Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

De DL-103 zit in de TD-2001.  Ik haal 80µm en de gemeten vervorming is erg laag +/-0,4%  Verschil tussen beide kanalen is +/- 1dB. De 1e indrukken zijn klinkt gelijk al heel behoorlijk.  Hij is momenteel met een 11Ω step-up afgesloten.  Het wachten is op de Denon step-up trafo die is 40Ω.  Maar wat ik fijn vind dat die TD-2001 weer zo lekker draait.  Een week terug vond ik het nog een draak van een speler.  Nu maakt het muziek :)  

Punt 1: het is geen nano koolstof, maar het zijn nanobuisjes gemaakt van koolstof atomen.

Punt2: de koolstofatomen in de nanobuisjes hebben door de constructie veel meer vrije electronen dan de zilveratomen in nanozilver.

Kijk hier maar eens naar de constructie van die nanotubes: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carbon_nanotube  Elke punt in het raster is een koolstofatoom. De streepjes zijn de electronen die voor de onderlinge binding zorgen. Maar door de aparte constructie zijn er nog electronen over.

Binnen  en buiten die buisjes wemelt het van de vrije electronen die voor geleiding kunnen zorgen. Bij zilver zijn er veel mnder beschikbaar.

Het is wel de kunst om die buisjes mooi achter en naast elkaar te krijgen om er een draad van te maken. De wetenschap gaat echter hard vooruit en theoretisch wordt dit veel beter dan koper en zilver. Intussen blijkt echter de geleiding nog wat minder, maar anders en voor ons  hoorbaar lekkerder.

Groet,

Leobus

49 minutes ago, hansko said:

beter zijn dan

Alle andere kabels die ik tot nu toe gehoord/beluisterd heb. Er is alleen muziek(instrument en/of stem) zo duidelijk waarneembaar vol en met zoveel rust. Cock heeft het weer voorelkaar;):)

Je zou de nano tubes een keer moeten vergelijken met de “ gewone” Sonore kabels om echt een oordeel te vormen. Het is me eigenlijk niet helemaal duidelijk Leo waar die nano tubes eigenlijk voor gemaakt zijn anders dan voor Sonore kabels.

Iets anders bij ons is vandaag de keuken geplaatst. In plaats van het bestelde whilmore white bleek het eekhoorntjeswit te zijn :o Bij mij is zolangzamerhand alles twee keer gedaan. Die bouwvak maakt gewoonweg veel te veel fouten. Gelukkig kan het probleem relatief eenvoudig opgelost worden.

29 minutes ago, carl said:

Je zou de nano tubes een keer moeten vergelijken met de “ gewone” Sonore kabels om echt een oordeel te vormen.

Er zijn mensen die al met de Sonore Audio kabels speelden en deze hebben ingeruild voor de nano Sonore variant, omdat het verschil in positieve zin groot was.

1 hour ago, carl said:

Leuke draaitafel ^_^

Nu wel Carl.  Dit was de oplossing.  Dat blauwe schroefje daarmee kun je de Pulley afstellen waardoor de snaar er niet meer afloopt.

Pulley.JPG

Lekker "kneuterig".zo' n DL-103. Waarschijnlijk gebruiken ze al 50 jaar dezelfde verpakking :D

DL103.JPG

Meet rapportje 

DL103meet.JPG

Mijn globale meting dit 300hertz bij 80µm

dl10380um.jpg

Lijkt me uitstekend, In de werkelijkheid is de vervorming nog iets lager, hier zit ook een buizen phono-trap tussen. Ga dat eerdaags nog een keer dunnetjes overdoen met de Denon Step-up trafo.  Maar veel belangrijker.  Je krijgt veel waar voor je geld, vind ik.  Ik las in het bijgeleverde foldertje dat er een: "Durable Solid Diamond Stylus"  Zou het dan toch een diamant zijn, die gewoon geslepen is uit een stukje ruw diamant? 

Edited by Tubejack

On 17-6-2018 at 11:52 PM, carl said:

Dat klopt, maar met een streamingdienst kan je heel erg veel muziek binnen halen. En goed vinyl is vaak lastig te vinden.

Ik vond hier een leuk lijstje Carl tenminste als je van Jazz houdt.  En er zijn er wel meer, het is een komen en gaan.

Vond hier nog een stuk over het verschil tussen een DL-103 en DL103R http://www.audiophileaddicts.com/2015/02/formidable-denon-103-vs-103r-low-output-moving-coil-phono-cartridges-really-difference/

Al zijn de meningen natuurlijk altijd verdeeld. https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=19129.0

Het aardige van dit element vind ik, dat het gelijk muziek maakt.

Het zilver in mijn buizen versterker legt als het ware een loep bovenop het geluid. Dat is heel moeilijk om goed te krijgen, ik heb daar met tussenpozen zo' n 10 jaar mee geëxperimenteerd voordat ik het resultaat had, wat ik nu heb.  

Ik kan tot nu toe niets negatiefs ontdekken. Je wordt meegesleurd in de muziek. Natuurlijk zijn er verschillen met een Lyra Delos. Maar als je het geluk hebt, dat zo' n DL-103 in je toonarm past en je hebt een béétje phono-trap. Haal je voor weinig geld erg veel muziek in huis.  Een DL-103R  of een andere variant zou ik zelf niet gauw kopen. Mijn hi-res versterker laat horen wat het origineel kan en dat is veel.  Aanrader! ;)

Dank je wel Sodejuu en Ivan10 natuurlijk voor het beschikbaar stellen van de benodigde instel mallen en meet plaat :)

Edited by Tubejack

Jek, wat lelijk :D

Kreeg daarnet zo'n oud jaren zestig-gevoel terug, toen ik aan de afstemschaal van de Raspberry draaide, en de ene radiozender na de andere op mijn transistorradio doorkreeg. Münster, Beromund... Verschil is, dat je niet zelf fijn hoeft af te stemmen, dat gebeurt vanzelf. En die transistorradio is nu een aardbei, eh, nee, een framboos.

Ik heb tijdelijk een abonnement op HipTV, en kan er ook 'beeld' radio op ontvangen. Maar dat kost geld, en werkt toch enigszins moeizaam. Iets als Volumio kan ik er niet naast of op krijgen, maar al zoekende door de add-ons vond ik er eentje die simpelweg Radio heet, en toegang geeft tot honderden radiostations. Je kunt zoeken op land, of genre, en zelf een voorkeurslijstje aanleggen. Radio 4, en 1 (etc), alle concertzenders en nog een hele hoop tinnef (boem boem boem). Of radio Bombay, Irishradio, BBC-nogwat, noem maar op.

En zo zat ik met die mooie herinnering aan mijn eerst transistor!

1960er-jahre-junge-transistorradio-an-se

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...