Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Laat het duidelijk zijn Wiel dat je zeker verstand hebt van deze materie. Aan de andere kant kan je zo langzamerhand wel iets van je kennis met ons delen. Dus kom eens met een paar leuke tweaks die voor a technici als Ivan en mij uitvoerbaar zijn.

Ja, grappig filmpje. Jammer dat je telkens even met je handmagneetje moet schudden (is energie toevoegen) om de boel op gang te houden. Er zal misschien wel energie in ons universum zitten die wij nog niet kennen en nog niet ontgonnen hebben (nulpuntsenergie?), maar magnetisme is dat niet.

Groet,

Leobus

On 8-6-2018 at 6:50 AM, Ivan10 said:

@vintagemod ik dacht dat je Thorens platenspelers maar vond kleuren en dat je gewoon nieuwe draaitafels moest kopen. En niet die oude meuk en nu zijn ze weer ok, na wat modificatie?! Over wat voor modificatie praten we eigenlijk?

Onze Huistrol heeft het ook over Horens draaitafels, zo valt te lezen in zijn blabla.

On 7-6-2018 at 12:33 PM, mumsoft said:

Nou, ik doe het niet zo goed bij deze temperaturen. Heb gisteren tot de avond gewacht om een tweede Raspberry met dac te bestellen, en toen ik eindelijk koos voor afrekenen zei die site, doe ik lekker niet. Ligt natuurlijk aan de site, niet aan mij.  Maar toch.

Daarnet eindelijk met succes een nieuwe Raspberry op de kop getikt, bij een andere aanbieder. O ja, @TL 200: ik zag ook zat kaartjes met Volumio en zo voorgeïnstalleerd.

Heb gistermiddag de raspberry binnengekregen. Volumio geïnstalleerd en het ging hartstikke mooi. Volumio speelt niet alle bestanden af. Heb vanmorgen nog maar eens aangezet en de harde schijf opnieuw laten scannen want er misten nogal wat albums. Na twee uur scannen was hij nog niet klaar, wel gloeiend heet!! Heb hem uitgezet, nu boot hij niet meer. Heb de kaart opnieuw geflashed maar hij blijft dood als een pier. Heb hem doorgemeten maar het hele 3.3 Volt gedeelte is dood. dus ook de processor etc. 

De voeding levert 5.8 in plaats van 5.2 V misschien was dat wel teveel. Ik ga maandag de leverancier maar bellen. Tot die tijd zal ik nog wel chagrijnig zijn.:angry:

Versterkers gaan ook dood. Niet zo vlot gelukkig. Heb geen harde schijf aan de Raspberries, alleen twee stickies. De voedingen zijn nog de standaard muurwratjes, ben wel in de markt voor een betere voeding. Zag er toevallig (?) een video over van Hans van Beekhuizen die er een aantal getest heeft.

Deze was het geloof ik: https://www.audiophonics.fr/en/hi-fi-power-supply/audiophonics-linear-regulated-low-noise-power-supply-usb-115v-to-5v-2a-25va-p-12581.html

Ik had begrepen dat Roon ook wel een dagje nodig heeft voor indexatie. Maar die geeft daarbij wel de minimale systeemeisen voor. Een Raspberry is nog niks, de voeding, sd-kaartje en omvang daarvan zijn ook bepalend. Ik heb wel eens een harde schijf aan de Conrad gehangen, en die werd daardoor in de war gestuurd. Nu gaat er nooit meet iets aan waarvan ik geen backup heb. En Volumio gebruik ik tot nu toe alleen voor internetradio.

Nou, de Pi is terug naar SOS. Ben benieuwd naar hun reactie. Vind het wel een leuk ding, hij is een stuk stiller dan de pc en doet wat hij moet doen: een programma draaien waarmee ik de muziek van mijn harde schijf kan beluisteren.

Heb wel een ruim bemeten voeding voor de Pi aangeschaft, 3 A i.p.v. de minimaal geadviseerde 2,5 A. Denk wel dat ik een te klein SD-kaartje gebruikt heb. Volumio draait wel op een 8 Gb kaartje maar dan heb je niet veel ruimte over. Zag dat de kaartjes die (met Volumio erop) verkocht worden 16 Gb zijn. Had ook wel software gedownload om de kaart te flashen en het imagebestand te testen, dat gaf geen problemen. Volumio deed het ook goed, klonk heel fraai, vooral de audiofiele radiozenders waaronder Naim-radio en Linn-radio. Daar kan NPO-Radio-2 niet tegen op hoor.;) Alleen jammer dat hij geen sacd.iso bestanden herkent. Daar heb ik een aantal van, die zijn gemaakt met een nintendo- playstation- ps3 of zoiets, maar dat is ook niet zo'n ramp, die kan ik met Foobar convergeren naar wave of flac. 

Omdat ik de pc en modem al buiten de luisterruimte had verplaatst en de raspberry stuk is luister ik nu met 5 meter k*tkabeltjes tussen de dac en de versterker. Dat klinkt echt een stuk minder. Ik luister eigenlijk geen muziek meer de afgelopen twee dagen. Ben ook wel een beetje moe van al het gesleep de laatste tijd. Speakers van een meter hoog en 40 kg twee trappen op getild, twee betontegels 40x60x5 cm, de rest van de set,  een fauteuil en een LED tv en twee vloerkleden. Toen ik nog roadie was heb ik voor het laatst zoveel kabel in handen gehad. :wacko:

2 hours ago, TL 200 said:

Nou, de Pi is terug naar SOS. Ben benieuwd naar hun reactie. Vind het wel een leuk ding, hij is een stuk stiller dan de pc en doet wat hij moet doen: een programma draaien waarmee ik de muziek van mijn harde schijf kan beluisteren.

Heb wel een ruim bemeten voeding voor de Pi aangeschaft, 3 A i.p.v. de minimaal geadviseerde 2,5 A. Denk wel dat ik een te klein SD-kaartje gebruikt heb. Volumio draait wel op een 8 Gb kaartje maar dan heb je niet veel ruimte over. Zag dat de kaartjes die (met Volumio erop) verkocht worden 16 Gb zijn. Had ook wel software gedownload om de kaart te flashen en het imagebestand te testen, dat gaf geen problemen. Volumio deed het ook goed, klonk heel fraai, vooral de audiofiele radiozenders waaronder Naim-radio en Linn-radio. Daar kan NPO-Radio-2 niet tegen op hoor.;) Alleen jammer dat hij geen sacd.iso bestanden herkent. Daar heb ik een aantal van, die zijn gemaakt met een nintendo- playstation- ps3 of zoiets, maar dat is ook niet zo'n ramp, die kan ik met Foobar convergeren naar wave of flac. 

Omdat ik de pc en modem al buiten de luisterruimte had verplaatst en de raspberry stuk is luister ik nu met 5 meter k*tkabeltjes tussen de dac en de versterker. Dat klinkt echt een stuk minder. Ik luister eigenlijk geen muziek meer de afgelopen twee dagen. Ben ook wel een beetje moe van al het gesleep de laatste tijd. Speakers van een meter hoog en 40 kg twee trappen op getild, twee betontegels 40x60x5 cm, de rest van de set,  een fauteuil en een LED tv en twee vloerkleden. Toen ik nog roadie was heb ik voor het laatst zoveel kabel in handen gehad. :wacko:

Respect! Mijn speakers wegen 18 KG (meen ik me te herinneren), en dat was al geen pretje om ze omhoog te sjouwen. En dat twee keer, want ik wilde ze zo nodig laten behandelen. Maar staat het er eenmaal, dan lekker laten staan. De SD-kaartjes die ik hier heb, zijn 32GB. En ik heb losse schijven in USB-behuizingen, de meeste met eigen voedingen, maar de laatste twee, 2.5 inch schijfjes, pakken de stroom uit de USB-kabel. Het zijn allemaal multi-media schijven met beeld en geluid, maar wat ik wil zien zet ik over op een usb-stickie. Ik waag mijn schijven niet aan de Raspberry(s), zeker niet na jouw debacle.

Volumio, en Kodi ook, kunnen media-bestanden van UPnP-bronnen zien, ze kunnen dus bv ook bij de bestanden op de Olive's komen, alleen is dat geen feest, gezien de rijkdom aan metadata die ze dan missen. Maar misschien moet je het toch in die richting zoeken.

In mijn geval heb ik een Raspberry aangeschaft omdat ik Tidal wilde kunnen gebruiken, en dat noch met de Olive, noch met de Conrad wilde lukken. Op de pc uiteraard wel, maar dat zijn audiofiele ondingen (ik blijf het toch zeggen, hoor). Maar ik heb dus geen ambitie om er bakken met media aan te hangen, het meeste moet uit de lucht geplukt worden.

10 hours ago, Tubejack said:

Wat mooi gemaakt Groovy.  Zaag en bewerk je dat hout zelf? 

Dank je Tubejack.
Een timmerman heeft dat voor mij gemaakt.
Ik heb helaas niet de beschikking over een machinale verstekzaag.

21 minutes ago, carl said:

En waar zit die tegenwoordig op Jack?

Nog steeds op de Sony PS-6750 Carl, die is afgesteld door Bob :)  Op die Sony zit een (denk) een 9" carbon arm.  Met een hele fijne armlift.  Ik kan perfect en beheerst de naald in de groef zetten. Dat kon die TP-90 arm van de TD-2001 niet.  Lompe arm, hiermee vergeleken.   http://www.thevintageknob.org/sony-PS-6750.html

Ik zit er aan te denken om in de Thorens ook een MP-150 te zetten, aan de andere kan zal hij beter zijn dan de JT-322 die er nu in zit?  Weet het nog niet. 

Edited by Tubejack

Wow,een mooie set Cabasse prao gescoord bij de kringloop:rolleyes:
Wat klinken ze mooi 4ohm 91 db.
2 weg met een klein baspoortje aan de voorzijde.

Het meeste in de luisterkamer 3x3 meter, die raakt dan ook steeds voller.
Ik heb een uitwijk naar mijn zoon 3 deuren verder,daar kan ik nog genoeg kwijt.

24 minutes ago, Groovy said:

Onder de noemer buizennissen;)
Maar waarom nos buizen vervangen Jack.

Ik vond het een beetje suf, wat te rond, buizen achtig, klinken Groovy.  Nu klinkt het een stuk beter :)

De LP met de CD vergeleken.  De verschillen vind ik heel klein. 

1f7ee0d155decfcdddce06bae724813e.jpg 

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...