Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

19 minutes ago, Arden said:

Al eens een echt goed gereviseerde Australische (voordat het Philips werd) Commonwealth gehoord? Dat kan best een pijnlijk moment zijn, die zijn ZO verschrikkelijk mooi!

 

https://www.artisanfidelity.com/new-products/commonwealth-12d3

 

Alleen een foto doet hem geen recht toe, klik maar even op het linkje, deze is gedaan door Artisan. 

Toch wel sjiek hoor.

Link to comment
Share on other sites

Hij is idd wel erg mooi, maar alleen die rumble!?!😓 Lees eens goed wat er staat:
Rumble: better than -50dB below recorded signal
Dat betekent in klare taal dat de rumble 50% boven het opgenomen signaal komt en dat ie variabel is (hij gaat mee met het opnamevolume) 😜

Natuurlijk begrijp ik wat ze bedoelen, maar ze zetten het erg krom neer

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

  • Members
19 minutes ago, Sodejuu said:

Natuurlijk begrijp ik wat ze bedoelen, maar ze zetten het erg krom nee

Nogal ja... Die rumble ga je in ieder geval niet horen, de ballen van zo'n tafel wel!

Dat blijft toch steeds weer het hekele punt (ff lekker overdrijven) met die snaar-aangedreven tafels. Feickert krijgt het nog redelijk voor elkaar, Pluto met zijn 12A ook, maar verder... Blijft toch het karaktertrekje van bijna alle tussenwiel aandrijvingen, muziek krijgt ballen, oftewel een soort brute power. Blijft iedere keer weer een leuk experiment (als je ooit de kans hebt, bij A10 staat er ook 1, moet je echt een keer doen) die Muse 3A draaitafel van Reed, die kun je in pak-em-beet 2 minuten omzetten van tussenwiel naar snaar, hoor je direct wat die aandrijving doet. Tussenwiel meer power, snaar-aandrijving ietwat braaf, netjes is misschien een betere omschrijving.

Trouwens, ff wat anders, iemand de nieuwe Ortofon SPU 100 al gehoord? Zit bij de concurrent, maar who cares, dat ding is GE-WEL-DIG! Beste SPU ooit!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, mumsoft said:

Leuk, die plaat is bijna net zo oud als ik. Arpeggione is denk ik harp?

Arpeggione betekent in de muziekuitvoeringspraktijk 'harpachtig'. Maar in het geval van deze compositie van Schubert betreft het een nieuw-bedacht instrument waarvoor Schubert een sonate schreef. Maar tegen de tijd dat die compositie in druk verscheen was dit instrument alweer uitgestorven. Dus behelpt men zich tegenwoordig maar met een cello of altviool. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, mumsoft said:

Leuk, die plaat is bijna net zo oud als ik. Arpeggione is denk ik harp?

Volgens mij ouder 😀 Ik zet hem voor jou klaar (om te beluisteren uiteraard) Marc.

Volgens Wikepedia is het een kruising tussen gitaar en cello. Maar ik kan me het niet goed voorstellen. Klinkt wel erg fraai.

PS mag wel voor de prijs Marco 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik ben eens in mijn muziekcollectie gedoken. En wat vond ik: Sonata For Cello And Piano In A Minor, D. 821 "Arpeggione". Dat moet 'm zijn. Twee opnames. De uitvoerenden: Pieter Wispelwey plus Paolo Giacometti voor de ene, en Paul Olevsky plus Walter Hautzig voor de andere. Hebben we een match? 😃

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Arden said:

Tussenwiel meer power, snaar-aandrijving ietwat braaf, netjes is misschien een betere omschrijving

Bij Roger klonk het indertijd wat braaf, met zijn nieuwe arm en element is dat totaal niet meer het geval. Volgens mij krijg je elke  platenspeler aan het klinken zoals je het wilt. Maar wie weet koop ik er nog eens een tussenwiel bij, hoewel een massa draaitafel ook erg leuk is.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, carl said:

Mijn uitvoering is met Britten Marc. De muziek zal er niet minder om zijn.

Ja, die is best mooi, en kende ik ook wel (alleen niet op titel). Met die oude opname hier is wat mis, stottert wat aan het eind.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat er een verschil is tussen het niveau van een draaitafel en de wijze waarop ze dat niveau bereiken: massa, subchasis, tusenwiel, snaar, D.D. , noem maar op. Bij een bepaald niveau bepaalt  de verdere opbouw (arm en element) grotendeels hoe die draaitafel klinkt. Mijn Oracle is van een hoger niveau dan mijn TD 320 en bovendien veel beter opgebouwd. Logisch dat iemand met een oor dat zelfs waarneemt.

Ik ben er verder van overtuigd, dat een draaitafel met tussenwiel kleurt hoe fraai ook gerestaureerd. Moderne audiofielen meten namelijk niet of nauwelijks in tegenstelling tot mensen als Jan Kool,  maar ook onze Henk zaliger. Daarbij spelen moderne audiofielen meestal geen klassiek met de vele stille passages, maar popmuziek dat maskeert. Neemt niet weg, dat ik best een Garrard er bij zou willen hebben. Kleuring is niet per definitie onprettig. En die van Marco ga ik graag een keer beluisteren. Het is me trouwens nooit duidelijk wie dat voor hem doet. Waarschijnlijk Glenn 😂

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vanwege de jengel en de rumble van mijn toenmalige tussenwiel-draaitafel koos ik direct drive. Nooit spijt van gehad. Uiteindelijk gaat het om een ongestoorde beleving, en niet om 100% echt. Beter 80% en lekker dan 90% met een ergernis.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb er geen last van,ik hoor bij mijn Lenco 88 nauwelijks rumble,niet tijdens stille passages en al helemaal niet tijdens de muziek.
Jij mankeerd wat aan je oren hoor ik iemand mompelen😀 zou kunnen😊

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Het "probleem" is focus. Het menselijk gehoor kan uitstekend focussen. Daar is het op gemaakt. Als je in een grote groep mensen staat met veel kabaal, kun je toch nog een gesprek voeren. Je dringt de rest wat niet bij het gesprek hoort vanzelf naar de achtergrond (met een hoorapparaat lukt dat niet). Als je dan een storend geluid hoort, focus je daarop. Als je dat niet opmerkt, als storend ervaart of je filtert het zelf weg, dan maakt het (bij)geluid niet uit. Persoonlijk vind ik rumble storend. Ik focus me daar ook gelijk op.

Hetzelfde heb ik met film kijken via een beamer. Als het een DLP beamer is, zie ik gelijk de regenbogen over het scherm vliegen, dus heb ik liever een LCD beamer (ook al geeft ie minder contrast). Iemand anders hoeft daar helemaal geen last van hebben en zal gelukkig zijn met de DLP.

Uiteindelijk blijft het allemaal persoonlijk. 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

  • Members
2 hours ago, carl said:

Ik ben er verder van overtuigd, dat een draaitafel met tussenwiel kleurt hoe fraai ook gerestaureerd. Moderne audiofielen meten namelijk niet of nauwelijks in tegenstelling tot mensen als Jan Kool,  maar ook onze Henk zaliger. Daarbij spelen moderne audiofielen meestal geen klassiek met de vele stille passages, maar popmuziek dat maskeert. Neemt niet weg, dat ik best een Garrard er bij zou willen hebben. Kleuring is niet per definitie onprettig.

[...]

Laten we over 1 ding duidelijk zijn, iedere draaitafel ''kleurt''. Kijk alleen maar een keer naar vervormingscijfers, die van digitaal ga je gewoon niet redden. Wat dacht je trouwens van buizenversterkers? Luidsprekers is nog erger, die kleuren dan ook het meest. Nou kleurt alles in het leven: luister maar een keer flink sjagerijnig of met pijn in je kop, of op een mooie zomerdag waarbij niets in de wereld je dag nog kan verpesten. Klinkt je set ook ineens veel beter, is ook een kleuring.

Die horde heb ik dus al heel lang geleden achter me gelaten, als ik het maar mooi vind! We draaien ook niet allemaal dezelfde muziek, dus zo vinden we uiteindelijk allemaal dat wat we het mooiste vinden, en daar is ook helemaal niets mis mee! Ik neem ook cd's op op tape, dat voegt op zeker wat vervorming en ook wat ruis toe, bijna iedereen vind het beter klinken. Wat is dan nu de heilige graal? Dat we oneindig nauwkeurige meetcijfers krijgen en naar zielloze muziek gaan luisteren, of dat we een set hebben waar we echt vrolijk van worden? Ik weet het wel.

Wat mij echter met die tussenwiel tafels erg aanstaat, er zit bijna geen electronica in die de snelheid wel even voor je op orde houdt. Liefst tot in honderdsten achter de komma natuurlijk, want hoe nauwkeuriger, hoe beter...  Daarmee ga je dus krijgen dat hij continue regelt: oei, te zacht, beetje bij, oh, das weer te hard, beetje terug, en dat dan honderden keren per seconde. Laat dat nou hetgene zijn wat ook weer een heel klein beetje leven uit je muziek haalt. Precies datgene wat Cock met zijn Sonore motorsturing ook voor elkaar probeerde te krijgen, veel power, hoge snelheid maar een langzame correctie, zodat dit niet hoorbaar meer zou zijn. Feickert heeft die controle ook niet in zijn tafel zitten, die stel je in en hij draait. Wijkt het een keer miniem wat af? Dat hoor je dus gewoon niet, gemeten in minuten klopt de snelheid gewoon wel. Zo krijgt uiteindelijk ieder datgene waar hij of zij blij mee is, precies zo als het moet zijn dacht ik zo?

Nog even over die Reed tafel, die heeft die snelheidscorrectie er weer wel in zitten, ik ben al 2 jaar aan het vechten om die er uit te krijgen. Weet ik zeker dat hij, naar mijn smaak, nog beter wordt.

Link to comment
Share on other sites

Daar heb je wel een punt Marco. Dat is ook de reden waarom ik geen direct drive wil. Die blijft constant bijregelen. Bij snaaraangedreven zou dat ook kunnen, maar de meesten hebben gewoon een motor en een snaar. Die motor draait op de frequentie van het lichtnet, zonder enige regeling ertussen. Als je dan een simpele motorsturing ervoor zet die alleen maar een precieze 50Hz sinus genereert, zonder controleregeling (Pro-Ject Speedbox bijv.) wordt er niet gecorrigeerd, maar het je wel een nauwkeurigere en stabielere frequentie, wat je terughoort in meer detail en dynamiek.

Toch is Cock zijn ontwerp met DC motor wel iets anders. Het gaat via omwegen, maar het resultaat mag er zijn.

Link to comment
Share on other sites

Met jouw beroep kan je natuurlijk veel beter vergelijken dan ik Marco. De “proof of the pudding” is natuurlijk altijd een weekje thuis in je eigen set en dat is voor jouw makkelijker te regelen. En hifi blijft natuurlijk maar een streven.

Iets heel anders. Ik ben weer bezig met mijn klassieke set beneden. Roger gaat binnenkort het element opnieuw instellen in de TD 160 nadat er een betere naald in zit. Ook wordt de Nakamichi cassettedeck in ere herstelt. En mijn vrouw krijgt de Auralic mini weer beneden op voorwaarde dat ze hem zelf instelt natuurlijk. Boven doe ik het voorlopig met twee draaitafels en de Meridian CD speler.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tja, over dat bij regelen. Vergelijk  het eens met het besturen van een auto. Als je niet bijstuurt kom je echt niet over de A13 van den Haag naar Rotterdam. Ook niet zondagsmorgen om 4 uur als er verder niemand op de weg zit. Dat gaat toch ook heel geleidelijk zonder schokken? Alleen met een flinke slok op wordt het wat anders, dan loop je het risico "te laat te zijn" zoals op het tegeltje van Arnold gegraveerd staat :D En zo kun je de snelheid van je DT ook prima zonder schokken regelen.

Als voorbeeld werd hier de netfrequentie genoemd als hele stabiel bron. Wel nu, dat hij is ook, maar die komt toch ook via een regelsysteem uit een stoomturbine? Of dacht je dat er paarse 50 Hz engeltjes ergens aan de voet van een Zwitserse alp aan slingers draaien :lol: Nee daar staat een atoomklok die de turbines in de elektriciteitscentrales van Europa  bijstuurt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arden said:

Wat mij echter met die tussenwiel tafels erg aanstaat, er zit bijna geen electronica in die de snelheid wel even voor je op orde houdt. Liefst tot in honderdsten achter de komma natuurlijk, want hoe nauwkeuriger, hoe beter...  Daarmee ga je dus krijgen dat hij continue regelt: oei, te zacht, beetje bij, oh, das weer te hard, beetje terug, en dat dan honderden keren per seconde. Laat dat nou hetgene zijn wat ook weer een heel klein beetje leven uit je muziek haalt. 

 

 Lijkt  wel of ik Cock hoor praten die  zegt dit al jaren, zomin mogelijk electronica in de keten,want die neemt het leven uit de muziek en dat zie je ook terug in al zijn ontwerpen. En nog even over zijn motor deze moet je echt gehoord hebben om erover te kunnen oordelen,maar dat is natuurlijk met alles.

Mischien een draaitafelvergelijk zoals ik al eerder voorstelde.

Link to comment
Share on other sites

Ik had met m'n oude TD160 meer problemen door de kwaliteit van sommige  platen dan door de aandrijving. Slechte persingen, slechte opnames en gat niet in het midden is veel erger dan wat een snaar of tussenwiel al dan niet aanricht.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, vintagemod said:

En over draaitafel gesproken,de ene beweert licht plateau Met sterke motor,de andere beweert lichte motor Met zwaar  plateau.,wat is waar en wat is niet waar ,alle beide hebben gelijk,maar  welk voor keur moet de muziek aan voldoen,zelf heb ik niks Met lichte plateau,

Daarom een draaitafel vergelijk 😉

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...