mumsoft Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 Nou, zeg het dan! Zitten we te zoeken naar de heilige graal, heeft iemand een idee, en komt-ie er niet mee. Nou ja, ondertussen ga ik Nederland24 maar eens goed installeren op mijn verse Kodi Leia. Als NPO Cultura dan niet wil werken heb ik een ernstig probleem, want die zender bulkt van de muziek-uitzendingen en -docu's. En op een of andere manier halen al die iptv-diensten hun neus ervoor op, en kun je dus niet ontvangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 februari 2019 Author Report Share Posted 6 februari 2019 Aandacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 Eh, ja. Ik was natuurlijk het braafste jongetje van de klas, armen stijf over elkaar, met grote ogen de meester of de juf aanstarend. Man, wat werd ik gepest toen. Maar het heeft me wat opgeleverd. Vallen, maar altijd weer opstaan. En uitdagingen aangaan, steeds weer, verder kijken dan je neus lang is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 Testing - testing. Nederland24 geïnstalleerd op Kodi Leia (zonder beeldscherm lukte me dat niet, Wol). Om te beginnen doen NPO 1, 2 en 3 het nu, maar bv niet NPO Cultura. Ik volg min of meer de tips en instructies van een zekere Bas Rieter: https://bitbucket.org/basrieter/xbmc-online-tv/overview Terwijl ik dit doe staat NPO 3 op de achtergrond te draaien op het scherm, en 40UP Radio geeft muziek over de set. Allemaal via wifi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 (edited) 2 hours ago, mumsoft said: maar bv niet NPO Cultura Cultura bestaat niet meer Marc. Heet nu NPO 2 Extra. Lees a.u.b. even de eerste alinea op de volgende Wiki pagina. https://nl.wikipedia.org/wiki/NPO_Cultura Edited 6 februari 2019 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 Had foute ( engelse) link geplakt, nu staat de goeie er. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 8 hours ago, Tubejack said: Wat is dat toch met vinyl? Dat gevoel dat het echt is. Wie kan het uitleggen? Ik heb wel een idee hoor Ik heb ook wel een idee. We zijn er mee opgegroeid Jack, dat was de werkelijkheid, dus echt. Nu zijn er ook andere werkelijkheden (bronnen). Die kunnen, als je bewustzijn het toelaat, ook heel goed als echt worden waargenomen hoor. Er zijn middelen/methodes die je bewustzijn kunnen helpen accepteren en ook vinyl nog echter laten zijn. Aandacht tijdens het productieproces hoor je altijd. Dat heeft niks met analoog of digitaal te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 Ok, mij best. In de VPRO gids staat NPO 2 Extra, in Nederland24 staat Cultura (nog steeds). En die doet het nog steeds niet (pas vanaf 1 februari, hè), maar met die Retrospect van Bas Rieter draait hier nu wel NPO 2 Extra. Ik wist ook niet wat ik kon verwachten, en heb dit op een reserve SSD-kaartje van 16 GB aan de praat gekregen. Aantekeningen gemaakt, zodat ik het later gemakkelijk kan naspelen met een ander ssd-kaartje. Maar nu eerst nog eens uitzoeken of er niets te doen is met backup & restore, wat me tot nu toe niet veel heeft opgeleverd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 NPO2 Extra, voorheen Cultura, kun je hier live zien Marc: https://www.npostart.nl/live/npo-2-extra. Programma's terugkijken moet ik nog uitzoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 4 minutes ago, mumsoft said: Retrospect van Bas Rieter Daar begin ik niet aan hoor, eerst verder met Linux. Heb het ook erg druk met een klein, blaffend logeetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 11 minutes ago, TL 200 said: NPO2 Extra, voorheen Cultura, kun je hier live zien Marc: https://www.npostart.nl/live/npo-2-extra. Programma's terugkijken moet ik nog uitzoeken. Ja, kan, maar daar begin ik weer niet aan. Ik houd er absoluut niet van om achter de pc te zitten en dan urenlang tv-programma's te bekijken. Gewoon, luie stoel, drankje erbij, afstandsbediening. Ieder zijn meug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 Oh ja, vergeten dat jij geen TV als monitor gebruikt. Mooi dat het toch gelukt is via Kodi. Ik gebruik Kodi niet zo vaak omdat ik via de PC heel goed TV kan kijken. En horen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 februari 2019 Author Report Share Posted 6 februari 2019 1 hour ago, TL 200 said: Ik heb ook wel een idee. We zijn er mee opgegroeid Jack, dat was de werkelijkheid, dus echt. Nu zijn er ook andere werkelijkheden (bronnen). Die kunnen, als je bewustzijn het toelaat, ook heel goed als echt worden waargenomen hoor. Er zijn middelen/methodes die je bewustzijn kunnen helpen accepteren en ook vinyl nog echter laten zijn. Aandacht tijdens het productieproces hoor je altijd. Dat heeft niks met analoog of digitaal te maken. Die bronnen en middelen heb ik ook. Zo goed, dat ik op dat vlak, eigenlijk weinig wensen meer hebt. Daarom valt het des te meer op, met welk gemak zo' n DL-103 muziek maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 Aha, zo'n DL-103 is dus gewoon een verrekt goed element wat ook nog eens verrekt goed matched met jouw set! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 5 hours ago, TL 200 said: Oh ja, vergeten dat jij geen TV als monitor gebruikt. Mooi dat het toch gelukt is via Kodi. Ik gebruik Kodi niet zo vaak omdat ik via de PC heel goed TV kan kijken. En horen! Ik ook, met de Rasp en Kodi daarop. Zo'n dingetje blijft een pctje, maar het verbruik is minimaal, en de eigenschappen zijn fenomenaal. In de huiskamer staat wel een tv, waarvan ik alleen het beeldscherm nodig heb. Geluid gaat naar de set en het beeld komt van een rasp. Maar ik ben er weinig, de kachel staat er laag. Retrospect heeft me enorm verbaasd, ik had geen idee wat ik in huis haalde. Maar er moet nog heel wat water door de Rijn stromen voordat ik ermee klaar ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 februari 2019 Author Report Share Posted 6 februari 2019 (edited) 1 hour ago, TL 200 said: Aha, zo'n DL-103 is dus gewoon een verrekt goed element wat ook nog eens verrekt goed matched met jouw set! Het gemak waarmee vloeiend muziek gemaakt wordt is opmerkelijk. Dat matchen is wel een dingetje want zo' n DL-103 kan vast niet in elke pick-up arm. Maar in zo' n zware TP-90 arm van onze Thorens TD-2001 gaat dat heel goed. De bediening van deze combinatie gaat feilloos. Wat ook een dingetje is, is m.i. de pre-amp die moet het liefst alles wat het ronde naaldje uit de groef weet te halen doorgeven. Ik heb onze pre-amp ook voorzien van 1e kwaliteit Audionote koperfolie in olie condensatoren. Om juist de micro-details die er zijn zo min mogelijk kwijt te raken. De details die je in de 1e trap en step-up trafo verliest krijg je nimmer terug. Als het signaal eenmaal 10...20 of meer milli volt is dan is de versterking makkelijk. Edited 6 februari 2019 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 februari 2019 Report Share Posted 6 februari 2019 Ik ben ervan overtuigd dat die combi goed klinkt Jack. Toch zou ik er een keer een elliptische naald opzetten. Moet toch veel aan plaatslijtage schelen. Begrijp ook niet dat Denon er zelf niet mee komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 februari 2019 Author Report Share Posted 7 februari 2019 (edited) 8 hours ago, carl said: Ik ben ervan overtuigd dat die combi goed klinkt Jack. Toch zou ik er een keer een elliptische naald opzetten. Moet toch veel aan plaatslijtage schelen. Begrijp ook niet dat Denon er zelf niet mee komt. Veel platen die ik draai, zijn toch al versleten, dus daar maak ik me niet druk over, mocht dat al zo zijn. Er is veel over de DL-103 geschreven en er zijn diverse naald vormen. Maar om een of andere reden komt menigeen daar weer van terug. Wat verder opvalt van de DL-103 is de voor pick-up elementen begrippen een heel erg lage vervorming heeft en een breed frequentie bereik tot 45Khz . Vervorming maskeert details, dus hoe minder des te beter. Ik denk dat het per saldo qua hoeveelheid micro informatie niet zoveel uitmaakt of je een element hebt met een ronde naald die weliswaar minder uit de groef kan halen, maar met minder vervorming of een elliptische met meer vervorming. Heeft daar wel eens iemand over nagedacht? Veel muziekinstrumenten hebben een enorm frequentie bereik ver buiten ons gehoor. Die genereren van nature weer tonen die terug komen in het voor ons mens hoorbare gebied. Het harmonische spectrum en de tijd daarvan klopt precies met de originele tonen uit het muziek instrument. Die informatie is dus automatisch goed in de groef vastgebakken. Daarom klinkt een goed gemaakte LP zo makkelijk en vloeiend. Misschien moet je iets dat goed is zoals de DL-103 niet veranderen. Bij Denon doen ze dat al ruim 50 jaar niet. Ik snap zo langzamerhand wel waarom Edited 7 februari 2019 by Tubejack typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 februari 2019 Report Share Posted 7 februari 2019 En ik maar denken dat ze die elliptische vorm hadden bedacht om meer op de snijbeitel te lijken. En als die meer vervormt, hoe erg vervormt die snijbeitel dan wel niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 februari 2019 Author Report Share Posted 7 februari 2019 1 hour ago, mumsoft said: En ik maar denken dat ze die elliptische vorm hadden bedacht om meer op de snijbeitel te lijken. En als die meer vervormt, hoe erg vervormt die snijbeitel dan wel niet? Lees eens goed wat er staat Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 februari 2019 Report Share Posted 7 februari 2019 Het voordeel van geavanceerde naaldvormen is dat je met een hoger gewicht kunt afspelen met aanzienlijk minder slijtage. Bovendien kom je er dieper mee in de groef waar oude platenmeestal minder beschadigd zijn. Ook zal je de groef er beter mee aftasten. Ik zou eigenlijk wel eens een TD 103 met conische naald willen vergelijken met eentje met van de Hul tip. Die laatste heeft natuurlijk die tip niet voor niets bedacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 februari 2019 Report Share Posted 7 februari 2019 (edited) Dat heb je vaker gezegd Wiel. Als ik het goed begrijp is zijn eerste tip niet lang op de markt geweest en vervolgens kwam hij met de aangepaste tip waar hij rijk mee is geworden. Niet alles van van de Hul is perfect, maar met elementen e.d. is hij redelijk briljant. Verder praten wij vaak wel over perfecte keuzes. In de praktijk zullen die vaak niet veel minder klinken dan producten waar compromissen over worden gesloten. Dat zal met die 103 ook wel het geval zijn. Maar met een conische naald speel ik mijn MF niet af Edited 7 februari 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 februari 2019 Author Report Share Posted 7 februari 2019 (edited) 10 hours ago, carl said: Het voordeel van geavanceerde naaldvormen is dat je met een hoger gewicht kunt afspelen met aanzienlijk minder slijtage. Bovendien kom je er dieper mee in de groef waar oude platenmeestal minder beschadigd zijn. Ook zal je de groef er beter mee aftasten. Ik zou eigenlijk wel eens een TD 103 met conische naald willen vergelijken met eentje met van de Hul tip. Die laatste heeft natuurlijk die tip niet voor niets bedacht. In de praktijk zet je de meeste elementen op 1,7... 1,8 gram tegen een DL-103 op 2.2...2,5 gram. Verder kun je niet alles beluisteren, ook al zou je dat graag willen. Gelukkig is er internet [....] The DL-103 is a hair less clean on very loud high-frequency modulations but is noticeably more "alive," sounding somewhat like a very good Decca with extraordinary tracking ability. Extreme highs are somewhat sweeter from the spherical version than from the Shibata version, making for a more master-tape-like sound. We preferred the spherical to the Shibata. [....] Bron https://www.stereophile.com/content/denon-dl-103-phono-cartridge Edited 8 februari 2019 by Tubejack typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 februari 2019 Report Share Posted 7 februari 2019 (edited) Deze heb ik: Een Thomas Schick gemodde DL103 met volgens mij deze naald: Retip with Sapphire cantilever, Micro Ridge diamond tip Op een 12" van dezelfde maker...... Edited 7 februari 2019 by René N. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 februari 2019 Author Report Share Posted 8 februari 2019 (edited) Mooi René Hier nog een leuk stukje https://audio-creative.nl/recensie-2/ptp-audio-solid-12-platenspeler/3/ Ikzelf hou de DL-103 voorlopig origineel. Het klinkt al erg goed en heeft een mooie ronde sound. Details laat ik aan de phono trap over. Edited 8 februari 2019 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts