Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Apparaten waar digitale klokken in zitten zijn vaak temperatuurgevoelig. Dit ontdekte ik met mijn de Pink-Faun dac. Die staat dus altijd aan, maar wel op standby. De rest gaat gewoon uit. Na 'n half uur speelt het prima op niveau. En zelfs meteen na het aanzetten is het prima beluisterbaar. 

Maar ik denk dat dit voor elke set anders kan zijn en dat de kwaliteit van de set en zelfs de akoestiek verschil kunnen maken. Iets wat niet tot z'n recht komt omdat de kwaliteit gewoon ontoereikend is of waarvan de geluidskwaliteit door een slechte akoestiek niet tot volledige ontplooiing  komt b.v.

Mijn dac heeft een ingebouwd oventje waarmee de klok op een constante temperatuur gehouden wordt. De Vv is buis, dus zo warm. De klasse D versterkers worden nauwelijks warm, dus qua opwarming zit het hier wel goed. Maar omdat ik bij een luistersessie altijd de boel moet verslepen -dus ook de bekabeling- duurt het hier ook minstens een uur om het lekker te laten klinken. Ik zet altijd alles uit als ik niet luister. Er gaat mij teveel energie verloren bij continu aan laten. (Oventje, buizen)

groet,

Leobus

38 minutes ago, leobus said:

Mijn dac heeft een ingebouwd oventje waarmee de klok op een constante temperatuur gehouden wordt. De Vv is buis, dus zo warm. De klasse D versterkers worden nauwelijks warm, dus qua opwarming zit het hier wel goed. Maar omdat ik bij een luistersessie altijd de boel moet verslepen -dus ook de bekabeling- duurt het hier ook minstens een uur om het lekker te laten klinken. Ik zet altijd alles uit als ik niet luister. Er gaat mij teveel energie verloren bij continu aan laten. (Oventje, buizen)

groet,

Leobus

Ik denk dat zo'n "oventjesklok" meer tijd nodig heeft om stabiel te worden.

Klokjes heb je in verschillende soorten. Normaal is het een gewone kristal-oscillator gebouwd om een XO (=kristal oscillator). 
De "oventjesklok" heeft een TCXO (= temperature controled xtall oscilator)
En dan heb je ook nog een VCXO (= voltage controled xtall oscilator). Guido Tent gebruikt die meestal.

Een oscillator in een oven stoppen heeft tot doel de invloed van de omgevingstemperatuur te verminderen op de nauwkeurigheid van de frequentie. Dit is alleen van belang voor dingen die de tijd aangeven of daarvan afhankelijk  zijn, zoals wekkers en wandklokken. Een standaard kristal oscillator is tot op 10 a 20 ppm (parts per million) nauwkeurig in een gewone huiskamer. Dat is een tiental seconden per jaar in een klok.  Stop je hem in een oventje dan kun je die afwijking een factor 10 - 50 kleiner maken.

Voor een CD speler is het zinloos. Het doet n.l. niets met de faseruis of jitter. Enige is dat een CD i.p.v. 0,04 seconde langer of korter duurt, hij  dan iets van 0,001 seconden langer of korter duurt. In een DAC heeft het al helemaal geen zin, daar wordt de klok sowieso van de bron afgeleid.

Toevallig sprak ik Guido gisteravond nog. Hij gebruikt gewoon standaard DIL oscillatoren. Maar wel met een eerste kwaliteit kristal, geselecteerd op lage faseruis welke hij speciaal in Duitsland laat maken. Dus geen Chineesje van een paar kwartjes...

Edited by Pjotr

1 hour ago, Pjotr said:

Een oscillator in een oven stoppen heeft tot doel de invloed van de omgevingstemperatuur te verminderen op de nauwkeurigheid van de frequentie.  In een DAC heeft het al helemaal geen zin, daar wordt de klok sowieso van de bron afgeleid.

In de Antelope dac wordt eerst gebufferd en vervolgens wordt het signaal met de eigen klok weer aan de chip gevoerd. Dus niet afhankelijk van de klok van het bronsignaal.

Volgens  mij heet dat procedé: asynchrone dac. Of is dat zo als de dac klok de master is en dus ook het bronsignaal stuurt?

groet,

Leobus

10 hours ago, Tubejack said:

Buizen zijn hier, met een paar minuten speelklaar.  

Speelklaar is die bij mij ook vrij snel Jack, maar dat is iets anders dan magisch klinken. Ik zet de installatie nu altijd wat eerder aan en laat wat “ voorverwarmen “ met de streamer. Ondertussen is de Conrad Johnson wat ouder en vroeg ik me af of een onderdeel niet aan het slijten was. Maar goed jullie zijn de techneuten.

Wat "magisch" klonk vandaag was NPO Radio 2 Soul en Jazz.  Tot 18:00 geen geouwehoer en alleen muziek :)

Wat buizen betreft die worden no-time 180....200 graden.  Bij mij is de set binnen 5 minuten top.  Er is razendsnelle electronica is omdat te bewerkstelligen en dat 50x per seconden zo te houden.   Verder zijn álle versterkers aan slijtage onderhevig.    

Wat ik verder leuk vond dat ik las dat  ook Peter van Willenswaard  de Sovtek 5881 WTX ontdekt heeft. 

Edited by Tubejack

4 minutes ago, Tubejack said:

Verder zijn álle versterkers aan slijtage onderhevig.

Zelfs ik ben aan slijtage onderhevig Jack 😘 Waar denk je dan aan wat zoveel opwarmtijd nodig heeft? 

8 minutes ago, carl said:

Zelfs ik ben aan slijtage onderhevig Jack 😘 Waar denk je dan aan wat zoveel opwarmtijd nodig heeft? 

Dat kan al het type buis zijn Carl de ECC88 of varianten zoals de 6922 of 6N1P  dat zijn nou niet de meest audiofiele buizen.  Ze klinken wat "hard en scherp"  Ik heb die "krengen" ook in mijn versterker maar ik laat er wat meer stroom doorlopen ;)

Edited by Tubejack

Mijn voorversterker heeft 4 EH 6922 goldpins Jack. De eindversterker zie je als minder probleem? 

Mijn versterker klinkt wel zuiver maar niet scherp met vinyl. Die hardere klank associeer ik meer met streaming en juist bij remasters.

Edited by carl

20 minutes ago, carl said:

Mijn voorversterker heeft 4 EH 6922 goldpins Jack. De eindversterker zie je als minder probleem? 

Ik probeer zelf niet 2 dezelfde buizen achter elkaar te gebruiken.  Daarmee voorkom je dat de sterke en zwakke punten van zo' n buis uitvergroot wordt.

Een buis heeft altijd een optimale instelling. In mijn eindversterker kan ik dat zelf instellen Carl.  Ik geef ze flink op hun donder.  Dan gaan ze maar wat korter mee ;)

Edited by Tubejack

34 minutes ago, Tubejack said:

Ik probeer zelf niet 2 dezelfde buizen achter elkaar te gebruiken.  Daarmee voorkom je dat de sterke en zwakke punten van zo' n buis uitvergroot wordt.

Die is wel interessant.

34 minutes ago, Tubejack said:

Een buis heeft altijd een optimale instelling. In mijn eindversterker kan ik dat zelf instellen Carl.  Ik geef ze flink op hun donder.  Dan gaan ze maar wat korter mee ;)

Zo heb ik ook wel eens geleefd Jack - ben ik op teruggekomen 😀

Interessant Marc. Net de Stereophile binnen met een artikel over de Chord Qutest DAC dat is het broertje van de Hugo maar dan zonder volumecontrolle en hoofdtelefoonaansluiting e.d. John Atkinson was er erg enthousiast over vanwege zijn neutraliteit. Bovendien nog redelijk betaalbaar met iets van 1400 euro. Toch eens een keer op de Mini uitproberen. 

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

Die is wel interessant.

Zo heb ik ook wel eens geleefd Jack - ben ik op teruggekomen 😀

Ik ga voor de Max (buizen zat) 

3 hours ago, carl said:

Mijn versterker klinkt wel zuiver maar niet scherp met vinyl. Die hardere klank associeer ik meer met streaming en juist bij remasters.

De even harmonischen van Vinyl compenseren de "hardheid" van de 6922.  Ik denk als je gaat meten dat het v.n.l. oneven harmonischen zijn wat er uit die buis komt.

35 minutes ago, carl said:

Interessant Marc. Net de Stereophile binnen met een artikel over de Chord Qutest DAC dat is het broertje van de Hugo maar dan zonder volumecontrolle en hoofdtelefoonaansluiting e.d. John Atkinson was er erg enthousiast over vanwege zijn neutraliteit. Bovendien nog redelijk betaalbaar met iets van 1400 euro. Toch eens een keer op de Mini uitproberen. 

https://www.whathifi.com/chord/qutest/review   al een tijdje terug gelezen.  Lijkt me ook een mooie DAC, maar met jou set-up zou ik zelf kiezen voor die van Hans.

7 hours ago, Tubejack said:

https://www.whathifi.com/chord/qutest/review   al een tijdje terug gelezen.  Lijkt me ook een mooie DAC, maar met jou set-up zou ik zelf kiezen voor die van Hans.

Hoewel ik de Chort DACs echt goed vind, neem ik die reviews van What Hifi niet echt serieus. Ze zijn mij te chauvinistisch. Zo lang het uit de UK komt is het altijd helemaal Hosana. De rest kan OK zijn, maar UK producten zijn ALTIJD super. Dat maakt je als blad ongeloofwaardig.

Mojo, Qutest en Hugo hebben ik principe dezelfde DAC aan boord. De voeding verschilt. De analoge trap waarschijnlijk ook, en de extra features natuurlijk. In verschillenden tests heb ik gelezen dat Mojo en Hugo niet erg van elkaar verschillen. De Hugo heeft meer authoriteit, maar qua klank zou het niet veel uit elkaar liggen. De Qutest zou zelfs maar heel erg beperkt verschillen van de Mojo. Nadeel van de Mojo is dat ie niet rechtstreeks via cinch aangesloten kan worden. Dus Charles, als je het een keer wil proberen, je kunt mijn Mojo wel eens lenen

12 hours ago, Tubejack said:

Die van Hans zal ik wel begin volgend jaar op mijn Auralic horen 😉 Verder wel leerzaam hoor. 

5 hours ago, Sodejuu said:

.Dus Charles, als je het een keer wil proberen, je kunt mijn Mojo wel eens lenen

Ik wist helemaal niet dat jij die had Roger. Ik wil inderdaad wel eens horen hoe die het doet bij mij in vergelijking met de Auralic inbouw DAC. Ik vind het trouwens wel leuk met Dacs bezig te zijn. Hoe lang ben ik nu met hifi bezig en nog steeds zijn er verbeteringen/verfijningen mogelijk. In die zin heeft de luisterzolder me veel nieuwe mogelijkheden geboden. In mijn vorige ruimten had ik die verbeteringen waarschijnlijk niet gehoord.

PS Het was een review in de nieuwste Stereophile. What hifi is inderdaad erg pro Brits, maar kan het  ook met klankbeleving te maken hebben?

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Die van Hans zal ik wel begin volgend jaar op mijn Auralic horen 😉 Verder wel leerzaam hoor. 

Ikzelf wil graag een DAC op mijn eigen set horen.  Wat je ook kunt proberen is je Conrad Jonson voorversterker wat minder "hard" te laten klinken met digitaal.  Probeer eens een andere buis in de 1e trap. 

Edited by Tubejack

Het gevaar is dan wel dat het op vinyl weer minder klinkt Jack 😁 Maar een andere buis wil ik nog wel eens proberen. Wat stel je voor?

Verder nog eens goed de Stereophile review gelezen. Die Atkinson probeert DACs uit met een plaat van Queen die net te scherp kan klinken. Die moderne DACS hebben kennelijk de neiging tot scherpte. Ik vind dat vreemd want met mijn Meridian 506 CD speler heb ik dat probleem nooit gehad. Verder neem ik nog wel even de tijd voor een nieuwe oplossing. Per slot van rekening net de Harmonizers gekocht van Marc. In ieder geval ga ik eerst die Mojo van Roger thuis uitproberen en de Auralic Vega G 1.  

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...