Groovy Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 Waar zal ik een At 95e bestellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 Bij de goedkoopste leverancier lijkt me Peter. Ik koop dat spul altijd bij Pickupnaalden.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 Ok Carl. Tnx. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 1 minute ago, vintagemod said: Roger ,geef ze maar een kleurtje aan,,dat doet de delos ook ,maar ja als je daar van houdt prima. mvg wol ps als je op een vierde van de zaal zit kan je niet het geluid van ,als je midden in de zaal zit. mvg wol En als je op je hoofd gaat staan (als je dat al kunt) dan hoor je niet hetzelfde als in de bordeaux rode fauteuil van het concertgebouw 3e rij stoel 24. Maar met beide, weliswaar niet tegelijk, kunnen sommigen prima van muziek genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juni 2018 Author Report Share Posted 30 juni 2018 Gisteren tot 0:00 platen gedraaid, snel naar bed om 6:30 er uit. Vanochtend liep ik met een groep op de pier van IJmuiden. en daarna 5Km terug over het strand. Schitterend weer. De laatste plaat was een van Eva Cassidy. Helaas zit in mijn exemplaar een pers foutje, dus bij een van de nummers slaat de naald over en blijft hangen. Tenminste bij alle cartridges waarmee ik tot nu toe gespeeld heb. En de DL-103? Die draait gewoon door laat en tik horen en spelen! Wat een geweldige tracking heeft dit element, vind hem steeds mooier worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 Een traktor rijdt ook makkelijker door het drassige weiland dan de Alfa van Roger, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juni 2018 Author Report Share Posted 30 juni 2018 (edited) 10 minutes ago, carl said: Een traktor rijdt ook makkelijker door het drassige weiland dan de Alfa van Roger, Jack Hij klinkt vast niet zo goed Weet je Carl ik ben die audiofiele "dikdoenerij" van jou een beetje zat. Deed je nou nog eens wat, of kocht je nog eens wat. Dan zou ik zeggen "ala" Nu is het oeverloos geoh om niets. Edited 30 juni 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juni 2018 Author Report Share Posted 30 juni 2018 Daar gaat het niet om Wol. Carl heeft altijd de grootste plannen en verhalen en doet uiteindelijk niets. Het woord, afgunst of jaloezie ken ik niet Wol. Ik "verlekker" me ook nooit aan spullen die ik toch niet ga of kan kopen. Wat heeft het voor zin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juni 2018 Author Report Share Posted 30 juni 2018 Nee ik dacht dat een forum was om "ervaringen" te delen, om elkaar te helpen. Nou zodra je ook maar iets boven het maaiveld uitkomt dan wordt je afgezeken door oude mannen die zelf niets of nauwelijks iets met audio doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 (edited) Je moet wel een beetje tegen plagen kunnen Jack Natuurlijk heb je een mooi element aan die 103, maar niet met een erg geavanceerde naaldvorm (en dat is deels de charme ervan). In die zin gaat de vergelijking met de Alpha toch wel een beetje op. Verder is het absoluut niet waar wat je zegt. Ik heb het laatste jaar een Benz Ruby Z gekocht, een Crystal phonokabel, een Pass Lab Kloon en ook een apart stroomcircuit voor de luisterzolder laten aanleggen met smeltzekering in de meterkast en daarbij nog een Cat 5e kabel. Daarnaast ook nog een Kenwood draaitafel met Jelco arm in het licht van mijn vintage liefhebberij (een van mijn draaitafels gaat toch naar mijn zoon als hij fatsoenlijk woont). Ik investeer met regelmaat in mijn set als het echt een verbetering oplevert. Ik ben wel zorgvuldig met aankopen want als het tegenvalt leg je onnodig veel geld bij. Vandaar dat ik het hier uitvoerig aan de orde breng en daar is dit forum toch mede voor? Ik ben me nu in streaming aan het verdiepen vandaar de aankoop van de relatief goedkope Auralic Mini en het lenen van de Altair e.d. Ik wil namelijk weten wat dat medium nu precies doet voordat ik voor de luisterkamer op zolder een serieuze aankoop doe (of niet). De Auralic Mini gaat daarna weer naar beneden voor de achtergrondmuziek. Oh ja ik pak veel van je op tussen de regels (en het abonnement van Tidal bijvoorbeeld was op jouw advies). Op zich heb je het bijvoorbeeld goed op orde met de Mac mini, maar je bent niet denderend enthousiast. Dan wil ik weer precies weten waarom. Edited 30 juni 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 3 hours ago, Tubejack said: Nee ik dacht dat een forum was om "ervaringen" te delen, om elkaar te helpen. Nou zodra je ook maar iets boven het maaiveld uitkomt dan wordt je afgezeken door oude mannen die zelf niets of nauwelijks iets met audio doen. Je lijkt zo wel wat op mijn moeder van 89. Hebben we een paar keer meegenomen naar een zorgboerderij. Daar had zij het hartstikke naar haar zin. Zegt ze 's-avonds: "Wel leuk daar maar voel mij toch niet zo thuis tussen die oudjes". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 Ik heb toch maar een At 95ex gekocht,e10 duurder dan de e maar ik had er het geld voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 (edited) Het klopt niet helemaal Wiel. Ik ben vaste klant bij de Hifiwinkel en krijg om te proberen dingen mee als ik erom vraag. Ik heb daarom veel thuis uit kunnen proberen en pingel eigenlijk nooit. Want thuis uitproberen is nog wel de beste korting En WMO heeft iedere oudere recht op want we betalen allemaal belasting en sommige zelf een stuk meer dan de ander. Edited 30 juni 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
johankraus Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 7 minutes ago, Groovy said: Ik heb toch maar een At 95ex gekocht,e10 duurder dan de e maar ik had er het geld voor Ik heb nog zo'n at95 van drie tientjes liggen, ideaal element als je kringloopplaten wil draaien om te bepalen of het de moeite waard is om ze schoon te maken. Mag je wel lenen. Er zijn legio ebay filmpjes en sites waar je tracks van elementen kunt horen. Uiteraard met een bepaalde arm en voorversterker. Mogelijk dat je met een goede koptelefoon wat verschil hoort. http://daveyw.edsstuff.org/vinyl/cartridges/mc-cartridges/ In de discussie over de prijs van elementen mis ik de levensduur van een naald, die ligt tussen de 500- 600 uur(opgave b.v. nagaoka dual orthofon) en 2000 uur (dynavector vd hul speciale slijping). Als je veel platen draait is dat niet zo lang. De restwaarde van een mc is 20 tot 25% van de aanschaf, een element van 1000 euro kost je dus meer dan 50 cent per plaat, als er geen stofdoek , trui of zenuwachtige afstelvinger langskomt. Vindt daarom 400 euro ook voor mijn wel een maximum grens, bij mm elementen kun je dan mogelijk verder komen dan bij MC. op wat uitzonderingen na is daarvan de naald verwisselbaar en is 400 euro voor de naald te verdedigen. Verder hebben de meest liefhebbers geen feickert afstel mal, geen microscoop, geen moment schroevendraaier en geen scopes om een naald af te stellen een verwisselbare naald is daarom een extra pre. Ook moet je voor het installeren en afstellen van "naakte" elementen een vast hand hebben. Typisch dat dure elementen geen kapje hebben en zelfs geen "vlees" om de naald heen, van de hul b.v. weigert het botweg als je ernaar vraagt. Van de produktie van de AT95 heb ik wel eens een filmpje gezien, ze worden aan het einde van het assemblage lijntje na inspectie in normbakken opgevangen. De bekende Fremer van Stereophile heeft filmpes op youtube gezet over de productie bij Hana en Soundsmith. De fabriek betreft dan enkele bureaus met een microscoop en een medewerker met vaste hand. Over de productie van de naalden is geen filmpje te bemachtigen, op basis van wat productie ervaring vermoed ik dat de meeste betere naalden kant en klaar geperst en gesinterd worden zoals bij andere toepassingen van industriële diamanten, de goedkope naalden (ja die ET) hebben een teflonlaagje op de tip. Naalden voor elementen van een paar duizend euro worden mogelijk nog geslepen met een automaat. En als je dan een MM element wil kiezen met een bechermkapje met een naald tot 400 euro, moet je nog maar afwachten of het harmonieert met je arm en je voorversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 (edited) Dank voor het aanbod Johan ,ik heb daar een at2300 element voor. Edited 30 juni 2018 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 4 hours ago, Groovy said: Ik heb toch maar een At 95ex gekocht,e10 duurder dan de e maar ik had er het geld voor Feli. ben erg benieuwd wat je er van vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 Dank u, ik laat het weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juni 2018 Report Share Posted 30 juni 2018 2 hours ago, vintagemod said: mag ook meer betalen. Alleen het vermogen daar successie rechten over betalen ,daar ben ik niet mee eens,want over het vermogen is al veel betaalt ,en je kunt niet twee keer betalen over belastingen,dat hebben we te danken aan criminele partijen in de regering,die zelf de boel besodemieteren. mvg wol Belasting over belasting betalen is heel gewoon in Nederland en is ook een puur Nederlandse vinding. Je betaatt b.v. ook b.t.w. over accijnzen en allerlei heffingen. De overheid ziet accijnzen en heffingen als een waardevermeerdering van het product. Idem milieuheffing op energie. Een kennis heeft ooit een uitgerend dat uiteindelijk meer dan 80% van je bruto inkomen rond gaat als belasting. Zelfde met vervoerskosten van producten die via internet besteld. Die vervoerskosten zijn een extra waardevermeerdering. Kun je allemaal niet mee eens zijn maar wat doe je er aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 juli 2018 Author Report Share Posted 1 juli 2018 (edited) 21 hours ago, Pjotr said: Je lijkt zo wel wat op mijn moeder van 89. Hebben we een paar keer meegenomen naar een zorgboerderij. Daar had zij het hartstikke naar haar zin. Zegt ze 's-avonds: "Wel leuk daar maar voel mij toch niet zo thuis tussen die oudjes". Hahaha herkenbaar, humor heb je Pjotr Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn! Ik ben zelf een oude knar van 60. Het is gewoon leuk om nieuwe dingen te onderzoeken. Of eens vanuit een heel andere hoek, de materie te bekijken dan normaal. Dat zoiets soms wrijving geeft is gewoon zo.... Edited 1 juli 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 juli 2018 Author Report Share Posted 1 juli 2018 (edited) On 30-6-2018 at 2:05 PM, carl said: Je moet wel een beetje tegen plagen kunnen Jack Natuurlijk heb je een mooi element aan die 103, maar niet met een erg geavanceerde naaldvorm (en dat is deels de charme ervan). In die zin gaat de vergelijking met de Alpha toch wel een beetje op. Verder is het absoluut niet waar wat je zegt. Ik heb het laatste jaar een Benz Ruby Z gekocht, een Crystal phonokabel, een Pass Lab Kloon en ook een apart stroomcircuit voor de luisterzolder laten aanleggen met smeltzekering in de meterkast en daarbij nog een Cat 5e kabel. Daarnaast ook nog een Kenwood draaitafel met Jelco arm in het licht van mijn vintage liefhebberij (een van mijn draaitafels gaat toch naar mijn zoon als hij fatsoenlijk woont). Ik investeer met regelmaat in mijn set als het echt een verbetering oplevert. Ik ben wel zorgvuldig met aankopen want als het tegenvalt leg je onnodig veel geld bij. Vandaar dat ik het hier uitvoerig aan de orde breng en daar is dit forum toch mede voor? Ik ben me nu in streaming aan het verdiepen vandaar de aankoop van de relatief goedkope Auralic Mini en het lenen van de Altair e.d. Ik wil namelijk weten wat dat medium nu precies doet voordat ik voor de luisterkamer op zolder een serieuze aankoop doe (of niet). De Auralic Mini gaat daarna weer naar beneden voor de achtergrondmuziek. Oh ja ik pak veel van je op tussen de regels (en het abonnement van Tidal bijvoorbeeld was op jouw advies). Op zich heb je het bijvoorbeeld goed op orde met de Mac mini, maar je bent niet denderend enthousiast. Dan wil ik weer precies weten waarom. Inmiddels weer internet en mijn web site doet het ook weer. Typisch: de wet van Murphy. Ik heb een vrij complexe netwerkconfiguratie. Dat is leuk zolang het werkt (en dan hou ik het nog netjes bij.) Ik had een modem dat niet goed meer functioneerde én ik had problemen in de perma links van Wordpress (bug), waardoor berichten niet goed in de data base kwamen. Ok, dan heb ik het mis wat de investeringen betreft, sorry. Wat ik wonderlijk vind is de prijsperceptie van mensen in het algemeen. Ik noemde al even een voorbeeld, dat een nieuwe draaitafel van €800 niet als duur gezien wordt, maar een goed pick-up element van € 350 (waardoor een oude draaitafel, véél beter is dan die nieuwe) duur.... Nog een voorbeeld, Nagaoka maakt prima cartridges voor €450 heb je een MP-200 voor €500 een MP-200 in een mooie shell. Een Auralic Mini kost ook €500. Toch "voelt" de prijs van de MP-200 niet echt als duur, bij menig analoog liefhebber. Terwijl €499 voor een Auralic Mini volgens mij, door diezelfde analoog liefhebber eerder als "duur" aangezien wordt. Digitaal liefhebbers zien zoiets waarschijnlijk anders om. Beide is het "massa productie" Waar bij Nagoka het voordeel heeft, waarschijnlijk niet elke 2...3 jaar met een nieuwe reeks cartridges hoeft te komen. Bij electronica is de houdbaarheid datum echt veel minder. Andere "beleving" Welke van de 2 zou méér muziek maken? Ook daar is een scala van antwoorden mogelijk, van niet t/m de mini of t/m de MP-200. Mijn Mac mini configuratie bevalt prima 32bit en 192Khz en minder dan 2ps jitter. Echt beter kan volgens mij niet, dat heeft ook helemaal geen zin verder omdat het meeste materiaal niet verder komt dan 24/192khz en dan nog maar mondjesmaat. Zelfs gewoon 16bit 44.1Khz kan al fenomenaal goed klinken. Wat ik jammer vind, dat zoiets niet op grote schaal reproduceerbaar is. Omdat diverse leveranciers gestopt zijn met hardware en/of support. Met mijn versterker heb ik precies hetzelfde Edited 1 juli 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 juli 2018 Report Share Posted 1 juli 2018 (edited) 13 hours ago, vintagemod said: Ook de zorg hetzelfde bedrag ,per maand ,als de armlastige ,mogen ze van mij meteen afschaffen. Ik zie niet in waarom iemand die meer verdient meer gezondheidspremie moet betalen. Voor nivellering hebben we de inkomstenbelasting uitgevonden. Via de premie moet je juist stimuleren dat mensen gezonder leven. Dus voor mij mag bijvoorbeeld een roker meer betalen. De SP wil daar niet aan omdat hun kiezers meer ongezond leven. Jammer want het is juist een partij die zinnige standpunten heeft over de gezondheid. Edited 1 juli 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 juli 2018 Report Share Posted 1 juli 2018 (edited) Johankraus ik geloof jouw verhaal over slijtage van naalden gewoonweg niet. Mits het element goed geïnstalleerd is (zeer de moeite waard om iemand als Roger erbij te halen) en je de hygiëne van de naald en platen goed op orde hebt, gaat een element veel langer mee dan 600 uur. Op het Duitse AAA forum hebben ze het zelfs over 20/30 jaar. Ik denk wel dat de naaldvorm sterk bepalend is voor de slijtage (ook van de plaat). Bij een naald die mooi in de groef past, is de gewichtsverdeling namelijk beter. Vergelijk het met een vrouw op naaldhakken die een parket ruïneert, met normale schoenen doet ze dat niet (zoon van een schoenwinkelier ) Dat is ook altijd mijn bedenking geweest bij een conische naald al zal de ene daarvan ook wel weer niet de ander zijn. Jammer dat ze de 103 ook niet leveren met een eliptische naald. Een aanpassing door van de Hul zal het element veel duurder maken. Voor de AT 95 e is wel weer een betere naald verkrijgbaar voor een betaalbare prijs. Als Puresound weer op orde is ga ik daar een artikel over schrijven. Hier wil ik nog het volgende aan toevoegen. Er is een trend geweest van ultra lichte armen met naaldkrachten van onder de 1 gram. Als ik die oude Luisters goed lees probeerden ze zo onder meer de slijtage te verminderen. SME heeft kort zo’n arm op de markt gehad. Vervolgens de nieuwe serie die nog steeds op de markt is. Ik vermoed eerlijk gezegd dat ze teruggekomen zijn op die lage naaldkrachten omdat er een beter alternatief kwam namelijk geavanceerde naaldvormen. Edited 1 juli 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 juli 2018 Report Share Posted 1 juli 2018 (edited) 28 minutes ago, carl said: Ik zie niet in waarom iemand die meer verdient meer premie moet betalen. Voor nivellering hebben we de inkomstenbelasting uitgevonden. Via de premie moet je stimuleren dat mensen gezonder leven. Dus voor mij mag bijvoorbeeld een roker meer betalen. Dat is nou niet bepaald het liberalisme van Thorbecke. Dat is alleen vanuit boekhoudkundig standpunt correct. Als je het niet kunt betalen: Hoppa de goot in met jou. Moet je maar beter opletten. De maatschappij bestaat echter niet uitsluitend uit boekhouders. Vanuit sociaal oogpunt is het niet wenselijk. Maar helaas is de trend de laatste 20 jaar dat we steeds meer door boekhouders gemanaged worden. W.d.b. heb je niet te klagen Carl. Er zijn heel veel maatschappelijke voorzieningen afgeschaft. Gevolg is o.a. een dramatisch toename van het aantal zelfmoorden. Mijn vrouw moet ik tegenwoordig om de paar maanden in Haarlem vanuit haar werk gaan ophalen omdat de trein niet rijdt: Was er weer "Een aanrijding met een persoon" zoals de NS dat eufemistisch noemt. Zo'n 20 jaar geleden kwam zoiets eens in de 5 jaar voor. Ze heeft nu 2x zo'n aanrijding mee mogen maken. Ze vertelde dat het geratel tegen de vloer van de trein t.g.v. zo'n aanrijding geen prettig gehoor is. En voordat ze dan thuis is zijn we 4 uur verder. Dit is dus wel een gevolg van de ieder voor zich trend. En dat kost dan niks? Edited 1 juli 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 juli 2018 Report Share Posted 1 juli 2018 (edited) Ik ben echt niet asociaal Peter, maar ik vind wel dat je instrumenten moet inzetten voor het doel waar ze voor in het leven zijn geroepen. In het verlengde van dat doel mag je best wat positieve prikkels inbouwen. Roken kost de gemeenschap veel geld en waarom zou je dat via de premies niet mogen proberen te beperken? Politiek doet het het misschien wel goed om de beter verdienenden meer te laten betalen, de vraag is ook of we daar niet te ver in gaan want de effecten op koopkracht worden daardoor totaal onoverzichtelijk en de schouders van beter verdienenden zijn vaak minder breed dan gedacht. Verder denk ik wel dat het goed is om voortdurend de effectiviteit en efficiency van voorzieningen tegen het licht te houden want het geld kan je maar een keer uitgeven. Dat het soms doorschiet zoals bij psychische hulp van jongeren ben ik helemaal met je eens en daar wordt niet adequaat op gereageerd. Er zijn genoeg voorbeelden van overheidsgeld wat echt verspild wordt. En of het aantal zelfmoorden nu hoger is dan vroeger weet ik niet. Ik denk wel dat vorige generaties in een veel rustiger maatschappij leefden dan wij nu. Niet iedereen kan aan de huidige eisen voldoen. Als een jongere bijvoorbeeld ADHD heeft, krijgt hij daar nu eerder last van dan vroeger. In een maatschappij waar je rustpunten hebt zoals een paar keer per week naar de kerk en een zondag waar je niets mag doen heb je daar minder last van dan in een maatschappij waar jongeren 4/5 maal per jaar op vakantie gaan. En de sterk toenemende bevolking is natuurlijk ook een probleem. Het maakt nogal uit of er hier 12 of 17 miljoen mensen wonen, het is gewoon altijd en overal druk. Edited 1 juli 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2018 Report Share Posted 1 juli 2018 2 hours ago, carl said: ..... maar ik vind wel dat je instrumenten moet inzetten voor het doel waar ze voor in het leven zijn geroepen. ... Alles wat er na die regel komt is niet van belang, maar dit is de kern waar het om gaat. Als ze het geïnde belastinggeld eens fatsoenlijk zouden uitgeven ipv aan wazige projecten met bodemloze putten en aan twijfelachtige commissies die voor de zoveelste keer hetzelfde onderzoek doen om vervolgens wéér tot dezelfde conclusie te komen, zou Nederland de belastingen drastisch kunnen verlagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts