WanFie Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 Zoals een Pabst ausenlaufer? Maar zelfs die loopt niet perfect rond. Met een goede elektronische regeling met terugkoppeling kom je een stuk verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 2 minutes ago, Hans van Liempd said: Zoals een Pabst ausenlaufer? Maar zelfs die loopt niet perfect rond. Met een goede elektronische regeling met terugkoppeling kom je een stuk verder. Mwah veel prachtige opnamen zijn toch middels zo'n Papst Außenläufermotor op tape terecht gekomen hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april 2018 Author Report Share Posted 4 april 2018 Er staat een "monster" op mijn werkbank een Pioneer SX-5580 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 10 minutes ago, Pjotr said: Mwah veel prachtige opnamen zijn toch middels zo'n Papst Außenläufermotor op tape terecht gekomen hoor. Klopt, maar ik bedoel dan ook echt perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 1 minute ago, Tubejack said: Er staat een "monster" op mijn werkbank een Pioneer SX-5580 Mooi ding, er kunnen wel erg veel lampjes is stuk gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 (edited) Inderdaad meerdere wegen naar Rome en ook nog met meerdere vervoermiddelen en verschillende passagiers. Als je met een licht plateau werkt dan is de kwaliteit van de motor van groot belang. Met een zwaarder plateau is die perfecte motor weer van minder belang. Ik heb verschillende systemen fantastisch horen klinken. Op een of andere manier heb ik drie goede subchasis in huis, dus ik zal daar wel voor vallen. Edited 4 april 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 Tja, en dan ook maar hopen dat je vinyl via een fatsoenlijke cutting lathe is gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 Precies.. En maar hopen dat het gat in het midden zit en de plaat vlak is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 Erg mooie Pioneer Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 Wat tot nog toe niet is genoemd is de naaldweerstand ('needle drag'). Die is bijna per definitie niet constant, waardoor het plateau continue door de motor via de aandrijving op het correcte toerental moet worden gehouden. Bij een zwaar plateau met lange uitloop (dus geen of nauwelijks wrijving op de as) moet de motor dus continue bijsturen. En dat is (bijna) altijd een lichte motor (want zwaar plateau met lange uitloop) die dan hard moet werken en feitelijk staat te zwoegen. Bij een licht plateau met korte uitloop (dus veel wrijving via de as, of nog beter via een magneetrem) hoort sowieso een zware motor om het plateau op het correcte toerental te houden. Zo'n zware motor merkt amper dat de naald het plateau wil afremmen. Dat is de filosofie van Cock. Wat hij ook heeft gedaan in zijn motor is om inwendig de zijwaartse belasting op de motoras door de snaar (via de poelie) te elimineren. Zijn motor is daardoor extreem stil (genereert geen of nauwelijks nog enige trilling), terwijl de levensduur ook toeneemt. De Pabst-motor, hoewel door velen gebruikt, is niet mijn ding: loopt veel te onregelmatig, zelfs schokkerig. Heb ze zelf ook gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 Dat je een sterke zwaar over-gedimensioneerde motor moet hebben om de variatie in "needle drag" op te vangen is duidelijk. Maar die motor stuurt dan bij een licht plateau net zo goed bij als met een zwaar plateau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april 2018 Author Report Share Posted 4 april 2018 16 minutes ago, Groovy said: Erg mooie Pioneer Jack. De originele is nu nog "lelijk" hoor. Maar het is leuk om zo' n zware receiver weer op te knappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 (edited) 1 hour ago, Ove Rickland said: Wat tot nog toe niet is genoemd is de naaldweerstand ('needle drag'). Dat het werkt heb ik zelf gehoord. Cor Maar er zijn natuurlijk andere erg mooie draaitafels die weer op een andere filosofie zijn gebaseerd. De kans dat je die draaitafels allemaal naast elkaar hoort met hetzelfde element en arm is nihil. Ik vermoed eigenlijk dat Cocks zijn LS ontwerpen wel het meest innovatief zijn. Uiteindelijk zijn die wel erg bepalend voor het geluid. Edited 4 april 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 4 hours ago, Groovy said: Hij klinkt in ieder geval goed. Dat is nou juist waar het om "draait". Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 (edited) 1 hour ago, Hans van Liempd said: 1 hour ago, Tubejack said: Er staat een "monster" op mijn werkbank een Pioneer SX-5580 Mooi ding, er kunnen wel erg veel lampjes is stuk gaan. En veel knoppies gaan kraken.....Maar: hij ziet er stoer uit! Succes met het reviseren Jack. Edited 4 april 2018 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 Vind ik ook. Dat laat onverlet dat ik reacties en bevindingen van anderen waardevol vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 5 minutes ago, Groovy said: Vind ik ook. Dat laat onverlet dat ik reacties en bevindingen van anderen waardevol vind. Oh natuurlijk, maar de Lenco werkt toch met een idler-wiel? Krijg je dan niet te maken met andere reacties op plateaugewicht en motorsterkte dan met een snaaraandrijving? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april 2018 Author Report Share Posted 4 april 2018 21 minutes ago, TL 200 said: En veel knoppies gaan kraken.....Maar: hij ziet er stoer uit! Succes met het reviseren Jack. Die zijn gelukkig van goede kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 april 2018 Report Share Posted 4 april 2018 Wist je dit?? Las ik net hier: https://classicreceivers.com/pioneer-sx-5580 Most black face receivers are hard to find. The SX-5580 is no exception. It was most likely made only for the U.S. military post exchanges in Europe, especially West Germany, so not many were sold to the general public Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 april 2018 Author Report Share Posted 5 april 2018 9 hours ago, TL 200 said: Wist je dit?? Las ik net hier: https://classicreceivers.com/pioneer-sx-5580 Most black face receivers are hard to find. The SX-5580 is no exception. It was most likely made only for the U.S. military post exchanges in Europe, especially West Germany, so not many were sold to the general public Ja, leuke site. Deze is van een klant. Ik heb zelf een SX-5560 In normale woonkamer situaties, méér dan genoeg. https://tubejack.nl/2014/11/pioneer-sx-750/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 5 april 2018 Report Share Posted 5 april 2018 10 hours ago, TL 200 said: Oh natuurlijk, maar de Lenco werkt toch met een idler-wiel? Krijg je dan niet te maken met andere reacties op plateaugewicht en motorsterkte dan met een snaaraandrijving? Dat denk ik wel,het is een andere vorm van aandrijving dus andere krachten op het plateau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Addesmo Posted 5 april 2018 Report Share Posted 5 april 2018 Dit doet het ook. Bijna geen motor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 april 2018 Report Share Posted 5 april 2018 Helaas kan je niet alles in je leven hebben Addesmo. Ik heb wel de duurste Roksan indertijd beluisterd bij Audioselectief en hij kon me niet echt bekoren hoewel het zeker een goede platenspeler was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 5 april 2018 Report Share Posted 5 april 2018 De dt ziet er wel gelikt uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 april 2018 Report Share Posted 5 april 2018 45 minutes ago, carl said: Helaas kan je niet alles in je leven hebben Addesmo. Ik heb wel de duurste Roksan indertijd beluisterd bij Audioselectief en hij kon me niet echt bekoren hoewel het zeker een goede platenspeler was. Ik weet niet of we het over hetzelfde jaar en dus over dezelfde speler hebben, maar ik vond toen juist de (een?) Roksan platenspeler héél fijn klinken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts