Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Dat lijkt me juist. Omdat stroom zo geweldig belangrijk is voor ons audiofiele genot, heb ik er een mooi boek over gekocht. Voor leken dan, want dat ben ik. Stroom, de wereld achter het stopcontact. Hartstikke boeiend, vind ik. En erg leuk die ontwikkeling te zien.

Er is nog een ander probleem. Het netwerk is gebaseerd op het verdelen van stroom vanuit centrales en verdeelstations. Een aansluiting voor een boer is b.v. 3x25A. Meer stroom leveren kan dus zeker niet. Maar de stroom kan ook alleen stromen wanneer de spanning hoger is dan wat door de centrale wordt opgewekt. Hoger dan 230V dus. Wanneer er veel centrales bij boeren komen te staan wordt de netspanning dus veel te hoog. Wanneer er minder wordt afgenomen dan opgewekt tenminste. Ik heb deze zomer hier al 245V gemeten. Met meer zonnecellen wordt dat nog hoger. En daar houden elektrische apparaten niet van.

5 hours ago, TL 200 said:

:huh: Ik meen dat forumlid Kappa al zoiets al jaren terug voorzag. Dat er naast het bestaande net ook een gelijkstroom net komt met b.v. eigen opgewekte energie.  Al dan niet opgeslagen is Tesla accu's voor thuis gebruik. Aan politici.....  moet je dat soort vraagstukken ook niet overlaten :lol:

Edited by Tubejack

Als je nu een huis bouwt is het wel handig om een apart (12 of 24 V) net aan te leggen, in combinatie met accu's natuurlijk, voor b.v. de verlichting .Er zijn trouwens ook koffiezetapparaten en waterkokers te koop die 24V gebruiken.

1 hour ago, TL 200 said:

Snap niet hoe ze dat in Duitsland dan doen. Hier vlak over de grens staan veel windmolens en bijna alle daken liggen vol zonnepanelen. En de kabels nog bovengronds. 

Bovengronds kun je de kabels makelijker verzwaren.

ByIk denk ook dat ons net op veel plaatsen krap aan is. In oudere wijken zeker. Op zo veel stroomverbruik is niet gerekend bij aanleg. En op teruglevering al helemaal niet. 

1 hour ago, Tubejack said:

:huh: Ik meen dat forumlid Kappa al zoiets al jaren terug voorzag. Dat er naast het bestaande net ook een gelijkstroom net komt met b.v. eigen opgewekte energie.  Al dan niet opgeslagen is Tesla accu's voor thuis gebruik. Aan politici.....  moet je dat soort vraagstukken ook niet overlaten :lol:

Klopt een aantal jaar geleden was er al spraken van om het wisselstroom net werk om te bouwen naar gelijkstroom. 

Ik had toen dacht ik dit document gevonden wat daar dieper op in gaat. 

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kivi.nl/uploads/media/5909f1b75b197/dcboek-groot-gelijk.pdf&ved=2ahUKEwjG86Sm4dnfAhXDa1AKHUqMDB0QFjAJegQIBBAB&usg=AOvVaw0zafnNCdPOul2jWEirEnCN&cshid=1546798606800

38 minutes ago, Hans van Liempd said:

Bovengronds kun je de kabels makelijker verzwaren.

ByIk denk ook dat ons net op veel plaatsen krap aan is. In oudere wijken zeker. Op zo veel stroomverbruik is niet gerekend bij aanleg. En op teruglevering al helemaal niet. 

Klopt het net is er gewoon niet op berekend om grote pieken aan te kunnen. 

Lokale opslag zal onontkoombaar worden als we massaal aan de zonnepanelen gaan. 

Terug leveren gaat niet meer lonen en het plaatsen van accu's gaat dat probleem oplossen. 

Je zal dan zelfs zien dat het net wat er nu ligt zwaar genoeg is. 

Pieken kunnen immers door de accu's worden opgevangen en het net is er alleen om de verschillen rustig gelijk te brengen. 

10 minutes ago, kappa7 said:

Klopt een aantal jaar geleden was er al spraken van om het wisselstroom net werk om te bouwen naar gelijkstroom. 

Ik had toen dacht ik dit document gevonden wat daar dieper op in gaat. 

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kivi.nl/uploads/media/5909f1b75b197/dcboek-groot-gelijk.pdf&ved=2ahUKEwjG86Sm4dnfAhXDa1AKHUqMDB0QFjAJegQIBBAB&usg=AOvVaw0zafnNCdPOul2jWEirEnCN&cshid=1546798606800

Mooi stuk van 5 jaar terug. Jammer dat het niet opgepakt is, zit notabene iemand van D66 bij.  Marktwerking hebben we tegenwoordig = doe niets, wacht en kijk waar het schip strand.  Waardeloos 👎🏻   

1 hour ago, TL 200 said:

Als je nu een huis bouwt is het wel handig om een apart (12 of 24 V) net aan te leggen, in combinatie met accu's natuurlijk, voor b.v. de verlichting .Er zijn trouwens ook koffiezetapparaten en waterkokers te koop die 24V gebruiken.

24 volt is niet handig. Voordeel van een hogere spanning, geen dikke kabels, stekkers, aansluitingen, energie is makkelijker op te slaan etc.

5 hours ago, Tubejack said:

Aan politici.....  moet je dat soort vraagstukken ook niet overlaten :lol:

Die doen er dan ook weinig mee Jack behalve dan competente mensen te veel opjutten. Die technische mensen kunnen ook geen ijzer met de handen breken. Nu loopt alles vast en over een paar jaar alles op rolletjes. 

Edited by carl

14 minutes ago, carl said:

Die doen er dan ook weinig mee Jack behalve dan competente mensen te veel opjutten. Die technische mensen kunnen ook geen ijzer met de handen breken. Nu loopt alles vast en over een paar jaar alles op rolletjes. 

Regeren = vooruitzien Carl. 

We leven in een prachtig land hoor, ik zou echt niet willen ruilen. Maar wat heb je aan het zoveelste rapport, van e.e.a. commissie waar toch niets mee gebeurt? M.i. hebben we in de 2e kamer meer een ander soort mensen nodig, niet alleen praters maar ook doeners. Daadkrachtige mensen die zichzélf in de stof verdiepen, zodat ze weten waarover ze praten. En niet weer via e.e.a. adviesbureau of commissie. Dat hoeft niet tot in de kleinste details natuurlijk. Zolang je maar voldoende weet, om de boel in gang te zetten en de juiste beslissingen kunt nemen. Zeg maar een soort van projectleider, compleet met verantwoordelijkheden, mijlpalen en einddoelen. 

Gelukkig zijn er in de 2e kamer dat soort mensen, helaas nog te weinig. ;)

25 minutes ago, vintagemod said:

Je kunt beter bij Hans een uur vrij maken om met Cock over energie te hebben,daar heb je meer aan Dan over het geouwehoer over dac,s.

Je kunt ook een uurtje gaan hardlopen. Moet je kijken, wat voor stofjes je lichaam gaat aanmaken, ideeën die spontaan opkomen, energie die daardoor door je lichaam gaat stromen.

On 1/6/2019 at 11:49 PM, Tubejack said:

Regeren = vooruitzien Carl. 

Natuurlijk Jack, het punt is alleen dat niemand een glazen bol heeft en dat het altijd alleen maar inschatting is.

15 hours ago, Tubejack said:

We leven in een prachtig land hoor, ik zou echt niet willen ruilen. Maar wat heb je aan het zoveelste rapport, van e.e.a. commissie waar toch niets mee gebeurt? M.i. hebben we in de 2e kamer meer een ander soort mensen nodig, niet alleen praters maar ook doeners. Daadkrachtige mensen die zichzélf in de stof verdiepen, zodat ze weten waarover ze praten. 

Onze hele staatsrecht is gebaseerd op een onderscheid tussen wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht en Jack wil het even aanpassen 😀  Maar je hebt zeker een punt Jack dat niet iedereen in de politiek geschikt is. Politicus: het enige vak waar je geen diploma nodig voor hebt. En voor mij mogen er veel mensen bijzitten met een diverse en behoorlijke werkervaring. Die jobhoppers geloof ik niet zo in.

Hoe kun je nu wetten maken en controleren zonder inhoudelijke kennis.?  Er moet m.i. veel meer kennis komen in de 2e kamer dat scheelt een boel gelobby van allerlei belanghebbende en adviesbureau's die stapels dikke nota's schrijven die uiteindelijk onder in een la verdwijnen. 

Een loodgieter zonder inhoudelijke kennis zal gauw werkloos worden....

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...