Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Eh foutje  :P Maar hoe lang zal zo' n naald meegaan?  Vast wel een aantal jaar. Ik draai niet elke dag LP's.  Wat voor naald is het? Ja een ronde sferische naald. Maar is het een nude  (naakte) diamand?  Of een bonded?  (geperst uit diamand afval) 

Verder kun je eigenlijk alleen maar vergelijken onder dezelfde omstandigheden.  De DL-110 zit in een Dual 1019.  Werkt en klinkt voortreffelijk :) Of het wel of niet een "goede koop" is, is feitelijk niet zo spannend.  De rest wel ;)

Ik heb het gevonden een synthetische diamanttip 

Edited by Tubejack

1 hour ago, carl said:

Het “bolletje” slijt sneller dan een eleptische naald . Omdat het “bolletje” minder contact maakt met de groef dan een eliptische vorm zal ook de plaat sneller slijten. Waarvoor denk je eigenlijk dat die gavanceerde vormen op de markt zijn gebracht Wiel?

Alles hangt af van de vorm van de naald en vorm van de groef. De ene ronde naald is de andere niet. En de ene fineline de andere niet. Die vormen zijn trouwens bedacht om de groef beter te kunnen volgen. Een ronde naald wordt bij hoge frequenties iets uit de groef gedrukt {pinch effect}. De afstelling komt bij een scherpe naald ook veel nauwkeuriger dn bij een ronde. Wally Malewicz {helaas overleden} kon hier uren over vertellen. 

Edited by Hans van Liempd

1 hour ago, carl said:

Je vraagt je wel eens af waarom LP zo geweldig kan klinken 

Nee niet echt, dat komt volgens mij o.a. door het frequentie spectrum wat rijk is aan harmonischen, die onze oren zo mooi vinden. Ik heb vandaag ook een Denon AU-300 MC Step Up Transformer besteld. Dan kan ik ook met de Thorens spelen via o.a. mijn gerestaureerde Pioneer SA-7800. Die klinkt en werkt zo mooi. Alleen het gevoel dat je hebt, als je aan de volume knop draait, zo mooi gemaakt :) 

Edited by Tubejack

1 hour ago, carl said:

Worden die dingen juridisch nog nieuw geleverd Jack?

Je bedoeld die step-up trafo?  Ja onderstaande link.

Denon-AU-300LC-step-up-transformer-md.jp

https://www.lpgear.com/product/DENONAU300LC.html

Misschien kan ik hem ook wel gebruiken voor de Lyra Delos hoewel die liever een step-up van 5...15Ω ziet.  Wat denken jullie? 

Edited by Tubejack

Ik heb net de pulley van mijn TD-2001 afgesteld. Vrij simpel als je het weet. Voorheen liep de snaar er vaak af. Dat was één van de redenen dat ik het een draak van een platenspeler vond. Nu kan ik met mijn hand het plateau afremmen tot stilstand en nóg loopt de snaar er niet af. Overschakelen van 33 naar 45 gaat feilloos B)

Van de week dat Denon DL 103 element er in, nieuwe olie in het lager en dan denk ik, dat het wel wat wordt, met die TD-2001 :) Leuk detail, ik ben een radio fan en de DL103 is ontwikkeld voor.... Toeval? ehhh... geloof jij het? Ik niet ;)

1 hour ago, carl said:

Als je dat al toeval noemt Jack :P

Hoe bedoel je Carl?  Waar ik blij mee ben dat de snaar van de TD-2001 er niet meer afloopt. Vind het ook een beetje jammer. Zeker 3 "experts" hebben daar al naar gekeken en niet de minste....  Waardeloos 👎🏼  

Edited by Tubejack

3 hours ago, Tubejack said:

Leuk detail, ik ben een radio fan en de DL103 is ontwikkeld voor.... Toeval? ehhh... geloof jij het? Ik niet ;)

Reactie hierop Jack. 

Iets heel anders, ik heb net de Auralic Altair aangesloten ipv de mini. Ik heb die Altair twee weken te leen en ik schrik bijna van het geluidsverschil met de mini. Op dit gebied ook niet meer ongelovig. Betere voeding en Dac zullen dat wel doen. 

Nou ik vind het bijzonder Carl.  Voorzover ik op het www kan vinden gebruiken de  Auralic mini als de Altair dezelfde ESS chip te weten de 9018KM2 Die chip kun je zie als een "instap chip".  Er is per kanaal één dac.  Het klank verschil tussen de mini en Altair zal er best zijn, vooroorzaak door de voeding en mogelijk wat betere opamps in de uitgang.  Maar "schokkend" :wacko:  is m.i. technisch gezien voornamelijk het prijsverschil. 

De originele ESS 9018S heeft maar liefst 8 dac's  aan boord. Vaak wordt voor stereo 2x 4 dac's paralel geschakeld wat gewoon minder fouten geeft dus een hogere resolutie.  Gekoppeld aan een goede voeding en fatsoenlijke uitgang maak je dan pas echt een sprong voorwaarts denk ik.  En er zijn alweer nieuwere ESS chips die weer een haartje "beter" zijn maar ook 8 dac's hebben.  Mogelijk zitten die in de duurdere Auralic streamers.  Net als in de nieuwste Mytek dac's daar zou ik eerder naar gaan kijken ;) 

Een vriend van mij heeft die Mytek net gekocht Jack en ik ga zeker luisteren. Ik heb de Altair deels geleend om te kijken wat zo’n duurder apparaat precies doet en dat is dus zeker meer dan de Mini. Ik vermoed dat hun toepassing van onderdelen gewoon erg goed is. Nadeel van de Altair is dat het ook een voorversterker heeft wat ik niet nodig heb. Er komt binnenkort ook nog een Vega G 1 streaming Dac uit. Misschien iets voor mij, want ik mis nog wat aan beleving ten opzichte van Vinyl :D Maar nu even niet, meer iets voor de tweede helft winter want het zijn wel prijzen. 

Edited by carl

De "beleving" van vinyl is natuurlijk uniek.  Toch kun je met 16 bits bestanden dichtbij komen. Helemaal als die da-converter dat met 2 vingers in zijn neus kan omzetten.  Die ESS chips hebben zelfs 32 bits dac's aan boord. Moet je voorstellen wat er gebeurd als die zoiets makkelijks als 16bit moeten omzetten en dat 4 dac's dat paralel kunnen doen. Ik hoor met CD's ook nauwelijks of helemaal niet meer iets "digitaals" :wub:

Nadeel van ESS chips is dat ze neutraal zijn.  Ik vind het nèt niét steriel. M.i. prima combinatie met veel buizen versterkers. Bij transistor versterkers zou ik eerder voor een dac kiezen met Burr Brown dac's.  Die klinken ook erg fraai en een haartje warm.  Samen kan dat weer precies goed zijn.  

Probeer dus meerdere dac's  en/of streamers :)

Edited by Tubejack

9 hours ago, carl said:

Dat klopt, maar met een streamingdienst kan je heel erg veel muziek binnen halen. En goed vinyl is vaak lastig te vinden.

Ik kan me elke dag laten overspoelen met nieuwe muziek, het is zoveel, dat ik door de bomen het bos haast niet meer zie.  Het is de vraag wat iemand "goed vinyl" vind.  Ik heb een heel brede muzieksmaak, er is genoeg keuze.  Vanochtend wakker geworden met muziek van Jonathan Fritzén  

Edited by Tubejack

Nieuwe muziek is prima, je wilt natuurlijk niet alsmaar het bekende spul horen. Maar als nieuwe muziek een beetje complex is, moet het wel indalen voor je er echt van kunt genieten. Vergelijk het maar met inspelen van apparatuur.

Vandaag weer een erg leuk dagje "Cock" gehad. Veel gekletst en daarom was er uiteindelijk nauwelijks tijd over gebleven voor muziek, want ik moest weer een beetje op tijd weg. Maar wát je dan weer te horen krijgt.... Het blijft me iedere keer weer verbazen.

Zijn huisje wordt er trouwens ook steeds mooier op. Echt sfeervol, met steeds meer het vintage gevoel van de jaren vijftig. Heel erg mooi :rolleyes:.

Marc: ik zou vooral een voor jou bekend muziekje meenemen. Ik was gisteravond bij Cock om wat spulletjes af te leveren en werd toch verrast door de volledige carbon (of heet dat nano-tube?)-bekabeling. Een vol geluid, dynamisch en fel, maar zonder hardheid of scherpte. Heel bijzonder.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...