carl Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 Bedankt voor het lijstje Jack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 5 hours ago, Tubejack said: Vond hier nog een stuk over het verschil tussen een DL-103 en DL103R http://www.audiophileaddicts.com/2015/02/formidable-denon-103-vs-103r-low-output-moving-coil-phono-cartridges-really-difference/ Al zijn de meningen natuurlijk altijd verdeeld. https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=19129.0 Het aardige van dit element vind ik, dat het gelijk muziek maakt. Het zilver in mijn buizen versterker legt als het ware een loep bovenop het geluid. Dat is heel moeilijk om goed te krijgen, ik heb daar met tussenpozen zo' n 10 jaar mee geëxperimenteerd voordat ik het resultaat had, wat ik nu heb. Ik kan tot nu toe niets negatiefs ontdekken. Je wordt meegesleurd in de muziek. Natuurlijk zijn er verschillen met een Lyra Delos. Maar als je het geluk hebt, dat zo' n DL-103 in je toonarm past en je hebt een béétje phono-trap. Haal je voor weinig geld erg veel muziek in huis. Een DL-103R of een andere variant zou ik zelf niet gauw kopen. Mijn hi-res versterker laat horen wat het origineel kan en dat is veel. Aanrader! Dank je wel Sodejuu en Ivan10 natuurlijk voor het beschikbaar stellen van de benodigde instel mallen en meet plaat Graag gedaan. Ik wist wel dat de DL103 je zou bevallen. Dat ding maakt gewoon muziek, klinkt lekker, past perfect in de TP-90 en legt niet op elke slak zout. Daarom is de DL103 al 55 jaar een begrip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 Het element lijkt dus wel op jou Roger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 juni 2018 Author Report Share Posted 20 juni 2018 (edited) 1 hour ago, Sodejuu said: Graag gedaan. Ik wist wel dat de DL103 je zou bevallen. Dat ding maakt gewoon muziek, klinkt lekker, past perfect in de TP-90 en legt niet op elke slak zout. Daarom is de DL103 al 55 jaar een begrip. Ik had vandaag "les" van Cock. Zo' n malletje is aardig maar .... kan dat niet beter?. Ik eerst appen Maar als Cock op stoom is, kun je beter bellen, ook dat kan via WhatsApp gratis. Hij was hij bij Appie voor boodschappen. Ik op een gegeven ogenblik zeg Cock zit er geen ijs in je mandje? Dat is nu wel "gesmolten!" Langverhaal kort, je moet het om het echt fijn af te stellen "op het gehoor doen". Zo' n absoluut gehoor heb ik niet (ze zijn wel net uitgespoten) Afijn met heel lang pielen, luisteren, meten met de scope en spectrum analyzer 90µm. Dan zien de sinussen er nog erg fraai uit. 100 kan ook, maar dan begint rechts een klein beetje te trekken aan de onderkant van de sinus. Maar de naald vliegt er zeker niet uit. Verder had ik gisteren een klein foutje gemaakt door niet eerst het linker en rechter kanaal van mijn buizen voorversterker te matchen. Simpel 2 buisjes omdraaien en linker en rechter kanaal praktisch gelijk 0,1dB met de DL-103 nu 0,5dB. Verder is het me nu wel heel erg duidelijk, dat een tangentiale arm het mooiste is. Want hoe je ook corrigeert met dwarsdruk compensatie en zo. Is het, het net niet.... Natuurlijk zullen er veel armen zijn, beter dan zo'n TP90. Maar voor de onderkant van de markt, waarin ik speel is zo' n TD-2001/TP90 met DL-103 natuurlijk super. Grappig hoe dingen verkeren, ook met je 60e is het leuk om dingen te leren. Edited 20 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 Ik weet niet of een tangiale arm per definitie beter is dan normale Jack. Het is in ieder nooit echt doorgebroken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 juni 2018 Author Report Share Posted 20 juni 2018 Ik heb er niet veel verstand Carl, maar het lijkt me ideaal, geen fouthoek en zo. De de master wordt toch ook zo gesneden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 Gaaf filmpje. Een tangiale arm heeft geen fouthoek zegd men, de aftasting zal dan beter zijn. Minder slijtage van naald en de lp denk ik zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 1 hour ago, Groovy said: Gaaf filmpje. Een tangiale arm heeft geen fouthoek zegd men, de aftasting zal dan beter zijn. Minder slijtage van naald en de lp denk ik zo. In theorie wel. In de praktijk, mwah....? 'Tis een hobby op zich Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 Ja dat is het. Maar je moet je toch ergens aan vasthouden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 Dat is het 'm nou juist. Zo'n tangeniale arm biedt juist zo weinig houvast... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 Wat mij in dat filmpje (erg mooi overigens, bedankt) opvalt, is dat er boven 0 dB gesneden wordt. Mijn voorlaatste draaitafel was voorzien van een luchtgelagerde tangentiale arm. Wanneer die goed afgesteld staat, is er GEEN fouthoek. Bij elektrisch aangedreven tangetiaalarmen is er altijd een heel kleine afwijking, voordat de motor dit weer corrigeert. Al schijnt dat bij sommige armen wel heel minimaal te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 juni 2018 Author Report Share Posted 20 juni 2018 Forum lid Kappa / George had toch ook zo' n mooie arm gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 Klopt, prachtig ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 juni 2018 Report Share Posted 20 juni 2018 Als het ervan mag komen, ga ik dit jaar zo een dergelijke arm in bezit krijgen. Wel in een bijna onzichtbare vorm. Maar zover is het nog niet. Wel vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de Audiophonics voeding voor de Raspberry geopend en van ts voorzien. Lekker laten uitwasemen in het ondergaande zonnetje, en toen gelijk maar de Rasp van beneden een beurtje gegeven. Nu even niksen onder Pink Floyd's Animals, via Tidal. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik die plaat noch cd had hoeven kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juni 2018 Report Share Posted 21 juni 2018 Wat een theoretische verbetering is, is dat in de praktijk nog niet altijd. Als mijn pensioen met 1 cent omhoog gaat dan kan je theoretisch spreken over een verhoging van het pensioen. In de praktijk maakt dat geen zak uit. Veel zogenaamde verbeteringen in de hifi maken in de praktijk gehoormatig niets uit. En dan ben ik nog een behoorlijke lastpak op dit gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juni 2018 Author Report Share Posted 21 juni 2018 30 minutes ago, carl said: Wat een theoretische verbetering is, is dat in de praktijk nog niet altijd. Als mijn pensioen met 1 cent omhoog gaat dan kan je theoretisch spreken over een verhoging van het pensioen. In de praktijk maakt dat geen zak uit. Veel zogenaamde verbeteringen in de hifi maken in de praktijk gehoormatig niets uit. En dan ben ik nog een behoorlijke lastpak op dit gebied. In het geval van een tangentiale arm, vind ik het zeer logisch. Daar krijgt volgens mij, niemand een spelt tussen. Zou het niet zijn, omdat het gewoon heel erg moeilijk is om een écht goede tangentiale arm te maken?. Daar zit hem denk ik de kneep. En 2 de meeste tangentiale armen zien er niet sexy uit, dat is ook wel een "dingetje" Wat anders, koop ik een mooie digitale naald druk meter. Doet ie het niet laat zich niet kalibreren. Verkoper: "komt anders nooit voor, blablalbla" Zucht Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 juni 2018 Report Share Posted 21 juni 2018 Terug met dat ding dan. Niet goed, geld terug, of een andere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juni 2018 Author Report Share Posted 21 juni 2018 (edited) 37 minutes ago, mumsoft said: Terug met dat ding dan. Niet goed, geld terug, of een andere. Net naar de post gebracht. Even vriendelijk gemaild, voor de track-and-trace. Een nieuwe is alweer onderweg en ook mijn verzendkosten worden vergoed Zo nu even kijken naar mijn eigen pensioen Mooi gaat dat tegenwoordig via https://www.mijnpensioenoverzicht.nl Edited 21 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 juni 2018 Report Share Posted 21 juni 2018 Goed zo! En idd prima, dat pensioenoverzicht. Is voor mij alleen niet compleet, ABP levert geen partnerpensioengegevens (2x woordwaarde) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juni 2018 Author Report Share Posted 21 juni 2018 3 minutes ago, mumsoft said: Goed zo! En idd prima, dat pensioenoverzicht. Is voor mij alleen niet compleet, ABP levert geen partnerpensioengegevens (2x woordwaarde) Zeker goed. Wat vreemd, na 2x inloggen met digid (zelf en partner) kan alles zien in één overzicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 juni 2018 Report Share Posted 21 juni 2018 Nee, niet vreemd. ABP geeft de gegevens niet door. Partnerpensioen is ook wat anders dan pensioen dat je partner krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juni 2018 Report Share Posted 21 juni 2018 2 hours ago, Tubejack said: In het geval van een tangentiale arm, vind ik het zeer logisch. Daar krijgt volgens mij, niemand een spelt tussen. Zou het niet zijn, omdat het gewoon heel erg moeilijk is om een écht goede tangentiale arm te maken?. Een goede arm moet voldoen aan een aantal ontwerpparameters. De vraag is of je per saldo met een gewone arm niet veel verder komt in de richting van het ideaal. Ik denk bijvoorbeeld dat een goede arm heel inert moet zijn. Dat betekent zo min mogelijk verbindingen. Ook moet er voldoende lengte zijn om geen last te hebben van hobbels e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 juni 2018 Report Share Posted 21 juni 2018 Veel staat of valt met een goede lagering. Ik denk dat lengte niet zo belangrijk is. Tangiale armen zijn maar kort en tasten toch goed af,geen fouthoekmeter nodig. Ik heb mijn Burn & Jones nu goed afgesteld, hij blijft niet hangen en blijft op het einde mooi in de uitloopgroef hangen. Hij is volgens mij ook niet echt tangiaal met zijn twee buisjes maar word zo wel omschreven. Bij deze heb ik wel een fouthoekmeter nodig. Hij klinkt heel aangenaam met het AT12s element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juni 2018 Author Report Share Posted 21 juni 2018 (edited) 1 hour ago, carl said: Een goede arm moet voldoen aan een aantal ontwerpparameters. De vraag is of je per saldo met een gewone arm niet veel verder komt in de richting van het ideaal. Ik denk bijvoorbeeld dat een goede arm heel inert moet zijn. Dat betekent zo min mogelijk verbindingen. Ook moet er voldoende lengte zijn om geen last te hebben van hobbels e.d. De master wordt tangentiaal gesneden. De RIAA correctie is een RLC (liefst een Tango) Al het andere is leuk, maar wijkt af van het origineel. Platen met hobbels moet je terug aan de winkel geven. Wat leesvoer Edited 21 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 21 juni 2018 Report Share Posted 21 juni 2018 On 19-6-2018 at 2:55 PM, carl said: Van die Nano tubes natuurlijk @Carl: En? Hoeveel heb je er besteld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts