Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Ove Rickland said:

@Carl: En? Hoeveel heb je er besteld?

Mijn eerste aankoop zal waarschijnlijk een nieuwe streamer (Vega G1) zijn Cor. Dat neemt niet weg dat ik ze hoop een keer te mogen vergelijken met een normale Sonore en er tevens een recensie over schrijven voor Puresound. Ik verwacht binnen niet te lange tijd dat weer Puresound weer in de lucht gaat.

Volgens mij maak je de fout Jack om een theoretisch ideaal te verheffen tot praktisch ideaal Jack. Wel goed voor de discussie trouwens ;)

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

Volgens mij maak je de fout Jack om een theoretisch ideaal te verheffen tot praktisch ideaal Jack. Wel goed voor de discussie trouwens ;)

Het is de praktijk Carl, niks theoretisch.  Zit te denken, om mijn eigen phono-trap om te bouwen naar een RLC, dat is niet heel moeilijk.  Alleen de trafo's (wat eigenlijk een handje spoelen, weerstanden en condensatoren is) zijn nogal groot.   

MCML05%20RIAA-sectie.jpg

Zo ziet een deel van mijn phono-trap. R16 t/m C18 vormen het RIAA netwerk, die heb ik al heel mooi klinkend gekregen door voor C16, 17 en 18 zilvermica te gebruiken. Dat geeft van die hele mooie volle tonen zoals je in deze meting kunt zien

dl10380um.jpg 

Dit is een toon van 300 hertz, wat opvalt dat hij "dik is"  M.a.w. het is volgens mij niet alleen 300hertz, maar een samengestelde toon van de grondtoon + de IMD van frequenties ver boven de 300 hertz .  

Transformer_LCR3.jpg

Hier heb je bijna hetzelfde schema, alleen het is geen SRPP maar een MU-follower zie je dat die LCR er zo tussen kan.

Alleen 2 hindernissen.

• Ruimte zo' n LCR is groot 
  • Kost weer €500 

Hmm. Voor het mooie, maak je van de bovenste buis een penthode, dan wordt de onderste triode nauwelijks belast en wordt de uitgangsimpedantie erg laag.  En voor je het weet is het een bouwproject van 2K.   Daar zat ik vanmiddag nu aan te denken Carl, beetje creatief proces.  Gelukkig werkt mijn huidige buizen phono ook zeer goed geen ruis en geen brom. Als je helemaal links op de schaal kijkt is dat waarschijnlijk de rumble van de draaitafel -64dB Thorens geeft -72dB op....  

Ik merk er in de praktijk niks van ;) Hij mag blijven :)

Edited by Tubejack

27 minutes ago, Tubejack said:

dl10380um.jpg 

Dit is een toon van 300 hertz, wat opvalt dat hij "dik is"  M.a.w. het is volgens mij niet alleen 300hertz, maar een samengestelde toon van de grondtoon + de IMD van frequenties ver boven de 300 hertz .  

Welnee is een interpretatiefout van de theorie van wat een FFT is. Bij een dergelijk korte FFT lengte en sample rate heb je gewoon een grote "meetbandbreedte". Je hebt dan a,h,w, een groot "kijkgat". Die enkele 300Hz smeert daardoor gewoon breed uit in het plaatje.

Edited by Pjotr

6 minutes ago, Pjotr said:

Welnee is een interpretatiefout van de theorie van wat een FFT is. Bij een dergelijk korte FFT lengte en sample rate heb je gewoon een grote "meetbandbreedte". Je hebt dan a,h,w, een groot "kijkgat". Die enkele 300Hz is smeert daardoor gewoon breed uit in het plaatje.

Kijk daar heb ik wat aan,  welke instellingen zou jij kiezen dan? Ik kan met de FFT en sample rate  nog royaal instellen.  Doe ik het dunnetjes over. :)

Edited by Tubejack

De FFT langer instellen. Meetbandbreedte = F_sample/FFT_lengte. Leg je er nog een window over dan wordt die bandbreedte nog een factor 2 - 3 groter. Bij hele lage frequenties, zeg onder de 100 Hz, kies je daarom meestal ook een lagere sample rate. Ander hou je geen resolutie meer over.

Edited by Pjotr
typo

7 hours ago, Tubejack said:

De master wordt tangentiaal  gesneden. De RIAA correctie  is een RLC (liefst een Tango)  Al het andere is leuk, maar wijkt af van het origineel. Platen met hobbels moet je terug aan de winkel geven. ;)

Wat leesvoer RIAA.pdf

Het lijkt wel of Cock dit heeft geschreven :):):)

2 hours ago, Pjotr said:

De FFT langer instellen. Meetbandbreedte = F_sample/FFT_lengte. Leg je er nog een window over dan wordt die bandbreedte nog een factor 2 - 3 groter. Bij hele lage frequenties, zeg onder de 100 Hz, kies je daarom meestal ook een lagere sample rate. Ander hou je geen resolutie meer over.

Ok Pjotr, ik ga ermee aan de slag 👍🏼

16 minutes ago, Tubejack said:

Ok Pjotr, ik ga ermee aan de slag 👍🏼

Als je de meetbandbreedte kleiner maak gaat ook je ruisvloer van je meting omlaag.  Hier niet zo relevant maar bij het meten aan versterkers kan het wel van belang zijn.

1 hour ago, vintagemod said:

gebruik gewoon de juiste arm voor het juiste element,en zorg dat de minst vervuilde arm-versmering- gebruikt,

Dat commercieel gelul in beste armen noem ik platen geouwehoer,of wel marketing gelul.

De juiste toonarm wat is dat? Ik zou niet verder komen dan een Jelco of een tweedehands SME in mijn segment. Ze doen het beide alleraardigst denk ik.

En ja een toonarm combineren met een element: Hoe doe je dat precies? 

Er is hier geen commercieel geouwehoer over toonarmen, dus ik weet niet waar je aan refereert? De posts gaan over het afstellen van elementen en daar kwamen tangentiale armen bij ter sprake. De bijzondere oplossing van platen draaien, zoals getoond door George tijdens een High End dag. Leuk was dat.

43 minutes ago, vintagemod said:

van als ik langs komt ,eerst bij  trollesnot,dat heeft voor mij pas meerwaarde ,geen onzinge dure installatie ,toch super highend  klinkt,er moet wat meer erkening komen voor Marc en zijn filosofie .

Dus je wil eerst met me naar Mumsoft gaan en daarna naar Rotterdam? Ik dacht dat je al geweest was in Leiden bij Mumsoft? 

Cock heeft geen ontzettend dure installatie. Hij bouwt alles zelf. Zijn set klinkt niet ‘super high end’ daarmee bedoel je vast iets negatiefs mee: Een dun en scherp detailrijk geluid dat niet met echte instrumenten te maken heeft. Zolang je niet bij Cock geweest bent kun je daar niet over oordelen. Jammer dat je je zo laat gaan.

Cor zeg eens tegen Cock dat die een complete draaitafel maakt en niet over micro dingen lult ,dat brengt wel wat op ,maar dat het geluid totaal niet gaat  brengen,en ik wil ook nog vertellen wat er moet opgelost , dmv door vragen ,als het kan door uitgebreid te vertellen op dit form ,geen probleem ,zeg het maar cor ,zijn we van dat geauwehoer af .

Dan wil ik wel van Cock wederwoord op mijn reactie ,kunnen form leden ook nog wat van leren.

mvg wol

Hoi Wol. De uitnodiging staat er en je hebt Cock zijn telefoonnummer. Ik wil er een mooi verslag van maken. Je weet dat Cock niet van de fora is. Dus ik zie niet wat je wil bereiken met deze oproep.

Een ideeenuitwisseling is altijd mooi. Post je vragen maar op het forum in mijn thread Ivan gaat naar Sonore, dan gaan we samen naar Rotterdam en maken we er een leuke dag van.

De draaitafel is mooi compleet. Ik heb hem gezien en gehoord. Over alles is nagedacht. Als jij langskomt kun je de draaitafel ook zien en beluisteren.

Daarbij Cock ‘lult’ niet, Cock weet wat hij zegt. Dat krijg je met 40-50 jaar research in de hifi. 

12 minutes ago, vintagemod said:

k kan ook niet oordelen over zijn installatie ,hoor jij mij niks over zeggen ,maar die kefjes  zijn niet op orde ,hoe wil jij daar een goed geluid uit krijgen ,dat moet Cock mij maar eens goed uitleggen, tot 5-600 hz vervormen die en ik wil aan Cock ook nog uitleggen waarom die vervormen,die kefjes heb in verschillende vormen gehoord en dat gaat samen met praktijk en theorie.

En als ik die foto,s zie van die draaitafel kennende Cock had ik meer verwacht,ik vind het amateuristisch.

Cock heeft de KEF’s, die fabriek af al goed klinken, compleet gestript. Het leuke is dat hij een tip van de sluier aan mij heeft vertelt en dat de aanpassing verder gaat dan een nieuw filter en extra magneten. Of hij er meer over wil vertellen dat moeten we maar zien. Het openmaken van de luidsprekers gaat me te ver voor een verslag.

Als je komt met je vrouw of audiovriend hartstikke leuk. Vrouwen zijn altijd leuker bij een interview.

Amateuristisch zou ik het niet noemen. Daar zijn de specs te goed voor. En er is een student op afgestudeerd, die de draaitafel als studie object had. En ook hij heeft verschillende oplossingen en berekeningen er op los gelaten om de draaitafel te verbeteren. Is hem niet gelukt. De tafel en het ontwerpconcept bleven onaangepast. Hij is wel zeer netjes geslaagd na een mooie mondelinge presentatie. Hulde!

Edited by Ivan10
Enkelv. naar meerv.

2 hours ago, vintagemod said:

Audionote had toch al dacht ik 1996 een LCR gemaakt,het zijn voordeel en nadelen ,wat wil je je horen,dat geldt ook voor de srpp ,wat een onzin ,hebben jullie vroeger een masterrecorder met een srpp buis gezien ,ike niet ,aleen halve buisjes,en tussen een srpp en een halve buis is het geluid een groot verschil.

Hetzelfde mc ,md ,heb je we wel eens gezien met welke gevaarte de plaat word gesneden.

En een plaat die  zou gauw er een vorm in de beitel is moet je tangintial afspelen 

Want A minder informatie en B meer vervorming,met een gewone arm.

En hoor eens een persing van Duitsland en een uit Frankrijk ,de verschillen ,zitten we ook nog te zeuren welke arm beter is ,gebruik gewoon de juiste arm voor het juiste element,en zorg dat de minst vervuilde arm-versmering- gebruikt,

Dat commercieel gelul in beste armen noem ik platen geouwehoer,of wel marketing gelul.

mvg wol

Met een LCR, past je dezelfde techniek toe bij het maken van de plaat.  

SRPP,  is al een heel oude techniek uit de jaren 50 en heeft zijn oorsprong zover ik weet uit Japan http://www.yushang-audio.com/english/tech/yushang-srpp.htm  Mu-follower of Mu-stage zijn varianten hierop. Van Allan Kimmel http://www.fetaudio.com/wp-content/uploads/2003/09/Mu-Stage.pdf Vooral de laatste heeft een lage uitgangs impedantie, Zoiets moet je alleen toepassen waar het zin heeft. Bij een LCR met een lage ingangsimpedantie van 600Ω lijkt me dat ideaal. Maar je kan ook gewoon een kathode follower gebruiken, dan heb je ook een lage uitgangsimpedantie, maar niet de storing onderdrukking van de bovenste triode, penthode of FET. In feite zorg je met de bovenste buis, een zo' n ideaal mogelijk werkpunt in voor de onderste die het werk moet doen.

Op persingen hebben normale mensen geen invloed. Dus het enige dat je kan doen is wel-of -niet kopen. Net als die platen van Carl met hobbels, gewoon teruggeven als het niet goed is.  Op de apparatuur waarmee ik iets afspeel heb ik invloed.     

Zeuren dat iets niet goed is, vind ik iets voor "oude wijven",  "echte mannen" lossen het op.;)

P.s. ik wist niet dat Nederland zo groot was :blink: Voor een TV programma in Italië reden mijn vrouw en ik 16uur achter elkaar. Om beurten 2 uur.  Als je dan rond Maastricht via de A2 Nederland binnenkomt denk je dat je er bijna bent.  Maar Zaandam blijkt dan nog een uur of 3 rijden.....:wacko:

Edited by Tubejack

Zaandam een leuker herinnering en een minder leuke herinnering ,leuke ,appogee  minor gekocht,minder leuke na een halve minuut auto geparkeerd ,stond al een bonne  schrijver,weet je wel ,zo,n werkeloze die ze aan het werk zetten ,die willen alleen maar scoren :D,die heb je ook in Maastricht dus oppassen in Maastricht koop een bonnetje of zoek een parkeerplaats op waar je de hele dag kan parkeren .

mvg wol

Klopt Wol, het is verschrikkelijk hier in de binnenstad. Je krijgt nu een bon van  €64,17 dat is inclusief "administratie kosten" :wacko: Het is lang niet duidelijk waar je mag parkeren. Bij ons aan het begin van onze straat, vlak na een kruispunt staan 2 borden. 1 met een betaald parkeren embleem en de 2e eronder dat je rechtsaf naar de parkeerautomaat moet.  

Als je hier niet bekent bent, zie je die borden echt niet. Want bij het inrijden van de straat van een provinciale weg moet je een bocht maken en je kruist een fietspad waar je op moet letten.  Ik heb aan de gemeente gevraagd of ze ook niet 50 meter verderop een extra bord willen neerzetten, maar dat doen ze niet. Ze "voldoen" aan hun wettelijke verplichtingen. En het zou onduidelijkheid in de hand werken.:wacko:  Aan de andere kant, is een bijna hele lege straat, in het centrum vlak bij grote bedrijven natuurlijk verdacht.  Elke dag komen ze hier wel 3...4x controleren met 2..3 man.  Mijn visite heeft al een paar keer een bon gekregen, zonder pardon :angry:

9 minutes ago, Tubejack said:

2e naaldrukmeter binnen, doet het ook niet :( 

Bestaat ook niet! Druk is N/m2, oftewel kracht per oppervlakte. Wat je kunt meten is de kracht op de naald (in grammen meestal), niet de druk. Zo'n ding heet dan ook een naaldkrachtmeter. Heb je wel het goede ding besteld? :D

Edited by Pjotr

Vertaal maar eens met google translate: "digital stylus pressure" dan krijg je: "digitale naalddruk" :o

Afijn hij doet het, ik heb de DL103 ingesteld op 2,35gram. (mag 2,2....2,5gram zijn)  En de Denon step-up uit Japan is ook net met de post binnen. Ziet er bijna als nieuw uit. Nu ff genieten, voordat het niet meer kan. :)

Edited by Tubejack

52 minutes ago, Pjotr said:

Welja, geef Google maar de schuld :P:lol:  Maar welke heb je nu eigenlijk. Bij mij doen die van minder dan een tientje het net zo goed als van over de 100 euries. Beter soms zelfs!

Google heeft soms haast menselijk trekjes en verbastert ook.  Ik heb een Tonar.  Hmm ik zie nu dat precies hetzelfde metertje voor €12,50 te koop is.  Ach, hier laat je wat, daar vind je wat.  Wat anders.  Met de DL-103 en Denon AU-300 LC kan ik snoeihard spelen, zonder dat het vervelend wordt.  Het is verbluffend, ik had nooit verwacht dat die TD-2001 zo goed zou worden. Van het weekeind ga ik e.e.a. precies fijn tunen. Ik heb zo 3 vrouwen over de vloer.  Lief hoor, maar vrouwen willen meestal "praten".  Het is gedaan met de rust.  Ach ook gezellig :)      

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...