Tubejack Posted 23 juni 2018 Author Report Share Posted 23 juni 2018 6 hours ago, carl said: Ik begrijp het wel Jack, alleen vraag ik me af of een tangiale arm met de inherente fouten wel beter is dan een normale arm met weer andere inherente fouten. Ik kijk dus naar meer parameters. Prima toch, daar heb je een goed punt. Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om zo' n arm te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juni 2018 Author Report Share Posted 23 juni 2018 1 hour ago, Sodejuu said: Tangentiaal afspelen zou idd ideaal zijn. Er is echter een grote maar aan. De meeste elementen zijn niet gemaakt/berekend op de zijwaardse kracht die op de cantilever komt te staan. Een tangentiale arm geeft een veel grotere horizontale belasting voor de cantilever en ophanging dan als je een draaiarm gebruikt. Een snijbeitel is vast en rigide. Dat moet ook, want anders is de groef ook niet stabiel. Een element is echter helemaal niet rigide. Krachten in verticale richting kunnen ze in enige mate goed verwerken, maar horizontaal is dat een groter probleem. Zo'n cantilever moet de hele massa van de tangeltiale arm meesleuren. Als je een hele goede hebt, loopt dat enigszins soepel. Bij de goedkope wordt de arm electronisch gestuurd. Dat heeft als voordeel dat de kracht op de cantilever niet zo hoog is als bij een vrij beweegbare tangentiale arm. Die electronische sturing is echter niet perfect. Bij dat soort tangentiale armen "waggelt" de naald door de groef, waardoor je telkens maar heel even een ideale aftasthoek hebt. Loopt een vrijbeweegbare tangentiale arm niet helemaal vrij, is dat "waggelen" ook van toepassing bij die armen. Duidelijk verhaal Wat anders de Denon step-up werkt ook prima. Top 👍🏼 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Bedankt Roger, dat wist ik nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 4 hours ago, Sodejuu said: ..............................Bij de goedkope wordt de arm electronisch gestuurd. Dat heeft als voordeel dat de kracht op de cantilever niet zo hoog is als bij een vrij beweegbare tangentiale arm. Die electronische sturing is echter niet perfect. Bij dat soort tangentiale armen "waggelt" de naald door de groef, waardoor je telkens maar heel even een ideale aftasthoek hebt. Loopt een vrijbeweegbare tangentiale arm niet helemaal vrij, is dat "waggelen" ook van toepassing bij die armen. De goedkope? Bij mijn weten zijn dergelijke armen altijd flink aan de prijs geweest en dat zal ook wel zo blijven. Maar dat terzijde. Wat bedoel je met dat "waggelen"? Doorschieten of hikken of zo? Als dat het geval is dan is het systeem of niet goed ontworpen, of ontregeld. Een dergelijk regelsysteem werkt qua principe niet anders dan de stuurbekrachtiging van je auto. Als dat zou "waggelen" vlieg je ook de bocht uit. Gelukkig is de praktijk anders. Zo'n systeem kan dus wel goed werken. Belangrijk punt is idd wel dat de horizontale bewegende massa velen malen groter is dan de verticale bewegende massa. In principe beweegt de naald bij een stereo groef in alle richtingen loodrecht op de as van de arm (VTA even niet meegerekend). Je wilt dan ook het liefst dat die bewegende massa in alle richtingen hetzelfde is. Maar och, ondanks alle ins een outs kan er wel muziek ook uit zo'n arm komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Nou heb ik de ballen verstand van draaitafels, maar ik meen mij nog wel te herinneren dat er zoiets als dwarsdrukcompensatie zit op gewone armen. Dat zal toch gedaan worden om zijdelingse druk op de naald te voorkomen. Maar volgens mij wordt er ook zoiets toegepast op tangentiële armen door het loopvlak iets te laten hellen. De massa van de arm zorgt dan voor de kracht die nodig is om naar binnen te bewegen. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat dat zeer nauwkeurig afstellen vraagt. Maar is dat bij dwarsdrukcompensatie niet ook het geval? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Je hebt tangentiale armen toch in twee versies? De door een motor draad getrokken arm en de luchtgelagerde arm. Waarbij de laatste de duurste versie is en de luchtcompressor een uitdaging is vanwege het geluid. Als SME fabrikant kan ik me voorstellen dat een consumenten versie van een tangentiale arm commercieel en technisch geen optie was in de jaren 1960 en 1970. Een tangentiale arm als oplossing is een witte raaf, die zie je niet vaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Peter, met die goedkope bedoel ik de plastic platenspelers van Flips, ZoNie, Echniks, etc die in de jaren 80 met van die goedkope spelers met tangentiale arm kwamen. Als je daar een film van maakt hoe de naald door de groef gaat, zie je dat ie telkens heen en weer waggelt. Er zijn tangentiale armen in allerlei uitvoeringen. De meeste hebben een korte arm. Daarmee verklein je de kracht die horizontaal op het element komt te staan (immers de hevelwerking is klein). Hoe langer de arm is, hoe groter de kracht. Echter mis je bij die korte armen effectieve massa. Je zou dan eerder een hoog compliant element moeten kiezen, met het gevolg dat die sneller wil gaan "waggelen". Elke armtype heeft zijn voor- en nadelen. Platenspelers zijn geweldig, maar je moet overal compromissen maken. Er is geen "de beste" oplossing. Je kunt wel alles van een platenspeler aanpassen. Dat gaat veel moeilijker bij een cd-speler. En bij een streamer is het al helemaal moeilijk (zo niet onmogelijk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 (edited) Ok, die "goedkope" zijn dan kennelijk aan mijn aandacht ontsnapt destijds. Ken eigenlijk meer de B&O en Revox spelers van toen. In de categorie betaalbaar alleen de Gerrard Zero van destijds, die had mijn vader. Met een goed element kwam daar behoorlijk wat muziek uit. Maar meer dan mijn L75 van toen..............? Kan ik nou ook niet zeggen Edited 23 juni 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Een oude thread Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Staat veel nuttigs in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 (edited) Ik heb in m'n museum van niet werkende vintage apparaten, nog een Technics SL J2 staan. Mét tangentiale arm. Speelt wél, maar jengelt enorm. Iets met de motorsturing mis. Het leuke van het ding is, dat je er meet kunt "zappen". Druk op de juiste knop en hij zoekt automatisch het volgende of vorige nummer . https://www.vinylengine.com/library/technics/sl-j2.shtml Edited 23 juni 2018 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 12 hours ago, vintagemod said: Dan zullen ook viberators op de ramen zitten om het glas in trilling te brengen. Ja, ik meen dat ik achter een bloempot dit https://dutch.alibaba.com/product-detail/full-range-vibration-transducer-41mm-27mm-60310194556.html heb zien zitten. Slimme vogel die coq. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Ik heb een Philps fp 146 mk2 lineair tracking. Is dat niet hetzelfde als Tangiaal? Ik vind de Rabco s8 erg mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 2 hours ago, Hans van Liempd said: Ik heb in m'n museum van niet werkende vintage apparaten, nog een Technics SL J2 staan. Mét tangentiale arm. Speelt wél, maar jengelt enorm. Iets met de motorsturing mis. Het leuke van het ding is, dat je er meet kunt "zappen". Druk op de juiste knop en hij zoekt automatisch het volgende of vorige nummer . https://www.vinylengine.com/library/technics/sl-j2.shtml Heb jij nog platen om ze er op af te spelen Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Dat jengelen zou nog wel eens aan dat waggelen kunnen liggen wat Roger beschreef. Kan ik mij wel iets bij voorstellen. Heb eens wat rond gezocht naar die Gerrard Zero100. Daar bleek een heel speciale motor in te zitten. Soort van combinatie van een asynchrone motor en een synchrone motor: De rust van een asynchrone motor die toch mooi synchroon met het lichtnet op snelheid blijft! Ga toch nog eens zoeken bij mijn pa op zolder.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Is geen High-End Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 (edited) 52 minutes ago, Groovy said: Is geen High-End Bedoel je die Zero100? Mwah is Lenco dan ook niet Maar reproduceert wel muziek Ga toch eens kijken of ie er nog is en wat het dan voortelt. Wat ik mij er van herinner was het een prima en degelijke speler categorie midden segment. Edited 23 juni 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 23 juni 2018 Report Share Posted 23 juni 2018 Een goede tangentiale arm is natuurlijk perfect af te stellen, mits je weet wat je moet doen. Met het nodige geduld is zelf een trackability te behalen van 100 mu binnengroef en 100 mu buitengroef. Vraag anders maar of Cock een keer langskomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juni 2018 Author Report Share Posted 23 juni 2018 (edited) Leuk ding Pjotr http://www.thevintageknob.org/garrard-Zero_100.html Vanavond platen gedraaid. Zo' n Denon DL-103 met bij behorende step-up klinkt erg goed. Het is echt verbluffend, een van mijn buizen versterkers die nu staat aangesloten heeft deels zilver in de trafo's en is genadeloos. Het gaat nergens fout, klinkt totaal niet scherp of overdreven warm. Precies goed en waar het moet ook lekker dynamisch. Waarom heb ik dit element niet 10 jaar eerder ontmoet Edited 23 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juni 2018 Report Share Posted 24 juni 2018 Jack, vaak zoek je het in "duurder is beter". Het gaat echter om de match en met een TP90 zie ik heel graag een DL103, ook al is die veel goedkoper dan bijv. een Lyra Delos. Die Delos is echt en prima ding en maakt ook muziek, maar niet in een TP90. Die past bijv. prima in een SME 309. Dat jengelen bij de Technics komt van een astabiele motoraandrijving en is iets anders dan het "waggelen" wat ik bedoel. Als zo'n SL-J2 jengelt is waarschijnlijk een van de spoelen van de DD motor defect. @ all Ik heb nergens gezegd dat een tangentiale arm slecht is. Ik heb enkel gezegd dat een tangentiale arm ook nadelen heeft. Het is gewoon een andere benadering. BTW, ik heb vorige maand nog een Garrard Zero 100S verkocht in near mint condition. Klankmatig is die speler matig. Het was wel een juweel om te zien. Zoals alle spelers met teveel mechanica hoor je dat helaas terug Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 24 juni 2018 Report Share Posted 24 juni 2018 10 hours ago, Pjotr said: Bedoel je die Zero100? Mwah is Lenco dan ook niet Maar reproduceert wel muziek Ga toch eens kijken of ie er nog is en wat het dan voortelt. Wat ik mij er van herinner was het een prima en degelijke speler categorie midden segment. Meer sarcastich bedoelt voor degene die denkt dat alleen High-End muziek maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 juni 2018 Report Share Posted 24 juni 2018 5 minutes ago, Groovy said: Meer sarcastich bedoelt voor degene die denkt dat alleen High-End muziek maakt Uit mijn wekkerradio komt ook muziek. Maar aangezien we hier op het High-endforum zitten, wordt die niet genoemd. High-end heeft m.i. weinig met de prijs te maken, maar alles met hoe levensecht het klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 juni 2018 Report Share Posted 24 juni 2018 12 hours ago, carl said: Heb jij nog platen om ze er op af te spelen Hans Ik heb nog wel wat oude zooi liggen die nog naar de stort moet. Of iemand komt ze ophalen. Gratis natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 juni 2018 Report Share Posted 24 juni 2018 1 hour ago, Sodejuu said: Dat jengelen bij de Technics komt van een astabiele motoraandrijving en is iets anders dan het "waggelen" wat ik bedoel. Als zo'n SL-J2 jengelt is waarschijnlijk een van de spoelen van de DD motor defect. Zou heel goed kunnen. Hij stond hier niet aangesloten in de kast, toen ik hem voor een eerdere vintageavond van de audioclub weer tevoorschijn haalde bleek hij als een gek te jengelen. Voordien speelde hij prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 24 juni 2018 Report Share Posted 24 juni 2018 9 minutes ago, Hans van Liempd said: Uit mijn wekkerradio komt ook muziek. Maar aangezien we hier op het High-endforum zitten, wordt die niet genoemd. High-end heeft m.i. weinig met de prijs te maken, maar alles met hoe levensecht het klinkt. Klopt,dat ga ik vanmiddag weer ervaren bij Jerry. Bij Cock ervaar je dat ook als ik iedereen mag geloven die daar geweest is,en uiteraard geloof ik dat. Beide realiseren dat op hun eigen manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts