thingman Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 (edited) 6 hours ago, TL 200 said: Ik heb net een PM gestuurd via AF. Nu wachten op antwoord. Ik heb er ook nog over nagedacht en begin eerlijk gezegd wel te twijfelen aan Marc's opmerking (sorry Marc), vooral omdat de tegel ook moet aarden en dat zou vlgs. mij niet lukken als de leisteen alles tegenhoudt. Tuurlijk moet je twijfelen. Boven de actieve laag zit immers ook leisteen en dat is blijkbaar geen probleem! Niettemin heeft Marc wel een punt. Je wil in principe dat de boards boven de tegel een lagere soortelijke massa hebben dan leisteen. In elk geval niet een hogere. Dus de steensoort is belangrijk gebleken. Tussen de twee lagen leisteen van een audiotegel zit nog een heleboel meer, maar er zit ook -- en niet voor niets -- een materiaal met een hogere soortelijke massa dan leisteen. Die vinding bleek afdoende om het hier besproken probleem op te lossen met stenen of marmeren platen voor de apparatuur Als je dan ook aan de aarding van de tegel hebt gedacht (de dubbelzijdige printplaat) zouden deze belemmeringen opgeheven moeten zijn... Edited 18 december 2018 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 (edited) 3 hours ago, Pjotr said: Jawel Carl, je moet met alle producten oppassen. Alleen als je er veel geld aan uit geeft is het financieel risico ook groot. Voor de 1 maakt dat niet uit, voor de ander wel. Ik heb voor Puresound indertijd nogal wat uitgeprobeerd Peter waaronder DIY producten en SSC en Bfly kwamen er toch zeer goed uit. Verder probeer ik eigenlijk altijd uit voor ik koop want het blijft toch altijd zonde geld. Edited 18 december 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Ik heb al antwoord van Berret: leisteen is uitermate geschikt vlgs. hem. Vooral als je dat ook nog insmeert met TS. Wat betreft de aarding, ik heb de tegel geaard d.m.v. een matje gemaakt van gestripte kabel. Gewoon een paar meter schemerlampensnoer gestript, wat uitgeplozen, matje in elkaar geflanst en met een groen/gele kabel aan de aardaansluiting in een contactdoos aangesloten. Goedgekeurd door Berret. En wat dat ontkoppelen van speakers betreft: Dit kwam ik tegen op 't internet, zoekende naar DIY speaker decoupling. Schijnt zeer goed te werken. Speakers op spikes of lagerkogels in een cup op de tegel en dan (kinderfiets) binnenbandjes onder de tegels leggen. Die kun je zo hard oppompen als nodig. Net luchtvering in de auto. Probleem met foam-of rubbermatjes is dat je de ideale hardheid moet vinden. Dat kan een hele zoektocht worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Da's mooi, ik krijg graag ongelijk. Daar leer je nog eens wat van. Ik heb hier onder beide speakers twee leistenen platen liggen, totaal 4 stuks. Maar erg nodig heb ik ze niet, dus als je wat kunt dragen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 27 minutes ago, mumsoft said: Da's mooi, ik krijg graag ongelijk. Daar leer je nog eens wat van. Ik heb hier onder beide speakers twee leistenen platen liggen, totaal 4 stuks. Maar erg nodig heb ik ze niet, dus als je wat kunt dragen... Lief van je Marc maar ik had ook net van Berret een aanbod gekregen. Dat wacht ik eerst even af, hij heeft nl. heel grote stukken (ex-biljartfabriek) en dat kan mooi op maat gezaagd worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Dat is het mooiste natuurlijk. Dan laat ik ze er lekker onder liggen, al begrijp ik uit de discussie hier dat er bovenop misschien wel beter is. Aarding heb ik ook eens geprobeerd, maar daarvoor moet je wel een behoorlijke aarde hebben. Dus ik laat het maar zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 4 minutes ago, mumsoft said: Dat is het mooiste natuurlijk. Dan laat ik ze er lekker onder liggen, al begrijp ik uit de discussie hier dat er bovenop misschien wel beter is. Aarding heb ik ook eens geprobeerd, maar daarvoor moet je wel een behoorlijke aarde hebben. Dus ik laat het maar zo. Je hebt toch zeker wel randaarde in je huis? Dat is goed genoeg voor dit doel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 In dit huis uit 1667 of daaromtrent is geen randaarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 32 minutes ago, mumsoft said: Aarding heb ik ook eens geprobeerd, maar daarvoor moet je wel een behoorlijke aarde hebben. Dus ik laat het maar zo. Dat aarden is alleen voor de audiotegel bedoeld. En vooral nuttig als je hoog woont of een dikke betonvloer hebt. Gewoon, onbehandeld leisteen heeft dat niet nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Nou, aarding kwam dacht ik pas ter sprake bij het verschijnen van de audio-lamp. Enfin, je kunt maar tevreden zijn. De Harmonizers heb ik bv nog geen seconde gemist, en ik ga niet weer in de weer met een contraptie van een mat-met-draad-naar-de-waterleiding-wat-toch-al-geen-goede-aarding-is-en-bovendien-gevaarlijk-want-je-weet-maar-nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 (edited) De aarding van tegel kwam vlgs. mij op AF ter sprake nadat iemand verhuisd was naar een flat. Tevreden met m'n set ben ik ook, sterker nog ik voel me best gezegend met alles wat op m'n pad is gekomen. Nu alleen nog proberen iets aan de speakerplaatsing te doen. Met de meeste muziek heb ik heel weinig last. Het is vooral met een acoustische (staande)bas of een pijporgel dat het irritant wordt. Maar goed, die gaan ook echt laag. Edited 18 december 2018 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 december 2018 Report Share Posted 18 december 2018 Hmm, nou ja, ik dacht dat het toen om een lamp ging. Maar ik kan me best vergissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 Het ging om de lamp. En dan niet om aarding van de tegel in de lamp zelf, maar om aarding van een koperen plaat onder de tegel. En inderdaad, het werd ontdekt toen iemand verhuisde naar een flat met een aantal betonvloeren tussen hem/lamp en de aarde. Daar werd de aarde als het ware omhoog getrokken door de geaarde koperen plaat. Tot zover mijn herinnering. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 Nou, dan zal ik me wel vergist hebben. Maakt ook niet uit. Ik dacht dat het om een tegel ging. En volgens Berret ondersteunt het aarden van de tegel ook de werking dus het kan geen kwaad. En vlgs. mij staat de spellingscontrole van m'n pc op een andere taal ingesteld want onder bijna alles wat ik typ verschijnt dat rode friemellijntje. Niet alleen hier maar ook in m'n e-mails. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 15 hours ago, TL 200 said: En wat dat ontkoppelen van speakers betreft: Dit kwam ik tegen op 't internet, zoekende naar DIY speaker decoupling. Schijnt zeer goed te werken. Speakers op spikes of lagerkogels in een cup op de tegel en dan (kinderfiets) binnenbandjes onder de tegels leggen. Die kun je zo hard oppompen als nodig. Net luchtvering in de auto. Zou ik maar niet gaan proberen tenzij je ook schokbrekers en stabilisatoren onder je (zware) speakers gaat monteren dan Dat gaat wel heel erg wiebelen. Ik heb het onder een DT gezien. Punt van die bandjes is dat het wel alle kanten op veert, dus ook opzij, maar dat het niet dempt. Die demping heb je nodig om de overtollige trillingsenergie in warmte om te zetten en als zodanig af te voeren. En dat dempen, oftewel schokken absorberen, dat doen die sportmatjes juist wel erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 2 hours ago, TL 200 said: En vlgs. mij staat de spellingscontrole van m'n pc op een andere taal ingesteld want onder bijna alles wat ik typ verschijnt dat rode friemellijntje. Niet alleen hier maar ook in m'n e-mails. Hier: rechter muisknop, kies wel of niet spellingscontrole, indien wel, kies taal. Firefox. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 7 hours ago, Pjotr said: Zou ik maar niet gaan proberen tenzij je ook schokbrekers en stabilisatoren onder je (zware) speakers gaat monteren dan Dat gaat wel heel erg wiebelen. Ik heb het onder een DT gezien. Punt van die bandjes is dat het wel alle kanten op veert, dus ook opzij, maar dat het niet dempt. Die demping heb je nodig om de overtollige trillingsenergie in warmte om te zetten en als zodanig af te voeren. En dat dempen, oftewel schokken absorberen, dat doen die sportmatjes juist wel erg goed. Bedankt Pjotr, ik vond het wel aannemelijk klinken. Maar nu ik er goed overdenk snap ik ook wel dat het niet dempt. Je brengt wel de lucht in de band aan het trillen. Ineens schoot me een opgeblazen ballon in gedachten. Wist je dat die wel gebruikt worden om dove mensen te helpen dansen? Gewoon tussen de buiken van de danspartners om het ritme te voelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 6 hours ago, mumsoft said: Hier: rechter muisknop, kies wel of niet spellingscontrole, indien wel, kies taal. Firefox. Met Chrome werkt het iets anders maar via de instellingen kon ik wel bij de spellingscontrole. De taal stond ineens op Engels ingesteld. Ik heb waarschijnlijk iets verkeerd gedaan met de vertaalfunctie toen ik een Spaanstalige site heb laten vertalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 On 12/18/2018 at 10:11 AM, Groovy said: Resonantie voorkomen is een ding, maar afvoeren een ander. Ik vraag me af of dat allemaal zo makkelijk gaat. Resonanties kan je brengen in een gebied waar je er geen last van hebt, of juist gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 Ik zou niet weten hoe en waarvoor resonanties te gebruiken. Ik lees altijd dat ze afgevoerd moeten worden,voorkomen is beter en daar is wel van alles over te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 Volgens mij is dat ook wel het verschil in aanpak tussen Rogers LS 3/3.5a en de Wilsons van Hans. Die van Hans zijn zo zwaar dat de resonanties er geen vat op zouden moeten krijgen en die Rogers proberen wat meer mee te werken,maar wel zodanig dat je er geluidsmatig geen last van hebt. In beide gevallen kan je goede resultaten bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 2 hours ago, TL 200 said: Met Chrome werkt het iets anders maar via de instellingen kon ik wel bij de spellingscontrole. De taal stond ineens op Engels ingesteld. Ik heb waarschijnlijk iets verkeerd gedaan met de vertaalfunctie toen ik een Spaanstalige site heb laten vertalen. tip: Met alt-Enter kun je heel snel tussen talen wisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 18 minutes ago, carl said: Volgens mij is dat ook wel het verschil in aanpak tussen Rogers LS 3/3.5a en de Wilsons van Hans. Die van Hans zijn zo zwaar dat de resonanties er geen vat op zouden moeten krijgen en die Rogers proberen wat meer mee te werken,maar wel zodanig dat je er geluidsmatig geen last van hebt. In beide gevallen kan je goede resultaten bereiken. Wilson's in het algemeen. Een stijf pomphuis zoal Spido dat noemde. Al het geluid wat door de kast wordt toegevoegd hoort niet bij de afgespeelde muziek en is dus vervorming. Maar ja... Veel mensen vinden vervorming mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 december 2018 Author Report Share Posted 19 december 2018 20 minutes ago, Hans van Liempd said: Wilson's in het algemeen. Een stijf pomphuis zoal Spido dat noemde. Al het geluid wat door de kast wordt toegevoegd hoort niet bij de afgespeelde muziek en is dus vervorming. Maar ja... Veel mensen vinden vervorming mooi. Tja die Spido die glimlacht vanaf boven en zegt: "het beste is geweest" Ik vanaf de bank zit al een paar avonden lekker naar de radio te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2018 Report Share Posted 19 december 2018 20 minutes ago, Tubejack said: Tja die Spido die glimlacht vanaf boven en zegt: "het beste is geweest" Tja, hij zal het er toch mee moeten doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts