Ivan10 Posted 24 maart 2018 Report Share Posted 24 maart 2018 2 hours ago, edwin16 said: Toen ik een week of twee geleden erachter kwam dat mn ander Nak (cassettedeck 1.5) het niet meer deed kwam deze op m'n pad. Dus vooruit, waarom ook niet. Dit was overigens een pijnlijke ontdekking, na afloop van de ledenvergadering van Audioclub Oost-Brabant zou ik hiermee een demo gaan geven. Kort daarna bleek dat ook mijn Nak Amplifier 1 het begeven had... Gefeliciteerd ga je deze nog laten repareren je versterker en oude deck? Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 24 maart 2018 Report Share Posted 24 maart 2018 Zeker weten, ik heb de hele set bij elkaar, Amplifier 1, CD player 4 (ook niet helemaal lekker, laatje gaat niet meer soepel open), Cassettedeck 1.5 & de Tuner. Het was de eerste "echte"set die ik van m'n salaris kocht. Dus ja, die laat ik wel weer in orde brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 maart 2018 Author Report Share Posted 25 maart 2018 (edited) 1 hour ago, vintagemod said: Jack,dat is van mij, verschil KPN en ziggo ,en het beste is zo dicht mogelijk bij de provider kabel,want cat gooit roet In het eten. Het wordt geluid allemaal geupsampeld en daar ga jij voor betalen,je wordt bezijkt waar je bij staat. Er zijn al streamers die doen al meteen upsampelen ,de koper heeft dat nog niet in de gaten. Hoe wil je het sausje,hebben Jack,zeg het maar ? Mvg wol Dat upsampelen -zover dat al gebeurt- kun je in de software regelen. Een goed pakket als Audirvana kan dat. Zolang de bitjes maar op tijd binnen komen en je het met zo min mogelijk bemoeienis van een computer kunt afspelen -dus niet vanaf harddisk maar direct vanaf RAM geheugen- maakt het transport van het internet naar de computer helemaal niets uit. (Althans ik hoor geen verschil) of ik nu via de internet verbinding via de buurvrouw speel, via 4G of via mijn eigen XS4ALL verbinding. Voor die computer kun je rustig een goedkope Windows 10 pc gebruiken, een Mac of een klein Linux doosje . Als je een beetje handig bent met computers kun je het zo instellen dat de verschillen tussen als die computers vrijwel nul is (Althans ik hoor geen verschil) Voor computer analfabeten en audiofielen zijn dedicated streaming kastjes bedacht waarbij de ene nog duurder is dan de andere. Vind ik onzin, in die studio gebruiken ze ook een Windows pc of een Mac.... Wat sausjes betreft, ik hou van neutraal en die ESS dac chips staan nou niet bekent, dat ze ook maar iets kleuren. Lees onlangs nog de test van de Mytek Brooklyn DAC+. Wil je meer "warmte" lees iets even harmonischen kun je beter een DAC en opamps van Burr Brown kopen. Maar dat vind ik en zijn mijn eigen bevindingen, tot nu toe. En niet van e.e.a. audioblaadje. Hoe het komt dat muziek van b.v. Qobuz beter klinkt is simpel, zij krijgen die direct van de platen maatschappijen aangeleverd. Beter kan niet. Ik ben verder klaar met dit onderwerp. Net als vintage en buizenversterkers. Je kunt met weinig grootse dingen doen. Oja voor Mumsoft. Overal waar een CVE inzit, Centrale Verwerkings Eindheid of CPU = een computer. Als je het allereerste cursus materiaal er bij pakt van een jaar of 30 ..35 terug zul je dat lezen. Edited 25 maart 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 maart 2018 Report Share Posted 25 maart 2018 Voor mij is dit allemaal nieuw. Ik vind streamen via Tidal kwalitatief hoogstaand op mijn set beneden en beter dan mijn opgeslagen muziek. Veel zenders via internet radio klinken erg goed, maar nu ik Tidal heb gebruik ik het niet meer want ik gebruik min of meer automatisch altijd de beste kwaliteit. Als de set boven weer op orde is dan ga ik de luisterproeven weer overdoen. Jullie horen het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 maart 2018 Author Report Share Posted 25 maart 2018 Wat voor de een nieuw is, is voor de ander, alweer bekent terrein Carl. Met streamen ben nu zover, dat ik het voor mezelf logisch kan beredeneren, voor mij klopt het helemaal. Het is leuk, mooi en handig, maar het nieuwe is er wel vanaf. Hetzelfde heb ik met een aantal andere takken binnen audio, volkomen logisch, begrijpelijk en vaak objectief meetbaar. Zo gaat dat. Het is tijd voor nieuwe dingen. Wil je m.i. oud worden, moet je niet alleen je lijf trainen, maar ook je hersens soepel houden. Door continue nieuwe vaardigheden aan te leren. Er zijn er genoeg, niet alleen in de techniek, maar ook ver daar buiten. Neem b.v. processen binnen je eigen gemeente. Ik kan er boekdelen over schrijven. Als je iets wil veranderen moet je het nog steeds zelf doen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 maart 2018 Report Share Posted 25 maart 2018 Ik heb Tidal wel geprobeerd op een audiovuile pc, dat werkte wel. Maar op mijn mediaplayertje wilde dat niet, ook niet toen ik die aan het internep verbond. Ik ga het nu eens proberen met een Raspberry Pi 3 Model B+, die ik zojuist heb besteld. Werk aan de winkel! Eens kijken waar het schip deze keer strandt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 maart 2018 Report Share Posted 25 maart 2018 Volgens mijn heb ik die besteld. Zal mij benieuwen. En òf ik er iets mee ga doen met Tidal c.s. is ook nog maar de vraag. TJ is, denk ik, zo'n beetje kampioen veranderen. Ik heb de laatste -zeg- 10 jaar alleen maar alles geprobeerd te verbeteren. En eigenlijk doe ik dat nog steeds, binnen mijn beperkte mogelijkheden. Die Raspberry moet dus nog weer beter worden dan de Conrad mediaplayer die het eigenlijk super goed doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 maart 2018 Author Report Share Posted 25 maart 2018 Ik zou echt niet meer weten, wat nog beter kan met digitaal Marc. Dat geeft rust. Leuk dat je gaat experimenteren met Raspberry Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 maart 2018 Report Share Posted 25 maart 2018 Ik blijf wel jong Jack, je zou moeten weten waar ik allemaal mee bezig ben Ik heb in de beginjaren van digitaal zoveel tijd er aan besteed, ik vind het gewoon niet leuk. Ik wil het nu alleen maar als het “tried and tested” is en door een ander dan. ik mis nog niet veel muziek aan Tidal Wiel, draai heel veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 25 maart 2018 Report Share Posted 25 maart 2018 Even uit nieuwsgierigheid, hoe wordt de geluidskwaliteit tussen streams en downloads (van zelfde materiaal) via Tidal en/of Qobuz hier ervaren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 25 maart 2018 Report Share Posted 25 maart 2018 On 24-3-2018 at 6:14 PM, edwin16 said: Zeker weten, ik heb de hele set bij elkaar, Amplifier 1, CD player 4 (ook niet helemaal lekker, laatje gaat niet meer soepel open), Cassettedeck 1.5 & de Tuner. Het was de eerste "echte"set die ik van m'n salaris kocht. Dus ja, die laat ik wel weer in orde brengen. Ja dat zie je niet vaak. Modellen uit dezelfde serie. Ik heb wel een versterker met bijpassende cd-speler. Zijn er nog meer mensen die dezelfde serie spullen in hun set hebben staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 maart 2018 Report Share Posted 25 maart 2018 Ik niet meer. Valse start gemaakt met een Marantz KI versterker, tuner en SACD-speler. Heb alleen de tuner nog over, ergens. De rest weggegeven aan arme familie Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 maart 2018 Report Share Posted 25 maart 2018 Ik ben van plan om hem op de Brooklyn aan te sluiten, natuurlijk. Zal wel via USB gaan, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 maart 2018 Report Share Posted 25 maart 2018 (edited) 19 hours ago, carl said: Ik blijf wel jong Jack, je zou moeten weten waar ik allemaal mee bezig ben Ik heb in de beginjaren van digitaal zoveel tijd er aan besteed, ik vind het gewoon niet leuk. Grappig. Ik heb juist in de beginjaren veel tijd aan analoog besteed. Een kaartenbak voor mijn platen aangelegd, op de typemachine, toen vergeefs gepoogd een database op te zetten (in de jaren 80, mind you) van mijn eerste cd-aankopen. Op een Osborne microcomputer, anno 1983 het neusje van de zalm. En nu een laatste poging, die tot nu toe succesvol is. Edited 26 maart 2018 by mumsoft Dddat dddurf ik nied te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Addesmo Posted 27 maart 2018 Report Share Posted 27 maart 2018 On 25-3-2018 at 8:20 PM, Ivan10 said: Ja dat zie je niet vaak. Modellen uit dezelfde serie. Ik heb wel een versterker met bijpassende cd-speler. Zijn er nog meer mensen die dezelfde serie spullen in hun set hebben staan? Ja, een meridian 506.24 cd speler en 504 tuner. Met beide blij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 maart 2018 Report Share Posted 28 maart 2018 Boem zei de eindversterker gisteren. Eens diep over nadenken, dit kon wel eens zijn laatste adem zijn geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 28 maart 2018 Report Share Posted 28 maart 2018 O jee..... Niet bepaald een audiofiele dag.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 maart 2018 Report Share Posted 28 maart 2018 en het regent ook nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 maart 2018 Report Share Posted 28 maart 2018 Da's pure narigheid. Hoop dat het weer goedkomt. En anders moet je je troosten met het feit dat hij hééél lang je onbetrouwbare maatje is geweest. Dat wordt onthechten, en kan een paar jaar duren. Heb er e.e.a. aan literatuur over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 maart 2018 Report Share Posted 28 maart 2018 Ik snap er weer eens geen fluit van! Gisteren kwam de pc terug, gerepareerd met nieuw moederbord. Het oude moederbord was waarschijnlijk kapot gegaan door mishandeling mijnerzijds, want ik richt mijn pc's liefst zo in, dat ze opstarten zodra er 230V op komt. Dat kun je zo instellen in de bios, en is denk ik bedoeld voor pc's die altijd aan moeten staan (servers?), zodat die opstarten zodra er weer prik is. Maar ik stel dat zo in om zo min mogelijk stroom te gebruiken. Volgens de heren van Ikbenstil is dat waarschijnlijk de oorzaak. PC's moeten gewoon aan de prik blijven hangen tegenwoordig. Dan kun je je mobiel er nog mee opladen terwijl hij uitstaat, bijvoorbeeld. En wie weet start meneer dan sneller. Het lijken wel versterkers, hè. Hoe dan ook, gisteren kwam hij terug. Harde schijf er weer in, en opstarten hopelijk. Nee hoor, dat dacht je. Hij kon home niet vinden, en dat is cruciaal, want daar staan mijn spulletjes op. Vroeger wist ik heel goed hoe zo'n pc werkte, en snapte ik het best als hij het eens niet deed. Of 'best', goed genoeg om hem weer aan de praat te krijgen. Maar die nieuwe dingen, met EFI, en opstarten vanaf ramdisk, en dan niet gebruik maken van sda of sdb, maar met een UUID aan de gang gaan (of niet ), nou, ik overzie het niet meer. En het is mijn vak gelukkig ook niet meer. Dus gisteren dacht hij, doe het zelf maar. Bij het opstarten was me wel duidelijk dat hij niet bij allerlei UUID's kon komen. UUID, ik heb het maar opgezocht, staat voor Universally Unique Identifier, en is bedacht (lees ik), om daarmee een ding een onmiskenbaar eigen naam te geven. Zodat je hem altijd kunt vinden! Maar mooi niet, hierzo. Een UUID is een hexadeciamaal getal van 32 cijfers, en onthouden is voor mij ondoenlijk. https://nl.wikipedia.org/wiki/Universally_unique_identifier Ik had uitgezocht dat hij eigenlijk "home" niet kon vinden, en "bu", waar ik mijn backups opsla. Daar zat ik dus. Inmiddels was het al laat geworden (die vervelende zomertijd ook!), en besloot ik er een nachtje over te gaan slapen. En denk nou niet, wat doet dit in een audiofiele dag, want mijn oude pc die het nog wèl deed, had helemaal geen zin in geluid, laat staan muziek. Dus ik zat te kijken maar niet te luisteren naar de youtube's die je hier in het muziektopic om je oren vliegen. Vanochtend, met regen op komst, toch maar eerst de boodschappen gedaan. En met een bakje koffie en een troostgebakje aan de slag. Hoe precies wist ik niet. Eerst de nieuwe pc opgestart zonder de harde schijf. Dat gaat wel, maar eindigt, net als gisteren mét harde schijf, in een emergency-mode. Dan kun je wel zien wat er is, of wat er niet is. Nu kon ik vasstellen dat hij met de ramdisk gewoon opstartte, maar uiteraard, net als gisteren, geen home kon vinden. Toen de harde schijf er weer in, waar home en bu en nog veel meer opstaan, die hij gisteren niet kon vinden. Niks aan gedaan, maar... hij start 'gewoon' op. Het lijken wel versterkers, dus ik hoop dat Rob net zo'n ervaring gaat krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 maart 2018 Author Report Share Posted 28 maart 2018 1 hour ago, robx said: Boem zei de eindversterker gisteren. Eens diep over nadenken, dit kon wel eens zijn laatste adem zijn geweest. Oei...... Vervelend Rob. Maar wel: "living at the edge" Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 maart 2018 Report Share Posted 28 maart 2018 Yup. Na 30 jaar muziek. Nou ... je kan wel blijven knutselen maar moet ik maar eens wat anders. Als ik het zelf kon repareren zou ik eens per jaar de bout er in niet erg vinden, maar dat gesleep ermee ... Eens nadenken over wat anders. Wellicht iets zonder electronica er in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 maart 2018 Author Report Share Posted 28 maart 2018 Wat een verhaal Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 maart 2018 Report Share Posted 28 maart 2018 26 minutes ago, robx said: Yup. Na 30 jaar muziek. Nou ... je kan wel blijven knutselen maar moet ik maar eens wat anders. Als ik het zelf kon repareren zou ik eens per jaar de bout er in niet erg vinden, maar dat gesleep ermee ... Eens nadenken over wat anders. Wellicht iets zonder electronica er in Kijk Cock eens lief aan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 maart 2018 Report Share Posted 28 maart 2018 En wat voor een eindversterker heb je nu eigenlijk Rob?i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts