TL 200 Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 1 hour ago, Pjotr said: Logisch want de speakers hebben dan juist geen fundament om op te ankeren en kan de kast weer vrij trillen (met slappere bas tot gevolg) Mijn overtuiging is ook altijd geweest dat speakers het best klinken als ze, bij wijze van spreken, vast aan de vloer zitten. Vandaar dat ik altijd gekoppeld heb. Aangezien de vloer hier toch wel als klankkast werkt ben ik al langer geneigd naar ontkoppeling. Er zit gewoon niks anders op dan zoeken naar een compromis, zoals bij alles in de muziekweergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 1 hour ago, Pjotr said: En jij vergeet nu het casettebandje En jij een "s". Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 In de vloer bij de demoruimte van de AVMN ligt ook vloerverwarming. Daar zal dan ook wel een laag isolatie onder liggen. Verder heeft Pjotr wel gelijk dat het laag wat minder was met die dempers, maar ik vond het beter doortekend en strakker. Ik heb liever wat minder goed laag dan wat meer en van mindere kwaliteit. Maar zoals altijd; kwaliteit/goed heeft veel met smaak te maken. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 3 hours ago, TL 200 said: Ik begrijp wat je bedoelt, Marc. Ik ben alleen nog niet zo tevreden met hoe het nu staat. Het huidige rek is vrij slap, vooral nadat ik de poten heb ingekort waardoor er ook nog eens een dwarsverbinding is verdwenen. Dit in combinatie met de houten vloer is verre van ideaal. Vandaar dat ik het spul aan de muur wil. De rasp staat al op een plank aan de muur en die wil ik ook op het nieuwe rek. Ik denk dat ik wat van die leistenen borden of kaasplanken koop om het spul op te zetten. Dat is beter dan glasplaten of hout, ook gezien de tegel die eronder ligt. Leisteen is prima, maar je moet die niet boven een tegel aanbrengen. Er gaat haast niks doorheen. Er zit niet voor niks ook een leisteen aan de onderkant van de tegel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 11 minutes ago, TL 200 said: En jij een "s". Knieoor 15 minutes ago, TL 200 said: Mijn overtuiging is ook altijd geweest dat speakers het best klinken als ze, bij wijze van spreken, vast aan de vloer zitten. Vandaar dat ik altijd gekoppeld heb. Aangezien de vloer hier toch wel als klankkast werkt ben ik al langer geneigd naar ontkoppeling. Er zit gewoon niks anders op dan zoeken naar een compromis, zoals bij alles in de muziekweergave. Ja, alhoewel het met jouw TL's dan weer niet zo'n vaart loopt als met een gesloten kast voor het laag. Het laag komt daar uit je TL opening en volgens mij kun je daarmee zonder al te veel compromis ontkoppelen: 1 a 2 lagen sportmat van geschuimd spul met daarop een of twee betontegel 40x60. Zelf denk ik aan een impuls gecompenseerde sub er bij in de toekomst. Dat is een sub met twee gelijke woofers tegenover elkaar. De beweging van de kast veroorzaakt door de reactie krachten wordt dan opgeheven: Gecompenseerd dus omdat de woofers tegen elkaar in bewegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 22 minutes ago, TL 200 said: Mijn overtuiging is ook altijd geweest dat speakers het best klinken als ze, bij wijze van spreken, vast aan de vloer zitten. Vandaar dat ik altijd gekoppeld heb. Aangezien de vloer hier toch wel als klankkast werkt ben ik al langer geneigd naar ontkoppeling. Er zit gewoon niks anders op dan zoeken naar een compromis, zoals bij alles in de muziekweergave. Wat ook kan is een verankering met draadeinden aan de muur achter de speaker. Een tip van Cock die ik toegepast heb. Daarmee heb je de achterwaartse beweging helemáál teniet doet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 4 minutes ago, mumsoft said: Leisteen is prima, maar je moet die niet boven een tegel aanbrengen. Er gaat haast niks doorheen. Er zit niet voor niks ook een leisteen aan de onderkant van de tegel. Dan wordt het hout, van glas wist ik wel dat niet geschikt is. Dank je voor het voorkomen van een miskoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 5 minutes ago, Pjotr said: 1 a 2 lagen sportmat van geschuimd spul met daarop een of twee betontegel 40x60. Die betontegels heb ik er al onder. Ik zal eens een matje zoeken. Ik heb al wat geschuimd spul geprobeerd, blokjes van ong. 10 bij 10 cm en 5 cm dik maar die werden door de tegel en de speakers van rond de 40 kilogram helemaal geplet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 12 minutes ago, TL 200 said: Dan wordt het hout, van glas wist ik wel dat niet geschikt is. Dank je voor het voorkomen van een miskoop. Mijn set staat in een rek van gebruikt steigerhout, kon ik ooit kopen toen er nog advertenties kwamen op deze site. Gaat en staat prima. De speakers staan op de befaamde HEMA eierdopjes, en die weer op twee leistenen platen. Ik denk er wel eens over om die platen er weer onder vandaan te halen. De vloer is uiteraard van hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 26 minutes ago, René N. said: Wat ook kan is een verankering met draadeinden aan de muur achter de speaker. Een tip van Cock die ik toegepast heb. Daarmee heb je de achterwaartse beweging helemáál teniet doet.... En vooral erg handig bij die open baffles van jou. Zou ik ook doen als ik die had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 5 minutes ago, mumsoft said: Mijn set staat in een rek van gebruikt steigerhout, kon ik ooit kopen toen er nog advertenties kwamen op deze site. Gaat en staat prima. De speakers staan op de befaamde HEMA eierdopjes, en die weer op twee leistenen platen. Ik denk er wel eens over om die platen er weer onder vandaan te halen. De vloer is uiteraard van hout. Steigerhout, daar zeg je wat. Kost maar een paar centen en je hebt mooie dikke planken. Even naar de bouwmarkt dus. Of hiernaast op de bouwplaats (van een nieuwe huisartsenpost) vragen. Ze zijn begonnen met metselen en de stijgers komen vast snel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 december 2018 Report Share Posted 17 december 2018 (edited) Op advies van Ravon gebruik ik van die kleine doorzichtige piramidevormige plastic “ dingen “ (Bommeliaans) onder een houten plaat waarop de speakers staan met spikes. Voldoet heel goed op mijn houten zoldervloer. Hij had die dingen professioneel doorgemeten (was zijn vak). Edited 17 december 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 8 hours ago, TL 200 said: Dan wordt het hout, van glas wist ik wel dat niet geschikt is. Dank je voor het voorkomen van een miskoop. Verifieer het eens bij Bert! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 11 hours ago, TL 200 said: Mijn overtuiging is ook altijd geweest dat speakers het best klinken als ze, bij wijze van spreken, vast aan de vloer zitten. Vandaar dat ik altijd gekoppeld heb. Aangezien de vloer hier toch wel als klankkast werkt ben ik al langer geneigd naar ontkoppeling. Er zit gewoon niks anders op dan zoeken naar een compromis, zoals bij alles in de muziekweergave. Mijn zware Wilsons staan op hardstenen tegels die weer op eierdoppen met kogels op een relatief lichte verdiepingsvloer staan. Ik heb met zo'n Seismoapp de trillingen van de luidspreker en die van de vloer gemeten. Bij de luidspreker zie ik geen verschil, op de vloer wél. Deze trilt minder wanneer de eierdoppen met kogels er onder staan. Op de audioclub bracht een demogever eens een speeldoosje mee. Zo'n klein ding zonder kastje. Wanneer hij t in z'n hand hield, was het amper te horen. Op een zware eikenhouten barkruk klonk het onvoorstelbaar veel luider. Op z'n luidspreker (Vivid Audio GIYA G4 S2) daarentegen weer nauwelijks. Hiermee liet hij horen dat de demping van hout minimaal is. Die luidsprekers stonden overigens wél op houten blokken: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Resonantie voorkomen is een ding, maar afvoeren. Twee dingen die wellicht vragen om verschillende materialen. Gewicht op de ls of de ls verankeren of opspannen met lijmtangen of intern verstevigen het kan allemaal. Maar ik heb ze gewoon op een vloerkleed staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 4 hours ago, thingman said: Verifieer het eens bij Bert! Ik heb net een PM gestuurd via AF. Nu wachten op antwoord. Ik heb er ook nog over nagedacht en begin eerlijk gezegd wel te twijfelen aan Marc's opmerking (sorry Marc), vooral omdat de tegel ook moet aarden en dat zou vlgs. mij niet lukken als de leisteen alles tegenhoudt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 12 hours ago, vintagemod said: Tl ,als jij nou eens een of 2 betonblokken op de bovenkant legt van de speaker Dan hoor je wat anders probeer ,maar eens met een betonblok. Ja. KRAK! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Ik heb al eens de tegels op de speakers gelegd: geen porem. En zoveel hielp het ook niet want om de speakers niet te beschadigen had ik er rubber blokjes tussen gelegd. Mijn kasten zijn aan de boven- en achterkant bekleed met fraai kunstleer en dat moet wel fraai blijven natuurlijk. Ik ben best bereid wat ingrepen te doen maar het moet geen puinhoop worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Dan zet je Wollie toch op je spiekers, ook geen porem Wat je ook nog tussen je betontegels en vloer kunt leggen is een stuk van een kampeerslaapmatje: https://www.bever.nl/p/bo-camp-schuim-1-2-cm-slaapmat-MBBBC70004.html?colour=2245&rrec=true Je hebt die sport- en kampeermatjes in allerlei soorten en maten. Die sportmatjes zijn doorgaans wat zachter maar beide dempen ze goed. Ook prima onder CD spelers versterkers en noem maar op. Het zal i.i.g. de kosten niet zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Je hebt ook nog van die matten voor onder de wasmachine, die moeten wel wat gewicht kunnen dragen. https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_scanpart-anti-trillingsmat-0140120002-1170668.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Klopt, maar die zijn wel erg stug van wat ik er van zag bij de bouwmarkt. De vraag is dan of dat voldoende de speakertrillingen tegen houdt. Denk toch dat je zoiets allemaal uitproberen moet. Die sportmatjes zijn daarentegen weer vrij zacht maar dempen wel weer erg goed! Zitten bij mij onder de CD speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 (edited) hier vind je ook interessante zaken wat betref koppeling/ ontkoppeling. http://mapleshadestore.com/ Zelf ben ik erg onder de indruk van de Brass Footers in combinatie met mijn houten audiorack, wat deze deden onder mijn dac had ik van te voren niet durven dromen, erg goed! Het grappige is dat ook zij de gulde snede gebruiken in hun ontwerpen. Ik koppel dus mijn DAC aan de houten ondergrond en via die kant worden trillingen afgevoerd, maar als het dan toch trilt dan maar liever mooi, net als Shun Mook en anderen er over denken. Hun ontkoppeling stack is ook erg goed. Edited 18 december 2018 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 (edited) Als je er geld aan wilt uitgeven zou ik produkten van SSC of Bfly audio aanbevelen. Die gebruik ik alleen onder mijn draaitafels. Bij andere produkten moet je trouwens oppassen want ze kunnen ook tot rare (geluids) effecten leiden. Edited 18 december 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 (edited) Jawel Carl, je moet met alle producten oppassen. Alleen als je er veel geld aan uit geeft is het financieel risico ook groot. Voor de 1 maakt dat niet uit, voor de ander wel. Edited 18 december 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Heb net een mat van jute en vermoedelijk paardehaar uit de bank in de voorkamer gesloopt. Is vermoedelijk ook wel wat. Beetje stoffig alleen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts