carl Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 (edited) Er zijn verschillende wegen naar Rome en het doen voorkomen dat een tangiale arm per definitie beter klinkt dan een normale daar geloof ik niet in. Die oprichter van SME was een audiofiel fanaat en zeer “well to do”. Hij had zeker ook een tangiale arm in zijn zijn producten portefeuille gehad wanneer dat echt beter klonk. Het zelfde geldt voor andere zaken zoals buis of transistor want ik heb het beiden goed gehoord. Zelf heb ik thuis een goede ervaring met buizen. Iets heel anders, gisteravond is een vriend komen luisteren. Eerst geluisterd naar de Auralic Altair daarna vergeleken met LP. Dat is al bijna onmogelijk omdat het vaak/meestal andere masters zijn. Toch hebben we op een bepaald moment doorgeluisterd naar LP. Dat blijft toch iets aanstekelijks hebben wat ik mis bij digitaal. En het is me ook niet duidelijk of Tidal of de streamer nu de geluidskwaliteit uiteindelijk bepaald. Edited 22 juni 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 19 hours ago, Bill said: Wat is 0 dB? Dat is altijd de vraag, maar wanneer ik het tijdens het snijden, de meters in het rood zie gaan is dit niet goed denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 4 hours ago, vintagemod said: Ik kan ook niet oordelen over zijn installatie ,hoor jij mij niks over zeggen. .............. maar die kefjes zijn niet op orde ,hoe wil jij daar een goed geluid uit krijgen En als ik die foto,s zie van die draaitafel kennende Cock had ik meer verwacht,ik vind het amateuristisch. mvg wol Beste Wol, Als je dit hierboven nog eens naleest, zie je dan ook niet dat je jezelf in één en hetzelfde stukje tekst meteen weer tegenspreekt? En wat nog veel ergerlijker is, is dat je ook nog eens oordeelt zonder er ervaring mee te hebben. Als je een vent was, ging je op de uitnodiging van Ivan in en ging je luisteren. (En waarschijnlijk ook nog wat leren.) Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2018 Author Report Share Posted 22 juni 2018 1 minute ago, carl said: Er zijn verschillende wegen naar Rome en het doen voorkomen dat een tangiale arm per definitie beter klinkt dan een normale geloof ik niet in. Je begrijpt het gewoon niet, of wilt het niet begrijpen, ook goed. Moet jij weten. Het origineel is tangentieel. Al het andere zijn slechts meningen, belangen of verkooppraatjes, meer niet. Ik zeg ook nergens, dat een gewone arm waar de meeste mensen mee spelen niet goed kan klinken, het tegendeel zelfs. Maar als je zuiver wil ontwerpen, moet je volgens mij naar de bron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 Ja, en dan kan je alsnog e.e.a. verpesten, dus. Analoog, digitaal, wifi, draden, het heeft allemaal zijn voors en tegens (ja, ik lijk Wol wel), maar het gaat erom het beste uit al die technieken te peuren. Het helpt alvast als het uigangspunt beter is, en tangentieel is dat. Punt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 6 hours ago, vintagemod said: Cor zeg eens tegen Cock dat die een complete draaitafel maakt en niet over micro dingen lult ,dat brengt wel wat op ,maar dat het geluid totaal niet gaat brengen,en ik wil ook nog vertellen wat er moet opgelost , dmv door vragen ,als het kan door uitgebreid te vertellen op dit form ,geen probleem ,zeg het maar cor ,zijn we van dat geauwehoer af . Dan wil ik wel van Cock wederwoord op mijn reactie ,kunnen form leden ook nog wat van leren. mvg wol Ik kan een hoop hebben en over het algemeen lees ik gewoon over nix-postings heen. Maar het steeds weer terugkomen van dit geouwehoer begint mij een beetje de strot uit te hangen. Zo, dit moest er even uit.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 (edited) 1 hour ago, mumsoft said: Ja, en dan kan je alsnog e.e.a. verpesten, dus. Analoog, digitaal, wifi, draden, het heeft allemaal zijn voors en tegens (ja, ik lijk Wol wel), maar het gaat erom het beste uit al die technieken te peuren. Het helpt alvast als het uigangspunt beter is, en tangentieel is dat. Punt. Dat is het niet, dat wordt er van gemaakt. Uitgangspunt is van vlees en bloed en wat van/hoe hun artistieke prestaties te reproduceren is. Gaat niet aan anderen badinerend toe dichten het niet te snappen of te willen snappen zoals hiervoor. Bovendien is die arm van Groovy helemaal geen tangentiële arm maar een fouthoekgecorrigeerde arm. Net zoals het Gerard armpje van destijds. Moet Peter nou ook naar wat anders op zoek wat het lijkt ook niet op het uitagangspunt? Edited 22 juni 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 Nee dat moet en doe ik niet, ik had wel het idee dat tangiaal een foute benaming was voor mijn arm. Dacht even nog aan linear tracking maar dat is het ook niet. Fouthoekgecorrigeerde arm,dat zal het zijn. Een van de twee buizen zorgt er dan voor dat de shell de groef correct aftast,lijkt mij een logische verklaring de shell draait mee. By the way,de arm van de Garrard zero 100 is ook ontworpen door Burn & Jones. Welke de beste arm ook moge zijn ik maak mij daar niet druk om. Technisch gezien moet er wel een beste zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 2 hours ago, Hans van Liempd said: Dat is altijd de vraag, maar wanneer ik het tijdens het snijden, de meters in het rood zie gaan is dit niet goed denk ik. Rood hoeft niet erg te zijn als het maar geen overs zijn. Zie nergens de 0dBfs (in digitaal domein) bereikt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2018 Author Report Share Posted 22 juni 2018 (edited) 3 hours ago, Pjotr said: Dat is het niet, dat wordt er van gemaakt. Uitgangspunt is van vlees en bloed en wat van/hoe hun artistieke prestaties te reproduceren is. Gaat niet aan anderen badinerend toe dichten het niet te snappen of te willen snappen zoals hiervoor. Bovendien is die arm van Groovy helemaal geen tangentiële arm maar een fouthoekgecorrigeerde arm. Net zoals het Gerard armpje van destijds. Moet Peter nou ook naar wat anders op zoek wat het lijkt ook niet op het uitagangspunt? Wie heeft het over de arm van Groovy? Ik niet. Wie zegt dat andere armen niet goed zijn? Ik ook niet. Het enige wat ik zeg dat de originele master met een tangentiale arm gesneden wordt. Beter kan volgens mij niet. Ik dacht dat audiofielen altijd naar de bron gingen. Niet dus, kom vooral niet aan hun speledingetjes. Ik ben er even helemaal klaar mee, de groeten. Edited 22 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2018 Author Report Share Posted 22 juni 2018 5 hours ago, carl said: Iets heel anders, gisteravond is een vriend komen luisteren. Eerst geluisterd naar de Auralic Altair daarna vergeleken met LP. Dat is al bijna onmogelijk omdat het vaak/meestal andere masters zijn. Toch hebben we op een bepaald moment doorgeluisterd naar LP. Dat blijft toch iets aanstekelijks hebben wat ik mis bij digitaal. En het is me ook niet duidelijk of Tidal of de streamer nu de geluidskwaliteit uiteindelijk bepaald. De geluidskwaliteit van Tidal vind ik heel erg goed Carl. Een betere streamen als de Auralic Altair zou ik zeker proberen. Wil je dan nóg een stap hoger, dan zou ik zeker Qobuz+ een tijd proberen. Ik heb ze een een aantal maanden naast elkaar geprobeerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 6 hours ago, René N. said: Ik kan een hoop hebben en over het algemeen lees ik gewoon over nix-postings heen. Maar het steeds weer terugkomen van dit geouwehoer begint mij een beetje de strot uit te hangen. Zo, dit moest er even uit.... Zo dat lucht zeker op. Voor Wol maakt het niet uit hoor. Die heeft de sensitiviteit van speksteen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 2 hours ago, Tubejack said: De geluidskwaliteit van Tidal vind ik heel erg goed Carl. Een betere streamen als de Auralic Altair zou ik zeker proberen. Wil je dan nóg een stap hoger, dan zou ik zeker Qobuz+ een tijd proberen. Ik heb ze een een aantal maanden naast elkaar geprobeerd Dat ga ik weer niet doen. En wat ik gedaan heb zie ik anderen weer niet doen. Drie keer raden wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 Vandaag weer een dagje Cock. Maar dat bedoelde ik daarnet niet, hoewel ik hier mensen ken waarvoor dat opgaat. Het klinkt er weer bizar goed, al blijkt mijn audiofiele geheugen niet zo geweldig te zijn, want het verschil met vorige keer vond ik niet zo duidelijk als mijn compaan. Geeft niks, houd ik mijzelf voor, zet die set maar bij mij neer, dan hoor je mij ook niet meer. Dat zal wel niet gebeuren, maar t.z.t. kan ik eens zo'n nano kabel in de set uitproberen. Liefst heb ik iets met electronensprongen, iets met onmiddellijke communicatie, maar dat is nog verdere toekomstmuziek. En tevreden zijn met wat je wèl hebt, is best te doen, gelukkig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2018 Author Report Share Posted 22 juni 2018 1 hour ago, hansko said: Zo dat lucht zeker op. Voor Wol maakt het niet uit hoor. Die heeft de sensitiviteit van speksteen. Hoho 🤭 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2018 Author Report Share Posted 22 juni 2018 Ons kleinkind is op visite. Praten is nog een beetje brabbelen. Zingen en met muziekinstrumenten geluid maken kan ze wel. Heel voorzichtig leren we haar lopen. Dat kan nu met één handje vast, in de andere heeft ze dan een konijntje. Oneindig veel leuker dan pick-up elementjes er armpjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 Dit was weer een bizarre dag. Samen met mijn compaan naar Cock geweest. Het thema was: de koolstof-draadjes. Dus je gaat heen en bent nieuwsgierig, een beetje voorbereid door commentaren hier. Vooral CD gehoord, wat dingen die we al eerder hoorden. Nou het was door wat carbon draadjes onbegrijpelijk veel beter dan de vorige keer. Paar observaties: - meer rust - meer ruimte, dieper - alles nog verder op het laagfundament gekomen, geluid vanuit het niks - luide geluiden onderscheiden zich meer van de rest - de energie waarmee de muziek zich presenteert is veel sterker, meer druk in het laag, dingen als slagwerk en belletjes en zo zijn zoveel mooier want completer en echter Ik moet echt weer even bijkomen. Ook leuk overlegd over een opvolger voor mijn dooie eindbak. En een dikke gevulde koek gehad groet Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 12 hours ago, vintagemod said: Ivan ,daar is vraag aan jou ontschoten ,wat kost zo,n kabeltje ,of is dat ook een geheimpje . mvg wol Nee dat is geen geheim hoor, maar het hangt af van de lengte van de interlink. De prijs kan hij je dan zelf vertellen. De kabelfabrikant had wel de prijs verhoogd per meter volgens Cock. Maar de kwaliteit is er dan ook naar. Hij is tevreden o.a. met de impedantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 Wat me dwars zit .... ik heb zooo goed gekeken en nog steeds heb ik niet gezien waar Cock nou die 18 inch woofers heeft verstopt waar dat orgel uitkomt zou je dat nou ooit kunnen bereiken met mijn armetierige 30 cm wapperts. Of .... juíst niet ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 Heb je die draadjes niet gezien die naar de ramen lopen? Dat zijn helemaal geen ramen. Dat zijn enorme panelen die dat echte laag weergeven. Weer een vinding van Cock dus. Ramen die als subwoofer dienen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 Aaaaah! Het geheim van Rotterdam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 12 hours ago, Tubejack said: Je begrijpt het gewoon niet, of wilt het niet begrijpen, ook goed. Moet jij weten. Het origineel is tangentieel. Al het andere zijn slechts meningen, belangen of verkooppraatjes, meer niet. Ik zeg ook nergens, dat een gewone arm waar de meeste mensen mee spelen niet goed kan klinken, het tegendeel zelfs. Maar als je zuiver wil ontwerpen, moet je volgens mij naar de bron. Ik begrijp het wel Jack, alleen vraag ik me af of een tangiale arm met de inherente fouten wel beter is dan een normale arm met weer andere inherente fouten. Ik kijk dus naar meer parameters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 juni 2018 Report Share Posted 22 juni 2018 (edited) 7 hours ago, Tubejack said: De geluidskwaliteit van Tidal vind ik heel erg goed Carl. Een betere streamen als de Auralic Altair zou ik zeker proberen. Wil je dan nóg een stap hoger, dan zou ik zeker Qobuz+ een tijd proberen. Ik heb ze een een aantal maanden naast elkaar geprobeerd Ik had tegelijk met jou besloten voor Qobuz te gaan. Eerst maar eens Tidal opzeggen. Daarna ga ik weer aan de slag met streamers en Dacs. Edited 22 juni 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 17 hours ago, Tubejack said: Je begrijpt het gewoon niet, of wilt het niet begrijpen, ook goed. Moet jij weten. Het origineel is tangentieel. Al het andere zijn slechts meningen, belangen of verkooppraatjes, meer niet. Ik zeg ook nergens, dat een gewone arm waar de meeste mensen mee spelen niet goed kan klinken, het tegendeel zelfs. Maar als je zuiver wil ontwerpen, moet je volgens mij naar de bron. Tangentiaal afspelen zou idd ideaal zijn. Er is echter een grote maar aan. De meeste elementen zijn niet gemaakt/berekend op de zijwaardse kracht die op de cantilever komt te staan. Een tangentiale arm geeft een veel grotere horizontale belasting voor de cantilever en ophanging dan als je een draaiarm gebruikt. Een snijbeitel is vast en rigide. Dat moet ook, want anders is de groef ook niet stabiel. Een element is echter helemaal niet rigide. Krachten in verticale richting kunnen ze in enige mate goed verwerken, maar horizontaal is dat een groter probleem. Zo'n cantilever moet de hele massa van de tangeltiale arm meesleuren. Als je een hele goede hebt, loopt dat enigszins soepel. Bij de goedkope wordt de arm electronisch gestuurd. Dat heeft als voordeel dat de kracht op de cantilever niet zo hoog is als bij een vrij beweegbare tangentiale arm. Die electronische sturing is echter niet perfect. Bij dat soort tangentiale armen "waggelt" de naald door de groef, waardoor je telkens maar heel even een ideale aftasthoek hebt. Loopt een vrijbeweegbare tangentiale arm niet helemaal vrij, is dat "waggelen" ook van toepassing bij die armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juni 2018 Author Report Share Posted 23 juni 2018 6 hours ago, carl said: Ik had tegelijk met jou besloten voor Qobuz te gaan. Eerst maar eens Tidal opzeggen. Daarna ga ik weer aan de slag met streamers en Dacs. Er is een groot verschil tussen de "gewone" Qobuz hifi/sublime en de sublime+ (let op die plus!) Alleen met die laatste versie, kun je ook 24bits bestanden via het internet streamen. Je bent toch lid van een audio club? Informeer daar even of iemand met Qobuz+ streamed. Je mag namelijk tot 5 apparaten gebruiken, ook met verschillende IP-adressen. Dus me een beetje geluk, heeft iemand nog wat ruimte over, en kun je het in ieder geval proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts