Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

16 minutes ago, Ivan10 said:

Nee, eigenlijk is het niet genoeg, want ik leer graag wat bij. Die fase heeft toch te maken met hoe de stroom of de elektronen intern lopen en hoe heeft dat invloed op het geluid, Wol? En het tijdsdomein heeft dat te maken met de geluidsgolven van de conussen of zit dat intern in de elektronica? Hoe kun je drie setjes daarmee samenstellen, wat combineer je dan?

Dat is leuk! Was dat in de jaren 1960? Dat moet een beest van een versterker zijn geweest. Zijn er brochures van of oude artikelen? Iemand met oude documentatie op dit forum? :-)

Is dittem? https://www.elektormagazine.nl/news/retrobuizenversterker-levert-1000-watt

12 hours ago, Hans van Liempd said:

Snie... Je zit op 't forum. 

Tussen twee helften zit een kwartier pause Hans. Die besteed ik aan het kijken naar Hélène en tijdens de reclame naar het forum.

Vandaag eeen gevecht met mijn set geleverd. Toen ik vanmorgen beneden kwam hoorde ik in de keuken een vervelende zoem. Ik dacht dat ze buiten aan het werk waren, maar dat bleek niet zo te zijn. Toen toch maar de kamer in gelopen, want daar leek het vandaan te komen. Ik had eerder deze week al een lichte brom door de speakers gehoord, maar deze ratelzoem was toch beduidend luider en vooral irritanter. Toen ik de eindversterker uitschakelde was de zoem verdwenen. 

Ik heb de eindversterker uit het rek gehaald, open gemaakt, de inwendige stof verwijderd en eens goed van binnen bekeken. Er was niks visueel te bekennen. Vervolgens heb ik een stel testluidsprekers aangesloten en de bak aangezet. NIKS!!!! CD speler erop aangesloten via de varabele uitgang en laten spelen. Nog steeds geen ratel zoem of brom te bekennen.

Zou dan toch de voorversterker kapot zijn? Eindversterker weer in het rek gezet en de boel weer aangesloten. Weer die ratel/zoem, zelfs met de voorversterker op stand by (is feitelijk een mute functie). Andere interlinks ertussen gezet bood ook geen soelaas. En toen zag ik dat de voeding voor de Ifi iPhono maar 6,5V leverde. Dat zou 9V moeten zijn. Ik heb de voeding eruit gehaald en de ratel was weg.
Gelukkig dat het de voeding is. Die is makkelijk te maken en kost heel wat minder dan iets kapot in de eindtrap of de voorversterker. Gewoon een nieuwe LT1086 of LM317 erin en dan werkt ie weer.

Edited by Sodejuu

Maar Roger kan wel vloeken hoor Peter ^_^

Ik heb een genoeglijke luisteravond gehad met een vaste luistervriend. Op zijn verzoek wat Callas op de streamer, ik had haar uitvoering van Carmen op LP die ik toch wat mager vind klinken. Altijd de idee gehad dat ik daar wat mis. Vervolgen de uitvoering van Carmen door Leontyne Price aangezet. De uitvoering was uit 1963 en de plaatpersing uit 1971 - volledig voor het digitale tijdperk. Fantastisch orkest met jongenskoor, wat vol en diep uit de speakers kwam. En op Price is weinig aan te merken met haar ietwat warme stem. Morgen maar even de hele plaat afluisteren want dat duurt zeker 2 uur. Voorlopig komt wat meer klassiek aan de orde. 

Ik zet mezelf weer in de audiostand. Morgen wat solderen aan CD speler voor zoon. De meest voor de hand liggende dingetjes (zo een stable platter ding met legato link converter .... waar hebben we dat gehoord ...). 

En mijn linkerluidspreker gaat uit elkaar, de controle of dat ding telkens de versterker sloopt laat ik samenvallen met enige onderdelen upgrade. We weten dat de onderdelen al héééééél lang in de kast liggen hier ))))

En dan zet ik er eerst eens een simpel versterkertje op,  kijken of die overleeft. 

En voor nu : youtube haha

groet

Draai nu met de Acoustical Jobo 2800 en de Cabasse Prao.
Ook geen straf.
Wel wat rumble van de Papstmotor die het via de snaar doorgeeft aan het plateau.
Oude meuk.
:)

Ik geloof niet dat de snaar de oorzaak is, maar eerder de rubbers waar de motor in opgehangen is. Die rubbers zuillen na zo'n lange tijd hun dempende eigenschap wel verloren hebben (lees: rubber uitgedroogd en hard of poreus). Tijd voor een nieuw setje rubbers.

Edited by Sodejuu

Welkom terug;). Interessante "zender". Ik luister nu naar Train No Nowhere, met een special over Jacques Brell. Leuke podcasts waar je avonden zoet mee kunt zijn. Mooi voor de donkere tijd die weer aankomt. 

Goeie tip! i240.gif

We werken met Pro-Tools om de programma’s op te nemen.

Kan dat ermee te maken  hebben? Zag het bij de vacatures, dus je kunt je invloed aanwenden. Zelf heb ik er nog niets van opgemerkt, alleen dat het nogal wat luider klinkt dan bv omradio.

Ja, t'is bar en boos. OMradio is nog erger. Maar het kan me niet zo schelen, de muziek is vaak prima. Gisteren nog naar vage beelden over Leiden gekeken bij ONS. Het deed me wat.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...