Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik heb vaak gehoord dat digitale systemen storingen veroorzaken op het audio systeem. Het is dan toch niet zo onlogisch om digitaal en analoog op aparte groepen aan te sluiten?

1 hour ago, carl said:

Ik heb vaak gehoord dat digitale systemen storingen veroorzaken op het audio systeem. Het is dan toch niet zo onlogisch om digitaal en analoog op aparte groepen aan te sluiten?

Hmmm...... en wat hoorde je dan? Het is mij nooit echt opgevallen. En zoals Mum zegt, zou ik dan in dat geval het digitale spul maar uit laten. Weet het verder niet Carl. Ik heb zelf nog nooit een CD speler met een aparte netaansluiting voor het digitale gedeelte gezien en apart eentje voor het analoge gedeelte aan de uitgang. Zal dan toch niet zo'n vaart lopen?

Edited by Pjotr

Misschien heb ik wel iets nieuws ontdekt :D Als je een avond muziek luistert schakel ik van muziek naar muziek. Wat de bron is, is eigenlijk vers 2. Ik geloof verder niet zo in al die homeopathische tweaks, maar in een apart circuit op basis van ervaring wel.

Edited by carl

Geluid is natuurlijk wel lastig. Bij het oude huis werd ik vaak wakker van subsonisch gebrom. Ellie hoorde het niet/nauwelijks en ik vermoed dat het een pomp was om een bouwput droog te houden. Na een paar maanden was het geluid dan ook verdwenen. Trafo's hoor ik ook erg snel en een vriendin van mij wordt gek van LED lampen. De ene is gevoelig voor die Schumann en de ander kennelijk weer niet en dan speelt er nog zoiets als audiosuggestie. Ik ben er van overtuigd dat fabrikanten daar op inspelen. Van mij mag alles, maar zelf ben ik zeer voorzichtig met onbewezen en te dure Tweaks. Maar raadsels kom je toch ook in audioland wel tegen.

Edited by carl

3 hours ago, carl said:

Goed gebouwde buizen versterkers zijn vrijwel immuun voor hoog frequent of digitale rommel.  En 2 die groepen komen weer samen.

Al een tijd kon ik Spotify niet meer streamen via onze 10 jaar oude Logitech Duet's. Het werd niet meer ondersteund net als op een aantal andere systemen zie https://support.spotify.com/nl/article/why-cant-i-use-the-spotify-app-on-my-speaker/

Ik ontdekte van de week dat er een nieuwe plug-in is, voor oude Logitech stream doosjes. Natuurlijk is die er al langer..... maar ik had er al een tijd niet naar gekeken. Je moet er wel een late versie van de Logitech Media server op je Nas hebben draaien (ik gebruik 7.9.1). Het werkt echt perfect, ik kan mijn Duet's gewoon via de iPad bedienen en b.v. Spotify wordt van 320Kbit naar  705kbps CBR, Ogg Vorbis (Spotify) (Geconverteerd naar FLAC)

Met dank aan Micheal Herger http://www.herger.net/slim-plugins/detail.php@nr=1352&kategorie=slim-plugins

Zo leuk, dat iets na 10 jaar gewoon nog goed werkt.  Tidal, Qobuz e.v.a. werken natuurlijk ook. ;)

squeeuzboxspotify.jpg

Edited by Tubejack

Mijn phonotrappen zijn met transistors Jack. Ik moet wel zeggen dat ik weinig CD luisterde en nu wel naar de Auralic Mini: muzikaal zoveel keuze.

Edited by carl

Hm, misschien wordt het tijd ook beneden een Radpberry neer te zetten. Kan Ziggo ophoepelen.

Zei hij gisteren.

Dus vandaag de daad bij het woord. Kleine verhuizing, Raspberry naar beneden, en analoog aangesloten. Radio 4 voor onder de afwas. Verbinding naar buiten blijft wifi, maar dat gaat nog best goed. Ben me ook aan het inlezen over Kodi en pvr (personal video recorder), want dat is mogelijk een volgende stap. Vooralsnog lukt het al aardig met alleen webradio en webtv. Dat laatste is dan niet HR, maar daar maal ik niet zo om.

Het is gewoon even een probeersel, ruiken aan de mogelijkheden. Als je op je handen blijft zitten gebeurt er niks.

5 minutes ago, carl said:

Mijn phonotrappen zijn met transistors Jack. Ik moet wel zeggen dat ik weinig CD luisterde en nu wel naar de Auralic Mini: muzikaal zoveel keuze.

Transistors :wacko::o :lol:Carl daar is nog winst te halen ;) Bij CD en streaming ook.

47 minutes ago, Tubejack said:

Precies^_^ maar hoe ga je dan TV kijken Marc? Of doe je dat niet meer?

Tv lukt er ook wel mee hoor. Alleen is daarvoor beneden de verbinding te zwak. Gaat hierboven een stuk beter.

Met Ziggo heb ik nu een beetje haat-liefde verhouding opgevat. Hoop gedoe om de automatische incasso vanaf een ander rekeningnummer te laten lopen. Is nu eindelijk gelukt, maar ondertussen heb ik uit ongenoegen het extra abonnement met NPO Cultura (nu NPO2 Extra genoemd) opgezegd. Scheelt aanzienlijk in de kosten, alleen vond ik het een mooie aanvulling. Dan is het wel leuk om te zien dat je bij Kodi allerlei gratis tv-kanalen kunt ontvangen, waaronder NPO2 Extra. Probleem bijna opgelost, zij het dat er niet mee op te nemen valt.

@Pjotr Ik zat al te lang op mijn handen. Eindelijk gebeurt er weer wat, is er een soort van voortgang. De Raspberry blijft me verbazen.

Deze vrijdag was ik bij M:ph34r:rc om weer eens te luisteren. Het werd tijd ook. 

Natuurlijk van alles beluisterd. Los van de absolute geluidskwaliteit, was dit vooral voor mij (weer) een les nieuwe media. Een Rapsberry die muziek uit Tidal haalt en via de DAC naar de versterker brengt. Vergeleken met hetzelfde bestand uit een USB stick op de Conrad media player (ik ben best een zeikerd, maar ik durf geen verschil te benoemen). 

En nog een youtube dingetje overRoon van Van Beekhuyzen.

Ik begrijp: de toekomst is niet de Marantz SA-S1

groet

Edited by robx

7 hours ago, carl said:

Hier speelt de PC (met lineaire voeding) ook op een andere groep dan de rest van de apparatuur. De DAC zit gewoon op de groep van die apparatuur. Ik heb al weer maanden niks meer veranderd. Klinkt prima zo.

Helpt 't niet, dan geeft 't moed.

Meer een Tele-audiofiel :lol: Wiel weet op afstand van alles hoe het klinkt en dat klinken doet het eigenlijk nooit goed volgens hem. Heb toch een vermoeden dat er ergens een slecht stuk tele-interlink tussen zit. Soort van teledrop of zo...

Edited by Pjotr

15 hours ago, robx said:

Deze vrijdag was ik bij M:ph34r:rc om weer eens te luisteren. Het werd tijd ook. 

Natuurlijk van alles beluisterd. Los van de absolute geluidskwaliteit, was dit vooral voor mij (weer) een les nieuwe media. Een Rapsberry die muziek uit Tidal haalt en via de DAC naar de versterker brengt. Vergeleken met hetzelfde bestand uit een USB stick op de Conrad media player (ik ben best een zeikerd, maar ik durf geen verschil te benoemen). 

En nog een youtube dingetje overRoon van Van Beekhuyzen.

Ik begrijp: de toekomst is niet de Marantz SA-S1

De media die jij nieuw noemt, is (hier) alweer betrekkelijk oud, zo snel gaat dat ;) Er is veel meer dan Tidal of dure software als Roon. Spotify vind ik het meest gebruikers vriendelijk.  De benodigde software is subliem en vrij te downloaden. 

Ik ben niet zo lang geleden bij Marc geweest en het verschil tussen de diverse bronnen was natuurlijk duidelijk hoorbaar. Met de emotionele overdracht is verder niets mis.

Roon vind ik niet duur, Tidal wel een beetje. Doe je er Spotify of Qubuz(?) bij, telt het op. Ben je tevreden, dan probeer je dat te rekken. Dat begrijp ik van Robx best. Ik ga ook niet steeds wat nieuws proberen, ben ook relatief laat op de Raspberry-trein gestapt.

3 hours ago, Pjotr said:

Meer een Tele-audiofiel :lol: Wiel weet op afstand van alles hoe het klinkt en dat klinken doet het eigenlijk nooit goed volgens hem.

Nee hoor, soms best wel.

Het is wel even geleden, en sindsdien is het hier alleen maar achteruitgegaan, maar toch. :P

2 hours ago, mumsoft said:

Roon vind ik niet duur, Tidal wel een beetje. Doe je er Spotify of Qubuz(?) bij, telt het op. Ben je tevreden, dan probeer je dat te rekken. Dat begrijp ik van Robx best. Ik ga ook niet steeds wat nieuws proberen, ben ook relatief laat op de Raspberry-trein gestapt.

Roon zoals ik dat ken, is enkel een programma om muziek af te kunnen spelen. Dat kost $119 per jaar of $499 eenmalig, daar komen nog de kosten bij van Tidal, Spotify of Qobuz. 

Bron: https://roonlabs.com/pricing.html

Verder zou ik zeggen: "probeer ze allemaal juist wel".  Dat kan veelal gratis en kies die jij het beste vind. 

Edited by Tubejack

Ok, 10 dollar per maand. Denk dat het erg leuk kan zijn als je je muziek door het hele huis wilt hebben, voor 1 ruimte is het mogelijk overkill. Ik beraad me nog hoor. Ben gewoon aan het snuffelen aan de mogelijkheden. Ik heb nu Tidal, kan het maandelijks opzeggen. Die andere diensten zijn ook maar kort gratis te proberen, kan altijd nog (tenzij ze verdwijnen). Ik zit niet op het vinkentouw.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...