Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, carl said:

Het gevaar is dan wel dat het op vinyl weer minder klinkt Jack 😁 Maar een andere buis wil ik nog wel eens proberen. Wat stel je voor?

Inderdaad, dat is met jouw set eigenlijk niet op te lossen.  Voorheen kon je redelijk makkelijk aan Mullard ECC88 komen .

5 hours ago, carl said:

Je hebt hem dus ook met ingebouwde DAC - de Vega G1 Marc. Die zou ik wel een keertje kunnen lenen. Niet voor niets trouwens 😁

Mooie streamer :) Grappig, de beste resultaten worden gehaald via de USB uitgang :o 

Edited by Tubejack

Dat lees ik wel vaker in DAC-recensies, dat ze via de usb het beste klinken.

Ik heb gisteren de Jitterbug verplaatst. Zat eerst tussen de Rasberry en de dac en nu tussen de harde schijf en de rasp. De dac zit nu rechtstreeks in de rasp. Ik vind het hoog nu mooier klinken, ietsje helderder. Misschien filtert de jitterbug wel iets teveel hoogfrequent of het komt omdat er toch extra elektronica in de signaalweg zit. Vóór het behandelen van de dac  en de rasp klonk het wel beter met de jitterbug tussen dac en rasp. Mijn harde schijf is het minst behandeld van set, ik heb  alleen de voeding-trafo en de kabels (stroom en usb) aan de buitenkant gedaan met TS. Kreeg de voedingstrafo niet open en de behuizing van de schijf laat ik uit veiligheidsoverwegingen dicht. 

Afgelopen vrijdag naar Reference Sound geweest voor een demo van Dan 'd Agostino met Wilson. De bron was een Mark Levinson streamer en de bekabeling en stroomvoorziening van Transparent.

De demoruimte is niet zo groot, maar wel op een heel mooie manier akoestisch aangepast. Met demping, en diffusie op de juiste plaats en frequentie. De Wilson Yvette's staan ruim van de achterwand en wat dichter naar de zijwand. De nieuwe Dan D'Agostino Progression stereo eindversterker staat er tussen.  De voorversterker van hetzelfde merk en serie staat op een lage kast aan de linkerzijde in de ruimte. Daarnaast de ML streamer.

Hier een plaatje van de ruimte, maar hier met andere luidsprekers:

The December Listening Sessions

In eerste instantie wordt er via Roon gespeeld. Ons bekende en minder bekende stukken. Wat opvalt, is dat het geluid volledig van de luidsprekers los komt. De luidsprekers verdwijnen volledig uit het stereobeeld. Maar het valt ook op dat deze set wat terughoudend speelt. Een paar weken geleden hebben we dezelfde set in Brussel gehoord, en toen was er meer dynamiek, kracht en snelheid. Daarom via MConnect en UPnP dezelfde muziek gespeeld. En nu was de beleving weer zoals we die in Brussel in een aanzienlijk grotere ruimte ervoeren. 

Met 6 mensen op bezoek heb je natuurlijk een keur aan muziek. Alles wat er gespeeld werd, kwam erg goed en levendig over. Nog een keer na Roon terugschakelen, gaf weer dat wat saaie geluid. Ook al was het nu wél wat beter. Dit kwam omdat er in eerste instantie met de standaardinstellingen van Roon werd gespeeld. Hierbij staat kennelijk DSP aan, maar wel neutraal ingesteld. Wanneer dit wordt uitgeschakeld (DSP) klinkt het echt wel beter, maar nog niet zoals met UPnP. De set liet deze verschillen ook extreem duidelijk horen. Wat natuurlijk een geweldig compliment voor de set is.

Helaas gaat de prijs van deze set mijn budget ruim te boven, maar het is zeker voor de mensen die het wél kunnen betalen én van muziek houden een waardevolle investering. Mijn Wilson Watt/Puppy's uit 1995 spelen na wat kleine revisiewerkzaamheden nog steeds als nieuw. Iets, wat ik van de huidige Wilson zeker ook mag verwachten. De afwerking ligt op een extreem hoog niveau (hoger dan de mijne uit 1995) en de gekozen materialen zijn prachtig. Voor de versterkers en streamer geldt hetzelfde. Voor de prijs van een mooie Mercedes of Tesla heb je deze set. Ik zou er meer plezier dan van die auto's aan hebben.

Michael, hartelijk bedankt voor de demo en prima verzorging.

De vergelijking met een Amerikaanse auto was misschien beter geweest dan met een Mercedes, Hans 😀  Dergelijke sets interesseren me toch niet echt want je hebt er wel een zeer stevige luisterruimte nodig. Mensen met normalere kamers kunnen beter terecht dan bij Krell e.d.

10 minutes ago, carl said:

De vergelijking met een Amerikaanse auto was misschien beter geweest dan met een Mercedes, Hans 😀  Dergelijke sets interesseren me toch niet echt want je hebt er wel een zeer stevige luisterruimte nodig. Mensen met normalere kamers kunnen beter terecht dan bij Krell e.d.

Klinkt toch een beetje als totale en aantoonbare nonsens. Neem me verder maar niet kwalijk dat ik nu Wols spreek, maar dit klinkt naar onvervalste rubbish...Het wordt gewoon ter plekke, tijdens het schrijven, verzonnen.

Wat zal ik nu weer eens schrijven om de stilte te verbreken, want ja... een reactie MOET er komen.

Waarnaar verwijst bijvoorbeeld "e.d." aan het einde nog meer dan Krell?

En ben je uberhaupt weleens in Michaels ruimte geweest? Die is niet zo groot namelijk...

Edited by thingman

Beste Toine, op basis van de foto denk ik dat die kamer behoorlijk groot is. Stel dat die LS een cm of 30 breed is, dan kunnen er volgens mij heel wat tussen die twee Wilsons in staan. Tel daar dan de afstand tussen muur en luidspreker maar eens bij. Ik schat de kamer zeker op vijf meter breed en dat is voor NL huiskamerbegrippen behoorlijk fors. Daarnaast heb ik natuurlijk ook wat versterkers gehoord in mijn leven waaronder bijvoorbeeld een  Krell thuis. Mij overtuigen die krachtpatsers zelden (Ayre vind ik wel erg fraai) en eigenlijk geldt dat ook voor veel supersystemen. Voor mij klinken die vaak overgecontroleerd en  “leven” gewoon niet. 

Edited by carl

6 hours ago, TL 200 said:

Dat lees ik wel vaker in DAC-recensies, dat ze via de usb het beste klinken.

Maar vaak ook niet, neem b.v. Hans op dit forum of bij de DDDAC van AudioΩCreative.  Mooie web site https://audio-creative.nl

Ik vond dat laatste filmpje van Hans van Beekhuyzen erg interessant. Nooit geweten dat Femto klokken gevoelig waren voor trillingen. In mijn digitale set-up zitten er minimaal 2... 

Ieder z'n meug zullen we maar zeggen. De set van Carl klinkt prima, maar vind ik wat basarm klinken. 

De kamer is schat ik 4 m breed en ruim 8 m lang. Voor de wanden hangen diffusers,absorbers en plate-absorbers van ca 10 cm dik. Alles zeer mooi bekleedt met een dunne stof. 

4 minutes ago, Tubejack said:

Maar vaak ook niet, neem b.v. Hans op dit forum of bij de DDDAC van AudioΩCreative.  Mooie web site https://audio-creative.nl

Ik vond dat laatste filmpje van Hans van Beekhuyzen erg interessant. Nooit geweten dat Femto klokken gevoelig waren voor trillingen. In mijn digitale set-up zitten er minimaal 2... 

Alle clocken zijn volgens mij gevoelig voo trillingen. We deden om de clock van de cd speler 20 jaar geleden, al een buisje gevuld met siliconenkit. 

USB klinkt volgens mij altijd slechter dan Spdif of i2s. Dit heb ik op verschillende Dac's kunnen testen. Maar hangt natuurlijk ook af van de verdere verwerking van het digitale signaal. 

1 minute ago, Hans van Liempd said:

USB klinkt volgens mij altijd slechter dan Spdif of i2s. Dit heb ik op verschillende Dac's kunnen testen. Maar hangt natuurlijk ook af van de verdere verwerking van het digitale signaal. 

Bij mij wordt dat gelijk gereclocked door een Hi-face Evo en dan met AES/EBU de studio dac in. Klinkt haast analoog, totaal niet scherp. Ondanks dat een ESS dac chip erg neutraal klinkt.  (dat is ook waarschijnlijk het  "probleem" van Carl). Ik vind het zo wel prima ;)

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Ieder z'n meug zullen we maar zeggen. De set van Carl klinkt prima, maar vind ik wat basarm klinken. 

Dan moet je nog maar eens langskomen Hans want er is nogal wat verandert in opstelling en akoestische hulpmiddelen en zelfs apparatuur. Zoals Marc, Peter en Roger kunnen bevestigen kom ik in het laag weinig meer tekort zeker na de toevoeging van de Harmonizers. Hoewel in vergelijking met jouw Wilsons je natuurlijk altijd laag  tekort komt. Ik ben je trouwens nog steeds dankbaar dat je in mijn woonkamer hebt gemeten indertijd. Dat is de basis geweest voor verhuizing naar zolder.

Edited by carl

1 hour ago, Tubejack said:

Nooit geweten dat Femto klokken gevoelig waren voor trillingen.

Dat wist ik nou weer wel, al van mijn dealer geleerd toen ik mijn cd-speler kocht. Voor draaitafels en apparaten met een klok geldt hetzelfde.

Mijn cd-speler is dan ook gedempt met loodbitumen op diverse plekken en de klok is goed vastgekit. Voor de Raspberry en m'n dac zoek ik nog een oplossing, die staan nog los en zijn ook lastig te verzwaren. Misschien nog eens een andere behuizing maken.Ik ga binnenkort mijn set van de houten vloer halen en dragers aan de muur maken.

We hebben bij de audiovereniging een keer een demo gehad van Townshend dempers. Dat deed echt veel. En inderdaad vooral onder de (Accuphase) CD speler. Wel knap prijzig helaas. Maar echt een positief effect.

http://www.townshendaudio.com/hi-fi-home-cinema-equipment-vibration-isolation/seismic-isolation-pods/

groet,

Leobus

11 hours ago, carl said:

Dan moet je nog maar eens langskomen Hans want er is nogal wat verandert in opstelling en akoestische hulpmiddelen en zelfs apparatuur. 

Ga ik na de feestdagen doen. Na 20 januari kan ik ook door de week over de auto beschikken. M'n vrouw gaat n.l. ook met (vervroegd) pensioen.

Goed idee Hans. Mijn vrouw is trouwens ook sinds augustus met pensioen en dat is best gezellig.

Ik heb een paar jaar geleden een demo gehad van Max in Muenchen. Hij gaf een swiep aan een audiorack en de platenspeler had er geen last van.

Edited by carl

Mijn speakers staan op een betontegel die op spikes staan. Koppelen werkt idd. niet zo goed met de houten vloer hier. Ik denk dat ik maar eens ga experimenteren met tennis- of kaatsballen onder de tegels. Er zijn genoeg soorten en hardheden te koop. En om het wegrollen te voorkomen kan ik wel iets van conserven- of leverpastei blikjes op de vloer spijkeren. Kost weinig en wat ik niet gebruik kan wel naar ons kleine buurmeisje.:) Leuk projectje voor na de kerst. 

15 hours ago, TL 200 said:

Voor de Raspberry en m'n dac zoek ik nog een oplossing, die staan nog los en zijn ook lastig te verzwaren. Misschien nog eens een andere behuizing maken.Ik ga binnenkort mijn set van de houten vloer halen en dragers aan de muur maken.

Ik ga pas een oplossing zoeken als er een probleem is. Dus wat jij allemaal van plan bent, ga ik niet doen. Soms dènk je een probleem te hebben, maar de volgende dag blijkt er niks meer van. Als je van je set kunt genieten, en niets eraan je meer ergert, laat het dan zo. In het verleden heb ik best wat stappen en stapjes gezet om de set te 'verbeteren', die achteraf gezien overbodig waren, en soms best veel geld gekost hebben. Ik denk bv aan de Harmonizers, lesje geleerd, en nu wellicht de audiolamp. Maar die is mij weer te dierbaar om te laten schieten. Schoenmaker blijf bij je leest.

1 hour ago, TL 200 said:

Mijn speakers staan op een betontegel die op spikes staan. Koppelen werkt idd. niet zo goed met de houten vloer hier. Ik denk dat ik maar eens ga experimenteren met tennis- of kaatsballen onder de tegels. Er zijn genoeg soorten en hardheden te koop. En om het wegrollen te voorkomen kan ik wel iets van conserven- of leverpastei blikjes op de vloer spijkeren. Kost weinig en wat ik niet gebruik kan wel naar ons kleine buurmeisje.:) Leuk projectje voor na de kerst. 

Max wil eigenlijk volledig ontkoppelen. Koop twee schommels en hang je speakers daarin op. Kunnen daarna altijd nog naar je buurmeisje 🤗

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...