Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Zo Carl, je blijft me verbazen 2 nieuwe LP's per maand vind ik veel. Ik kom niet eens op een halve LP :o Dat vind ik nu juist lastig van vinyl.  Wat is echt de moeite waard? Daarnaast is er véél meer digitaal materiaal. Of het is er gewoon veel eerder te krijgen op CD of stream. Vandaar dat ik juist waarde hecht aan een écht goede dac. Ik heb daar vanwege een beperkt budget veel onderzoek naar gedaan. 

Die Dac's van o.a. Meitner, Accuphase, Weiss zijn duur maar de absolute top en verouderen ook niet snel. Studio apparatuur waar ik mee speel kost slechts een fractie, maar vereist ook weer een speciale set-up wat voor de gemiddelde gebruiker niet handig is.  Maar hoe meer "Blin bling" des te meer betaal je. Veel knoppen en mogelijkheden en een redelijk prijs gaat meestal ook ten kostte van het geluid. Gelukkig zijn er altijd "witte raven"  Je moet alleen even weten waar je moet zoeken en soms wat consessies doen. Dan maar geen DSD. Als ik nu een nieuwe dac zou kopen zou ik zeker naar Metrum Acoustics of Cord gaan luisteren.  Maar vertel Kenwood buizen versterker met 6550 buizen.  Welk type?  

24 minutes ago, Tubejack said:

Die Dac's van o.a. Meitner, Accuphase, Weiss zijn duur maar de absolute top en verouderen ook niet snel. Studio apparatuur waar ik mee speel kost slechts een fractie, maar vereist ook weer een speciale set-up wat voor de gemiddelde gebruiker niet handig is.  Maar hoe meer "Blin bling" des te meer betaal je. Veel knoppen en mogelijkheden en een redelijk prijs gaat meestal ook ten kostte van het geluid. Gelukkig zijn er altijd "witte raven"  Je moet alleen even weten waar je moet zoeken en soms wat consessies doen. Dan maar geen DSD. Als ik nu een nieuwe dac zou kopen zou ik zeker naar Metrum Acoustics of Cord gaan luisteren.  Maar vertel Kenwood buizen versterker met 6550 buizen.  Welk type?  

Ik heb nu verschillende sets met Metrum en Chord gehoord, maar die kunnen mij niet echt bekoren. Ik vind de Chord wat korrelig en de verschillende Metrums wat saai klinken. Meitner kwam er bij het vergelijk veruit als beste, soepel, dynamisch en een hoge resolutie. De Weiss vind ik wat dun en schraal klinken. Soms kon ik ze met mijn toenmalige Pinkfaun 3.24 vergelijken. De huidige Pinkfaun 3.32 is echter een heel andere DAC, en klinkt zeker via i2s met meer resolutie. Met de 3.24 heb ik overigens alleen de dure Metrum vergeleken. De eigenaar vond die mooier klinken dan mijn 3.32. Ik niet, en vond toen de PF dynamischer en transparanter. De eigenaar is meer van de laid back richting. 

Sorry Jack het is een Kenwood KD 550 en dat is een draaitafel. En voor anderen Jack en ik leggen soms wat andere accenten met wat irritatie over en weer, maar ik vind het echt een prima goze. Ik vind zijn restauratiewerkxaamheden ook geweldig. Een beetje stoeien moet kunnen af en toe denk ik  dan. 

Jouw ervaring met verschillende Dacs vind ik heel erg interessant Hans. In welke prijsklassen denk jij dan. Ik vermoed in ieder geval dat ik voorlopig blijf hangen aan Auralic vanwege de zeer handige bediening. Wel wil ik nog wel eens denken over een nieuwe DAC. Een computer vind ik niet leuk en ik wil er gewoon geen tijd aan besteden.

1 hour ago, carl said:

Jouw ervaring met verschillende Dacs vind ik heel erg interessant Hans. In welke prijsklassen denk jij dan. Ik vermoed in ieder geval dat ik voorlopig blijf hangen aan Auralic vanwege de zeer handige bediening. Wel wil ik nog wel eens denken over een nieuwe DAC. Een computer vind ik niet leuk en ik wil er gewoon geen tijd aan besteden.

Dac's varieren in prijzen tussen de € 30,- en € xxx.xxx,-. DE Meitner was de duurste die ik echt kon vergelijken. Ik dacht dat deze zo'n € 8000,-  De Weiss is iets goedkoper, de rest ligt tussen de € 30,- en € 3000,-.

Wanneer je niet of slecht met computers (lees PC) overweg kunt, zou ik deze zeker niet gebruiken voor audio. Een kant en klaar ding is dan een stuk handiger. Zo'n ding waar Thingman mee speelt kost b.v. nog geen € 200,-. Dac er op, harddisc er aan en spelen maar. Rippen van CD's zul je toch op een PC moeten doen.

Hans heeft een Burr Brown  dac gekozen die goed bij zijn versterker en luidsprekers past. Met buizen kan het weer anders zijn. Bij mij past een beetje saaie, neutrale dac zoals een ESS. 

Dus Carl wat vragen. Als je muziek speelt via je Auralic, wat mis je dan in het geluid t.o.v. een LP?  Is er ook iets wat je met LP weergaven mist.? Dat kan een kleinigheidje zijn.   

Ik ben eigenlijk wel tevreden met de Auralic Mini met zwaardere voeding. Op een of andere manier mis ik toch “ beleving”, LP klinkt voor mij gewoon makkelijker.  Dat heb ik bij mij thuis (zou met betere DAC heel misschien opgelost kunnen worden)  maar zeker ook op beurzen waar vaak met dure streamers/Dacs gespeeld wordt. Bij Kroma werd bijvoorbeeld met een CD speler gespeeld. Ze wilden daarmee ook streamingsdiensten passeren. En Hans de tijd die jullie (waaronder Marc) besteden aan rippen en organiseren - daar heb ik het te druk voor. Een streamingsdienst vind ik daarom ideaal.

En hoe vind je die Sunny War Jack?

Edited by carl

13 minutes ago, carl said:

Ik ben eigenlijk wel tevreden met de Auralic Mini met zwaardere voeding. Op een of andere manier mis ik toch “ beleving”, LP klinkt voor mij gewoon makkelijker.  Dat heb ik bij mij thuis (zou met betere DAC heel misschien opgelost kunnen worden)  maar zeker ook op beurzen waar vaak met dure streamers/Dacs gespeeld wordt. Bij Kroma werd bijvoorbeeld met een CD speler gespeeld. Ze wilden daarmee ook streamingsdiensten passeren. En Hans de tijd die jullie (waaronder Marc) besteden aan rippen en organiseren - daar heb ik het te druk voor. Een streamingsdienst vind ik daarom ideaal.

Vergeet dat nou maar Carl. Wat ik zo lees van je is vinyl gewoon soort van ouwe jas van jou. En ondanks alle gaten zal een nieuwe jas nooit zo lekker zitten als die ouwe :lol:

10 hours ago, carl said:

Ik heb een paar filmpjes van Sunny War bekeken. Ik vind haar gitaarspel behendig. Ik weet zelf hoe moeilijk dat is. Er zit wel telkens een simpel muziek loopje in. Maar dat maakt het juist mooi. Haar stem is een beetje binnensmonds en dat vind ik jammer daarom zijn haar teksten minder goed te verstaan. Het geluid is aangenaam soms beetje verdrietig afhankelijk van het nummer.  

Als je tevreden bent over het geluid van je Auralic dan krijg je m.i. met de duurdere ESS chips vooral een hoger oplossend vermogen. Pas als je naar een ander dac type gaat b.v. een Burr Brown krijg je een iets warmer geluid. Zelf zit ik daar met mijn buizen niet op te wachten. Ik hou niet van een "warm" buizen geluid, het moet precies in evenwicht zijn met een haartje 2e harmonischen. Dat vind ik het prettigst in mijn oren klinken.  In de jaren 70 en 80 deden veel fabrikanten dat ook met audio apparatuur.

Wat CD-spelers betreft ik gebruik een Cambridge CXC loopwerk, dat uiterst nauwkeurig alleen CD' s uitleest.  CD's hebben nog nooit zo goed geklonken en dat vind ik niet alleen maar ook een aantal mensen die ook zo' n relatief goedkoop loopwerk hebben gekocht.  Duurzaam is het waarschijnlijk niet, maar daar is de prijs ook naar.  Of je daar streaming diensten mee omzeild lijkt me struisvogel politiek.  Hoe goed de CD ook is (en dat is veel beter dan ik dacht) is de trend toch streaming van hogere resoluties. Ik vind het rippen van CD's teveel gedoe. Bovendien de bestanden van Tidal of Qobuz vind ik mooier klinken dan zelf geripped materiaal.     

De "beleving" van het opzetten van een LP het schoonmaken van de naald en het stof weghalen op de plaat is uniek. De rust die dit me zich mee brengt in deze 24x7 maatschappij is mogelijk één van de succes factoren dat jongeren het medium weer hebben ontdekt.  Ik vind het laag van een LP vaak veel mooier en meestal het hele muziek plaatje.  Muziek in het echt heeft b.v. geen overdreven kanaalscheiding het vloeit in elkaar over.  Natuurlijk kun je ook met een goed opgenomen LP aanwijzen waar de technicus de muziekanten heeft neergezet, maar daar heb je geen 100dB kanaalscheiding voor nodig.    

Dus stel nou, dat ik jou was Carl, een vinyl liefhebber in hart en nieren.  Dan zou ik me al helemaal niet druk maken over het feit dat er "betere"  en veel duurder dac's zijn.  Als de huidige Auralic voldoet om nieuwe muziek te ontdekken. Pas als de weegschaal overslaat en je gebruikt je draaitafel helemaal niet meer dan is het vroeg genoeg om daar eens naar te kijken. Zelf hang ik zo' n beetje in het midden ik heb juist net weer vinyl ontdekt. Notabene met een draaitafel die jarenlang stond te verstoffen in een hoekje. 

Maar het lastigste vind ik mooi vinyl te vinden.  Ook niet alles is op dit medium te krijgen.   

Edited by Tubejack
typo

16 hours ago, TL 200 said:

Zit een man met een somber gezicht aan de bar. Vraagt de barkeeper: "Wat scheelt eraan?" Antwoord de man: "Mijn Jack en Carl begrijpen elkaar niet".

Je moet niet alle "borrel praat" geloven zei de barkeeper. Discussies zijn soms pas de moeite waard, op het scherpst van de snede   Meepraters/gelijkgestemden zijn leuk, maar als mens kom je daar niet mee verder. ;)

1 hour ago, Tubejack said:

Je moet niet alle "borrel praat" geloven zei de barkeeper. Discussies zijn soms pas de moeite waard, op het scherpst van de snede   Meepraters/gelijkgestemden zijn leuk, maar als mens kom je daar niet mee verder. ;)

Als je wilt bouwen kom je zo niet ver. Heb je weinig aan bekvechten en meer aan samenwerken.

59 minutes ago, Pjotr said:

Als je wilt bouwen kom je zo niet ver. Heb je weinig aan bekvechten en meer aan samenwerken.

Noem je dit al bekvechten :huh: Het stelt helemaal niets voor. Dat kan veel heftiger. Nog niet zolang terug en ook ver voor mijn tijd -op dit forum- gebeurde dit regelmatig. Uit eigen ervaring mensen waarmee ik in 1e instantie mee overhoop lag heb ik veel van geleerd. Er zijn er natuurlijk ook waar je meteen een "klik" mee hebt. Ieder mens is anders. Gelukkig maar :)

Edited by Tubejack

14 hours ago, carl said:

Ik ben eigenlijk wel tevreden met de Auralic Mini met zwaardere voeding. Op een of andere manier mis ik toch “ beleving”,

Snap dat wel. Hier beleving zat! Dat ik 10 jaar bezig was mijn cd's te beschrijven heeft alles te maken met het pad dat ik toen ben ingeslagen, en nooit meer heb verlaten. Zoals je wellicht weet, klinkt een onbehandelde Mytek Brooklyn dac beter met zo'n dikke sBooster als stroombron. Mooi, maar toen kwam Bert, be'toverde' mijn Brooklyn, en toen klonk die beter - lees, met veel meer beleving - dan die kale versie met dikke sBooster.

Ik heb lang genoeg reclame gemaakt voor gehakt, en ben ermee gestopt. Het heet zo ook niet meer, maar het werkt nog steeds als de nete(n?).

We maken een afspraak, eind october, en dan neem ik jouw kabeltje weer mee, en misschien nog iets anders.

10 hours ago, Tubejack said:

Dus stel nou, dat ik jou was Carl, een vinyl liefhebber in hart en nieren.  Dan zou ik me al helemaal niet druk maken over het feit dat er "betere"  en veel duurder dac's zijn.  Als de huidige Auralic voldoet om nieuwe muziek te ontdekken. Pas als de weegschaal overslaat en je gebruikt je draaitafel helemaal niet meer dan is het vroeg genoeg om daar eens naar te kijken. Zelf hang ik zo' n beetje in het midden ik heb juist net weer vinyl ontdekt. Notabene met een draaitafel die jarenlang stond te verstoffen in een hoekje. 

Maar het lastigste vind ik mooi vinyl te vinden.  Ook niet alles is op dit medium te krijgen.   

Ik ben helemaal met je eens Jack. Behalve het aanstekelijke geluid heeft vinyl inderdaad een hoge funfactor. En bij mij werkt het gewoon zo dat als me iets bevalt op audiogebied het, desnoods op termijn, wel wordt aangeschaft. Met Dacs ben ik zo ver nog niet. Goed vinyl is inderdaad een groot probleem. Ik ken een vent die totaal geen audiofiel is en kennelijk al van jongs af aan 10/20 LP’s  per week koopt: hij had er zeker 20.000 (ik kan me dat gewoonweg  niet voorstellen) en die moeten nauwelijks gespeeld zijn  op  zijn doorsnee Thorens. Hartstikke leuke vent die eigenaar is van een zaak (waar ik regelmatig kom). Ik heb wel eens een balletje opgegooid om een lijstje met titels in te mogen dienen maar helaas, niet voor zijn dood en ik gun hem een zeer lang leven :P 

Edited by carl

6 hours ago, mumsoft said:

Ik heb lang genoeg reclame gemaakt voor gehakt, en ben ermee gestopt. Het heet zo ook niet meer, maar het werkt nog steeds als de nete(n?).

We maken een afspraak, eind october, en dan neem ik jouw kabeltje weer mee, en misschien nog iets anders.

Zou die Bert voor mij een Kimber kabel kunnen behandelen tegen betaling want daarvan heb ik er drie. Als de behandelde beter klinkt dan zou ik echt overtuigd zijn Marc. Ik maak van de week een afspraak, maar ik heb nu even wat onzekerheden. 

Edited by carl

17 hours ago, carl said:

Zou die Bert voor mij een Kimber kabel kunnen behandelen tegen betaling want daarvan heb ik er drie. Als de behandelde beter klinkt dan zou ik echt overtuigd zijn Marc. Ik maak van de week een afspraak, maar ik heb nu even wat onzekerheden. 

Nee, dat kan "die Bert" niet want dat werkt zo niet. En kabels klinken ook niet. Ze geven meer of minder muziek door, dat dan weer wel...

Pfoe... en joepie! Het is me eindelijk gelukt om mijn tweede pc (waar TVMosaic op staat, die draait op Ubuntu) op afstand te bedienen. Vraag me niet hoe, het leek een gebed zonder end te worden. Op mijn gewone pc heb ik veel te veel VNC-viewers moeten uitproberen voor ik die ene vond die het zonder klagen doet. (VNC staat voor Virtual Network Computer, meen ik). Best een frustrerend avontuur, geholpen door ik weet niet hoeveel recepten die het net-niet waren, pogingen die tot bijna niets leidden, foutmeldingen op het randje van onbegrijpelijk.

Maar ja, als je je leven lang in de automatisering bent bezig geweest, is het natuurlijk van de zotte als zoiets simpels als het bedienen van een pc op afstand niet lukt. Remmina, TigerVNC-viewer, PuTTY-SSH-client (die gaf tenminste een verbinding via de commando-regel, maar niks grafisch) en X11VNC-server (doet ook viewer): allemaal niet goed. De verlossing kwam van Vinagre, die zonder morren de werkplek-op-afstand van de Ubuntu-pc laat zien en kan besturen. Nou, ja, niet zonder wachtwoord hè.

55 minutes ago, mumsoft said:

Pfoe... en joepie! Het is me eindelijk gelukt om mijn tweede pc (waar TVMosaic op staat, die draait op Ubuntu) op afstand te bedienen. Vraag me niet hoe, het leek een gebed zonder end te worden. Op mijn gewone pc heb ik veel te veel VNC-viewers moeten uitproberen voor ik die ene vond die het zonder klagen doet. (VNC staat voor Virtual Network Computer, meen ik). Best een frustrerend avontuur, geholpen door ik weet niet hoeveel recepten die het net-niet waren, pogingen die tot bijna niets leidden, foutmeldingen op het randje van onbegrijpelijk.

Maar ja, als je je leven lang in de automatisering bent bezig geweest, is het natuurlijk van de zotte als zoiets simpels als het bedienen van een pc op afstand niet lukt. Remmina, TigerVNC-viewer, PuTTY-SSH-client (die gaf tenminste een verbinding via de commando-regel, maar niks grafisch) en X11VNC-server (doet ook viewer): allemaal niet goed. De verlossing kwam van Vinagre, die zonder morren de werkplek-op-afstand van de Ubuntu-pc laat zien en kan besturen. Nou, ja, niet zonder wachtwoord hè.

Op een Mac  doe je het volgende vanaf de Finder vnc://192.168.1.25 waarbij het adres natuurlijk van de desbetreffende Mac is. Het is vrij simpel allemaal, zit er gewoon standaard in. Het kost wat, het scheelt veel tijd en ergernis. Een Mac is ideaal voor mensen die niet van computers houden. Maar ook voor mensen zoals ik :)  

Edited by Tubejack

41 minutes ago, vintagemod said:

begrijpend luisteren is moeilijk,he.

mvg wol

Ja Wol,

Maar begrijpend schrijven is nog veel moeilijker. Voor jou tenminste wel. Waar gaat dit nu weer over?

Groet,

Leobus

1 hour ago, vintagemod said:

V/D Heide werkt alleen in het fase domein en anders nergens

mvg wol

Mogelijk. Dus toen het laag bij TL 200 inene in bedwang werd gehouden door slechts één tegeltje, zat dat in het fasedomein? 

On 26-9-2018 at 12:19 PM, mumsoft said:

Ja ja, maar ik heb Carl aangeboden een van zijn kabels te 'behandelen'. Om niet, natuurlijk. Net zoals "die Bert" vaak doet.

Alsof je daar iets aan zou hebben om jezelf ergens van te kunnen overtuigen. Dat gaat niet gehoord worden zo. Carl is op snelle hoorbare resultaten uit, niet op het zelf ordenen van dingen. Dan gaat het helemaal langs je heen. Toch nog anderen willen overtuigen, Marc? :)

Oei, ga ik weer de fout in. Lijkt mijn dagelijkse praktijk te worden. Heb ik eindelijk Ubuntu op afstand goed werken, zet het ding op zijn nieuwe plek, en doet meneer het niet meer zonder beeldscherm. Automatiseren gaat nog steeds van au.

On 26-9-2018 at 9:02 PM, mumsoft said:

Mogelijk. Dus toen het laag bij TL 200 inene in bedwang werd gehouden door slechts één tegeltje, zat dat in het fasedomein? 

Nee, dat zit in het tijdsdomein. Het werd tijd dat ik in mijn domein overtuigd werd van de werking. Dat is gelukt. ;)Proficiat.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...