Audio Technica, dan Grado. Maar alles is smaak.

Het wordt een Nagaoka MP-110.  Ga ook een originele snaar bestellen :) Welke mal kan ik het beste gebruiken om het element af te stellen? 

6 hours ago, Tubejack said:

Het wordt een Nagaoka MP-110.  Ga ook een originele snaar bestellen :) Welke mal kan ik het beste gebruiken om het element af te stellen? 

Hoe mal wil je het maken? Meer dan een zelfgemaakt standaard Bearwald/Loffgren kartonnetje heb je niet nodig. Verder je oren en als je een scoop hebt en weet hoe daar mee een element af te stellen is dat ook mooi. Heb je wel een testplaat nodig. Maar om het goed op het gehoor te doen is een testplaat ook wel fijn. En verder Google --> ontelbare goede handleidingen op het www.

Edited by Pjotr

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...