Groovy Posted 6 juni 2018 Report Share Posted 6 juni 2018 Ah, de oorzaak gevonden. Ik speelde met de geintregeerde Lux. Nu met de vv van de Lux op de Yamaha m2 eind. Nu klinkt het weer zoals ik het al enige tijd gewend was. Wie zei ook weer dat alle versterkers hetzelfde klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 juni 2018 Report Share Posted 6 juni 2018 (edited) Gister bezig geweest met de Auralic Mini en vandaag met de Oracle en de TD. 320. Roger heeft laatst de elementen opnieuw ingesteld en ook de TD 320 klinkt toch wel erg goed. Zeker toen ik er een laagcapacitieve kabel op had aangesloten. lP klinkt toch wel echt beter dan streaming via Tidal. Edited 6 juni 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 (edited) Dit is hem dan de laatste versie van "mijn" versterker. De vervorming is erg laag voor buizen begrippen en ligt rond de 0,06% bij 1 watt 1kHz en dan is de 2e harmonischen die onze oren zo mooi vinden iets dominant. Hij zit bomvol met opties en eigen tweaks. Zeer snelle autobias (je hoeft maar 1x de ruststroom in te stellen en daarna gaat het automatisch) E-chocke Mini-chockes Lokale tegenkoppeling (super triode) Extra stabiliteit Carbon composiet weerstanden in de ingang TKD volume regelaar Betere gloeispanning van de buizen Zeer nauwkeurige voorversterker en fase draaier Onderdrukking van piekstroom bij inschakelen Geselecteerde buizen etc Dit was het grootste probleem, condensatoren in je versterker wil je eigenlijk niet. Jensen koperfolie in olie vind ik echter een aanvaardbaar compromis. Nadeel van deze condensatoren dat de olie niet tegen teveel warmte kan, dan kunnen ze gaan lekken. (Hoewel de nieuwe versie aan de zijkant geseald zijn) Ik heb 2 middagen bij Horbach rondgezworven om een oplossing te vinden om deze zware en grote condensatoren toch te kunnen gebruiken. De afstand tot de print moet i.v.m. de warmte zo groot mogelijk zijn De deksel onderop moet dicht kunnen Het moet stevig en veilig Met Sovtek 5881 WTX en EH 6922 goldpin selected met een bias van 50ma speelt een testversie al ongeveer een jaar. In de woonkamer heb ik een versie met KT-88 buizen op 65ma, dat is echt op het randje wat warmte en stabbiliteit betreft. Het geluid is spectaculair Wat gegevens, demping factor 4 met Sovtek 5881 WTX, en 6922 EH frequentie bereik > 70Khz Vervorming 0,06% bij 1 watt en 0,3% bij 15watt v.n.l. 2 harmonischen. Hij klinkt daardoor niet scherp en ook niet "warm". Precies goed, vind ik. Binnenkort wordt het verslag om het zelf te maken op mijn site verder uitgebreid. Edited 7 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 Nou dat is een mooie prestatie Jack! Fijn dat het resultaat zo positief uitpakt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 Ja dat is echt genieten Ivan. Ben nu bezig met afstellen van een MP-150. Ik heb 2 mallen gebruikt en ik denk dat hij aardig zit. Straks even testen met een meetplaat. kijken of ik 80µm haal . Leuk werk zeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 Knap werk Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 (edited) 48 minutes ago, Groovy said: Knap werk Jack. Dank je. 80µm gehaald. met de Ortofon testplaat. Bij 90 merk en hoor je dat het begint te vervormen. Lijkt me niet slecht voor een beginner. Ook zo nieuw klinkt zo'n MP-150 al heel lekker. Stevige bas, details, weinig slissen Ik heb de naalddruk op 1,8gram en de dwarsdruk zo dat hij bij 80µm goed gaat. Zo even verder met de scope kijken. Edited 7 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 Zou dat nou nog temperatuur-afhankelijk zijn? Kan me voorstellen dat-ie in de winter wat minder beweeglijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 (edited) 1 hour ago, mumsoft said: Zou dat nou nog temperatuur-afhankelijk zijn? Kan me voorstellen dat-ie in de winter wat minder beweeglijk is. Het is momenteel 26C 27,5 28,5 in mijn werkplaats Maar het zal Marc. Ik heb ook even met de spectrumanalyzer gemeten. Ga zo iemand blij maken Edited 7 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 Nou, ik doe het niet zo goed bij deze temperaturen. Heb gisteren tot de avond gewacht om een tweede Raspberry met dac te bestellen, en toen ik eindelijk koos voor afrekenen zei die site, doe ik lekker niet. Ligt natuurlijk aan de site, niet aan mij. Maar toch. Daarnet eindelijk met succes een nieuwe Raspberry op de kop getikt, bij een andere aanbieder. O ja, @TL 200: ik zag ook zat kaartjes met Volumio en zo voorgeïnstalleerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 33 minutes ago, mumsoft said: Nou, ik doe het niet zo goed bij deze temperaturen. Ik ook niet Marc, met dit warme weer kom ik om 6:00 mijn bed uit, om vroeg te beginnen. En op tijd te stoppen. Leuk dat je zo bezig bent met mini-computers als de Raspberry. Ikzelf heb ongeveer 2 jaar lopen prutsen met computers en heb voorlopig geen zin, om daar nog in verder mee te gaan. Gelukkig klinkt het fatsoenlijk. De TD-160 is weer naar een blije eigenaar, ik weet wat hij gaat doen vanmiddag Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 Mijn werkzame leven was 'prutsen' met computers en software. Dat ligt al wat jaartjes achter mij. Nu doe ik het voor de lol, maar het resultaat is wat telt. Het mag een klein dingetje zijn, zo'n raspberry, maar de prestaties zijn geweldig. Twee jaar geleden bestonden ze geloof ik nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 Heb je die TD 160 nu voor jezelf Jack of voor een klant Jack? En inderdaad een mooie versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 Er zit een zeer krachtige processor in met waarschijnlijk meer MIPS dan het 1e IBM mainframe type 4381 waar ik begon in de ICT. Uitstekend element, niet overdreven duur ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 3 minutes ago, carl said: Heb je die TD 160 nu voor jezelf Jack of voor een klant Jack? En inderdaad een mooie versterker. Voor een vriendin van mijn vrouw. Bijna familie Carl we kennen elkaar al 40 jaar of zo Dank je, links het 1e proto type met Jensen koper folie in olie condensatoren en een berg tweaks en alle updates. Die ongeveer een jaar proefdraait en normaal vaak in mijn werkplaats speelt. Rechts de definitieve versie. Je ziet er niet veel aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 (edited) Wat anders, ik had een aantal ontstekingen in mijn bijholtes. Op een gegeven ogenblik gingen ook mijn oren helemaal dicht zitten, ( Keel, neus en oren staan allemaal met elkaar in verbinding vandaar KNO-arts) Meestal krijg je dan zo' n slap advies ga maar naar een audicien ze hebben zulke mooie kleine gehoorapparaatjes. Zie je dat voor je? Een buizen man met silicium in zijn oren! No way! Afijn er werd eindelijk eens serieus werk van gemaakt en wat denk je linker oor he-le-maal dicht! Na 4x uitspuiten, kon ze hem met een pincet er uittrekken en kwam er een worm van zeker 1,5 cm uit Rechter oor, was goed voor een 1cm. Een week lang hiervoor moest ik met speciale druppels het oorsmeer zacht maken. Het resultaat: spectaculair! Dat ik dit nog mag meemaken Het klonk al zo goed. Grappig detail, nu klaagt mijn vrouw dat de TV zo zacht staat Nu zijn mijn oren nog wat gevoelig, de komende weken moet ook de druk achter mijn oren verdwijnen. Moraal van het verhaal, laat je als "oudere jongere" niet afschepen Edited 7 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 Zo'n KNO arts heb ik ook meegemaakt. Eerst even oren uitgezogen en toen een audiogram gemaakt door de assistente. Terug bij de KNO arts meteen een verwijsbriefje voor gehoorapparaten. "Maar dokter ik heb het gevoel dat mijn oeren dicht zitten." "Ja, dat zeggen ale mensen die doof worden." "Maar als ik aan mijn oorschelp trek, klinkt het veel beter". "Ja dat is logisch". "Dag mijnheer" Die hufter ziet mij nooit meer. Ben trouwens nog steeds niet naar een ander gegaan. Wordt nu wel tijd, zeker na dit verhaal van Jack. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 (edited) Ik heb mijn hele leven al last van bijholtes. Hebben jullie je wel eens afgevraagd of de oorzaak niet iets van allergie kan zijn? Er komt nog wel eens de tijd dat we gehoorapparaten gaan vergelijken op een clubdag PS Leo. Je kan je oren gewoon laten doorspuiten bij de huisarts. Wel zorgen dat ze het niet traditioneel doen met zo’n grote spuit. Beter is met een apparaat wat intens met minder intens wisselt. Beter voor je trommelvliezen. Edited 7 juni 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 (edited) 44 minutes ago, carl said: Je kan je oren gewoon laten doorspuiten bij de huisarts. Wel zorgen dat ze het niet traditioneel doen met zo’n grote spuit. Beter is met een apparaat wat intens met minder intens wisselt. Beter voor je trommelvliezen. Met zo'n grote spuit en lauwwarm water kan ook prima. Hangt misschien van de assistente af, deze was heel aardig. Kreeg wel vooraf het dringende advies eerst een week oordruppels te gebruiken, dan gaat het veel makkelijker. De 1e spuit voel je wat kriebelen, de 2e wat suizen, de derde wordt vervelend en de 4e bingo. Ze trok het er met een pincet zo uit. Jammer dat ik er geen foto van heb Carl kan inderdaad een allergie zijn, waar wij wonen is nou niet bepaald een schone lucht. Edited 7 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 @carl Ik kan niet tegen wol. Dat kriebelt en irriteert. Mmmmmm, zou dat het zijn hier op het forum? Maar alle gekheid, ik zou het niet weten. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 2 minutes ago, vintagemod said: Dat is pas onzin uitkramen ,als een huisarts dit leest lacht die zich in deuk. mvg wol Hoe bedoel je Wol? Kunnen wij even mee lachen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 Het risico dat met een spuit de trommelvliezen scheurt is groter Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 (edited) 30 minutes ago, carl said: Het risico dat met een spuit de trommelvliezen scheurt is groter Jack. Je moet het ook niet aan Wol vragen Carl, die trekt gelijk zijn rioolontstopper er door, dat is zijn vak. Of aan een willekeurige schoonmaker of ie de Kärcher er op wil zetten................. Punt is wel dat als het één keer keer gedaan is, je er levenslang mee aan de gang blijft. Edited 7 juni 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2018 Author Report Share Posted 7 juni 2018 43 minutes ago, carl said: Het risico dat met een spuit de trommelvliezen scheurt is groter Jack. Ok, ik had het eigenlijk nog nooit meegemaakt. 22 minutes ago, Pjotr said: Je moet het ook niet aan Wol vragen Carl, die trekt gelijk zijn rioolontstopper er door, dat is zijn vak. Of aan een willekeurige schoonmaker of ie de Kärcher er op wil zetten................. Punt is wel dat als het één keer keer gedaan is, je er levenslang mee aan de gang blijft. Ik ben 60 dus het schiet op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juni 2018 Report Share Posted 7 juni 2018 Heb er zelf geen ervaring mee Jack, maar een oom tobt er al zijn hele leven mee. (En die leeft nog ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts