Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Sinds mijn oude buurman de LP’s die hij me heeft gegeven is komen beluisteren ben ik weer helemaal op klassiek. Net weer een plaat van Ravel op Philips uit 1966. Die plaat is bijvoorbeeld echt stil en geheel zonder bijgeluiden. Dat kunnen ze tegenwoordig dus maar zelden.

Binnenkort staat mijn oude draaitafel te koop. Heb van de week mijn nieuwe geïnstalleerd , omdat deze gemaakt is voor alleen 12 inch armen moest ik op een creatieve manier mijn arm aanpassen. Gelukkig wilde Cock hier mij meehelpen, ongelooflijk wat een ander denkwijze heeft hij echt out of the box zoals dat heet. Maar gelukkig is dit gelukt en is de tafel en arm,( is een tangentiale arm op lucht,) afgesteld en kon de eerste plaat erop. Nou had ik de tafel al eens gehoord maar whoh wat een rust en drive zit erin, dit moet je gehoord hebben om te begrijpen wat ik bedoel. Heb nu in mijn audio tijd al diverse draaitafels thuis gehad en gehoord, natuurlijk niet allemaal dit kan ook niet, maar wat ik bij deze tafel hoor gaat alle tafels voorbij.Zit  volop te genieten en wat er ook nog eens bij komt, althans dat vind ik dat alle platen klinken. Ja, de goede opnames klinken beter maar de minder goede opnames klinken goed. Zal gauw foto's plaatsen.

Roger is vanmiddag langs geweest en heeft een betere naald op mijn AT 95 E gezet. Dat is zeker een aanrader. De naald is nu aan het inspelen met Mozarts “Haffner”  en “ Linzer”. Niet echt mijn muziek, maar leuk om een keer te horen. Zal wel moeten want ik ben een klassieke platencollectie aan het doorworstelen en de aansprekende muziek gaat naar de zolder. 

Op zolder heb ik ook met Roger gezeten en dat was “Another Cook” zoals oom Louis placht te zeggen. Het is wel zo dat Roger zich wat ergert aan de matige bekabeling bij zo’n goede set. Daar moet maar eens aan gewerkt worden.

Inmiddels overgegaan op Geminiani “six cello Sonates” - geweldig!

Edited by carl

On 3/6/2019 at 7:42 PM, TL 200 said:

Ik denk dat je iets minder midden en hoog hoort waardoor het laag wat voller klinkt. Ik gebruik ook zo'n stoffen oorfauteuil en ik wil die oren er wel graag af. Het klinkt ruimtelijker en helderder als je hoofd niet zo omsloten is door dat dempingsmateriaal. Mijn stoel heeft een hoes, kan er zo af en weer op. Ik zal eens kijken of die oren er afgezaagd kunnen worden. Dan hangen er maar flappen aan de stoel.

Ik zat ook in een oorfauteuil maar dan van leer. Op een gegeven moment merkte ik dat het geluid op een gewone lage stoel beter klonk. Ik denk dat die leren oren zorgden voor weerkaatsingen. Als je je handen achter je oren houdt wordt het geluid ook anders en meestal onaangenamer. Denk dat die oren op zo'n stoel ook een vertekenend effect hebben.

1 hour ago, Groovy said:

Welke naald Carl.

Het is een Tonar die speciaal ontwikkeld is voor de AT 95 E. Morgen krijg je het typenummer als Roger niet eerder is Peter 🤤

1 hour ago, carl said:

Roger is vanmiddag langs geweest en heeft een betere naald op mijn AT 95 E gezet. Dat is zeker een aanrader. De naald is nu aan het inspelen met Mozarts “Haffner”  en “ Linzer”. Niet echt mijn muziek, maar leuk om een keer te horen. Zal wel moeten want ik ben een klassieke platencollectie aan het doorworstelen en de aansprekende muziek gaat naar de zolder. 

Op zolder heb ik ook met Roger gezeten en dat was “Another Cook” zoals oom Louis placht te zeggen. Het is wel zo dat Roger zich wat ergert aan de matige bekabeling bij zo’n goede set. Daar moet maar eens aan gewerkt worden.

Inmiddels overgegaan op Geminiani “six cello Sonates” - geweldig!

Carl toch.....klassieke muziek liefhebber in wording.:D

1 hour ago, Groovy said:

Welke naald Carl.

Zo typish Carl om iets te vergeten bij een posting van hem. Ik vind het altijd wel grappig. Dat jezelf  maar moet raden. Dat noemt hij ....prikkelen of zoiets.
Ik mag hem wel, die Carl. Toffe gast( op zn haags;))

Edited by audiofreak

On 3/6/2019 at 7:56 PM, Groovy said:

Maar jij hebt toch akoustische panelen die je achter je stoel kunt zetten Carl.
Krijg je dan niet hetzelfde effect.

Ik heb de idee dat de lompe stoffen stoel als zodanig sterk absorbeert Peter. Overigens steekt mijn hoofd er net boven uit, althans dat van Roger 😁

Edited by carl

5 minutes ago, audiofreak said:

Carl toch.....klassieke muziek liefhebber in wording.:D

Zo typish Carl om iets te vergeten bij een posting van hem. Ik vind het altyijd wel grappig. Dat jezelf  maar moet raden. Dat noemt hij ....prikkelen of zoiets.
Ik mag hem wel, die Carl. Toffe gast( op zn haags;))

Die toffe gast probeert je al een tijd op te bellen Freak.  Overigens heb ik in verschillende perioden in mijn leven van klassiek genoten. Met Purcell, Schubert en Schumann heb ik het wel gevonden voorlopig. Even deze plaatkant af en dan ga ik boven even naar de naalddoosje kijken.

Edited by carl

Ik kan mijn eigen hoofd natuurlijk niet zien en dat van Roger stak er iets boven uit. Dat zal bij mij dus ook wel zo zijn. Voor het gehoormatige resultaat moet je maar aan Roger vragen, maar voor mij  klinkt het evenwichtiger en bij mij is dat altijd de eerste maanden een dagkoers 😀

De naald is trouwens een Tonar 6410 - hypel en dat betekent hypereliptisch. 

Edited by carl

3 hours ago, goodtube said:

Hoi....

In principe gaan ze alleen weg als er een liefhebber zich meldt en er een eerlijke prijs voor wil geven.

Heb je tóch die Harbeth gekocht dan?

11 hours ago, carl said:

Ik kan mijn eigen hoofd natuurlijk niet zien en dat van Roger stak er iets boven uit. Dat zal bij mij dus ook wel zo zijn. Voor het gehoormatige resultaat moet je maar aan Roger vragen, maar voor mij  klinkt het evenwichtiger en bij mij is dat altijd de eerste maanden een dagkoers 😀

Dank,ik ga eens opzoeken wat die naald kost.

13 hours ago, carl said:

Ik had in mijn vorige huis in de luisterruimte ook een stoel met oren eraan. In het begin vond ik het een verbetering, totdat ik de stoel omruilde voor een stoel zonder oren. Tja, dat klonk toch echt beter. Het geluid was meer om mij heen, zo ervaarde ik dat. Lang verhaal kort..... de oren stoel verdween naar de kringloop en de stoel zonder oren bleef.

59 minutes ago, audiofreak said:

Tja, dat klonk toch echt beter. Het geluid was meer om mij heen, zo ervaarde ik dat.

Ik las daar laatst nog een artikel over. Hoe je optimaal van stereo kunt genieten, daar stond o.a. iets over je stoel ( lage rugleuning) en niks tussen de speakers en je luisterplek. Dus geen salontafel o.i.d. Zal eens zien of dat weer kan vinden en dan de link plaatsen.

2 hours ago, Sodejuu said:

€129,-, maar het geld dik en dubbel waard. Gisteren heb ik mijn laatste 2 verkocht. Ik moet weer nieuwe bestellen.

Ik denk er over,maar waarschijnlijk ga ik voor de orginele naald.

Zeg Peter, begrijp ik het goed dat jij de naald kapot hebt van je 95e. Dan kan je die van mij wel hebben natuurlijk (kosteloos). Die is nog zeer goed. Stuur maar even je adres.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...