Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, carl said:

Hoe ben je eigenlijk op die Carbon kabel terechtgekomen Roger. Binnenkort krijg ik er een van Marc terug gelukkig.

Ja, die ligt hier al maanden te verlangen naar zijn baasje. Het is een "Original Prefer O.F.C. CARBON screened cable MGK-18", bij audiofielen ook wel bekend als de MKG-18, tout court. Ik heb zelf wel wat Prefer-kabels in de set, maar dan ontdaan van de buitenmantel, en uiteraard, behandeld. Dat ga ik bij een geleende kabel niet doen. Maar de Cock-kabels zijn mogelijk beter.

Heb zelf ook nog iets audiofiels te melden, alhoewel, audiofiel... Gisteren de schijf van de Humax voorzien van een kopie van Ubuntu met TVMosaic. Was best een gedoe om dat voor elkaar te krijgen. En ik moest ook de eerder opgenomen radio-uitzendingen nog veilig stellen vóór het destructieve werk. Daar zat nog een stukje opname in van een oude Top-2000 met dat prachtige nummer Annabel van Frank Boeijen, opgenomen op 29-12-2011

Maar ja, nu boot de Humax niet meer (natuurlijk). Was te verwachten. Maar die is ook niet te beroerd om de schijf opnieuw klaar te maken voor gebruik, dus een nieuwe poging ligt op de loer.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, carl said:

Bij een kabel is het wel zo dat die in de ene situatie beter klinkt dan de andere. Ik ben wel nieuwsgierig naar de koolstofkabel van Cock.

Ik had weer de pech dat ik geen verschil hoorde toen ik een koolstof interlink tussen de vv en cd speler had.
Ik had de kabel van Hocuspocus op groen.
Nu heb ik hem niet meer.
Hoewel pech:D

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Sodejuu said:

Dat is toch van Hans de Booij :huh:

Je zult gelijk hebben, ik schreef het uit mijn hoofd. Hoe dan ook, indertijd hoopte ik het weer te zullen horen in de Top 2000, en toen het 's nachts kwam heb ik het opgenomen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, leobus said:

Cock heeft geen koolstof kabels. Wel carbo nanotube kabels. En dat is totaal iets anders. Zoek maar eens uit wat het is en waar het vandaan komt.:angry::D

Groet,

Leobus

Ik krijg bezoek maar vanavond weet ik het (misschien).

Link to comment
Share on other sites

Beste Wol,

Ik werkte vroeger bij het bedrijf dat de "koolstofnanobuisgarens" mede heeft ontwikkeld. Dat was bij mij op de afdeling. Dus ik weet echt wel wat het is. En het is niet GEWOON een garentje. Het is knap moeilijk om zoiets te maken. Maar bij ons op de afdeling liepen best wel knappe koppen.:D Geen batteraven dus. (Ik heb een Maastreechse schoonmoeder en een Hunselse vrouw, dus ik weet wat een Batteroaf is.)

Groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vintagemod said:

Zeg bateraaf tingie en Leo leest dit maar eens 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koolstofnanobuis,

die dat geschreven hebben zijn die dan achterlijk dan.

mvg wol

Nee, die zeggen dat het niet bestaat...

Quote

Wikipedia heeft geen artikel met de naam "Koolstofnanobuis,".

 

Link to comment
Share on other sites

Dit artikel gaat alleen maar over een enkele nanobuis. Dit gaat niet over een garen van nanotubes. Een interlink van 1 micrometer  lang en 1 nanometer dik lijkt mij niet erg praktisch. En juist het fabriceren van garen van nanotubes werd bij ons ontwikkeld. Dus kunnen we nu kabels maken. Valt me trouwens op dat in het artikel veel eigenschappen genoemd worden, maar niet de electrische geleiding. En daar gaat het ons uiteindelijk om.

groet,,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Leuk artikel in wikepedia: bacteriedodend en muizen gaan dood als het materiaal in de longen zit. Doet me aan asbest denken.

Dat laatste klopt misschien wel. Het staat op een lijst met verdacht carcinogene stoffen. Verwerken moet dus met bescherming tegen inademen. In een kabel moet het in een niet doorlatend materiaal gestopt worden. Geeft niet, want we moeten sowieso isoleren. En het laatste stukje in de connector krijgt een metalen busje opgeklemd, want anders kan je niet solderen. Dus daar zit het ook ingepakt.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

De vraag is altijd met dit soort produkten wat er gebeurt als het in het afvalstadium komt Leo. Dat gebeurt niet zo gecontroleerd en vaak weet je niet waarin het wordt gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

Zo is dat. Laatst nog een tv-uitzending gezien over de problematische opbergsytemen van radioactief afval. Diep in zoutlagen, maar o wee als er water bijkomt. Verpakt in beton, waarin scheurtjes komen.Gelukkig hoeven we het maar een jaar of 1000 goed te houden.:blink: Après moi le déluge.

Link to comment
Share on other sites

Don't worry. De Romeinen gebruikten al beton. Een groot gedeelte van het Colosseum in Rome is van beton en dat staat al twee keer zo lang (al zitten daar tegenwoordig al behoorlijke scheuren in).

Het probleem van de mens is dat ze iets uitvinden en dan gelijk met toepassen beginnen. Eventuele mankementen en tekortkomingen is een probleem voor later. En dan wordt ook nog aan symptoombestrijding gedaan ipv bronbstrijding. Daar zijn voldoende voorbeelden van. Ipv dat vliegtuigmotor stiller wordt gemaakt, wordt de omgeving aangepast (geluidsisolatie, wat veel duurder is). Bij een dieselmotor wordt een roetfilter ingezet, maar eigenlijk zou de verbranding beter/efficienter moeten (en dat kan). 
En zo kun je er nog wel een aantal opnoemen.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

@Carl en Mumsoft.

We hebben het hier niet over materialen die niet afbreekbaar zijn. In de verbrandingsoven wordt het gewoon CO2. Dat kan je van asbest en Uranium niet zeggen. Maar wie gaat zo'n kabel nou weggooien? :wacko::D

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Het probleem van de mens is dat ze iets uitvinden en dan gelijk met toepassen beginnen. Eventuele mankementen en tekortkomingen is een probleem voor later. En dan wordt ook nog aan symptoombestrijding gedaan ipv bronbstrijding. Daar zijn voldoende voorbeelden van. Ipv dat vliegtuigmotor stiller wordt gemaakt, wordt de omgeving aangepast (geluidsisolatie, wat veel duurder is). Bij een dieselmotor wordt een roetfilter ingezet, maar eigenlijk zou de verbranding beter/efficienter moeten (en dat kan). 
En zo kun je er nog wel een aantal opnoemen.

Wijze woorden Roger. Probleem Leo is dat de nanotubes in veel toepassingen worden gebruikt met allerlei problemen vandie. Je zou dit soort produkten op zijn minst moeten coderen zodat het buiten de normale afvalketen wordt gehouden.

Om het nog even uit te leggen. We waren indertijd bezig met het ontginnen van oude stortplaatsen. In die oude stortplaatsen zit namelijk veel materiaal wat tegenwoordig geld waard en je hield dan waardevolle grond over waar op gebouwd kon worden. Probleem was vaak dat in het gestorte puin asbest zat. Dan worden de kosten ineens anders.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Carl, als je het bij het restafval gooit, gaat het de verbrandingsoven in. Woeschsch, weg is het. Niks aan de hand. Asbest en al die zware metalen in de afvalbergen zijn niet brandbaar en dus veel riskanter. Je redeneert even teveel vanuit je verleden met asbest. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat voorzichtigheid en evt gevaren onderzoeken nuttig zijn. Daarom staat het ook op de lijst VERDACHT carcinogeen. Er moet nog nader onderzocht worden. Overigens is dat "verdacht" mijn kennis van 5 jaar geleden. Misschien is het nu al gewoon carcinogeen of totaal ongevaarlijk of iets daar tussen in afhankelijk van de soort nanotubes.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Misschien weet Cock er iets over, die werkt er tenslotte mee, en gaat vast niet over één nacht ijs.

Moet ik ook niet doen. Had net een prima verbinding-op-afstand met mijn Ubuntu desktop, werkt dat ineens niet meer. Hier updates, daar updates, maar nog steeds lauw loene (of is het lou loene?). Dus maar weer aangesloten op toetsenbord, muis en beeldscherm, opgestart, en wat denk je: doet-ie het meteen op afstand ook weer. Gooi mij maar in mijn pet.. Nieuw onderzoek is nodig. Gelukkig heeft niemand daar last van, of bedenkingen bij, toch?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...