Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

26 minutes ago, audio cor said:

Lijkt  wel of ik Cock hoor praten die  zegt dit al jaren, zomin mogelijk electronica in de keten,want die neemt het leven uit de muziek en dat zie je ook terug in al zijn ontwerpen. En nog even over zijn motor deze moet je echt gehoord hebben om erover te kunnen oordelen,maar dat is natuurlijk met alles.

Mischien een draaitafelvergelijk zoals ik al eerder voorstelde.

Klopt., wat dat tussenwiel betreft. Liever geen extra vering van snaren die dan weer kunnen zwabberen. Kun je wel een prachtige motor hebben, een snaar is dan letterlijk het paard achter de wagen spannen :D Wat die elektronica betreft klopt het niet. Op een dergelijke manier door redenerend kun je beter gelijk een kaartje voor het Concertgebouw kopen. Reken maar dat er flink wat elektronica in de energieopwekking van pas komt. Die zit alleen aan de andere kant van jouw meterkast, ver uit het zicht. Maar die doet wel degelijk zijn werk.

• Members
38 minutes ago, audio cor said:

Lijkt  wel of ik Cock hoor praten die  zegt dit al jaren, zomin mogelijk electronica in de keten,want die neemt het leven uit de muziek en dat zie je ook terug in al zijn ontwerpen.

Yep, Cock en ik waren het dan ook over veel meer dingen eens dan oneens he...

23 minutes ago, Groovy said:

Ik denk dat er toch mensen zijn die verrast worden door wat een oude maar technisch goede tussenwiel dt kan brengen.

Absoluut, maar vergeet niet dat veel mensen een kant-en-klaar fabrieksproduct willen hebben die door de dealer geïnstalleerd wordt. Al die oude projecten (ja, ik heb er ook tig van) moet je zien als een hobby op zich. Als je er zelf niet aan kan klooien, is een groot deel van die hobby al verdwenen. Ik krijg er idd een kick van als ik zo'n oude topper van weleer op hetzelfde niveau (of misschien nog wel beter) krijg als de huidige fabriek-af toppers. Alleen, vergeet niet, uiteindelijk ben je dan ook bijna net zo veel geld kwijt als het kopen van een nieuw product, dus je moet het echt weer als een niche in de niche zien. Een extreem voorbeeld, ik heb 1 project uitbesteed aan Steve Dobbins in de VS (dus Carl, weet je in ieder geval 1 persoon uit mijn netwerk die ik soms inschakel) een Garrard 301 waar ALLES van vervangen wordt door nieuw gedraaide onderdelen, heel zwart wit gezien blijven eigenlijk alleen het serienummer en de schakelaars origineel, dan zit je uiteindelijk op de prijs van een Tech-Das. Alleen, heel eerlijk? Ik vind die Garrard dan toch echt beter. Nu moet ik er bij zeggen dat ik dit project kado heb gekregen, zelf had ik never zo veel geld aan een restauratie uitgegeven. Normaliter doe ik veel zelf, samen met Fred mijn technicus en Thomas Blumenhofer, dan zijn de kosten relatief laag, maar je koopt er nog steeds gewoon een nieuwe Feickert voor.

Nog even over die Tech-Das, dat is nu een voorbeeld van technisch gezien zo superieur, zijn, dat je ook te ver kan gaan. Zie ook weer die snelheidsregeling om maar iets te noemen, tot tienduizenden achter de komma. Past wel prima in het straatje Magico en Solution, perfectie tot in het oneindige, maar daardoor zo clean, dat het voor mij gewoon echt te veel wordt. Sommige dealers pogen dit sets voor de gevorderde audiofiel te noemen, ik hou mijn mening dan maar voor me. Maar goed, ook daar is een markt voor, dus wie ben ik?

42 minutes ago, audio cor said:

Lijkt  wel of ik Cock hoor praten die  zegt dit al jaren, zomin mogelijk electronica in de keten,want die neemt het leven uit de muziek en dat zie je ook terug in al zijn ontwerpen. En nog even over zijn motor deze moet je echt gehoord hebben om erover te kunnen oordelen,maar dat is natuurlijk met alles.

We hebben een keer een demo gehad en de discussie zal Hear nog ergens staan.

5 minutes ago, vintagemod said:

En over draaitafel gesproken,de ene beweert licht plateau Met sterke motor,de andere beweert lichte motor Met zwaar  plateau.,wat is waar en wat is niet waar ,alle beide hebben gelijk,maar  welk voor keur moet de muziek aan voldoen,zelf heb ik niks Met lichte plateau,

En sterke motor, lichte motorfiets en je ligt achterover. Zware motorfiets met lichte motor en je komt niet vooruit.

Gewoon genieten van je plaatjes Wiel :D

• Members
30 minutes ago, carl said:

k houd zeker ook niet van te clean Marco, maar PA hoeft ook nu ook niet.

Dat is een goeie, wat versta je onder PA? Als we naar liveconcerten gaan, luister je dus naar artiesten weergegeven via een PA (tenzij je natuurlijk alleen naar Klassieke concerten in de schouwburg gaat). Nu was toch eigenlijk het audiofiele streven ''zo natuurgetrouw mogelijk''? Dat is dus eigenlijk PA weergave. Ik probeer met mijn set-ups idd de druk, power , kracht en beleving van de muziek te vangen, misschien is mijn weg idd wel een beetje de PA weg. Maar ik vind het mooi, en velen met mij dus zie ik geen andere weg...

Misschien is het ook wel een beetje het kind in mij, geen idee, maar ik heb onlangs behoorlijk wat gezeik gehad met onze controleurs op de openbare weg, de plaatselijk politiemacht. Mijn Harley is uit 1991, en die mag dus van de wet een motorgeluid van 101 dB produceren. Bij metingen krijg je, vanwege afwijkingen in metingen nog 2 dB kado, dus ik mag 103 dB produceren. Alleen, diezelfde wet zegt dus ook dat er dB killers gemonteerd moeten zijn! Die heb ik natuurlijk niet, zou ook niet moeten geven, die fiets van mij produceert 99 dB, dus ruim binnen de marge. Maar nee, die krengen moeten er in, zo niet, hup 380 euro per overtreding, want wij leven nu eenmaal in het land van de betutteling. 

Waarom nu even deze zijsprong? Een heel stuk van de beleving op zo'n fiets is uiteindelijk ook die hele kenmerkende sound, zo'n ongelofelijk mooie ronk zit er in die echte Harleys, dat wil ik er bij beleven. Ook zo met mijn muziek, ik heb zelf vroeger gitaar, bas-gitaar en drums gespeeld, die kenmerkende rauwe power, vooral in bassdrums, die wil ik voelen, ervaren, alsof ik er live bij ben. Niet dat slappe hap gedoe van tingel tangel setjes of dat smerige semi-geblubber van subwoofers. Leuk voor films misschien, maar verder moet je er verre van blijven. Dat live geluid zoek ik, en gelukkig ook velen met mij!

Vrijwel iedereen die een concert bijwoond vind dat mooier dan een cd of lp,al is het maar door de beleving.
En dan hoeft het niet eens perfect te zijn.
Een Porsche moet roffelen en een Ferrarie janken.
Ik herinner mij nog het geluid van de zware motoren van mijn buurtgenoten die al wat ouder waren, een BSA en een Norton.
En nee dat waren niet de mannen van oerend hard 😁

2 hours ago, Arden said:

Misschien is het ook wel een beetje het kind in mij, geen idee, maar ik heb onlangs behoorlijk wat gezeik gehad met onze controleurs op de openbare weg, de plaatselijk politiemacht. 

Ze hebben het niet meer zo op motorbendes Marco en dan nog zo’n type als Glen achterop.  Dan vraag je werkelijk om problemen 😀

PA kan te scherp en zeker ook te hard klinken. Nog niet zo lang geleden Carmen in Lamar gezien op zijn Cubaans en dat klonk wel weer goed en zeer dynamisch. Het beeld leidde ook wel stevig af. Wiel heeft natuurlijk wel een beetje gelijk dat het om de combi gaat. Vroeger vaak demo’s bij Latham gehoord en ook een Linn kan heel goed klinken. ze speelden toch meestal wat langzamere muziek in mijn herinnering. Het verschil tussen mijn Oracle en de Linn/Thorensen is trouwens dat ze bij Oracle voor een strakkere snaar gekozen hebben. Daardoor zal er wat meer drive in zitten vermoed ik.

Ik zou wel eens een keer een 401 in huis willen hebben. Het is natuurlijk net als met vrouwen: je weet nooit wanneer je er op valt. PS geen vraag hoor.

Edited by carl

1 hour ago, vintagemod said:

Carl,een beetje positiever zijn 😊,Ik denk dat het een of twee procent is,de rest is pure recreatie.

Jij bent er vast en zeker ook zo eentje. Vandaar dat je nooit tijd hebt om naar Cock te gaan.

Nou eens een echte audiofiele dag voor de verandering. Sneeuwwitje verhuisd daar het audiomeubel, plat op de audiotegel daar. Nu kunnen de Rasp en de Olive de ethernet-aansluiting delen. Beide voor de bediening, maar ook voor content, wat voor de Rasp toch voor het leeuwendeel uit de lucht komt. Als het beeld dan eens stokt of verstoord raakt, ligt het niet aan de wifi.

Vandaag een A/B test  Thorens TD-2001/Denon DL-103/buizenpre tegen Cambridge CXC/Black lion DAC. Vind vinyl nét even mooier, vloeiender  en echter klinken dan deze digitale set-up.  Dat hoor je met name bij vrouwenstemmen. De verschillen zijn hier -vind ik- niet heel groot meer. Dat lijkt me een compliment voor CD's die t.o.v. van vinyl ook vele voordelen hebben. De DL-103 vind ik een fijn element, vrij neutraal net als de DAC. 

Edited by Tubejack

• Members
2 hours ago, carl said:

Als Marco klaar is, gaat die deze kopen: krachtige motor, simpele elektronica en ook niet te gepolijst klinkend.

http://www.itishifi.com/2010/04/1926-western-electric-turntable-2a.html

En waarom niet? Ik hou wel van dat soort rariteiten. Ik heb toch al te veel draaitafels om te gebruiken, dus zoiets kan er ook nog wel bij!

50 minutes ago, vintagemod said:

Nou Marco,als ik bij jouw naast woont en ik draai op zondag ochtend 8.00 uur Charly Antolini knock out ,op 99 db,die seconden  kun je tellen tot jij bij mij aan de voordeur bent 😊

Nou, als ik dan als reactie daarop Rammstein op 120 dB draai, geef jij het snel op hoor. En mocht dat niet voldoende zijn, kan ik nog putten uit het oeuvre van Bass Alliance en Bass Syndicate...

20 minutes ago, Arden said:

En waarom niet? Ik hou wel van dat soort rariteiten. Ik heb toch al te veel draaitafels om te gebruiken, dus zoiets kan er ook nog wel bij!

Nou, als ik dan als reactie daarop Rammstein op 120 dB draai, geef jij het snel op hoor. En mocht dat niet voldoende zijn, kan ik nog putten uit het oeuvre van Bass Alliance en Bass Syndicate...

Maar het is wel te hopen dat je afstandsbediening het op 100 m van je huis nog doet. Daar wil je niet bij zijn.:o

Groet,

Leobus

• Members
5 minutes ago, mumsoft said:

The War of the Woofers 🤣

Zal wel loslopen, ik weet alleen nog niet helemaal waar deze afslag van Wol ineens vandaan kwam. Iets uit zijn rebellerende jeugd wakker geschud toen er een Harley voorbijkwam? Die fiets is gewoon een hobby van me hoor Wol, zit niet bij een club of wat dan ook, ja aangesloten bij de HOG, maar dat is iedere Harley eigenaar eigenlijk automatisch. 

Vanmiddag trouwens ff een stukkie aan het rijden geweest, en ja die oer HD roffel maakte het voor mij bijna een audiofiele dag...

• Members
12 hours ago, vintagemod said:

Arden ,daar heb ik geen boodschap aan ,iederen vult zijn leven In ,wel club geen club.,die pokke herrie geen probleem In de wei bij een meting maar niet waar het rustig vertoeven  is,not done,een beetje normen en waarden ,dat moet kunnen.

Ah, nu snap ik waar je heen wilde! Herrie maken is asociaal. Ben ik met je eens hoor...

Die motor heeft niemand echt last van (je wil niet weten hoeveel duimpjes omhoog ik krijg, rij ook eigenlijk nooit in de avond), en die muziek op oorlogsvolume? Dat is maar bij vlagen en nooit thuis, maar op kantoor. Laat die zich nou weer op een industrieterrein bevinden...

• Members
12 hours ago, vintagemod said:

En rammiestein daar snap ik nou geen duvel van, netjes gezegd ,onverstaanbaar,Wauwatosa ,wauw,wauw. 😊

Je vergeeft me denk ik wel dat ik bij bovenstaande mijn tong moest afbijten?

Van mij mogen ze wel vaker met Rammstein demonstreren. In Extremo mag wat mij betreft ook. Het pling-plok gehalte is meestal veel te groot. En als er eens iets anders dan pling-plok gedraaid wordt is het ook altijd hetzelfde (kolentrein, tinnen pan laan, etc).
We hadden eens een demon bij de club van Guido Tent. Iedereen lag ongeveer te pitten in de zaal. Ik heb toen een cd gegeven die hij mocht draaien. Iedereen gelijk wakker, maar na anderhalve minuut kon Guido het niet meer aan en werd "Toxicity" van System of a Down toch de nek om gedraaid om weer terug te vallen op slaapmuziek.

Afgelopen X-Fi was er in een ruimte iemand die was niet bang om af te wijken van de veilige paden en die draaide wat hij wilden. genoten van "Burning Down The House" van Talking Heads. Kwalitatief niet super, maar heerlijk en iedereen (op de echte azijnpissers na) zat mee te wiebelen .

Misschien wel Peter. Het lijkt me ook niet zo'n best idee om mij te laten demonstreren met de muziek die ik het liefst draai. Audiopaul zaliger kreeg altijd last van depressies bij mij. Ik moest 'm regelmatig tegenhouden niet naar het spoor te lopen dat bij mij achterom loopt, zodat hij zich niet voor de trein kon gooien :P

Ja, die Audiopaul. We missen hem nog steeds. R.I.P.

38 minutes ago, vintagemod said:

Zo heb ik ook niks Met boem ,boem muziek,mijn zoon is diskjocky,een keer  geweest en nooit meer 😊

Ik ben wel trots op hem wat die bereikt heeft ,maar  mee ga ik niet,mijn vrouw ,mijn dochter en mijn schoonzoon,die gaan wel als hij In de buurt moet draaien.

Jij hebt vast weer veel met Tsoeketsjoeketsjoeketsjoek. Dolly Dots misschien?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...