Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik veronderstel dat die dingen van Max wel op een of andere manier beter zijn afgestemd Marc. Maar je zou/we zouden het moeten uitproberen om het zeker te weten.

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Ik veronderstel dat die dingen van Max wel op een of andere manier beter zijn afgestemd Marc. Maar je zou/we zouden het moeten uitproberen om het zeker te weten.

Dat is lastig, juist afstemmen. De invering en resonantiefrequentie zijn afhankelijk van het gewicht. Elk apparaat is anders en heeft per pootje zelfs verschillende krachten. Het zal dus toch een gemiddelde blijven. 

14 minutes ago, robx said:

Ga ervan uit dat alles trillingsgevoelig is, en dat de kleinste trilling - ook wat niemand kan meten  behalve Cock - storend is.  

ps .... daar onderin .... daar zit het

Tja.. Trillingen. Welk frequentie en welke amplitude.?

Ik hoorde duidelijk een verschil tussen de apparatuur op de hglazen platen of op de houten balken.  Voor mij klonk het op de balken beter, meer organisch. Iemand anders al dat misschien anders ervaren. En andere apparatuur zal ook anders reageren.  

1 oplossing bestaat volgens mij dus niet. 

Die dingen van Towshend zijn ingedeeld in gewichts categorieën. Dat zijn de veren van het systeem. Verder bestaan ze uit schokdempers. Of die ook gewichtsafhankelijk zijn, weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed van wel. Maar instelbaar op een specifieke frequentie zijn ze volgens mij niet. Maar nogmaals, het effect onder CD speler en boxen was groot. Onder de versterker (Ook Accuphase) wat minder, maar nog steeds waarneembaar.

groet,

Leobus

5 hours ago, mumsoft said:

Ik ga pas een oplossing zoeken als er een probleem is. Dus wat jij allemaal van plan bent, ga ik niet doen. Soms dènk je een probleem te hebben, maar de volgende dag blijkt er niks meer van. Als je van je set kunt genieten, en niets eraan je meer ergert, laat het dan zo. In het verleden heb ik best wat stappen en stapjes gezet om de set te 'verbeteren', die achteraf gezien overbodig waren, en soms best veel geld gekost hebben. Ik denk bv aan de Harmonizers, lesje geleerd, en nu wellicht de audiolamp. Maar die is mij weer te dierbaar om te laten schieten. Schoenmaker blijf bij je leest.

Ik begrijp wat je bedoelt, Marc. Ik ben alleen nog niet zo tevreden met hoe het nu staat. Het huidige rek is vrij slap, vooral nadat ik de poten heb ingekort waardoor er ook nog eens een dwarsverbinding is verdwenen. Dit in combinatie met de houten vloer is verre van ideaal. Vandaar dat ik het spul aan de muur wil. De rasp staat al op een plank aan de muur en die wil ik ook op het nieuwe rek. Ik denk dat ik wat van die leistenen borden of kaasplanken koop om het spul op te zetten. Dat is beter dan glasplaten of hout, ook gezien de tegel die eronder ligt. 

1 hour ago, robx said:

daar onderin .... daar zit het

Ja, ik heb vooral last met die houten vloer. Zodra het wat harder gaat begint die gewoon te trillen. Dat vind ik ook erg onplezierig aan m'n voeten. Koppelen heb ik al op verschillende manieren geprobeerd, nu het ontkoppelen maar proberen. Rubber mat o.id. helpt niet genoeg, dan maar rubber ballen proberen. "Die dingen" van Max zijn ongetwijfeld heel goed maar ik zal nooit zoveel betalen voor luidspreker onderzetters. Ik zou type 3 moeten ivm het formaat van de speakers en die kosten momenteel (wat ik kon vinden) 2100 Britse pond, zo'n 2300 euries. Nederlandse leverancier kon ik niet zo gauw vinden. 

Kogels in kommetjes ontkoppelt in x en y richting erg goed. De z richting is afhankelijk van de bodem van 't kommetje de stijfheid van de kogel en oplegmateriaal. 

Hier is het oplegmateriaal hardsteen. Deze platen liggen op de houten balken die weer op een stalen rek liggen. 

Ik ben hier erg tevreden mee. 

Edited by Hans van Liempd

6 hours ago, mumsoft said:

In het verleden heb ik best wat stappen en stapjes gezet om de set te 'verbeteren', die achteraf gezien overbodig waren, en soms best veel geld gekost hebben. Ik denk bv aan de Harmonizers, lesje geleerd, en nu wellicht de audiolamp.

Mijn strategie is altijd geweest om eerst uitgebreid thuis uit te proberen voor een aankoop Marc. Voor de meeste spullen is me dat wel gelukt. In die zin ben ik Rob Wilms van de hifi winkel altijd wel dankbaar geweest -  zijn vertrouwen in mijn fatsoen heeft hij ook wel terugverdiend. Als ik van een produkt overtuigd ben, dan geef ik er namelijk meestal meer aan uit dan ik van plan was. Die Harmonizers had ik ook niet vlug gekocht - thuis uitproberen overtuigde me wel. Eigenlijk heb ik van geen component spijt. Voodoo heb ik dan ook nooit gekocht. 

Edited by carl

4 minutes ago, Pjotr said:

Als je wilt onkoppelen, begin dan met je speakerkabel los te koppelen. Want hoe wil je anders het geluid wat je vloer in trilling brengt isoleren, speakers buiten zetten? Ja, en een dikke deken over je woefs helpt ook een beetje.

ik probeer gewoon wat Pjotr, ik ben nu echt niet ontevreden maar ik denk wel dat er qua ondergrond nog wat te verbeteren is. Het liefst had ik een betonvloer maar dat is geen optie.

17 minutes ago, TL 200 said:

ik probeer gewoon wat Pjotr, ik ben nu echt niet ontevreden maar ik denk wel dat er qua ondergrond nog wat te verbeteren is. Het liefst had ik een betonvloer maar dat is geen optie.

Ja, alhoewel beton ook niet ideaal geacht wordt. Althans die jongens van die demo van de Towshend  dempers waar Leo het over had, waren dat van mening. Het is in feite een onoplosbaar probleem, meetrillende vloeren. Wij hebben hier zwevend parket op een betonnen draagvloer. De speakers staan ontkoppeld van de vloer. Scheelt zeker in het directe contact geluid van kast naar vloer. Maar bij luider spelen komt de vloer echt nog wel in trilling via de lucht! Is dat nou storend? Simpel antwoord: Ik stoor mij er niet aan :) (Echt een supertweak!!! :lol: )

Edited by Pjotr

5 minutes ago, vintagemod said:

Towsend heeft volkomen gelijk ,dat verhaal klopt,maaaaaar hoe worden  die trilingen afgevoerd,van de speakers,dat is weer de andere Kant van de medialle,Zou die daar een antwoord of een oplossing voor hebben,bij het spul,van hem worden,de trilingen niet afgevoerd,blijft in de speaker hangen.

Jongens,een Klein beetje logisch nadenken.

mvg wol

De trillingen worden niet afgevoerd, maar geabsorbeerd door die trillingsdempers. En hier in in warmte omgezet. 

Klopt Hans. Daarom zijn er ook verschillende voor een verschillend gewicht. Overigens is het de vraag of het effect je bevalt. Ik was ook bij die demo en daar werden ze onder speakers gedemonstreerd op een betonnen vloer die weer direct op de zandlaag lag. Beter kun je eigenlijk niet hebben als vloer, akoestisch gezien. Het enige wat mij opviel was een slappere bas. Maar dat vond ik niet echt een betere bas! Logisch want de speakers hebben dan juist geen fundament om op te ankeren en kan de kast weer vrij trillen (met slappere bas tot gevolg). Ik vond het in die situatie geen verbetering. Ik denk dat het in mij oude huis centrum A'dam met houten planken tussenvloer juist wel een uitkomst was geweest.

Edited by Pjotr

24 minutes ago, Pjotr said:

...... een betonnen vloer die weer direct op de zandlaag lag. Beter kun je eigenlijk niet hebben als vloer, akoestisch gezien. 

Wel verschrikkelijk koud hoor Peter. Ben blij dat ik die in mijn oude aanbouw kwijt ben. 

24 minutes ago, vintagemod said:

De harmonyzers is gewoon een goed doordacht product om inkomsten te genereren .... 

Ik heb hem minstens een maand uitgeprobeerd voordat ik hem kocht Wiel.  Dat ding doet zeker wat en in mijn geval zeker positief.

50 minutes ago, carl said:

Wel verschrikkelijk koud hoor Peter. Ben blij dat ik die in mijn oude aanbouw kwijt ben. 

Die demo was al weer een maand terug. Viel toen wel mee :) Mijn vader heeft destijds bij de bouw van zijn huis in de serre de vloerverwarming door laten trekken. Dat houdt net de kou er uit. En daar ligt ook wel een flinke laag PU schuim onder, dat wel.

Edited by Pjotr

1 hour ago, Pjotr said:

Scheelt zeker in het directe contact geluid van kast naar vloer.

Kijk, daar is hier dus nog wel wat te verbeteren. Als het echt hard gaat trilt er wel meer hier, dat vind ik ook niet erg, is ook wel eens lekker om die klappen op een grote trom te voelen. Dat gebeurt in de open lucht ook wel. 

6 minutes ago, Pjotr said:

Die demo was al weer een maand terug. Viel toen wel mee :) Mijn vader heeft destijds bij de bouw van zijn huis in de serre de vloerverwarming door laten trekken. Dat houdt net de kou er uit. En daar ligt ook wel een flinke laag PU schuim onder, dat wel.

Dat deden ze in 1930 niet Peter. Bij mij leek het wel een batterij van kou. Wat er nu staat staat ook op zand, maar dan zwaar geïsoleerd en nog eens extra onder de vloerverwarming.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...