Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Tubejack said:

Wat ik zelf vermoed -en ik meen dat je dat ooit hier vertelt hebt- dat juist het verschil tussen jou TD-320 en Oracle helemaal niet zo groot is.  

Ik heb het over draaitafel combi’s Jack,  dus inclusief arm en element. Sinds mijn Benz Ruby S element is het geluid van de Oracle combi werkelijk veel en veel beter dan van de Thorens combi. Een passend element doet veel zoals je gezien hebt met je nieuwe Denon103.  Het verschil tussen Auralic mini en Altair vond ik daarentegen marginaal. Dat verschil wat er al was zou best te wijten kunnen zijn geweest aan de voeding.

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

Het verschil tussen Auralic mini en Altair vond ik daarentegen marginaal. 

Hadden we de vorige niet uitgevist dat er tussen die 2 qua hardware geen grote verschillen waren?:unsure:

Het geluid van mijn Denon DL-103/TD-2001/buizenpre  vind ik met de buizen voor-en eind versterker die nu in de woonkamer staat heel mooi.  Het element mist misschien iets details maar dat wordt goed gemaakt, door de lage eigen vervorming en de extreem hoge resolutie van de buizen voor-en-eind versterker. Ook het laag is fraai.... strak.     

Sluit ik een transistor versterker aan dan is de PS-6750 met MP-200 weer geweldig 

Digitaal klinkt hier het beste via Buizen, of hele mooie vintage .  

Het is de combinatie die muziek maakt.....

13 hours ago, carl said:

Dan zitten we helemaal op een lijn Jack :mellow:  Mooi element toch die Nagaoka, zit op mijn TD 320/ tp 16. iV.

Eh nee Carl, ik ben van mening, dat je een kwalitatief goede draaitafel moet vergelijke met een digitaal ding van dezelfde kwaliteit. Daar is ook een wereld van verschil.

35 minutes ago, Tubejack said:

Eh nee Carl, ik ben van mening, dat je een kwalitatief goede draaitafel moet vergelijke met een digitaal ding van dezelfde kwaliteit. Daar is ook een wereld van verschil.

Natuurlijk van dezelfde kwaliteit, maar niet van dezelfde prijs :D Dat is toch hier iets anders (denk ik).

1 hour ago, carl said:

Natuurlijk van dezelfde kwaliteit, maar niet van dezelfde prijs :D Dat is toch hier iets anders (denk ik).

Carl ik ben al een paar jaar met streaming bezig. Dat wil niet zeggen dat ik er er alles vanaf weet. Probeer nou eens een goede streamer  van 5K of zo.  Het zal je verbazen :o  En zo niet, dan doe je het niet, ook goed ;)

Edited by Tubejack

Ja, maar 5K??? Ik heb mijn supersimpele en belachelijk goedkope Raspberry's uiteraard behandeld zoals God, die van de audio, het bedoelde. Heerlijke apparaatjes.

Wel het moede hoofd in de schoot gelegd, na de zoveelste mislukte poging mythtv aan de praat te krijgen. Niks ten nadele van dat pakket gezegd, maar het moet me van het hart dat TVMosaic, dat ik nu op een Ubuntu-pc heb draaien, duizend maal eenvoudiger werkt. Ingesteld dat-ie vanavond NPO2 opneemt (2DOC: Inside Lehman Brothers), dan kan ik op Cultura Podium Witteman rustig bekijken.

1 hour ago, robx said:

ik ben wel met Jack eens : wil je muziek uit het digitale spul halen dan moet je verder denken dan 'alle nulletjes en eentjes zijn gelijk'. Dat kost dus ook wel wat. 

Zo bedoel je het toch Jack  ?

groet 

Rob. Goede apparatuur klinkt niet digitaal, maar gewoon analoog of heel dicht daar tegen aan. Hoe ze dat doen en waarmee maakt niet zoveel uit.   Het klopt dat massa productie dingen betaalbaarder maken.  Zo is een Thorens TD-160/165  ook een goed voorbeeld van massa productie met een relatief hoge kwaliteit.  Maar er zijn betere draaitafels. Met digitaal is het m.i. niet anders. Luister eens naar een DAC van Accuphase of Meitner of Meridian etc. Waarschijnlijk hoor je alleen muziek en meer niet. ;)

1 hour ago, mumsoft said:

Ja, maar 5K??? Ik heb mijn supersimpele en belachelijk goedkope Raspberry's uiteraard behandeld zoals God, die van de audio, het bedoelde. Heerlijke apparaatjes.

Niet iedereen wil dat gepruts Marc, hoe creatief ook.:)  En twee je vergeet je aanschaf van je DAC die was ook 2K, dan zijn er nog veel betere ook Mytek heeft die in haar programma.  

Dat betwijfel ik, dat van dat 'betere'.  En prutsen, een beetje rondzwabberen noem ik geen prutsen. Mythtv aan de praat krijgen, dàt bleek gepruts, en het heeft niks opgeleverd. Voorlopig (?) dus maar iets closed source in bedrijf, het draait nu gelukkig op Ubuntu ipv op Windows 10.

NB mijn Mytek is door Bert zelf verprutst annex verbeterd. En 2K is geen 5K, hè.

Next!

1 hour ago, mumsoft said:

Dat betwijfel ik, dat van dat 'betere'.  En prutsen, een beetje rondzwabberen noem ik geen prutsen. Mythtv aan de praat krijgen, dàt bleek gepruts, en het heeft niks opgeleverd. Voorlopig (?) dus maar iets closed source in bedrijf, het draait nu gelukkig op Ubuntu ipv op Windows 10.

NB mijn Mytek is door Bert zelf verprutst annex verbeterd. En 2K is geen 5K, hè

Marc, echt goede DAC's zitten rond de 8K. Helaas kan ik dat niet betalen. Wat hier nu staat, is wel aardig.  Mijn analoge set-up is van gelijke kwaliteit.  Ik hoef er niets meer aan te prutsen :)

13 hours ago, Tubejack said:

Carl ik ben al een paar jaar met streaming bezig. Dat wil niet zeggen dat ik er er alles vanaf weet. Probeer nou eens een goede streamer  van 5K of zo.  Het zal je verbazen :o  En zo niet, dan doe je het niet, ook goed ;)

5k... Sjeezis

Toch bijzonder dan dat mijn streamer van 175 euro zo verschrikkelijk voldoet!

"Ja jongen, als die streamer geen 5 k heeft gekost kan het niet veel zijn." High-end audio zoals het niet hoort.

1 hour ago, vintagemod said:

Het maakt geen reet uit of het 100 euro,s of 8.000 kost ,het moet passen in je combinatie.

mvg wol

Ik weet dat Wol zo af en toe best wel kritisch kan zijn maar hier moet ik hem toch voor de volle 100% gelijk geven. Dit heb namelijk ook uit eigen ervaring meegemaakt.

Mijn (absoluut mooie, en zeker geen slechte) Marantz PM KI-Pearl moest het toch afleggen tegen een veel goedkopere Roksan Kandy K2. 

Ik heb onlangs zelfs het "risico" genomen om de Marantz PM KI-Pearl om te ruilen tegen een 6 jaar jongere Electrocompaniet PI-2D. Dat heeft mij geen windeieren opgeleverd maar een super klinkende versterker welke zelfs de Roksan en natuurlijk de Marantz doet verbleken.

Absoluut geen spijt van het wegdoen van deze Marantz, betere deal had ik denk ik niet kunnen maken!

Kleine aanvulling op Wol z'n constatering is wel dat jouw persoonlijke gehoor/smaak ook hierin een zeer bepalende factor speelt.

Groeten,

Marcel

Edited by SMarcel

Nee, het gaat om het geluid, de resolutie, gebrek aan ook maar aan één spoortje digitale "hardheid",  Daar zijn de eerder genoemde DAC's gewoon veel beter in. Neem gewoon eens de moeite om de volgende High-end show daar naar te luisteren, dan snap je meteen wat ik bedoel. :)

Edited by Tubejack

Ik vraag me af hoeveel dat met matchen te maken heeft? Marantz is wat mij betreft way overrated. Ik vind het klankmatig maar zeer matig spul en ik heb veel Marantz apparatuur in vele combinaties gehoord. Het kan iets persoonlijks zijn, maar hoe vaker ik het hoor, hoe meer ik daar aan twijfel.

Natuurlijk is er verschil in streamers. Het digitale hart zal echter niet echt het verschil in kwaliteit brengen. Net als wat vroeger met DAC's het geval was, is het met streamers niet anders. De kwaliteit wordt bepaald door de voeding en de analoge trap. De bedienings-app speelt ook mee, want als dat niet vlekkeloos werkt, erger je je alleen maar aan zo'n ding, maar aan de klankwaliteit doet zo'n app weinig tot niks.

Wat Charles betreft, die vergelijkt graag appels met peren. Hij gaat uit van zijn eigen apparatuur. Niks mis mee, maar dan gaat een vergelijking soms mank. Je kunt de Thorens wel met de Oracle vergelijken, maar qua prestatie gaat dat mank. Net zo als je de Auralic Mini vergelijkt met de Oracle (of zelfs Thorens). Dat is hetzelfde als je een Suzuki Alto met een Bentley vergelijkt. Beiden zijn auto's en brengen je van A naar B, maar daarna houdt het op.
Zo'n Auralic Mini is voor het geld een prima ding. Met een fatsoenlijke voeding ervoor wordt hij zeker beter en ik heb het idee, met een degelijke DAC erachter zal hij echt wel op topniveau zal kunnen spelen, maar dat hangt dan van de kwaliteit van de DAC af.

Edited by Sodejuu

Waarom zou een goede DAC € 8000,- moeten kosten.? High-end audio is een luchtballon. Met dergelijk prijzen, zijn er steeds minder mensen die dit kunnen/willen betalen.

Komend weekend gaan we het weer zien in Veldhoven. Natuurlijk ben ik er ook, maar ben niet echt op zoek naar apparatuur. Betaalbaar en goed klinkend, dat is waar men om vraagt. Maar net als bij autoshows, is er op de show meer aandacht voor de duurste merken. Maar kijk op de weg en in de huiskamers wat er werkelijk rondrijdt/staat. En dan zijn auto's om een of andere reden ook nog prestigeobjecten en/of van de zaak.

Ik ga zeker nog een keer een andere DAC uitproberen Jack en Roger. In ieder geval leuk om uit te proberen of daar nog wat winst in zit. Maar ja 8000 euro zal ik er niet vlug aan uitgeven. In tegenstelling tot analoge techniek verouderd de digitale me te snel. Daarbij is het wel een puist geld, toch? Koop ik er nog liever een draaitafelproject en veel platen bij want dat houdt me ook nog van de straat. Dat het beter zal klinken dan een Oracle geloof ik niet, maar misschien wel beter dan een TD 320. 

Ik zit hier op mijn schoonzoon te wachten, we gaan het water op. Nog geen 40 knopen zoals in Griekenland ^_^ En zaterdag de X- Fi. Het leven is niet slecht.

Edited by carl

12 minutes ago, carl said:

Ik ga zeker nog een keer een andere DAC uitproberen Jack en Roger. In ieder geval leuk om uit te proberen of daar nog wat winst in zit. Maar ja 8000 euro zal ik er niet vlug aan uitgeven. In tegenstelling tot analoge techniek verouderd de digitale me te snel. Daarbij is het wel een puist geld, toch? Koop ik er nog liever een draaitafelproject en veel platen bij want dat houdt me ook nog van de straat. Dat het beter zal klinken dan een Oracle geloof ik niet, maar misschien wel beter dan een TD 320. 

Dat "onderbuik gevoel" had ik ook. Toch als je een DAC koopt die 32bit aan kan en samplerates tot 768Khz. Heb je de komende tijd ruim voldoende marge. De enige streaming dienst die echt hi-res files heeft is Qbuzz en dan het Qbuzz PLUS abonnement a €365 per jaar.  Veel materiaal is nog steeds 16/44.1 al zie je ook steeds meer nieuw materiaal op 24/44.1.  Slechts enkele bestanden zijn 24/192.  Dus een 32bit DAC is m.i. de komende jaren ruim voldoende zelfs al zou de techniek veranderen. Voordat er ook materiaal in die resolutie is......  Dan veroudering op zich, ook draaitafels verouderen. Daar zijn zelden updates voor. En ook bij draaitafels  komen regelmatig nieuwe en betere versies uit..  Het is allemaal perceptie ;)

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Waarom zou een goede DAC € 8000,- moeten kosten.? High-end audio is een luchtballon. Met dergelijk prijzen, zijn er steeds minder mensen die dit kunnen/willen betalen.

Hetzelfde kun je, je afvragen bij een versterker Hans.  Waarom kopen mensen een Array M-10 mono eindversterker a 4675 Euro.? Waar je er 2 van moet hebben en ook nog een voor-versterker b.v. de Array P-10 passieve voorversterker a 2375 Euro en dan heb ik het nog niet over platen draaien.

Volgens mij koop je iets, omdat je er de waarde van inziet.  Zo simpel.  Anders reden we allemaal in een Fiat Panda (niks mis mee..) 

Yep, en de meeste mensen drinken allemaal kraanwater........ niks mis mee :lol: Slechts een enkeling veroerlooft het zich om uitsluitend eeuwenoud bronwater te drinken.

Overigens als er nou één apparaat is waar je sinds mensenheugenis updates voor hebt zijn het wel DT: Elementen, matten, pucks, onderzetters, bekabeling, head shells, ponoprees, enz, enz.

Overigens zijn die HiRes formaten echt meer marketing dan dat je er wat aan hebt als consument. Met de theorie achter digitale audio is ook helemaal niks mis. Alleen om die theorie ook perfect te materialiseren, oftewel uit te voeren,  is nog niet zo simpel. Het nut en de kosten gaan meer in de perfectie van de technologie zitten en niet zozeer in hogere sample rates en bitdiepte. In feite is het w.d.b. qua DAC's niet anders dan met high end DT en elementen. Alleen mag je met DT wat meer steekjes laten vallen voordat het hinderlijk wordt dan met DAC's.

Edited by Pjotr

6 hours ago, vintagemod said:

Het maakt geen reet uit of het 100 euro,s of 8.000 kost ,het moet passen in je combinatie.

mvg wol

Fijn dat het klopt wat je daar zegt. Gelukkig past 175 euro heel goed bij mijn combinatie. Veel beter dan die exorbitante prijzen, geheel los van God en realiteit.

37 minutes ago, thingman said:

Fijn dat het klopt wat je daar zegt. Gelukkig past 175 euro heel goed bij mijn combinatie. Veel beter dan die exorbitante prijzen, geheel los van God en realiteit.

Ik gebruik hier 2 Logitechs Duet. Die dingen zijn een jaar of 10 oud en kostte toen €399 zie https://www.hifi.nl/recensie/3456/Logitech-Squeezebox-Duet.html

Ze doen het nog steeds. Ik heb 2x een nieuwe accuutje gekocht.  De software is opensource en wordt nog steeds ontwikkeld.  Ik demonstreer er graag mee want vooral op vintage klinkt het heel lekker als ik een 320Kbit stream van Spotify opzet. Of liever nog Jazz via jazzradio.com.  Ik kan ook Tidal en Qobuzz mee afspelen en dat gaat prima tot 24 bit en 48Khz .  Maar om nu te zeggen dat er niets beters is,  vind ik gewoon klinklare onzin.  

Zo heb ik ook een DAC van €2000 zonder ook maar enige tierlantijn of luxe.  De DAC chip die er in zit is een ESS9018S. Dat ontwerp is ook al een jaar of 10 oud. Er zijn tal van varianten op de markt die zogenaamd "nieuwer" zijn. Het zijn in mijn ogen hooguit kleine verbeteringen en veel nieuwe ESS chips zijn zelfs een goedkopere uitgeklede versie van de originele ESS9018S.  

Dus: A dat de digitale techniek snel veranderd en veroudert is m.i. meer marketing technisch.  B wat wel klopt, is op het moment dat je iets koopt is het verouderd.  Simpel alleen al vanwege het feit dat iets ontwikkelen tijd kost....   Is dat erg? Nee vind van niet.

Ben je tevreden met een streamer van een paar €100 zoals die Logitechs. Prima, maar ga dan niet roepen, dat er niets beters is.  Ik vind die DAC van €2000 ook niet meer dan "aardig"  echt analoog klinken zoals een LP doet het nog niet in mijn oren. ;)

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...